2021-ben azért fordultunk a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz, mert az újonnan létrehozott közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok nem tettek eleget a közzétételi kötelezettségeiknek. Idén Belváros-Lipótváros mulasztását jelentettük be, már az EU által kikényszerített új átláthatósági hatóságra támaszkodva. Bejelentéseink bizarr eredményre vezettek. Miközben a KEKVA-k egyre több közpénzt nyelnek el, az ügyünkben a hatóság két év alatt sem döntött, az új átláthatósági hatósági eljárásban viszont töröltette a belvárosi szerződéseket a kormány által létrehozott új átláthatósági portálról.
Miután a rendszerszintű jogállamisági problémák miatt az Európai Bizottság 2022 áprilisában ún. feltételességi eljárást indított Magyarországgal szemben, a kormány számos vállalást tett a problémák orvoslása érdekében. A vállalások részeként módosították az információszabadságról szóló törvényt és a kormány létrehozta a Központi Információs Közadat-nyilvántartást, valamint bírságolási jogkört adtak a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH). A bírságolás lehetősége újdonság, mivel a NAIH eddig csak adatvédelmi ügyekben szankcionálhatott, átláthatósággal kapcsolatos bejelentések esetén nem.
Mit ellenőrizhet a NAIH?
Az újonnan létrehozott Központi Információs Közadat-nyilvántartás egy online adattár, ahova közpénzfelhasználó szervek adatokat kötelesek feltölteni, amiket aztán egy a kormány által fenntartott honlapon (Kif) nyilvánosan közzétesznek. A NAIH azt ellenőrizheti, hogy a közzétételre kötelezett szervek feltöltöttek-e a törvény által előírt közpénz-felhasználási adatokat a nyilvántartásba.
Kiknek kell feltölteni adatokat a Kif-re?
A törvény szerint nem minden közpénzfelhasználó szerv köteles adatokat szolgáltatni, erre csak az államháztartásról szóló törvény szerinti költségvetési szervek kötelesek. Így például nem szükséges adatokat szolgáltatniuk
- közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványoknak (Pl. Mathias Corvinus Collegium Alapítvány)
- az állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságoknak (Pl. Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.)
- Magyar Nemzeti Banknak.
Ezek a szervek azonban változatlanul kötelesek a törvény 1. mellékletében meghatározott ún. Általános közzétételi lista szerinti szervezeti, tevékenységre vonatkozó és gazdálkodási adatokat közzétenni.
Központi Információs Közadat-nyilvántartás
Bár a Kif-re olvasható és kereshető formában kell feltölteni az adatokat, az adatok megismerése mégsem egyszerű. A különböző szervek külön-külön pdf-ekben töltik fel az adatokat kéthavi ciklusokban, amiket az érdeklődök csak captcha-k után tudnak letölteni, külön-külön. A szerződéses információk is aligha hasonlíthatók össze, nem hogy az egyes adatkezelőn belül, de más adatkezelőkkel összevetve végképp nem.
Mikor léphet fel a NAIH hatósági eszközökkel?
Az új szabályok szerint a NAIH akkor léphet fel hatósági eszközökkel, akkor indít átláthatósági hatósági eljárást, ha egy költségvetési szerv nem vagy hiányosan tölti fel a közzéteendő adatokat a Kif-re. Ha nem költségvetési szervről van szó, akkor erről nem lehet szó.
Látható tehát, hogy a NAIH eszközei élesen különválnak annak függvényében, hogy egy szerv költségvetési szervnek minősül-e vagy sem. A nem költségvetési szerveknek kevesebb kötelezettségük van és abban az esetben is, ha ezeknek nem tesznek eleget, a NAIH csak udvarias levelet küldhet nekik vagy a felügyeleti szervüknek a jogsértés megszüntetése érdekében. Ha nem történik változás, a NAIH bírósághoz fordulhat. Ilyenre azonban tudomásunk szerint nem került még sor.
Az eljárást bárki kezdeményezheti és nem kerül pénzbe. A bejelentő azonban a hatósági eljárásban nem lesz ügyfél. Ez azt jelenti, hogy ügyféli jogai nincsenek, nem élhet az iratbetekintés jogával és nem fordulhat később bírósághoz. A bejelentőnek csak arra van joga, hogy tájékoztatást kapjon az eljárás megindításáról és lezárásról.
Két, átláthatósággal kapcsolatos bejelentés
2021-ben átnéztük az összes KEKVA honlapját és megállapítottuk, hogy a KEKVA-k többsége nem tett eleget az általános közzétételi kötelezettségének. Emiatt még az év novemberében a NAIH-hoz fordultunk és kértük, hogy a NAIH vizsgálja meg a KEKVA-kat.
Bejelentésünk óta eltelt két év alatt a NAIH érdemben nem válaszolt a bejelentésünkre. A NAIH hallgatása nem jogszabálysértő, mivel a törvény nem határoz meg határidőt a vizsgálatra, így lényegében bármennyi ideig is eltarthat, amíg a NAIH valamiféle következtetésre jut a jogsértés kapcsán. Mivel a KEKVA-k nem költségvetési szervek, esetükben az új átláthatósági eljárás nem kezdeményezhető, marad tehát a várakozás a NAIH válaszára.
