A CÖF félmilliárdos MVM-támogatás után sokan bosszankodtunk, ám a módszer nem új keletű. A milliárdos pénzekkel gazdálkodó állami cégek úgy tesznek az őket felügyelő döntéshozók kedvére, hogy a szponzorációs keretükből értelmes célok mellett jelentős összegeket kanyarítanak vitatható társadalmi hasznosságú de nyíltan kormánypárti "civileknek", személyeknek. MFB, MVM, BKV, MÁV: régebben is sokszor eljátszották a fejős tehén szerepét. A Rogán Antal minisztériuma alá rendelt állami kommunikáció / propaganda világában azonban ezen a kiskapun is központilag engedik át a csókosokat. Most a civileknek juttatott állami támogatások nem teljes, de nagy szeletének átláthatósága felé tettünk lépést.
A Rogánék felügyeletével működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) (mely a kommunikációs tendereket is intézi, méghozzá egyetlen, a Telekomnál nemrég debütált haveri céget "versenyeztetve") ugyanis egy csomó állami szerv szponzorációs keretéről és igényéről dönthet. Mivel a tapasztalatok szerint a kedvezményezett álcivileknél szinte lehetetlen, a vállalatoknál (ahogy tapasztaltuk, az MVM-nél is) pedig nagyon nehéz puhatolózni a szponzorációkról, úgy döntöttünk, a Kommunikációs Hivataltól próbáljuk meg megtudni, mégis kik kapják az állami vállalatok által jótékonyan szétszórt közpénz-milliárdokat. A szervezeten ugyanis átfutnak a szponzorációs igények, így joggal feltételeztük, a nyilvánosságnak is el fogják árulni, kinek mennyi pénzt jutott a közösből. Ez vitathatatlanul közérdekű adat, az átláthatósággal és az érthető válaszadással ugyanakkor hadilábon áll a Kommunikációs Hivatal. Mutatjuk, mire jutottunk az elmúlt hónapok levelezésével és a segítségeteket kérjük a legutóbbi válasz dekódolásában.
A támogatások megítélése minden egyes esetben azonos szabályok szerint történik, és minden támogatásunkat a Nemzeti Kommunikációs Hivatal hagyja jóvá.
Ezt a Magyar Villamos Művek korábbi kommunikációs igazgatója mondta egy Origo-s interjúban. Valóban így van, a kormányrendelet hatálya alá tartozó, szponzorációval összefüggő megállapodások megkötése (és a kommunikációs tevékenység általában) a Hivatal előzetes jóváhagyásához kötött. Nem is gondolnánk, milyen rövid a póráz: még az uniós beruházások kötelező kelléke, az ún. "B tábla" kihelyezése is a kormányrendelet hatálya alá tartozik. A már 4 éve működő Hivatal teremtette adminisztráció vélhetően nem az állami szervek kedvence, az általa elvben megcélzott költséghatékonyságról pedig annyit: a G7.hu szerint a piacon elérhető kedvezmények szinte egyáltalán nem jelennek meg a Hivatalnál, ami így tízszeres áron hirdet a baráti médiában. A kérdésünkre, mi indokolja ezután a központosítást és a Hivatal fenntartását, máig nem kaptunk választ. A jól dokumentált kommunikációs pénzszivattyú helyett ezért inkább a civilek állami vállalati apanázsai iránt kezdtünk érdeklődni, amiről csak elvétve, egy-egy kirívó esetben hallhatunk.
A Hivatal a kommunikációt, a rendezvényszervezést és a szponzorációt is erőteljesen felügyeli. Utóbbi kapcsán az állami cég éves összesített szponzorációs költségkeret-tervet kell készítsen és leadjon, majd a konkrét szponzorációs igényeket és szerződéseket is le kell okéztassa a Hivatallal. A rendelet szerint a cél ezzel, hogy a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szervek, és az állami tulajdonú gazdasági társaságok olyan kommunikációs tevékenységet végezzenek, amely összhangban áll a kormányzati kommunikációs célokkal. Előzetesen feltételeztük (mint kiderült, joggal), hogy a Kormány elvárásait a beszámolásra ítélt szervek beépítik a döntéseikbe, így sok súrlódás nincs a benyújtott igényeknél, a Hivatal futószalagon hagyja jóvá azokat. Fura is lenne, ha valaki azzal hozakodna elő, hogy a közpénzek átláthatóságának javítása érdekében a K-Monitornak szeretne támogatást nyújtani. A szponzorációk megkapargatására először augusztusban azt kértük a Hivataltól, küldjék meg az év első 6 hónapjára a szponzorációs egyedi döntéseik listáját, amire nemes egyszerűséggel azt a választ kaptuk, ilyen listával a Hivatal nem rendelkezik. Nem adtuk fel, más irányból próbálkoztunk.
Mivel a Hivatal egy, a beszámolásra szolgáló honlapot is fenntart (ahová egyébként kívülről regisztrálni is lehet, bár adatok így sem láthatók), arra bazíroztunk, hogy az itt áramló információ egyszerűen lekérhető, annak kiadásával nem fog kukacoskodni az NKOH, ha már ők maguk, proaktívan nem teszik közzé ezeket az adatokat. Először a költségkeret-terveket kértük meg az akkorra már lezárt, 2017-es évre. Kaptunk is választ: 103 adatlapot, amin egy konkrét összeg szerepet, szponzorációk felsorolása nem. Az azóta digitalizált fájlok szerint tehát 103 szervezet jelentett a Hivatalnak 2017-ben. Nekik összesen 11.9 milliárd forintos szponzorációs keretet hagytak jóvá a tavalyi évben (ami nem azt jelenti, hogy ezt az összeget fillérre el is költötték). A 10 millió felett szponzorálókat az alábbi ábrán mutatjuk be:
A megkapott lista alapján úgy döntöttünk, tovább kérdezősködünk, méghozzá az állami vállalatok szponzorációiról. Kikértük tehát 10 sokat költő, a hírekben is gyakran felbukkanó nagyvállalat (Szerencsejáték Service, MVM Paks, MVM, Vértesi Erőmű, MÁV-START, MÁV, Magyar Fejlesztési Bank, Eximbank, HungaroControl, Antenna Hungária) 2017-es tényleges szponzorációit. Kikértük a szponzorációs igényeket, amiket a Közbeszerzési Portálon kell benyújtani (ennek része egy döntést megalapozó dokumentum és a szerződés tervezete). Leszögeztük: a szponzorációs igény az intézményi felhasználói kézikönyv alapján tartalmazza a szponzoráció témáját, annak értékét, a szponzorálni kívánt személy vagy szervezet megnevezését, és az esetleges további információt. Arra is rákérdeztünk, az igények kapcsán a Hivatal milyen döntést hozott. A Rendelet 13/B § (1) szerint az érintett szervezet köteles a megvalósított szponzorációra kötött szerződést a Hivatal részére megküldeni, így kikértük ezeket a szerződéseket is, amik a botrányosabb támogatások legérdekesebb adalékait tartalmazzák, azaz mire is kapja konkrétan a pénzt a támogatott. Későbbi oknyomozáshoz fontos tanulság, hogy ezek a szerződések (és módosításaik) az NKOH-nál is megvannak!
Civil támogatások: titkos üzenet
Október 24-én kaptunk választ a kérdéseinkre. A Hivatal leveléhez három szöveges fájlt is csatolt. A file-ok előzményéből látszik: a dokumentumokat az adatvédelmi tisztviselő készítette, ám elküldés előtt azokra dr. Lenkei Mirtill NKOH-elnök is ránézett. Úgy tűnik, rendben találta őket, ám mi kevésbé lehettünk elégedettek, ugyanis a Hivatal a szponzorációs igények három különböző szempontját három különböző dokumentumban küldte el, az elsőben a szponzorációk témái, a másodikban a szponzorálni kívánt szervezetek, a harmadikban pedig az összegek vannak felsorolva. A gond csak az, hogy a file-okból egyáltalán nem derül ki, hogy a tízből melyik kérdéses állami vállalat szponzorációs igényéről van szó, illetve a három felsorolás között semmilyen összhang nincsen, tehát nem tudjuk, hogy melyik téma melyik kedvezményezetthez és melyik összeghez kapcsolódik! Az összegek például 4 oldalon keresztül, 6 oszlopban lettek felsorolva, ami kicsit olyan, mint ha a cégek nevét betűnként, ABC sorrendben küldték volna el, vagy a vagyonnyilatkozatoknál az összes gépjárművet külön felsorolnák köbcenti szerint anélkül, hogy tudnánk, kié. A "trükkös" választ természetesen nem fogadtuk el és kértük a Hivatalt az adatigénylés tényleges tárgyához kapcsolódó, beazonosítható válaszadásra. A kaotikus file-ok itt tölthetők le.
A szponzorációs igények kellően összekavart felsorolásán túl néhány érdemi információ is kiderült az NKOH válaszából. Az igényekről meghozott döntéseket illetően kiderült: ahogyan azt feltételeztük, a Hivatal valamennyi adatigényléssel érintett szponzoráció megvalósításához hozzájárult. Az eljárás rutinjellegét mutatja az is, hogy 2017-ben az említett 10 vállalat összesen milliárd forintos szponzorációját illetően szerződésmódosítási kezdeményezése nem érkezett a Hivatalhoz a válasz szerint. Ennek egyik oka lehet az is, hogy a 2017-ben leszerződött pénzek egy részét csak most, 2018-ban költik el. A sztorinak még nincs vége: tisztességes választ szeretnénk kapni a kérdéseinkre, ráadásul a kikért szerződések vonatkozásában az NKOH iratbetekintést ajánlott fel, tehát lehetőségünk lesz a Hivatal épületében beletekinteni a legérdekesebb tételekbe. A botrányos, de ma már inkább megszokott adatigénylési trükközés ellenére fontos tanulság, hogy a Kommunikációs Hivatal rengeteg politikai-korrupciós-közéleti szempontból érdekes közérdekű adaton ül, ráadásul a teljes állami szektorra nézve lehet tőle kérni adatokat. Aki tehát kommunikációs, rendezvényszervezési vagy szponzorációs közpénzköltések nyomába szegődne, javasoljuk, hogy bátran dolgoztassa meg az NKOH apparátusát. Erősen vitatható, hogy munkájukkal a közérdeket vagy a kormány politikai érdekét szolgálják-e, így nem kell szívbajosnak lenni az adatigénylésekkel. A fejleményekről itt, a blogunkon folyamatosan beszámolunk.
FRISSÍTÉS: Az NKOH-tól 2018.11.08-án azt a választ kaptuk az ömlesztve megküldött adatok vonatkozásában, hogy "a Hivatal az Ön által igényelt adatokat megküldte, ezek értelmezése nem része a közérdekű adatigénylésnek". Az iratbetekintésre november 19-én került sor, 259 szerződésbe tekinthettünk be, de ezek mindössze 5 állami cég szponzorációiból tevődtek össze. Az MVM, MVM Paks, MÁV, Vértes Erőmű, Exim) esetén egy szponzorációs szerződést sem láthattunk. Újabb kérdéseket tettünk fel a Kommunikációs Hivatalnak.
FRISSÍTÉS 2 (2019.01.22.): A kaotikus listán szereplő néhány politika-közeli szervezet 2017-18-as támogatásaira külön is rákérdeztünk. Erre az NKOH az alább közzétett listájával nem igazán konzisztens választ adott. Az alábbi szervezetek konkrét szponzorációs szerződéseit kértük ki:
- Oxygen Sportegyesület - A NER kedvelt budai sportközpontja, a listában 2 helyen szerepel
- Videoton Baráti Kör Egyesület - A miniszterelnök kedvenc csapatának szurkolói csoportja - 1 említés
- AV1 Vagyonkezelő - Politika-közeli cég a támogatókat felügyelő Seszták Kisvárdáján- 1 említés
- K4A Lapkiadó Kft. - A Figyelőt kiadó cég - 4 említés
- KOD MÉDIA Kft. - A kormányzati kampányokba rádiós vonalon bedolgozó cég - 3 említés
- Gerilla Press Kft. - A Pestisrácok hírportál kiadója - 2 említés
- Jövő Uniója Alapítvány - Volt fidelitasosok jótékonysági alapítványa - 2 említés
- Via Nova Ics - A szlovákiai MKP-hez köthető csoport, mely gyakran kap magyarországi pénzeket - 1 említés
- Versus Generation Kft. - A Jövő Uniójához köthető volt fidelitasosok tanácsadócége - 1 említés
A 17 szponzorációs igény nyomán 17 szerződést vártunk volna, ám az NKOH csak 6 szerződést küldött, összhangban azzal, amit az iratbetekintésen is láttunk. A különbség oka lehetne, hogy a jelzett szponzorációs igényeket az állami cégek végül nem érvényesítették, de ennek ellentmond, hogy a beazonosítható Figyelő TOP200 támogatói között például több érintett állami cég is van, a szponzorációról mégsem kaptunk szerződést. De nem küldtek szerződést a PestiSrácok "Egy szabad országért" fesztivál esetleges támogatásáról vagy a szintén hozzájuk köthető "Modellváltás '89 - Az ellopott rendszerváltás titkai" fesztiválról sem, pedig mindkét esemény lezajlott.
A megkapott szerződések szerint a Zsiga Marcell-féle Szerencsejáték Zrt. 4,9 millió forint támogatást adott a KOD Média Kft.-nek egy Várkert Bazár-beli Wine Showra, 1 milliót a Via Nova-nak szabadegyetemre és 10 milliót a Jövő Uniójának. Utóbbit a gyakran kifizetőhelyként használt Hungarocontrol is 30 milliós támogatásra találta méltónak. A KOD Média az MFB-től is kapott 1,3 milliót egy konferenciára, ahol a szabadegyetemhez hasonlóan a kormánypárt politikusai kaphattak megjelenést. Az utolsó támogatás a NER-esek kedvelt helyének, a naphegyi Oxygen Sportegyesületnek a 2017-es, 3,3 milliós támogatása volt az Antenna Hungáriától, ez volt a szervezet összes bevétele a 2017-es évben. Az Oxygen a hírek szerint az akkoriban az állami cégeket felügyelő Seszták Miklós befolyási övezete. Az tehát jól látszik, hogy a cégeket felügyelő miniszter és a politika szempontjai is érvényesültek a támogatásoknál, ám néhány ügyben továbbra sem látni tisztán, a MÁV, Exim, MVM stb. támogatásokról példul eddig nem láthattunk egyetlen szerződést sem.
Az biztos, hogy mindet mi fizettük, de vajon melyik cég tartotta fontosnak a "a magyar nép összetartásával kapcsolatos tevékenység" támogatását? Mekkora összeg mehetett "a tantervbe építhető robotika bevezetéséhez 2 db, egyenként 8 csomagot tartalmazó robot megvásárlásának" támogatására? (Vajon ezek a Hegedűs Zsuzsa által osztogatott robotok?) Mennyi egy Havasi koncert és mennyi egy Charlie koncert támogatása? Legózz az elérhető adatokkal, mi addig harcolunk a korrekt elszámolásért.
szponzorálni kívánt személy szervezet oldalszámmal (letöltés)
szponzoráció témája oldalszámmal (letöltés)
szponzoráció értéke oldalszámmal (letöltés)
Kövess minket Facebookon és támogasd a közpénzek átláthatósága érdekében kifejtett munkánkat!
Címkék: magyarország korrupció adatok szponzoráció közpénz civilek információszabadság átláthatóság infografika antikorrupció k monitor anti korrupció adatigénylés nkoh
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.