háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (24) kampányfinanszírozás (41) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) közgép (10) Közgép (2) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) média (9) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) naih (1) NAIH (13) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (64) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Az átláthatósági szabályok átláthatatlan útjai

Jogi Munkacsoport // 2023.10.30.

Címkék: eu önkormányzat jogállamiság információszabadság átláthatóság NAIH

2021-ben azért fordultunk a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz, mert az újonnan létrehozott közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok nem tettek eleget a közzétételi kötelezettségeiknek. Idén Belváros-Lipótváros mulasztását jelentettük be, már az EU által kikényszerített új átláthatósági hatóságra támaszkodva. Bejelentéseink bizarr eredményre vezettek. Miközben a KEKVA-k egyre több közpénzt nyelnek el, az ügyünkben a hatóság két év alatt sem döntött, az új átláthatósági hatósági eljárásban viszont töröltette a belvárosi szerződéseket a kormány által létrehozott új átláthatósági portálról.

kif_kep.jpg

Miután a rendszerszintű jogállamisági problémák miatt az Európai Bizottság 2022 áprilisában ún. feltételességi eljárást indított Magyarországgal szemben, a kormány számos vállalást tett a problémák orvoslása érdekében. A vállalások részeként módosították az információszabadságról szóló törvényt és a kormány létrehozta a Központi Információs Közadat-nyilvántartást, valamint bírságolási jogkört adtak a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH). A bírságolás lehetősége újdonság, mivel a NAIH eddig csak adatvédelmi ügyekben szankcionálhatott, átláthatósággal kapcsolatos bejelentések esetén nem.

Mit ellenőrizhet a NAIH? 

Az újonnan létrehozott Központi Információs Közadat-nyilvántartás egy online adattár, ahova közpénzfelhasználó szervek adatokat kötelesek feltölteni, amiket aztán egy a kormány által fenntartott honlapon (Kif) nyilvánosan közzétesznek. A NAIH azt ellenőrizheti, hogy a közzétételre kötelezett szervek feltöltöttek-e a törvény által előírt közpénz-felhasználási adatokat a nyilvántartásba.

Kiknek kell feltölteni adatokat a Kif-re?

A törvény szerint nem minden közpénzfelhasználó szerv köteles adatokat szolgáltatni, erre csak az államháztartásról szóló törvény szerinti költségvetési szervek kötelesek. Így például nem szükséges adatokat szolgáltatniuk 

  • közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványoknak (Pl. Mathias Corvinus Collegium Alapítvány)
  • az állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságoknak (Pl. Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.)
  • Magyar Nemzeti Banknak. 

Ezek a szervek azonban változatlanul kötelesek a törvény 1. mellékletében meghatározott ún. Általános közzétételi lista szerinti szervezeti, tevékenységre vonatkozó és gazdálkodási adatokat közzétenni.

Központi Információs Közadat-nyilvántartás

Bár a Kif-re olvasható és kereshető formában kell feltölteni az adatokat, az adatok megismerése mégsem egyszerű. A különböző szervek külön-külön pdf-ekben töltik fel az adatokat kéthavi ciklusokban, amiket az érdeklődök csak captcha-k után tudnak letölteni, külön-külön. A szerződéses információk is aligha hasonlíthatók össze, nem hogy az egyes adatkezelőn belül, de más adatkezelőkkel összevetve végképp nem.

Mikor léphet fel a NAIH hatósági eszközökkel? 

Az új szabályok szerint a NAIH akkor léphet fel hatósági eszközökkel, akkor indít átláthatósági hatósági eljárást, ha egy költségvetési szerv nem vagy hiányosan tölti fel a közzéteendő adatokat a Kif-re. Ha nem költségvetési szervről van szó, akkor erről nem lehet szó.

Látható tehát, hogy a NAIH eszközei élesen különválnak annak függvényében, hogy egy szerv költségvetési szervnek minősül-e vagy sem. A nem költségvetési szerveknek kevesebb kötelezettségük van és abban az esetben is, ha ezeknek nem tesznek eleget, a NAIH csak udvarias levelet küldhet nekik vagy a felügyeleti szervüknek a jogsértés megszüntetése érdekében. Ha nem történik változás, a NAIH bírósághoz fordulhat. Ilyenre azonban tudomásunk szerint nem került még sor.

Az eljárást bárki kezdeményezheti és nem kerül pénzbe. A bejelentő azonban a hatósági eljárásban nem lesz ügyfél. Ez azt jelenti, hogy ügyféli jogai nincsenek, nem élhet az iratbetekintés jogával és nem fordulhat később bírósághoz. A bejelentőnek csak arra van joga, hogy tájékoztatást kapjon az eljárás megindításáról és lezárásról. 

Két, átláthatósággal kapcsolatos bejelentés


2021-ben átnéztük az összes KEKVA honlapját és megállapítottuk, hogy a KEKVA-k többsége nem tett eleget az általános közzétételi kötelezettségének. Emiatt még az év novemberében a NAIH-hoz fordultunk és kértük, hogy a NAIH vizsgálja meg a KEKVA-kat.

Bejelentésünk óta eltelt két év alatt a NAIH érdemben nem válaszolt a bejelentésünkre. A NAIH hallgatása nem jogszabálysértő, mivel a törvény nem határoz meg határidőt a vizsgálatra, így lényegében bármennyi ideig is eltarthat, amíg a NAIH valamiféle következtetésre jut a jogsértés kapcsán. Mivel a KEKVA-k nem költségvetési szervek, esetükben az új átláthatósági eljárás nem kezdeményezhető, marad tehát a várakozás a NAIH válaszára.

