háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (246) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (16) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (4) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (80) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (26) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (76) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (45) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (11) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (17) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (4) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (71) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (3) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (45) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (22) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Válasz helyett kifogást keres a legkekecebb minisztérium - nem hagytuk annyiban!

MerényiM // 2018.07.16.

Címkék: utazás adatok információszabadság átláthatóság antikorrupció k monitor ngm anti korrupció adatigénylés NAIH

A törvény betűje szerint jogunk van tudni, mennyi közpénzből és hová utaznak állami vezetőink. Megfelelő garanciák híján egy kekeckedő minisztérium azonban alaposan megnehezítheti a tájékozódást. Számos más esetben is megfigyelhető, hogy az állami szervek elmennek a falig, csak hogy eltitkolhassák, mire mennyit költöttek a közösből. Az idén tavasszal Pénzügyminisztériummá átnevezett Nemzetgazdasági Minisztérium azonban a sok problémás adatgazda közül is kitűnt azzal, hogy csúcsra járja a titkolózást. Nem hagytuk annyiban: az állami vezetők utazásainak ügyében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság jelentését kértük, ami ki is mondta, hogy az NGM szabálytalanul járt el.

 

untitled_design_6.png

 A kép eredetije innen.

Még tavaly augusztusban kérdeztünk rá a minisztériumoknál az állami vezetőinek elszámolt kiküldetéseire. Ezek az adatok 2015 előtt elérhetőek voltak a Kormány honlapján, ám ez a dicséretes (és más országokban evidenciának számító) gyakorlat sajnos véget ért. Közvetlenül tehát azóta nem ismerhetők meg ezek az adatok bárki számára, ám az információszabadságról szóló törvény szerint továbbra is kikérhetőek. Az volt a tervünk, hogy egy korábbi ábránkat frissítve a kapott adatokból mi magunk építünk egy könnyen használható, játékos vizualizációt, amellyel révén bárki tájékozódhat az utak áráról, a magyar diplomácia prioritásairól, az állami vezetők aktivitásáról. Azt, hogy ennek megismerése közérdek, nem is vitatták a minisztériumok: egy kivétellel mindenkitől megkaptuk a kiküldetések elszámolását, pontosan abban a formában, ahogyan azt 2015 előtt közzétették: Utazás sorszáma, Kiküldött neve, beosztása, Célország, Indulási dátum, Érkezési dátum, Napidíj (Ft), Repülőjegy költsége (Ft), Szállásköltség (Ft), Dologi költség (Ft), Biztosítási díj (Ft), Kormányváró költsége (Ft), Közbeszerzési díj (Ft), Az utazás költsége összesen (Ft). 

A többi minisztérium korrekten megküldött válaszát itt találhatod!

 

A kért információk közérdekű jellegét a válaszadók fekete báránya, a Nemzetgazdasági Minisztérium sem vitatta, hisz az mégiscsak fura volna, ha nem tartozna a közre, milyen diplomáciai utakon vesznek részt és hogyan bonyolítják az utat az állami vezetők. Az NGM - szemben a nála jóval kisebb létszámú, határidőben és teljesítő minisztériumokkal - válaszában közölte: 33.033 forintért hajlandó elszámolni az utakkal. Ezt egy 2015-ös törvénymódosítás teszi lehetővé, ám nem hasraütés-szerűen, hanem szabályozott feltételek között. Ennek hiányában nem is beszélhetnénk információszabadságról: az adatgazda, ha kínos adatokat kérnek tőle, egy jelentékeny összeggel elriasztaná az adatigénylőt a kérdezősködéstől. A törvény és a költségtérítést szabályozó kormányrendelet pontosan azért köti meg az adatgazda kezét a költségtérítés mértékét és kiszámítását illetően, hogy az adatigénylő ne találja magát groteszk csapdahelyzetben: fizetnie kell azért, hogy megtudja, mire költik a pénzét, de valójában nem tudja, miért is fizet, milyen többletmunkát jelent az adatok előállítása, illetve mit is kap meg pontosan, ha állja a cechet. Mivel ezek az állami szervek szintén a mi pénzünkből működnek és tartják fenn adminisztrációjukat, elvárható, hogy ezek az adatok (ha nem különösen specifikus kérésről van szó), álljanak rendelkezésre és ha valaki meg akarja ismerni őket (legyen az egy felügyelő szerv vagy egy erre jogosult állampolgár), ezt ésszerű, költséghatékony módon megtehesse.

Mivel mi nem látunk bele a több ezer fős minisztérium működésébe, nehezen tudnánk vitatni, hogy a 33 forintos összeg valóban indokolt, mivel "az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár" (Infotv. 29. § (1) c.). 2015 előtt azonban maga az NGM is közzétette a listát a kért formában, ráadásul a többi minisztérium költségtérítés nélkül teljesített. Amikor rákérdeztünk az NGM-nél, mi indokolja a költségtérítést, nem küldtek érdemi elszámolást, csupán annyit közöltek: dologi költség nem merült fel, csak a munkaerő-ráfordítást fizettetik meg velünk. Arra a kérdésre, hogy máshogyan kezelik-e ezeket az adatokat, mint 2015 előtt, nem kaptunk választ, ahogy arra sem,  vezetnek-e (ehhez hasonló vagy más adattartalommal) összegző nyilvántartást a minisztérium állami vezetőinek utazásairól. Nehéz ugyanakkor elképzelni, hogy a több ezer fős apparátus számára egy ilyen lista elkészítése aránytalan igénybevételnek számítana, ezért beadvánnyal fordultunk a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz.

vez3447-1024x682.jpg Nem csak velünk kekeckedett az NGM!

A Pénzügyminisztériumra átkeresztelt minisztérium átláthatósági teljesítménye finoman szólva is siralmas. Az előző ciklusban Varga Mihály minisztériuma volt a minisztériumok között az időhúzás és az adatigénylők lehúzásának bajnoka. Több, komoly közérdeklődésre számot tartó ügyben is az ő kekeckedésük miatt nem tudott a közvélemény tájékozódni. Varga minisztériuma Tao-ügyben is titkolózott, a felcsúti kisvasút iratainak ügyét is perig vitte, de a Töröcskei-féle Széchenyi Bank ügyében és a multikat jelentős adókedvezményekkel segítő stratégiai megállapodások ügyében sem úgy járt el, ahogyan azt a közpénzek "pénzügyeseitől" elvárhatnánk. A legnagyobb nyilvánosságot kapó ügyeken túl is számos olyan eset lehetett, amikor fontos dokumentumok azért nem kerültek napvilágra, mert az adatigénylőt eltántorította a minisztérium kötekedése, és nem vitte végig az adatkérést. (fotó: VG.hu)

Az elmúlt években nem az információszabadság kiteljesedése, hanem inkább kiürítése felé haladtunk (erre utal a költségtérítés általunk is kritizált bevezetése is). Sajnos Dávid és Góliát harcában az átláthatóságpárti bírósági ítéletek ellenére egyre többször kerekedik felül a minden szempontól hatalmi helyzetben lévő kormányzat, amely ha kell, törvénymódosítással veszi elejét a kínos sztorik kiszivárgásának. A "De sikerült?" kérdésre egyre többször igen a válasz. A Hatóság ugyan vizsgálódhat, de sajnos nincs lehetősége arra, hogy érdemben arra kényszerítse a folyamatosan rosszhiszeműen eljáró állami szervet, hogy változtasson a gyakorlatán. Ennek ellenére érdemes végigvinni az ügyet, mert így beláthatunk a minisztériumi ajtók mögé és mentegetőzésre kényszeríthetjük a titkolózókat. Ez történt költségmegállapításra vonatkozó kérdésünket szűkszavú válasszal elütő NGM-el is, amelyről teljes joggal feltételezhettük, hogy alaptevékenysége ellátása körében rendszerezetten állnak rendelkezésére a kért adatok, azok megküldéséért mégis lehúzná a 33 ezer forintos "adót" rólunk.

 

4 vezető, 2 referens, 17 munkaóra (?!)

 

12_tallai_mo-780x557.jpgA NAIH kérdéseire Tállai András már kénytelen volt válaszolni (fotó: Mirkó István), meg is próbálta megérvelni, hogy az adatigénylés teljesítése miatt munkatársai kiesése révén olyan helyzet állna elő, amely az alapfeladatok ellátását aránytalanul megnehezítené. Tartsuk észben: egy korábban önként közzétett listáról és egy több ezer fős apparátusról van szó. A NAIH állásfoglása világossá tette, hogy a költségmegállapításról nem elég utólag a NAIH-ot tájékoztatni, hanem már nekünk is el kellett volna árulniuk, miből áll össze a 33 ezer forintos költség. A hatóság megkeresésére küldött válaszában Tállai András arról tájékoztatta a hatóságot, hogy az adatigénylés teljesítésével összesen 17 munkaórában 6 fő vett részt, közülük 4 fő vezetői, 2 fő pedig referensi munkakörben dolgozik. Tállai azt is elpanaszolta a Hatóságnak, hogy elektronikusan nem az általunk kért formában áll rendelkezésre (mint korábban, vagy mint minden más minisztériumban). Kiderült, egy táblázatos formájú 8 oldalt kitevő, anonimizált adatról van szó. Mi ezt sem tudhattuk meg az NGM-től, így a NAIH által feltárt körülmények ismerete nélkül akár úgy is kifizethettünk volna 33 ezer forintot, hogy végül "kiderül", egyetlen állami vezető egyetlen sem utazott. A pénz ekkor sem kérhettük volna vissza.

A NAIH az ügyet megvizsgálva felszólította a minisztériumot, hogy költségmentesen adja ki a számunkra az igényelt adatokat, mivel olyat nem lehet csinálni, hogy a költségtérítés költségelemeiről nem nyújtanak tájékoztatást, azaz zsákbamacskát árulnak az adatigénylőnek. A NAIH megállapította, hogy az NGM megsértette a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogunkat, amikor egy általunk meg nem ismerhető tételekből összeálló összeg megfizetésétől tették függővé az adatigénylés teljesítését. Sajnos azonban jó esély van rá, hogy a Pénzügyminisztérium a NAIH felszólításának sem tesz majd eleget: a június 25-én kelt levél kézhezvételét követően 15 napon belül költségmentesen el kellett volna juttatnia részünkre a minisztériumi vezetők utazásairól szóló adatokat, ám ezt azóta sem tette meg. Amennyiben a jogsérelem orvoslására és a jogsérelem közvetlen veszélyének megszüntetésére nem kerül sor, a NAIH további intézkedéseket tehet.

Lehetőségeinkhez és erőforrásainkhoz képest igyekszünk a végére járni ezeknek az ügyeknek, hiszen alkotmányos alapjogaink csorbulnak a lekoptató, rosszhiszemű válaszokkal. Egy másik, pikáns beadványunk is van a NAIH-nál: idén januárban az MVM-nél kérdeztünk rá, hogy a nemrég elszámolási ügybe keveredett és kegyvesztetté vált Kuna Tibor cégei intézték-e a céges karácsonyt. Más állami szervezetek itt is rendben válaszoltak, az MVM és leányai azonban sunyítottak, pedig erős a gyanú, hogy Kuna cégei szervezték az év végi rendezvényeiket, hisz ilyen tevékenységre korábban is szerződtek a Young-Trinity párossal. A hajdúhadházi játszótér ügyében pedig már közel egy éve húzódik az adatperünk, melyben a bíróság az NGM Pénzügyminisztériummá történt átnevezése miatt felfüggesztette az eljárást. Nem adtuk fel, perbe hívtuk a PM-et!

 

fokkin.gif


Címkék: utazás adatok információszabadság átláthatóság antikorrupció k monitor ngm anti korrupció adatigénylés NAIH

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr6314090595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magentax 2018.07.16. 15:03:21

Cseppet sem gyanús, ha ennyire titkolják, mire költik a közpénzt.
Na nem mintha nem sejtenénk....

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.07.16. 15:51:43

Ha nem ellopnák a pénzt, hanem rendesen könyvelnék a kiadásokat, akkor 2 perc lenne a listát előállítani...

jain 2018.07.17. 04:21:22

Nem kis munka hihető hazugságot kitalálni ahelyett, hogy beismernék, hogy ellopták a pénzt. 17 munkaóra a szerintük megfelelő színvonalú hazugságok kitalálása, összesen 33.033 Ft, vagyis óránként 1.943 Ft-ért hazudnak. Döntse el mindenki maga, hogy ez drága vagy jutányos-e.

belaim7005 2018.07.17. 07:52:19

4 fő vezetői, 2 fő pedig referensi 17 óra munkája, csak 33 033 HUF:)))))))Oszt még azzal vádoljuk a magyar államot , hogy túl drága , szórják a közpénzt!

Dinkainka 2018.07.17. 07:58:39

Lopják a pénzt, ennyi!

nu pagagyí 2018.07.17. 08:11:41

Legközelebb a kifogás közléséért is fizetni kell.

Fülig José 2018.07.17. 08:34:29

különben is: INGYEN kérdezni?? no nézd csak, a kis szemtelen...majd legközelebb azt is csak pénzért lehet (jelentékeny, azaz az összeg messziről is jól látható, még nagy címletekben is), oszt le van a gond.

OkoskaTo:rp 2018.07.17. 11:00:41

Visszaélés közérdekű adattal? A feljelentés megvolt már Varga/Tállai ellen?

földforgató 2018.07.17. 13:02:46

Így épül egy "régi vágású kereszténydemokrácia"

ColT · http://kilatas.great-site.net 2018.07.17. 15:00:15

Hát az eszem megáll, mit meg nem engednek maguknak. Disznókám, titeket én fizetlek, az megvan?


süti beállítások módosítása