háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (97) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (237) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (14) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (61) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (76) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (19) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (83) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (26) kampányfinanszírozás (43) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (13) naih (1) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (1) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (67) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (24) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (9) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Korrupcióellenes munkacsoport: mi a helyzet nyolc hónappal az indulás után?

orsivin // 2023.08.15.

Címkék: antikorrupció k-monitor kemcs

2022 novemberében jelentkeztünk a kormány által az EU nyomására létrehozott korrupcióellenes munkacsoportba. Azóta rendszeresen megkapjuk a kérdést, mi keresnivalónk van a tárgyalóasztalnál.

Ahogy akkor is hangsúlyoztuk, a munkacsoportban való részvétel nem a kormány antikorrupciós intézkedéseinek elismeréséről szólt és szól, hanem pont az elmaradt intézkedések számonkéréséről. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a Munkacsoport bő fél éves működése során szerzett tapasztalatainkat és kitérünk arra is, hogy mely pontokon lenne a legfontosabb változtatni.

 

blog_cover_3.png

 

A munkacsoport korlátozott hatásköre miatti kételyeinknek hangot adtunk a nyilvánosan is közzétett jelentkezésünkben, és azt is leírtuk, hogy a kormány részéről semmilyen őszinte elköteleződést nem láttunk az elmúlt időszak antikorrupciós intézkedései mögött. Sőt, több esetben az unió által számon kért vállalások gyengítése, kiüresítése volt megfigyelhető. Ezekre minden alkalommal felhívtuk a hazai közvélemény és az EU-s döntéshozók figyelmét. Úgy gondoljuk, hogy szakmai anyagaink és a partnereinkkel közösen végzett elemzéseink hozzájárultak ahhoz, hogy az EU szigorúan számon kérte a kormányon a vállalásokat, és nem érte be a valódi elköteleződés nélkül meghozott, hiányos antikorrupciós és a jogállamisággal kapcsolatos intézkedésekkel. Munkánk célja ugyanakkor, hogy segítsük olyan intézkedések meghozatalát, amelyek lehetővé teszik, hogy Magyarország hozzáférjen az EU-s forrásokhoz, és azokat transzparensen, hatékonyan a megfelelő célokra fel tudja használni.

Azért is döntöttünk a munkacsoportba való jelentkezés mellett, mert az Európai Unió teremtette nyomás és az uniós források elmaradásának kockázata miatt látunk rá esélyt, hogy hogy javuljanak a korrupció elleni (pl. civil, újságírói) fellépés feltételei, és erősödjön a bíróságok függetlensége. Jelentkezésünkben megfogalmaztuk konkrét céljainkat, ezeket tartjuk szem előtt azóta is. Mivel ezeket csak részben tudtuk a munkacsoport első jelentésébe becsatornázni, márciusban a jelentés elfogadása ellen szavaztunk. Ez is egy példa arra, hogy az elmúlt félév során zajlott munka beigazolta számos aggályunkat. 

Kisebb pozitív tapasztalatokról is be tudunk számolni.

A civil szervezetek egy évtizedes zaklatását és szakmai negligálását követően fontos előrelépés volt a kormány szakembereivel érdemi, tartalmi vitákat folytatni, a tematikus almunkacsoportok folyamatos működése előre meghatározott munkatervek alapján biztosított. Ugyancsak újdonság, hogy a kormány reagálni kényszerült a munkacsoport felemás jelentésére, beleértve a civilek kizárólagos javaslatait is. Az eddigi eredményekkel való elégedetlenség egyelőre nem arra sarkall bennünket, hogy kilépjünk a munkacsoportból azok a problémák miatt, amelyeket előre is sejtettünk, hanem arra, hogy intenzívebben, jobban képviseljük a számunkra fontos témákat ügyeket. Úgy gondoljuk, még nem tettünk meg mindent, amire lehetőségünk van.

Jelentkezésünkkor azt vállaltuk, és ehhez tartjuk is magunkat, hogy

a munkacsoport tagjaiként a területen aktív más, a közhatalmat gyakorlóktól és gazdasági érdekcsoportoktól független szervezetekkel szorosan együttműködve képviseljük a magyar civil szféra és sajtó szempontjait a közpénzek ellenőrzését elősegítő jogszabályok és eljárások megteremtése érdekében. További célként fogalmaztuk meg, hogy az elkövetkező időszakban folytatódó jogalkotásáról, jogalkalmazásról  és intézményi változásáról visszajelzést adjunk a kormányzati szervek, a szélesebb közvélemény és az uniós intézmények képviselői számára.

 A munkacsoport hatékony működésének feltételéül az alábbiakban feltüntetett szempontokat fogalmaztuk meg. Ezek érvényesülését értékeltük nyolc hónappal a működés megkezdése után:

 

A munkacsoportban biztosított legyen a területen releváns munkát végző, független szakmai elképzelésekkel rendelkező nem kormányzati szereplők részvétele (elsősorban a Transparency International), és a munkacsoportban tagsággal nem bíró szakemberek és szakmai közösségek véleményének figyelembe vétele. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a nem-kormányzati tagok között ne jelenjenek meg olyan szervezetek, amelyek nem nyújtanak érdemi szakmai teljesítményt, vagy amelyek kormányzattól való függetlensége megkérdőjelezhető, többségében állami finanszírozású, vagy finanszírozása nem átlátható.

 

A munkacsoportban valóban szerepet kaptak más olyan civil és nem-kormányzati szereplők, akik területükön releváns munkát végeznek. Sajnálatos, hogy a 10 nem-kormányzati tag közül hárman már lemondtak a munkacsoporti tagságukról – reméljük, hogy a munkacsoportban továbbra sem jelennek meg olyan szereplők, akiknek függetlensége vagy szakmai teljesítménye megkérdőjelezhető.  Értékelésünk szerint egyelőre korlátozottan tudott érvényesülni a tagsággal nem bíró szakemberek és szakmai közösségek véleményének becsatornázása, ennek részben a Munkacsoport viszonylag zárt működése, és az első éves jelentés elkészítésének szűk határideje volt az oka. A jövőben mindenképpen arra kell erőfeszítéseket tennünk, hogy a Munkacsoport jelentéseiben, állásfoglalásaiban jobban támaszkodjunk a külső szakmai szereplők tudására is. Ehhez mindenképpen szükséges nagyobb nyilvánosság biztosítására, illetve szélesebb körű bizalom építése a  Munkacsoporttal kapcsolatban, elsősorban annak demonstrálásával, hogy az itt végzett munka előremutató, hasznos és hatékony.    

 

 

A munkacsoport ne helyettesítse a korrupcióellenes jogszabályok és intézkedések meghozatalához szükséges széleskörű társadalmi egyeztetést.

 

Sajnálatos módon ezen a ponton továbbra sem látszik előrelépés – ennek a legszembetűnőbb példája például a bejelentővédelmi törvényjavaslat társadalmi egyeztetésének elmaradása. A javaslatról itt írtunk bővebben. Ezzel együtt jellemző, hogy a korrupcióellenes intézkedésekről, javaslatokról a Munkacsoport nem-kormányzati tagjait a kormányzati szereplők nem tájékoztatják proaktív módon, sok esetben a szereplők közötti együttműködés a törvényben meghatározott minimura szorítkozik.

 

Hozzáférjünk olyan információkhoz, adatokhoz, statisztikákhoz, amelyek nélkül elképzelhetetlen a korrupciós problémák elemzése, megvitatása (a GRECO ötödik körös jelentése a mai napig nem nyilvános).

 

Bár a jelentés elkészítése során számos addig ismeretlen, új statisztikai adatot kapott meg a munkacsoport, ezek sok esetben későn érkeztek meg ahhoz, hogy a 2023 márciusi jelentéshez lényegi következtetést lehessen belőle levonni. Például a GRECO ötödik körös, magas szintű tisztviselőket érintő jelentése több mint egy év után, jóval a jelentés publikálása után vált nyilvánossá, arról a Munkacsoport tagjait nem tájékoztatták.

 

 

Érdemben sor kerüljön a kormányzati antikorrupciós intézkedések nyomonkövetésére, a feltételességi mechanizmus keretében az EU felé vállalt intézkedések monitorozására, korrupciós kockázatot jelentő folyamatok, jogszabályok beazonosítására, illetve ezekről őszinte és kritikus jelentések publikálása. 

 

Többek között azért sem tudtuk megszavazni jó szívvel a Korrupcióellenes munkacsoport első jelentését, mert véleményünk szerint épp az őszinte szembenézés és az önkritika hiányzott belőlük.

 

Emellett kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a 2023 júniusáig megalkotandó új Nemzeti Korrupcióellenes Stratégia megalkotásában és utánkövetésében is érdemben közre tudjanak működni a nem-kormányzati szereplők.