Idén májusban ismét bejelentéssel fordultunk a NAIH-hoz. Bejelentésünket azonban már az új átláthatósági hatósági eljárás szabályai alapján tettük a belvárosi önkormányzattal szemben, mivel az önkormányzat annak ellenére nem töltött fel adatokat a Kif-re, hogy a feltöltési határidő már február végén lejárt.

Bejelentésünkben jogi értelemben két szervet is bepanaszoltunk: Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Polgármesteri Hivatalát és a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Önkormányzatát. 

A NAIH bejelentésünk nyomán megindította az átláthatósági hatósági eljárást, az eljárás azonban bizarr eredményre vezetett. 

Az eljárás során a NAIH intenzív levelezést kezdett a polgármesteri hivatallal, amely a NAIH bírsággal való fenyegetés hatására elismerte, hogy hónapokig egyáltalán nem töltött fel adatokat, állítása szerint “adminisztrációs hiba” miatt. Amiket feltöltött, azok viszont nem a polgármesteri hivatal által kötött szerződések, hanem az önkormányzat által kötöttek. A polgármesteri hivatal végül a határidőhöz képest több mint három hónappal később, júniusban töltött fel adatokat, azonban olyan adatokat, amik viszonylag régen, 2022 novembere előtt keletkeztek.

Válaszul a NAIH szeptemberben az önkormányzat vonatkozásában az eljárást megszüntette, mert az államháztartási törvény szerint az önkormányzat nem, csak a polgármesteri hivatal költségvetési szerv. Azaz csak a polgármesteri hivatal nevében kötött szerződéseket kellett volna feltölteni, az önkormányzat nevében kötötteket nem.

A polgármesteri hivatal vonatkozásában a NAIH érdemben foglalkozott a bejelentéssel és megállapította, hogy a polgármesteri hivatal jogsértően járt el (NAIH-5558-12/2023).

A jogsértés azonban nem abban állt, hogy a hivatal hónapokkal a határidő után töltött fel adatokat, hanem abban, hogy az önkormányzat helyett töltött fel adatokat, és egy olyan időszakra vonatkozóan, amikre még nem vonatkozik az új központi nyilvántartás. Erre tekintettel a NAIH felszólította a polgármesteri hivatalt a szerződéses adatok törlésére.

Összegezve, Belváros-Lipótváros késve, de felöltötte az önkormányzat által kötött szerződések adatait, valamint a polgármesteri hivatal 2022-as szerződéseit, azokat azonban a jogszabály miatt a polgármesteri hivatalnak törölnie kellett volna. 

Az önkormányzat azonban úgy tűnik, hogy ignorálja a NAIH döntését. A polgármesteri hivatal mellett az önkormányzat profilja továbbra is szerepel a Kif-en elérhető profilok között és továbbra is elérhetők az önkormányzat által június 20-án feltöltött adatok. A polgármesteri hivatal sem törölte le a júniusban - feleslegesen - feltöltött szerződéses adatokat. 

A két bejelentésünk sorsa rámutat a törvény és a gyakorlat azon hiányosságaira, amik konkrét esetekben akadályozzák a közérdekű adatokhoz való hozzáférést.

 

  1. A Kif-en közzétételi kötelezettséggel rendelkező szervek köre jóval szűkebb, mint a közpénzfelhasználó szervek köre. Ahogy a belvárosi bejelentésünk is megmutatta, nem csak a KEKVA-k, az állami, önkormányzati cégek vagy az MNB esik ki a költségvetési szervek rostáján, de az “önkormányzat” is.
  2. Az “önkormányzat” az államháztartási törvény 104. § (1) bekezdése szerint nem költségvetési szerv, hanem törzskönyvi jogi személy, így nem köteles a Kif-en közzétenni adatokat. Ez azért súlyos hiányosság, mert az önkormányzati szerződéseket tipikusan az “önkormányzat” és nem a “polgármesteri hivatal” köti meg. Azzal pedig, hogy az “önkormányzatok” kiesnek, csökken a helyi közpénzfelhasználás átláthatósága. Az államháztartási törvény ezen megszorító értelmezése ellenére azonban rengeteg önkormányzat úgy gondolkodott, ahogy mi, és “önkormányzatként” rendben feltöltötte a szerződéses adatokat.
  3. A közpénzfelhasználó szervek egy részével, a költségvetési jogállással nem bíró szervekkel szemben nem indítható átláthatósági hatósági eljárás. A nem költségvetési szervek esetében így legfeljebb csak olyan vizsgálat kezdeményezhető, amelyre a törvény egyrészt nem szab határidőt, így akár évekig is elhúzódhat. Az ügy évekig húzódása a KEKVA-s bejelentésünk esetében is látható, hiszen a 2021-es beadványunkra 2023 második felében sem kaptunk választ. Másrészt  a költségvetési jogállással nem bíró szervek esetében a jogszabály nem is ad semmilyen közigazgatási eszközt (kötelezés, bírság) a jogsértővel szembeni fellépésre. 
  4. A költségvetési jogállással nem bíró szervek esetében a NAIH az általános közzétételi lista hiányai miatt az udvarias felszólításon túl jogosult lenne bírósághoz fordulni. Ilyet tudomásunk szerint azonban a NAIH még nem tett, azaz nem vitte tovább a felszólítást jogilag kötelező bírósági döntés felé.

Címkék: eu önkormányzat jogállamiság információszabadság átláthatóság NAIH

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr5218246635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása