háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (24) kampányfinanszírozás (41) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (13) naih (1) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (64) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

A városlakók kárára simul a kormány az európai elithez

MerényiM // 2019.03.11.

Címkék: eu németország lobbi

Az elmúlt hetek egyik forró témája, hogy mi lesz a magyar kormánypárttal az EPP-ben. A sajtóban megjelenő, heves viták elsősorban a jogállamiságról, az európai értékekről, illetve politikai taktikákról szólnak, pedig ennél minden bizonnyal több szempontot mérlegelnek az érintettek. Ha például a német ipari lobbi érdekeiről van szó, a Bizottság, Németország és Magyarország prímán együtt tudnak működni. Bejegyzésünkben erre mutatunk egy példát és kitérünk arra is, hogyan hozzák össze a német autóipar érdekei az európai alapértékek miatt csörtéző pártcsalád német és magyar tagjait.

 

cla_2.jpg

 

Szijjártó Péter 2019. február 27-én tartott sajtótájékoztatóján a baden-württembergi látogatását firtató újságírói kérdésre adott válaszában a következőket mondta: „A Mercedes a közelmúltban köszönetét fejezte ki nekünk egyébként azért, hogy Magyarország benyújtotta a fellebbezést az Európai Bírósághoz, a nitrogén-oxid kibocsátási kvóták ambíciószintjének túlságos emelése ellen. Tehát van egy jó együttműködésünk.” [6:55 tól látható] A megjegyzés ahhoz kapcsolódóan hangzott el, hogy a külügyminiszter látogatásának valódi célja a Mercedes cég képviselőivel való találkozás volt, nem pedig a tartományi miniszterrel kútba esett egyeztetés.

A kiszólás értelmezése nem egyszerű, ugyanis nitrogén-oxid kvóták nincsenek, a nitrogén-oxidok (NOx) családja levegőszennyező anyag és mint ilyen, a kibocsátására szigorú határértékek vonatkoznak az unióban és itthon is (4/2011 VM rendelet). A levegőbe kerülő nitrogén-oxidok 40%-a közlekedési eredetű és a városi, általában nyáron kialakuló ún. Los Angeles-típusú szmog kialakulásáért felelős. Visszakanyarodva Szijjártóhoz: a külügyminiszter nyilatkozatában a nitrogén-oxidok határértékének emeléséről lehetett szó, ami elsősorban a városokban élő emberek egészségét szolgálhatja. Budapesten tavaly ősszel szigorították a szmogriadó szabályozását, miután 2018-ban a Bizottság hivatalosan is kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. Ennek oka a PM10 - 10 ㎛ alatti szemcseméretű szállópor, mely 76 napig meghaladta három helyen az országban a határértéket. (Nitrogén-oxid ügyben is lebeg a magyar állam feje felett egy hasonló eljárás.)

A történet előzménye,hogy a német dízel-botrányt követően az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a manipulált mérések elkerülése érdekében szigorít a nitrogén-oxid kibocsátás mérési körülményein az autóiparban és bevezeti az ún. RDE teszteket (real driving emissions) annak érdekében, hogy a manipulált laboratóriumi tesztek helyett a motorok valós közlekedési helyzetben produkált kibocsátását mérjék. Végül az Euro 6 szabvány szerinti motorokra egy hibahatárt bevezetve a szabályozást - minden bizonnyal az autó-lobbi hatására - felpuhították, ezzel megengedve, hogy ezek a motorok 2020-ig 110%-kal, illetve 2021-ig 50%-kal meghaladhassák a 80 mg/km NOx határértéket.

Az enyhítéssel szemben több uniós nagyváros önkormányzata (Brüsszel, Madrid és Párizs) az Európai Bírósághoz fordult. A Bíróság az Európai Bizottság ellenében végül 2018 végén a városoknak adott igazat, kijelentve, hogy az Európai Bizottságnak még időszakosan sem lett volna joga enyhíteni egy, a Parlament és a Tanács által is elfogadott szabályozáson. Míg a Bizottságnak az ítélet alapján 12 hónapja van módosítani a rendeleten, a három város az Euro 6-os motorral rendelkező autók forgalmát korlátozhatja saját hatáskörben, mivel azok határérték alatti kibocsátása nem garantált. A bíróság döntése nyilvánvalóan fáj az autógyáraknak hiszen az Euro 6-os motorokkal szerelt autók vezetői szmogriadó vagy más, korlátozó szabályok esetén az eredeti szabállyal kedvezőbb helyzetben voltak. Nem a nyugati nagyvárosok problémájáról van szó: minden hatodik magyar a légszennyezés miatt hal meg korábban. Budapesten különösen rossz a helyzet: egy korábbi felmérés szerint a forgalmas helyen élő, fővárosi gyermekek körében 33 százalékkal gyakoribb a légcsőhurut, 37 százalékkal több az allergiás és csaknem kétszer annyi az asztmás, mint vidéken. 

És mit csinál a magyar állam ebben az ügyben? Szijjártó büszke kijelentése alapján beavatkozunk mint tagállam (az Európai Bizottság és nem meglepő módon Németország mellett) és fellebbezünk a Bíróság határozata vagyis a környezetvédelmi határérték túlzott szigorítása ellen. A kormány lépése igazi stréberségnek tűnik, mivel minden bizonnyal Magyarország nélkül is működött volna a fellebbezés. Az is beszédes, hogy az ügyben más jelentős autóiparral rendelkező országok (pl. Franciaország, Olaszország, Szlovákia) egyelőre nem fellebbeztek. Ez már nem az első eset, hogy a magyar kormány gazdasági érdekcsoportok megrendeléseinek teljesítésére használja jogköreit itthon és az Unióban is. Azon sem lennénk meglepődve, ha a kormány a német EPP-s kollégáknak szeretne e nehéz időszakban a kedvébe járni, de minimum jelezni, hogy a politikai nézeteltérés ellenére gazdasági téren egy oldalon állnak. A német autóipar ugyanis nemcsak Orbánékkal van nagyon jóban, de a német ipari lobbi a CDU és a CSU rendszeres anyagi támogatója.

 

Íme néhány adományozójuk az elmúlt két évből.

Párt

Összeg EUR

Kitől

Megjegyzés

CDU

630.000

Hans-Joachim Langmann

nagytőkés, a Német Iparszövetség egykori vezetője

CDU

175.002

Susanne Klatten

nagytőkés, a BMW egyik részvényese

CDU

175.002

Stefan Quandt

nagytőkés, a BMW egyik részvényese

CDU

200.000

Daimler AG

Mercedes

CSU

1.250.000

Verband der Bayerischen Metall- und Elektroindustrie e. V.

Bajor Fém- és Villamosipari Szövetség. Bajorország a BMW és az AUDI hazája, számos beszállítójuk is itt található

CDU

300.000

Südwestmetall, Verband der Metall- und Elektroindustrie Baden- Württemberg e.V.

Baden-Württembergi Fém- és Villamosipari Szövetség. Baden-Württemberg a Mercedes hazája, számos beszállítójuk is itt található.

Adatok forrása a Bundestag adatbázisa. Viszonyításként fontos megjegyezni, hogy a két párt éves költségvetése együttesen nagyjából 200 millió euró.

 

Miközben a kormány szeret a magyar érdekek védelmezőjeként tetszelegni és olykor a multikkal szemben is keményebben fogalmaz, mégis úgy tűnik, hogy ehelyett ismét az autógyártók érdekeit helyezte a magyar és az EU-s állampolgárok érdekei, ezúttal egészsége elé. Míg a kormány minden nap ilyen-olyan ügynöknek bélyegzi a kritikusait, lényegében saját maga lett a multik és egyéb gazdasági érdekcsoportok egyik fontos ügynöke Európában. Vagy ahogy mi mondanánk, lobbistája.

 

fokkin.gif


Címkék: eu németország lobbi

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr2714682278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Willkommenskultur 2019.03.12. 09:41:26

Az EU kibocsatas politikaja egy vicc, az EU polgarai szenvednek tole egyedul.

Az USAban, Kinaban 2x ennyit fogyasztanak az autok, de az EU kituzi, hogy 10 ev mulva legyen 2 liter az autok fogyasztasa...:)

Es ettol persze az europai autok lesznek a legdragabbak, legbonyolultabbak, es a legfostosabb elmenyt nyujto kokadek hulladekok is.