Idén májusban ismét bejelentéssel fordultunk a NAIH-hoz. Bejelentésünket azonban már az új átláthatósági hatósági eljárás szabályai alapján tettük a belvárosi önkormányzattal szemben, mivel az önkormányzat annak ellenére nem töltött fel adatokat a Kif-re, hogy a feltöltési határidő már február végén lejárt.
Bejelentésünkben jogi értelemben két szervet is bepanaszoltunk: Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Polgármesteri Hivatalát és a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Önkormányzatát.
A NAIH bejelentésünk nyomán megindította az átláthatósági hatósági eljárást, az eljárás azonban bizarr eredményre vezetett.
Az eljárás során a NAIH intenzív levelezést kezdett a polgármesteri hivatallal, amely a NAIH bírsággal való fenyegetés hatására elismerte, hogy hónapokig egyáltalán nem töltött fel adatokat, állítása szerint “adminisztrációs hiba” miatt. Amiket feltöltött, azok viszont nem a polgármesteri hivatal által kötött szerződések, hanem az önkormányzat által kötöttek. A polgármesteri hivatal végül a határidőhöz képest több mint három hónappal később, júniusban töltött fel adatokat, azonban olyan adatokat, amik viszonylag régen, 2022 novembere előtt keletkeztek.
Válaszul a NAIH szeptemberben az önkormányzat vonatkozásában az eljárást megszüntette, mert az államháztartási törvény szerint az önkormányzat nem, csak a polgármesteri hivatal költségvetési szerv. Azaz csak a polgármesteri hivatal nevében kötött szerződéseket kellett volna feltölteni, az önkormányzat nevében kötötteket nem.
A polgármesteri hivatal vonatkozásában a NAIH érdemben foglalkozott a bejelentéssel és megállapította, hogy a polgármesteri hivatal jogsértően járt el (NAIH-5558-12/2023).
A jogsértés azonban nem abban állt, hogy a hivatal hónapokkal a határidő után töltött fel adatokat, hanem abban, hogy az önkormányzat helyett töltött fel adatokat, és egy olyan időszakra vonatkozóan, amikre még nem vonatkozik az új központi nyilvántartás. Erre tekintettel a NAIH felszólította a polgármesteri hivatalt a szerződéses adatok törlésére.
Összegezve, Belváros-Lipótváros késve, de felöltötte az önkormányzat által kötött szerződések adatait, valamint a polgármesteri hivatal 2022-as szerződéseit, azokat azonban a jogszabály miatt a polgármesteri hivatalnak törölnie kellett volna.
Az önkormányzat azonban úgy tűnik, hogy ignorálja a NAIH döntését. A polgármesteri hivatal mellett az önkormányzat profilja továbbra is szerepel a Kif-en elérhető profilok között és továbbra is elérhetők az önkormányzat által június 20-án feltöltött adatok. A polgármesteri hivatal sem törölte le a júniusban - feleslegesen - feltöltött szerződéses adatokat.
A két bejelentésünk sorsa rámutat a törvény és a gyakorlat azon hiányosságaira, amik konkrét esetekben akadályozzák a közérdekű adatokhoz való hozzáférést.
- A Kif-en közzétételi kötelezettséggel rendelkező szervek köre jóval szűkebb, mint a közpénzfelhasználó szervek köre. Ahogy a belvárosi bejelentésünk is megmutatta, nem csak a KEKVA-k, az állami, önkormányzati cégek vagy az MNB esik ki a költségvetési szervek rostáján, de az “önkormányzat” is.
- Az “önkormányzat” az államháztartási törvény 104. § (1) bekezdése szerint nem költségvetési szerv, hanem törzskönyvi jogi személy, így nem köteles a Kif-en közzétenni adatokat. Ez azért súlyos hiányosság, mert az önkormányzati szerződéseket tipikusan az “önkormányzat” és nem a “polgármesteri hivatal” köti meg. Azzal pedig, hogy az “önkormányzatok” kiesnek, csökken a helyi közpénzfelhasználás átláthatósága. Az államháztartási törvény ezen megszorító értelmezése ellenére azonban rengeteg önkormányzat úgy gondolkodott, ahogy mi, és “önkormányzatként” rendben feltöltötte a szerződéses adatokat.
- A közpénzfelhasználó szervek egy részével, a költségvetési jogállással nem bíró szervekkel szemben nem indítható átláthatósági hatósági eljárás. A nem költségvetési szervek esetében így legfeljebb csak olyan vizsgálat kezdeményezhető, amelyre a törvény egyrészt nem szab határidőt, így akár évekig is elhúzódhat. Az ügy évekig húzódása a KEKVA-s bejelentésünk esetében is látható, hiszen a 2021-es beadványunkra 2023 második felében sem kaptunk választ. Másrészt a költségvetési jogállással nem bíró szervek esetében a jogszabály nem is ad semmilyen közigazgatási eszközt (kötelezés, bírság) a jogsértővel szembeni fellépésre.
- A költségvetési jogállással nem bíró szervek esetében a NAIH az általános közzétételi lista hiányai miatt az udvarias felszólításon túl jogosult lenne bírósághoz fordulni. Ilyet tudomásunk szerint azonban a NAIH még nem tett, azaz nem vitte tovább a felszólítást jogilag kötelező bírósági döntés felé.
Címkék: eu önkormányzat jogállamiság információszabadság átláthatóság NAIH
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.