Az elmúlt hetek egyik forró témája, hogy mi lesz a magyar kormánypárttal az EPP-ben. A sajtóban megjelenő, heves viták elsősorban a jogállamiságról, az európai értékekről, illetve politikai taktikákról szólnak, pedig ennél minden bizonnyal több szempontot mérlegelnek az érintettek. Ha például a német ipari lobbi érdekeiről van szó, a Bizottság, Németország és Magyarország prímán együtt tudnak működni. Bejegyzésünkben erre mutatunk egy példát és kitérünk arra is, hogyan hozzák össze a német autóipar érdekei az európai alapértékek miatt csörtéző pártcsalád német és magyar tagjait.
Szijjártó Péter 2019. február 27-én tartott sajtótájékoztatóján a baden-württembergi látogatását firtató újságírói kérdésre adott válaszában a következőket mondta: „A Mercedes a közelmúltban köszönetét fejezte ki nekünk egyébként azért, hogy Magyarország benyújtotta a fellebbezést az Európai Bírósághoz, a nitrogén-oxid kibocsátási kvóták ambíciószintjének túlságos emelése ellen. Tehát van egy jó együttműködésünk.” [6:55 tól látható] A megjegyzés ahhoz kapcsolódóan hangzott el, hogy a külügyminiszter látogatásának valódi célja a Mercedes cég képviselőivel való találkozás volt, nem pedig a tartományi miniszterrel kútba esett egyeztetés.
A kiszólás értelmezése nem egyszerű, ugyanis nitrogén-oxid kvóták nincsenek, a nitrogén-oxidok (NOx) családja levegőszennyező anyag és mint ilyen, a kibocsátására szigorú határértékek vonatkoznak az unióban és itthon is (4/2011 VM rendelet). A levegőbe kerülő nitrogén-oxidok 40%-a közlekedési eredetű és a városi, általában nyáron kialakuló ún. Los Angeles-típusú szmog kialakulásáért felelős. Visszakanyarodva Szijjártóhoz: a külügyminiszter nyilatkozatában a nitrogén-oxidok határértékének emeléséről lehetett szó, ami elsősorban a városokban élő emberek egészségét szolgálhatja. Budapesten tavaly ősszel szigorították a szmogriadó szabályozását, miután 2018-ban a Bizottság hivatalosan is kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. Ennek oka a PM10 - 10 ㎛ alatti szemcseméretű szállópor, mely 76 napig meghaladta három helyen az országban a határértéket. (Nitrogén-oxid ügyben is lebeg a magyar állam feje felett egy hasonló eljárás.)
A történet előzménye,hogy a német dízel-botrányt követően az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a manipulált mérések elkerülése érdekében szigorít a nitrogén-oxid kibocsátás mérési körülményein az autóiparban és bevezeti az ún. RDE teszteket (real driving emissions) annak érdekében, hogy a manipulált laboratóriumi tesztek helyett a motorok valós közlekedési helyzetben produkált kibocsátását mérjék. Végül az Euro 6 szabvány szerinti motorokra egy hibahatárt bevezetve a szabályozást - minden bizonnyal az autó-lobbi hatására - felpuhították, ezzel megengedve, hogy ezek a motorok 2020-ig 110%-kal, illetve 2021-ig 50%-kal meghaladhassák a 80 mg/km NOx határértéket.
Az enyhítéssel szemben több uniós nagyváros önkormányzata (Brüsszel, Madrid és Párizs) az Európai Bírósághoz fordult. A Bíróság az Európai Bizottság ellenében végül 2018 végén a városoknak adott igazat, kijelentve, hogy az Európai Bizottságnak még időszakosan sem lett volna joga enyhíteni egy, a Parlament és a Tanács által is elfogadott szabályozáson. Míg a Bizottságnak az ítélet alapján 12 hónapja van módosítani a rendeleten, a három város az Euro 6-os motorral rendelkező autók forgalmát korlátozhatja saját hatáskörben, mivel azok határérték alatti kibocsátása nem garantált. A bíróság döntése nyilvánvalóan fáj az autógyáraknak hiszen az Euro 6-os motorokkal szerelt autók vezetői szmogriadó vagy más, korlátozó szabályok esetén az eredeti szabállyal kedvezőbb helyzetben voltak. Nem a nyugati nagyvárosok problémájáról van szó: minden hatodik magyar a légszennyezés miatt hal meg korábban. Budapesten különösen rossz a helyzet: egy korábbi felmérés szerint a forgalmas helyen élő, fővárosi gyermekek körében 33 százalékkal gyakoribb a légcsőhurut, 37 százalékkal több az allergiás és csaknem kétszer annyi az asztmás, mint vidéken.