 

Ezen a téren több elmaradás is mutatkozik: noha az új Nemzeti Korrupcióellenes Stratégia tervezete már hónapokkal ezelőtt elkészült, azt csak azoknak a szereplőknek küldték meg, akik konkrétan nevesítve vannak a Helyreállítási Terv vonatkozó mérföldkövében (OECD, GRECO, Európai Bizottság, Munkacsoport). A Munkacsoport civil tagjaként mi is szorgalmaztuk a Stratégia társadalmi egyeztetését, ennek híján ugyanis nemcsak  az állampolgárok, de az érdekelt csoportok (gondoljunk például a gazdálkodó szervezetekre) is kimaradnak a véleményezésből. A Stratégiát a kitűzött határidőt már túllépve,  még mindig nem fogadta el a Kormány, a Munkacsoport által kiadott vélemény és annak mellékleteként a Stratégia tervezetének első verziója a Munkacsoport honlapján ismerhető meg.  

 

 

Kövessék a munkacsoport javaslatait érdemi kormányzati lépések a munkacsoport megalakítását követő félévben.

 

Egyelőre érdemi korrupcióellenes intézkedésekről nem tudunk – egy közbeszerzési verseny fokozására irányuló kormányhatározat és az új Nemzeti Korrupcióellenes Stratégia első verzióján túl, amely megnehezíti a kormányzati lépések értékelését (ugyanakkor tény, hogy eddig csak három hónap telt el a jelentés elfogadása óta)

Intenzív, közérthető kommunikációval segítse, hogy a közvélemény számára hitelesen megismerhető és támogatható legyen mindez.

 

A kommunikáció egyelőre kissé nehézkes – habár az Integritás Hatóság  honlapja elindult, egyelőre kevés tervezett kommunikáció kapcsolódik a Munkacsoport tevékenységéhez, a munka nagyrészt radar alatt zajlik. Ezt egyelőre csak részben tudják pótolni a Munkacsoportban részt vevő civil szereplők anyagai. A közeljövőben várhatóan ez a helyzet változik, és a Munkacsoporthoz saját kommunikációs felületet, valamint sajtóval foglalkozó munkatársat kap.

 

 

Véleményünk szerint a Munkacsoport hatékonyabb működéséhez az alábbiakra van szükség:

 

A Munkacsoportot érintő törvényi szabályozások revíziója (gondolunk itt például arra, hogy a nem-kormányzati szereplők is gondoskodhassanak helyettesítésről – így növelni lehetne a Munkacsoport kapacitásait) – reményeink szerint az ehhez szükséges  jogszabálymódosítások a közeljövőben a Kormány napirendjére kerülnek

Paritásos szervezetként különösen fontos lenne, hogy a civil szereplők véleménye hangsúlyosan jelenjen meg a közös álláspontokban, azokat érdemi megfontolás tárgyává tegyék

A munkacsoportban zajló munkáról a nyilvánosság gyakoribb tájékoztatása

Fontos lenne a külsős szakértők, vélemények hatékonyabb becsatornázása, esetleg megfelelő anyagi forrás hozzárendelése mellett 

A munkacsoport feladatainak ellátásához szükséges kormányzati információk, adatok, statisztikákhoz való jobb és gyorsabb hozzáférés.

A munkacsoport akkor tud hatékonyan működni, ha  a Kormány valóban elismeri a tevékenységét és szerepét: a korrupcióellenes javaslatokat, a korrupcióellenes stratégia végrehajtásának lépéseit a Munkacsoport aktívan tudja követni és monitorozni

 

 

A működés hatékonyságának javításán túl a következő antikorrupciós témák megvitatását tartottuk és tartjuk alapvető fontosságúnak:

 

A fentiek közül a Munkacsoport munkaterve jelenleg csak a közbeszerzéssel, információszabadsággal, pályázati támogatásokkal kapcsolatos témaköröket tartalmazza, ugyanakkor néhány kiemelten fontos területet (lobbitevékenység, összeférhetetlenség, forgóajtó-jelenség, automatikus döntéshozatal) a hamarosan elfogadandó Nemzeti Korrupcióellenes Stratégiában kap helyet. Kérdés, hogy ennek monitorozásában, a konkrét végrehajtási lépések, javaslatok kidolgozásában mekkora szerepet kap majd a Munkacsoport. Ez már csak azért is kérdéses, mert a Munkacsoport működésének első fél éve során is fogadtak el olyan korrupció elleni fellépéssel kapcsolatos jogszabályokat (l. pl. az új bejelentővédelmi törvényt), amelyek megalkotásába, véleményezésébe egyáltalán nem vonták be a Munkacsoportot. Bizonyos, kényesebb témák, amelyek nem merültek fel az Európai Bizottság és a Kormány közötti vitában (például pártfinanszírozás, Európai Ügyészséghez való csatlakozás) sajnos várhatóan még jó ideig nem kerülnek a Munkacsoport napirendjére.

 

 

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?

Támogasd a K-Monitort!


Címkék: antikorrupció k-monitor kemcs

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr9618188635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása