háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (24) kampányfinanszírozás (41) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) közgép (10) Közgép (2) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) naih (1) NAIH (13) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (64) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Kormány vs. Európai Bizottság: A miniszterek távoznak a kuratóriumokból, de a jogszabály egyelőre nem módosul

Jogi Munkacsoport // 2023.02.11.

Címkék: oktatás eu információszabadság átláthatóság kekva

A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokat 2021-ben hozták létre a magyar felsőoktatás szerkezetének átalakítására hivatkozva. Bár az Európai Bizottság feltételességi eljárása miatt többször módosították a alapítványokat szabályozó törvényt, létrehozásuk óta működésüket érintően érdemi változások nem történtek. Február 9-én Gulyás Gergely bejelentette, hogy a miniszterek önként lemondanak kuratóriumi tagságukról, a szabályozási problémákat a lemondás nem oldja meg. Posztunkban bemutatjuk a kétarcú jogintézménnyel kapcsolatos problémákat.

 

semmelweis-ulloi26.jpg

A Semmelweis Egyetem főépülete az Üllői úton. A kép forrása: Wikipedia

 

A "közérdekű vagyonkezelő alapítványok" elmélete

A 2021-ben létrehozott új intézményi struktúra célja hivatalosan a magyar felsőoktatás szerkezeti reformja volt. A rugalmasabb struktúra hivatalosan a felsőoktatási intézmények pénzügyi önállóságát teremti meg, a részükre átadott állami vagyonnal pedig önfenntartásuk érdekében szabadon gazdálkodhatnak az egyetemek. Ugyan a felsőoktatás megreformálásának időszerűségét és az államháztartási szervekénél rugalmasabb gazdálkodás szükségességét kevesen vitatták, elég nyilvánvaló, hogy a létrehozott alapítványi struktúra a fentiek helyett sokkal inkább azt a célt szolgálta, hogy kiterjessze és bebetonozza a kormánypárt politikai befolyását a felsőoktatás, az elitképzés és a kultúra bizonyos területei felett. 

A társadalmi egyeztetés és a szakmai párbeszéd hiánya mellett ezt támasztja alá az is, hogy az alapítványok vezető testületébe, azaz kuratóriumokba többségében kormánypárti politikusokat és a kormányhoz közel álló akadémikusokat és üzletembereket neveztek ki, ráadásul határozatlan időre. Emellett több olyan - nem egyetem-fenntartó - alapítványt is létrehoztak, amelynek tevékenysége a kormánypárt politikai céljait szolgálja. Mindez alapjaiban kérdőjelezi meg, hogy a létrehozott konstrukció és annak foltozgatása mennyire képes biztosítani az érintett felsőoktatási intézmények autonómiáját, amikor láthatóan nem az a szándék vezérelte a kormányt, hogy az intézmények szervezete és eljárásai politikai értelemben elfogulatlanok legyenek.

A közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok (KEKVA) hiába látnak el közfeladatot, szabályozásuk mégsem közjogi, hanem magánjogi jellegű. Közfeladat-ellátásukra hivatkozva ugyanakkor a Magyar Állam közpénz-milliárdokat adott át a KEKVA-knak épületek, termőföldek vagy részvények formájában. Ezzel a kormány a nemzeti vagyont védő elidegenítési szabályok megkerülésével lényegében állami vagyont privatizált. Jelenleg már csak öt olyan egyetem van Magyarországon, amely a korábbi intézményi forma szerint állami fenntartású felsőoktatási intézményként működik (BME, Zeneakadémia, ELTE, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Nemzeti Közszolgálati Egyetem).

 

7nhxqkdlwmajchpos-sm.jpg

Navracsics Tibor, az Európai Bizottsággal való tárgyalásokért felelős miniszter, egyben a Pannon Egyetemet fenntartó KEKVA kuratóriumi tagja. A kormányzati sajtótájékoztató szerint a miniszter már lemondott tagságáról.

 

A KEKVA-törvény szerint az alapítványokat legfeljebb ötfős kuratóriumok irányítják, amelynek tagjait az alapító Magyar Állam képviselője, a kormány jelölte ki. Több miniszter és államtitkár tagja lett a testületeknek, köszönhetően annak, hogy a meglévő összeférhetetlenségi szabályokat 2021-ben eltörölték, kifejezetten lehetővé téve vezető politikusok kinevezését. 

A törvény azt is lehetővé tette, hogy az állam az alapítás után lemondjon az alapítói jogokról, és azokat magára a kuratóriumra ruházza át. Ezzel a magyar állam feladta, hogy érdemben ellenőrizze az állami vagyon felhasználását és az intézmények működését. Bár a KEKVA-k a piaci szférából is elfogadhatnak hozzájárulásokat és üzleti tevékenységet is végezhetnek, forrásaik döntő többsége változatlanul közpénzekből származik, hiszen az állami vagyon ingyenes átruházása mellett a Magyar Állam jogszabály alapján köteles a közfeladatokat szolgáló működésük finanszírozására.

Ezért is jogos érdek, hogy az alapítványi egyetemeknek adott juttatások átlátható módon, a kutatási és oktatási, innovációs célok érdekében kerüljenek felhasználásra. Fontos azt is látni, hogy az alapítványi struktúrában nem az Erasmus+ pénzek és az ahhoz hasonló támogatásokat fenyegetik nagyobb korrupciós kockázatok, hanem sokkal inkább azokat a forrásokat, amelyeket vitatható beruházásokra (pl Zalazone tesztpálya) vagy klientúraépítésre lehetne fordítani. Ez a probléma nem feltétlenül oldódna meg pusztán az összeférhetetlenségi és vagyonkezelési szabályok átalakításával, ahogy az egyetemi autonómia szűkítését sem tudják ilyen szabályok visszafordítani. Hiába mondtak le a héten a miniszterek kuratóriumi tagságukról, helyüket olyan helytartók vehetik át, akiknek még kevésbé kell tartaniuk döntéseik politikai következményeitől. Mivel a kormány és az Európai Bizottság vitája csupán technikai jellegű, és nem az egész intézményi konstrukció újragondolásáról szól, alábbiakban csak a szűkebb a technikai problémákat tekintjük át.

 

A közvagyonnal kapcsolatos problémák

Annak ellenére, hogy egy közfeladatot ellátó intézményről van szó, és állami támogatásokban részesülnek, kérdéses, hogy mely állami szerv jogosult felügyelni és ellenőrizni a gazdálkodásukat. A nyilvántartó bíróságok csak alapvető törvényességi szempontokat érvényesítenek, a KEKVA-k gazdálkodása, azon belül pedig a közpénz-felhasználás kapcsán hatáskörrel nem rendelkeznek.

  • Ezért a közpénzek és a nemzeti vagyon védelméért felelős Állami Számvevőszék szerepét és mozgásterét tisztázni lenne szükséges. Különös jelentőséget ad ennek kérdésnek az Alaptörvény Kilencedik módosítása, mely szerint a közpénz fogalma az állam bevételeire, kiadásaira és követeléseire korlátozódik. A módosítás célja az volt, hogy korlátozza a közpénzek elszámoltathatóságát és átláthatóságát. 
  • Elidegenítés esetén az államnak elővásárlási jogot lenne szükséges biztosítani a KEKVA-k vagyonát illetően.

 

A kuratóriumok elszámoltathatóságával kapcsolatos problémák

Jelenleg a törvény csak néhány nagyon alapvető szabályt ír elő a kuratóriumok felépítésére és működésére vonatkozóan. A testületeknek megadja a szabadságot, hogy akár korlátlan időre is szabadon megválaszthassák saját tagjaikat. A jogszabály azt sem határozza meg, hogy a tagoknak milyen feltételeknek kell megfelelniük a tagsághoz. Miközben sok kormányzati vagy helyi politikus jutott kuratóriumi tagsághoz, olyan szabályok nincsenek, amelyek biztosítanák, hogy oktatók, hallgatók vagy öregdiákok, felsőoktatási szakértők vagy helyi érdekképviseletek, illetve a helyi önkormányzatiság szereplői helyet kapjanak a testületben.

A jogszabály szerint a kuratóriumok maguk döntenek saját tagjaik összeférhetetlenségéről. Az összeférhetetlenségre vonatkozó szabályok pedig kevésbé szigorúak, mint bárhol a közszférában. A K-Monitor országgyűlési képviselők és a TI Magyarország mellett beadvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, azonban az AB 2021 nyara óta nem vizsgálta a megengedő összeférhetetlenségi szabályokat.

A jogszabály szerint nem csak a kuratórium tagjainak megválasztása kerülhet át a kuratórium kezébe. A kuratórium döntéseinek megtámadására maga a kuratórium, a KEKVA-k felügyelőbizottsága és bizonyos esetekben az ügyész jogosult. 