Koszi, EU!

midnightcoder2 2019.03.12. 10:04:24

@Willkommenskultur: A robbanómotoros autókat már 100 éve ki kellett volna tiltani a bolygóról. És nem (csak) a CO2 miatt, hanem a kipufogott remek kormomrészecskék, aromás vegyületek, stb. miatt is. Nem csak a cigarettafüst káros az egészségre. A zajról már ne is beszéljünk... Ehhez képest én pont leszarom a bár autóbuzi "vezetési élményét" aki akkor érzi jól magát, ha a kocsijából dõl a füst, és olyan hangon üvölt mint egy leszakadt kipufogójú Zaporozsec.

Willkommenskultur 2019.03.12. 10:51:50

@midnightcoder2: Ez marhasag, leven ott elnek az emberek a legtovabb, ahol a legtobb a 100 fore juto autok szama.

Meg csak az hianyzik, hogy meg tovabb eljenek.

Világít a torony 2019.03.12. 10:59:31

A CDU csak röhög, kellenek a magyar kormány féle hasznos bolondok.

midnightcoder2 2019.03.12. 11:05:26

@Világít a torony: A magyar kormánynak ez tulajdonképpen érdeke. Mert hogy mi sajna elég nagy részben a veteránautókat gyártó hagyományos autóiparból élünk. Egy elektromos járgány motorikusan nagyságrendekkel egyszerûbb => kevesebb munka, kevesebb munkás, kevesebb beszállító.

Willkommenskultur 2019.03.12. 11:11:17

@midnightcoder2: "Egy elektromos járgány motorikusan nagyságrendekkel egyszerûbb => kevesebb munka, kevesebb munkás, kevesebb beszállító."

Egyszeru, 100 eve is letezett, akkor sem valt be.

Ha egyszeru meg kevesebb munka, akkor lehetne akar olcso v. kornyezetkimelo is, szerintem.

nemecsekerno_007 2019.03.12. 11:21:22

Hát gyerekek ez így elég harcos zöld lett. Ha csak a fele az összes szgk-nan villany lenne, már az is problémát okozna: lítium, az áram forrása, áramigény növekedés.
Számolta már valaki, hogy hány kW áram felel meg mondjuk a Mo-i éves benzinfogyasztás felének (csak) . Ha csak a benzines autók fele lenne villany?

chrisred 2019.03.12. 12:09:19

@Willkommenskultur: Egyenes a következtetés, az embert a kipufogógázok tartják életben.

Willkommenskultur 2019.03.12. 12:11:44

@chrisred: Ezert nincs szukseg lipsi altudosokra.

midnightcoder2 2019.03.12. 12:55:45

@Willkommenskultur: Villanymozdony is létezett 100 éve, mégis volt a MÁV-nál még gõzmozdony 30 éve is. 100 éve nem volt szempont a környezetszennyezés. Ezért is tartunk itt...

midnightcoder2 2019.03.12. 12:56:53

@nemecsekerno_007: Ez legyen az autógyárak és az áramszolgáltatók gondja. Szerintem, ha van piaci igény, megoldják.

Willkommenskultur 2019.03.12. 12:59:28

@midnightcoder2: 2x annyi ideig elunk mint 100 eve, ergo a kornyezettel semmi baj

csak a sok lusta sajto-falo hisztissel vannak mentalis problemak

Medgar 2019.03.12. 13:05:51

@nemecsekerno_007: 1l benzin kb 9kwh, az elektomos autók fogyasztása 15-20 kwh/100km.

nemecsekerno_007 2019.03.12. 13:15:09

@Medgar: Az éves benzinfogyasztás Mo.-on 1,1 Mrd liter.

Na ki számolja ki? :)

Paks 2 1,2 GW-os, egyébként...

Nem akarom kiszámolni, mert nem vagyok jó matekos :)

(450 Gwh/év-et számoltam, az nagyon túlzó)

nemecsekerno_007 2019.03.12. 13:15:53

@midnightcoder2:

Ha van piaci igény akkor megoldját?

Úgy mint a robbanómotornál? :)

midnightcoder2 2019.03.12. 13:36:53

@Willkommenskultur: Akkor vezesd be a dízeled kipufogóját az utastérbe. Ne csak a melletted sétáló gyalogoa élvezze.

Medgar 2019.03.12. 13:56:47

@nemecsekerno_007: Gázolaj: 2,3 milliárd liter benzin: 1,4 milliárd liter.

2,3 milliár*9,9kWh= 22 770 GWh
1,4 milliárd*8,7kWh= 12 180 GWh
összesen kb 34 950 GWh. Paks termelése tavaly 15 733,2 GWh volt. Az elektomos autók kb negyed annyit fogyasztanak így kb 8500-9000 GWh plussz elektormos energiára lenne szükség évente, ha csak szgk-val számolunk akkor a felére.

Willkommenskultur 2019.03.12. 14:04:01

@Medgar: "Az elektomos autók kb negyed annyit fogyasztanak így kb 8500-9000 GWh plussz elektormos energiára lenne szükség évente, ha csak szgk-val számolunk akkor a felére."

Az akksigyar meg bio-fekaliaval muxik majd, ugye?

ha ha ha

Világít a torony 2019.03.12. 14:05:17

@midnightcoder2: Egy kicsit mélyebbre is nézhettél volna a megjegyzésemben. Nem feltétlenül az autókra vonatkozik. Találd meg a kulcs szót....:)

Medgar 2019.03.12. 14:07:52

@Willkommenskultur: Látsz a hozzászólásomban bármilyen itéletet? Tényszámokat írtam le következtetések nélkül...

nemecsekerno_007 2019.03.12. 14:14:23

@Medgar: "8500-9000 GWh"

Paks 2. 1,2 GW-os. Akkor mondjuk mennyi ilyen kéne?

Oké, hogy leírtad a tényszámokat, de a következtetés lenne a lényeg :)

Az sem mindegy persze, hogy hány tonna lítium kellene ha az autók fele elektromos lenne :)

Medgar 2019.03.12. 15:26:53

@nemecsekerno_007: Nincs következtetés. A jövő eldönti. Gyakorlatilag fél paksnyi termelés kéne csak az szgk igényekre.

nemecsekerno_007 2019.03.12. 15:29:49

@Medgar: A fél paksi termelés kéne ahhoz, hogy a benzines autók fele elektromos legyen?

Na ezért nem fog viharos gyorsasággal elterjedni....

A lítium mennyiségről már nem is beszélve.

midnightcoder2 2019.03.12. 15:57:10

@Willkommenskultur: Mert a dízelmotorokat bio-fekáliával gyártják.

midnightcoder2 2019.03.12. 15:59:50

@nemecsekerno_007: Nem hiszem, hogy a nagy autógyártók úgy kezdtek volna bele az elektromos autós fejlesztésekbe, hogy elõtte nem számolták ki az ujjacskáikon hogy mennyi lithium van. Az akkumlátor technológián még bõven van mit fejleszteni, millió irány van. Ezzel szemben a robbanómotorok valószínûleg elérték a határokat, legalábbis az Otto motorok.

2019.03.12. 16:22:37

Ne azt nézzék, Orbán úr mit mond, hanem azt, amit tesz. Az "úr" szó itt nem feltétlen a szó szoros értelmében értendő.

nemecsekerno_007 2019.03.12. 18:54:17

@midnightcoder2:

Ugyanez volt a robbanómotorral is... Ott se nagyon nézték, hogy mennyi kőolaj van, csak akkor amikor már problémák adódtak.

Ha a köolajfüggőséget lecseréljük lítium függőségre akkor nem vagyunk sokkal előbbre.

Én is támogatom az "alternatív" megoldásokat, de ha a lényeg nem változik akkor megint adtunk a sz@rnak egy pofont ahogy szoktuk....

szepipiktor 2019.03.12. 19:03:42

Azért szeretném érteni, hogyan hoztátok össze ezt a "városlakók kárársa" dolgot a német befektetésekkel?
Ha a belvároban lenne az új BMW gyár, azért szűkölnétek.
Ha elviszik vidékre, azért.
Ha elvinnék azora a részekre, ahol a valós munkanélküliség 80%-os, akkor az is baj lenne.
Megint a napi "orbán" poszt a saját mikroközözsség hergelésére,
.
Ez meg...
"a forgalmas helyen élő, fővárosi gyermekek körében 33 százalékkal gyakoribb a légcsőhurut, 37 százalékkal több az allergiás és csaknem kétszer annyi az asztmás, mint vidéken. "
Aha, ok-okozat összefüggés van a német gazdasági megállapodások, az autógyárak beruházásai és az aktuális környzeteszennyezés között.
A szélbernadettes éjjel nem süt a nap vita és a scifi fikciók azonnali követelése.


süti beállítások módosítása