És mit csinál a magyar állam ebben az ügyben? Szijjártó büszke kijelentése alapján beavatkozunk mint tagállam (az Európai Bizottság és nem meglepő módon Németország mellett) és fellebbezünk a Bíróság határozata vagyis a környezetvédelmi határérték túlzott szigorítása ellen. A kormány lépése igazi stréberségnek tűnik, mivel minden bizonnyal Magyarország nélkül is működött volna a fellebbezés. Az is beszédes, hogy az ügyben más jelentős autóiparral rendelkező országok (pl. Franciaország, Olaszország, Szlovákia) egyelőre nem fellebbeztek. Ez már nem az első eset, hogy a magyar kormány gazdasági érdekcsoportok megrendeléseinek teljesítésére használja jogköreit itthon és az Unióban is. Azon sem lennénk meglepődve, ha a kormány a német EPP-s kollégáknak szeretne e nehéz időszakban a kedvébe járni, de minimum jelezni, hogy a politikai nézeteltérés ellenére gazdasági téren egy oldalon állnak. A német autóipar ugyanis nemcsak Orbánékkal van nagyon jóban, de a német ipari lobbi a CDU és a CSU rendszeres anyagi támogatója.
Íme néhány adományozójuk az elmúlt két évből.
Párt |
Összeg EUR |
Kitől |
Megjegyzés |
CDU |
630.000 |
Hans-Joachim Langmann |
nagytőkés, a Német Iparszövetség egykori vezetője |
CDU |
175.002 |
Susanne Klatten |
nagytőkés, a BMW egyik részvényese |
CDU |
175.002 |
Stefan Quandt |
nagytőkés, a BMW egyik részvényese |
CDU |
200.000 |
Daimler AG |
Mercedes |
CSU |
1.250.000 |
Verband der Bayerischen Metall- und Elektroindustrie e. V. |
Bajor Fém- és Villamosipari Szövetség. Bajorország a BMW és az AUDI hazája, számos beszállítójuk is itt található |
CDU |
300.000 |
Südwestmetall, Verband der Metall- und Elektroindustrie Baden- Württemberg e.V. |
Baden-Württembergi Fém- és Villamosipari Szövetség. Baden-Württemberg a Mercedes hazája, számos beszállítójuk is itt található. |
Adatok forrása a Bundestag adatbázisa. Viszonyításként fontos megjegyezni, hogy a két párt éves költségvetése együttesen nagyjából 200 millió euró.
Miközben a kormány szeret a magyar érdekek védelmezőjeként tetszelegni és olykor a multikkal szemben is keményebben fogalmaz, mégis úgy tűnik, hogy ehelyett ismét az autógyártók érdekeit helyezte a magyar és az EU-s állampolgárok érdekei, ezúttal egészsége elé. Míg a kormány minden nap ilyen-olyan ügynöknek bélyegzi a kritikusait, lényegében saját maga lett a multik és egyéb gazdasági érdekcsoportok egyik fontos ügynöke Európában. Vagy ahogy mi mondanánk, lobbistája.
Címkék: eu németország lobbi
28 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Willkommenskultur 2019.03.12. 09:41:26
Az USAban, Kinaban 2x ennyit fogyasztanak az autok, de az EU kituzi, hogy 10 ev mulva legyen 2 liter az autok fogyasztasa...:)
Es ettol persze az europai autok lesznek a legdragabbak, legbonyolultabbak, es a legfostosabb elmenyt nyujto kokadek hulladekok is.
Koszi, EU!
midnightcoder2 2019.03.12. 10:04:24
Willkommenskultur 2019.03.12. 10:51:50
Meg csak az hianyzik, hogy meg tovabb eljenek.
Világít a torony 2019.03.12. 10:59:31
midnightcoder2 2019.03.12. 11:05:26
Willkommenskultur 2019.03.12. 11:11:17
Egyszeru, 100 eve is letezett, akkor sem valt be.
Ha egyszeru meg kevesebb munka, akkor lehetne akar olcso v. kornyezetkimelo is, szerintem.
nemecsekerno_007 2019.03.12. 11:21:22
Számolta már valaki, hogy hány kW áram felel meg mondjuk a Mo-i éves benzinfogyasztás felének (csak) . Ha csak a benzines autók fele lenne villany?
chrisred 2019.03.12. 12:09:19
Willkommenskultur 2019.03.12. 12:11:44
midnightcoder2 2019.03.12. 12:55:45
midnightcoder2 2019.03.12. 12:56:53
Willkommenskultur 2019.03.12. 12:59:28
csak a sok lusta sajto-falo hisztissel vannak mentalis problemak
Medgar 2019.03.12. 13:05:51
nemecsekerno_007 2019.03.12. 13:15:09
Na ki számolja ki? :)
Paks 2 1,2 GW-os, egyébként...
Nem akarom kiszámolni, mert nem vagyok jó matekos :)
(450 Gwh/év-et számoltam, az nagyon túlzó)
midnightcoder2 2019.03.12. 13:36:53
Medgar 2019.03.12. 13:56:47
2,3 milliár*9,9kWh= 22 770 GWh
1,4 milliárd*8,7kWh= 12 180 GWh
összesen kb 34 950 GWh. Paks termelése tavaly 15 733,2 GWh volt. Az elektomos autók kb negyed annyit fogyasztanak így kb 8500-9000 GWh plussz elektormos energiára lenne szükség évente, ha csak szgk-val számolunk akkor a felére.
Willkommenskultur 2019.03.12. 14:04:01
Az akksigyar meg bio-fekaliaval muxik majd, ugye?
ha ha ha
Világít a torony 2019.03.12. 14:05:17
Medgar 2019.03.12. 14:07:52
nemecsekerno_007 2019.03.12. 14:14:23
Paks 2. 1,2 GW-os. Akkor mondjuk mennyi ilyen kéne?
Oké, hogy leírtad a tényszámokat, de a következtetés lenne a lényeg :)
Az sem mindegy persze, hogy hány tonna lítium kellene ha az autók fele elektromos lenne :)
Medgar 2019.03.12. 15:26:53
nemecsekerno_007 2019.03.12. 15:29:49
Na ezért nem fog viharos gyorsasággal elterjedni....
A lítium mennyiségről már nem is beszélve.
midnightcoder2 2019.03.12. 15:57:10
midnightcoder2 2019.03.12. 15:59:50
2019.03.12. 16:22:37
nemecsekerno_007 2019.03.12. 18:54:17
Ugyanez volt a robbanómotorral is... Ott se nagyon nézték, hogy mennyi kőolaj van, csak akkor amikor már problémák adódtak.
Ha a köolajfüggőséget lecseréljük lítium függőségre akkor nem vagyunk sokkal előbbre.
Én is támogatom az "alternatív" megoldásokat, de ha a lényeg nem változik akkor megint adtunk a sz@rnak egy pofont ahogy szoktuk....
szepipiktor 2019.03.12. 19:03:42
Ha a belvároban lenne az új BMW gyár, azért szűkölnétek.
Ha elviszik vidékre, azért.
Ha elvinnék azora a részekre, ahol a valós munkanélküliség 80%-os, akkor az is baj lenne.
Megint a napi "orbán" poszt a saját mikroközözsség hergelésére,
.
Ez meg...
"a forgalmas helyen élő, fővárosi gyermekek körében 33 százalékkal gyakoribb a légcsőhurut, 37 százalékkal több az allergiás és csaknem kétszer annyi az asztmás, mint vidéken. "
Aha, ok-okozat összefüggés van a német gazdasági megállapodások, az autógyárak beruházásai és az aktuális környzeteszennyezés között.
A szélbernadettes éjjel nem süt a nap vita és a scifi fikciók azonnali követelése.