háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (15) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (4) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (80) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (10) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (17) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) közgép (10) Közgép (2) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) média (9) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (71) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (45) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Hogyan lehetne átláthatóbb a politikusok gazdagodása?

Jogi Munkacsoport // 2023.02.15.

Címkék: eu rokonok vagyonnyilatkozat jogalkotás

Eltűnő ingatlanok, láthatatlanná váló rokonok, konkrét bevételek helyett jövedelemsávok.  Mindezt kézzel firkantott, szkennelt formátumban. Január végén bemutattuk, hogy mi a probléma az országgyűlési képviselők és kormánytagok vagyonnyilatkozataival. Most összefoglaljuk, hogy mit kellene változtatni ahhoz, hogy a döntéshozók vagyonnyilatkozatai betöltsék funkciójukat, a korrupciós kockázatok azonosítását.

7kvujhityucachpos.jpg

Forrás: Németh Dániel, 444.hu

1. probléma - Évközbeni vagyonosodás követhetetlensége

 

A 2022 nyáron tervezett vagyonnyilatkozati reform részeként a képviselőknek nem csak évente, hanem minden változás esetén aktualizálniuk kellett volna a nyilatkozatukat. A végül elfogadott,  jelenleg hatályos szabályok szerint a politikusok mandátumok felvételekor és leadásakor, valamint évente egyszer kötelesek nyilatkozni. A jelenlegi szabályok a 2022 előtti rendszernek felelnek meg.

 

Változatlanul problémát jelent, hogy a nyilatkozatokat évközben nem kell aktualizálni, és így az évközi vagyonmozgások láthatatlanná válhatnak (pl. ha egy képviselő házat szerez, vagy hitelt vesz fel, de gyorsan eladja vagy visszafizeti). A problémát jól illusztrálja a végrehajtói botrányba keveredett Völner Pál egykori igazságügyi miniszter-helyettes, államtitkár esete, aki végrehajtási árverésen szerzett magának ingatlant, majd rövid időn belül gondoskodott az ingatlan fia nevére való átírásáról. Völner vagyonszerzése nem került feltüntetésre a nyilatkozatában, mert az adás-vétel évközben, két nyilatkozati határidő között történt. Bár a helyzet visszássága látható, nem Völner sértett szabályt, hanem maga a jogszabály hiányos.

Hasonló eset a közelmúltból az V. kerületi polgármester, Szentgyörgyvölgyi Péter I. kerületi, Fém utcai ingatlana, amit nyilvános állami árverésen vett meg, de a vagyonnyilatkozatában már nem tűnt fel. Ennek oka, hogy az ingatlant azonnal azonos nevű édesapjának ajándékozta. A politikus ingatlanvásárlásai lekövethetetlenek a bevallott, legális jövedelmei alapján.

Megoldás: 

  • Ha változás áll be a nyilatkozatok tartalmában, a vagyonnyilatkozatokat vagy rögtön frissíteni lenne szükséges, vagy az évente esedékes nyilatkozatban visszamenőleg kellene feltüntetni minden olyan változást, ami az elmúlt egy évben a képviselő vagyonában végbement. 

 

 

2. probléma - Láthatatlan ingatlanok

 

A 2022 előtti szabályok nem tettek különbséget a képviselők tulajdonában álló ingatlanok között: a nyilatkozatban fel kellett tüntetni mindent, ami a képviselők tulajdonában volt. Az új szabályok szerint viszont már nem kell feltüntetni a képviselők és a velük közös háztartásban családtagok kizárólagos használatára fenntartott ingatlant. Az új szabály bevezetésével a képviselők legjelentősebb vagyoneleme maradhat rejtve, ami jelentős visszalépésnek tekinthető a 2022 előtti szabályokhoz képest. A vásárlás, bővítés vagy más, rejtélyes okból növekvő lakóingatlanok kikerülése a bevallásból egy újabb vakfoltot vezet be a rendszerbe. A bevételek és kiadások látható aránytalansága esetén a politikusok magabiztosabban hivatkozhatnak a magánélet szentségére és arra, hogy a nyilvánosságnak semmi köze ahhoz, miből építkeznek.

A változás aligha igazolható, mivel a magánszférához kapcsolódó aggályokat sem a korábbi, sem a jelenlegi szabályok nem vetettek fel: az ingatlan megjelölésnél csak a települést kellett nyilvánosságra hozni, a pontos címet vagy az ingatlan helyrajzi számát nem. Szintén probléma, hogy a politikusok szívességből más tulajdonában lévő ingatlanokat vagy gépkocsikat használnak, amiket nem kell feltüntetni a nyilatkozatban.

Megoldás: 

  • Előrelépést jelentene, ha az ingatlanokról és egyéb vagyonelemekről a nyilatkozat - nem nyilvános részében - további információkat kellene megadni, könnyebbé téve az ellenőrzésre jogosult szerv számára az azonosítást.
  • A település megjelölésével minden olyan ingatlant fel kellene sorolni a nyilatkozatban, ami a politikus tulajdonában áll.
  • A vagyonelemeket olyan módon kellene megjelölni, hogy a vagyonnyilatkozatokat ellenőrző szervek képesek legyenek a nyilatkozatok helyességének és teljességének ellenőrzésére. A vagyonelem azonosító adatait (pl. helyrajzi szám, lajstromszám, rendszám) a nyilatkozat nem nyilvános részén is meg lehetne jelölni.
  • Szükséges lenne megjelölni azokat a vagyonelemeket, amelyek nincsenek a politikusok tulajdonában, de azokat rendszeresen használják (pl.  szívességi lakáshasználat, kölcsönautó), így hatást gyakorolnak a vagyoni helyzetükre.

 

 

3. probléma - Eltűnt rokonok

 

Bár a közös háztartásban élő rokonok változatlanul kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni, a 2022 előtti szabályokkal szemben a nyilatkozattevőnek már kell megjelölnie, hogy mely családtagokkal él egy háztartásban. Mivel a családtagok nyilatkozatai nem nyilvánosak, a rokonok a nyilvánosság számára teljesen láthatatlanná váltak. Ez azért problémás, mert a politikusok gyakran kihasználják ezt a lehetőséget, és házastársuk vagy gyerekük nevére írják át vagyonukat. A jelenlegi rendszerben a nyilvánosság talán nem is szerez tudomást arról, hogy Rogán Antal újraházasodott, felesége, Barbara körül pedig egy - később pont a nyilvánosság miatt kútba esett - ezer hektáros földügy körvonalazódik.

Megoldás:

  • A politikussal közös háztartásban élő rokonok nyilatkozatainak is nyilvánosnak és online hozzáférhetőnek kellene lenniük. 
  • Abban az esetben, ha a rokonok nyilatkozatai a nyilvánosságtól elzárva maradnak, indokolt lenne a vagyonnyilatkozati eljárás szabályainak módosítása. A szabályok szerint ugyanis eljárást csak úgy lehet kezdeményezni, ha a bejelentő pontosan megjelöli azokat a tényeket, amik valótlanok vagy hiányoznak a nyilatkozatban. Mivel a rokoni nyilatkozatok nem ismerhetőek meg, a polgárok számára az sem megítélhető, hogy mi valótlan vagy hiányos a nyilatkozatukban.

 

 

4. probléma - Sávos jövedelmek

 

Már nem szükséges pontos összegeket megjelölni, ha a képviselők jövedelméről vagy gazdasági érdekeltségeiről van szó. Az új szabályok szerint konkrét összegek helyett, a politikus mindössze egy-egy jövedelmi sáv X-el való megjelölésével eleget tehet a nyilatkozattételi kötelezettségének. Az új rendszerben így a legnagyobb bevételi összegek válthatnak követhetetlenné. Szintén problémás, hogy még csak hozzávetőlegesen sem kell megjelölni, ha valakinek elővásárlási vagy vételi joga van valamilyen vagyonelemen. Az pedig a képviselők saját értékelésére van bízva, hogy mit tartanak olyan gazdasági érdekeltségnek, amely esetlegesen befolyást gyakorolhat a közpolitikával kapcsolatos döntéseikre.

Megoldás:

  • A bevételeket olyan módon kellene megjelölni, mint 2022 előtt: pontos összegek megadásával.
  • A képviselőknek be kellene jelenteniük minden gazdasági érdekeltségüket, függetlenül attól, hogy annak befolyását hivatalukra nézve hogyan értékelik. 
  • Tényleges tulajdonosi helyzetükre és a vételi joghoz hasonló kötelmeikre is nyilatkozniuk lenne szükséges.

 

 

5. probléma - Az ellenőrzés hiánya

 

Bár a novemberben létrehozott Integritás Hatóság hatáskörei bizonyos közjogi tisztségviselők nyilatkozatai feletti vizsgálatra is ki fognak terjedni, változatlanul nem írja elő a jogszabály, hogy a nyilatkozatok tartalmát automatikusan ellenőrzni kellene, vagy közhiteles nyilvántartások tartalmával össze kellene vetni. 

Megoldás: 

  • A kormány Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervében tett vállalásaival összhangabn minél hamarabb szükséges lenne létrehozni egy egységes, elektronikus, nyilvános vagyonnyilatkozati adatbázist, amelyben valamennyi vagyonnyilatkozat és azok módosításai elérhetőek lehetnének. 
  • A vagyonnyilatkozatokban feltüntetett adatok helyességét és teljességet az Integritás Hatóságnak, a NAV-nak vagy az ÁSZ-nak automatikusan ellenőriznie lenne szükséges. 
  • A vagyonnyilatkozatok tartalmát automatikusan össze kellene vetni az adóbevallások tartalmával.
  • A képviselői vagyonnyilatkozatokért felelős Mentelmi Bizottságnak és az Integritás Hatóságnak minden, visszaélést jelző bejelentést érdemben kellene vizsgálnia, és az igazolatlan gazdagodás feltárása érdekében automatikusan eljárást kellene indítania vagy kezdeményeznie.

 

 

6. probléma - A következmények hiánya

 

A politikusoknak akkor sem kellene hátrányos következményektől tartaniuk, ha hatékonyan működnének a vagyonnyilatkozatok törvényessége felett őrködő intézmények. A gyakorlat szerint ugyanis ha valaki le is bukik egy bevallani elfelejtett ingatlannal vagy egy összeférhetetlen jövedelemszerző tevékenységgel, elegendő mindössze csak korrigálnia a nyilatkozatát és az eljárás - további következmény nélkül - megreked.

 

Megoldás: 

  • Bűncselekményként lenne szükséges szankcionálni, ha egy politikus nem, hiányosan vagy valótlan tartalommal tesz eleget vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének.
  • A jogsértés súlyától függően büntetésként akár szabadságvesztéssel, pénzbüntetéssel és közpénzekkel járó foglalkozások gyakorlásától való eltiltással kellene sújtani azokat, akik valótlan vagy hiányos nyilatkozatot tesznek, vagy teljesen elmulasztják a nyilatkozat megtételét.

 

7. probléma - Olvashatatlanság

 

2023-ban is változatlanul problémát jelent, hogy a jogszabály nem írja elő a nyilatkozatok gépi kitöltését, így a politikusok gyakran olvashatatlan módon, kézírással tesznek eleget kötelezettségüknek (ennek megváltoztatására a kormány a HET-ben ígéretet tett).

Megoldás:

  • A jogszabályoknak kifejezetten elő kellene írniuk a nyilatkozatok elektronikus úton való leadásának kötelezettségét, valamint hogy a nyilatkozatot kizárólag géppel olvasható és kereshető formátumban lehessen megtenni. 
  • Ha valaki ezt a szabályt megszegi, akkor úgy kellene tekinteni, mintha elmulasztotta volna a nyilatkozat leadását. 
  • Lehetővé kellene tenni a nyilatkozatban feltüntetett adatok nyilvános, évekre visszamenőleges összehasonlíthatóságát. 

 

  

A K-Monitor a TI Magyarországgal közösen már lassan egy évtizede követeli, a vagyonnyilatkozati rendszer reformját. A képviselők és kormánytagok nyilatkozatain túl ugyanis problémás a rendszer az önkormányzati képviselők, polgármesteres esetében is, csak úgy, mint az állami vállalatok és egyéb kockázatosnak tekinthető közfeladat ellátásához kapcsolódó pozíció esetében. Ha az EU komolyan veszi a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos problémákat, akkor lesz még pár kör a vagyonnyilatkozati rendszerrel. Máskülönben bejött Orbánéknak a bravúr, sikerült az antikorrupciós intézkedések álcája alatt tovább rontani a vagyonnyilatkozati rendszer átláthatóságán. 


Címkék: eu rokonok vagyonnyilatkozat jogalkotás

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr9518050306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MAXVAL birсaman közíró (cenzúrázott) · http://bircahang.org 2023.02.16. 13:34:58

Álprobléma.

Soros gazda és társai gazdagodását kellene vizsgálni, s 101 %-os adókulccsal sújtani.

birka menet 2023.02.16. 14:06:09

@MAXVAL birсaman közíró (cenzúrázott):

101%-os adókulccsal azt kellene büntetniaki téged kirakott az elmegyógyintézrti kezelésből.


süti beállítások módosítása