  • A jogszabályban lenne szükséges meghatározni:
    ○ ki jogosult a tagok kinevezésére,
    ○ a tagság pontos időtartamát (erről is alkudozik a bizottság és a kormány),
    ○ az újabb megbízatás kérdését,
    ○ a kinevezési feltételeket (pl. képzettséget és korábbi munkatapasztalatot)
  • Az egyetemi autonómia biztosítása érdekében megfontolandó, hogy az egyetemi szenátusnak joga legyen véleményezni, jóváhagyni a testület új tagjait.
  • Nem ördögtől való, hogy a kormányzati igazgatás szakmai szintjét képviselő tisztségviselők vagy polgármesterek hivatalból kuratóriumi tagok lehessenek.
  • Mivel az összeférhetetlenség eseti vizsgálatára vonatkozó szabály lényegében csak a Polgári Törvénykönyv általános szabályait ismétli meg, a (jelenlegi) eseti összeférhetetlenségi szabályokat valódi kontrollmechanizmusok beépítésével lenne szükséges kiegészíteni.
  • Általános jelleggel lenne szükséges kimondani, hogy a kormánytagok nem vehetnek részt a kuratóriumok munkájában, csakúgy, mint más magas rangú kormányzati tisztségviselők vagy országgyűlési képviselők. A tisztség-halmozás abszolút tilalma nem csak a kormánytól való függőséget, de azt a problémát is megoldaná, hogy főállásban dolgozó tisztségviselők munkájuk mellett további feladatokat látnak el.
  • Tisztázni kell, hogy az összeférhetetlenség nemcsak politikai, hanem gazdasági jellegű is lehet. Ez különösen fontos azokban az esetekben, amikor a kuratórium tagjai olyan vállalatok képviselői, amelyekben az alapítvány maga is részvényes (pl. MOL, Richter Gedeon).
  • A forgóajtó-jelenség megakadályozása érdekében szabályozni lenne szükséges a tisztség betöltését megelőző, illetve azt követő kormányzati vagy gazdasági szerepvállalás közti minimális időt.
  • Elvárható lenne, hogy a kuratóriumi tagok nyilvános vagyonnyilatkozatot tegyenek.
  • Ezenkívül harmadik feleknek, például közérdekű igényérvényesítők vagy az Integritás Hatóság számára is biztosítani kéne, hogy jogilag felléphessenek a kuratórium döntéseivel szemben, mivel a jelenlegi jogorvoslati rendszer nem biztosít hatékony jogi eszközöket a kuratórium határozatai szemben.

 

Az átláthatóság hiánya

Mivel a KEKVA-k közfeladatot látnak el, az információszabadság törvény (Infotörvény) hatálya alá tartoznak. Így rájuk is vonatkoznak a proaktív közzétételre vonatkozó, valamennyi közfeladatot ellátó szervre vonatkozó általános közzétételi szabályok.

Nem vonatkozik azonban a KEKVA-kra a feltételességi mechanizmus hatására idén létrehozott online szerződés-tárba, a Közadattárba való feltöltési kötelezettség. Mivel a KEKVA-k nem kötelesek a szerződéseikre vonatkozó adatokat feltölteni a Közadattárba, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH) nincs jogköre arra, hogy erre kötelezze őket, vagy közigazgatási bírságot szabjon ki rájuk, ha nem tartják be az Infotörvény bármely szabályát.

Jelenleg a Hatóság legfeljebb felszólítja őket, hogy tegyenek eleget a proaktív közzététel általános szabályainak. Ez utóbbi, minden közfeladatot ellátó szervre vonatkozó szabály tényleges kikényszerítésének hiánya jól azonosítható: a legtöbb KEKVA a közérdekű adatok közzétételét elmulasztotta a honlapján. A K-Monitor ezzel kapcsolatos, NAIH-nak tett bejelentése, 2021 novembere óta megválaszolatlan maradt.

  • Mivel a KEKVA-k közfeladatokat látnak el és jellemzően közpénzek felhasználásával teszik, a Közadattárba való feltöltési kötelezettséget a KEKVA-ra is ki kellene terjeszteni. Az adattár tárgyi hatályának kiszélesítése megerősítené a Hatóság hatáskörét, és hatékonyabbá tenné a jogérvényesítést az információszabság területén.

 

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?

Támogasd a K-Monitort adományoddal!


Címkék: oktatás eu információszabadság átláthatóság kekva

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr9818046474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sorállományú előfelvételis 2023.02.12. 17:20:56

Illibsik? Mi ez a csend? Most ez döntetlen, vagy győzött Brüsszel?

Sorállományú előfelvételis 2023.02.13. 08:02:54

HA nem vezényeltek ide egy illibsit sem, akkor ezekszerint győzött Brüsszel.


süti beállítások módosítása