Tavaly ősszel egy átfogó felmérést készítettünk a pártok internetes aktivitásáról, melyben a párthonlapok értékelése mellett azt is megnéztük, mely pártok és politikusok rendelkeznek a legtöbb követővel a Facebookon. A közösségi oldalon tapasztalható népszerűség ugyan sokat nem árul el a pártok valós társadalmi támogatottságáról, de a trendek összehasonlíthatók, így a tavaly novemberi és a mai állapot összevetése azt mindenképp megmutatja, kik profitáltak a legtöbbet a kampány dinamikájából, mely szereplők iránt nőtt meg az érdeklődés. A gyors utánaszámolás azt mutatta: az ellenzék miniszterelnökjelöltjei iránt megnőtt a kereslet: Vonát majdnem 60 ezer, Karácsonyt több, mint 100 ezer ember követte be tavaly ősz óta. Növekedésben Lázár villámrajtot vett új profiljával is csak hetedik.
(forrás: facebook / Index.hu)
Az online kampánynak van egy sötét oldala is, ami a Cambridge Analytica botránya óta egyre nyilvánvalóbb. Az illegális adatgyűjtést a kamupártok miatt mi is tapasztalhattuk. Nemrég írtunk arról, hogyan teheted biztonságosabbá a profilod, hogy veszélytelennek tűnő alkalmazással ne lophassák el például politikai kampányokra az adataid. Itt van az egyszerű, de fontos lépéssor.
A pártok oldalai közül ketten is óriásit nőttek: a két meglepő nyertes a KDNP és a Munkáspárt akik (ugyan viszonylag alacsony szintről) megduplázták a követőik számát. Emögött valószínűleg komoly hirdetési tevékenység állt. A nagyobb pártok oldalai átlagosan 5-7%-nyi követőt szereztek november óta, ennél többet csak a Fidesz és a Momentum (12%) valamint a DK (37%) ért el, míg az MSZP és az Együtt lényegében stagnált. A Bokros Lajos-féle MoMa pedig el is vesztett néhány követőt. Az erősorrend így némileg módosult: a migrációs és oroszos hírekben is utazó Munkáspárt oldala lenyomott több nagyobb pártot, az LMP és a Momentum pedig helyet cserélt. A pártoldalaknál is fontosabbak az egyéni profilok, ezeket többen is követik.
A politikusok közül novemberében a pártok három legnépszerűbb személyiségét gyűjtöttük ki, köztük többen nem vesznek részt vagy már nem annyira aktívak (pl. Botka László) a kampányban. A legnagyobb nyertesek az ellenzék három miniszterelnök-jelöltje: Gyurcsány közel 50 ezer, Vona majdnem 60 ezer, Karácsony több, mint 100 ezer rajongót gyűjtött tavaly november óta. Szél Bernadettnek ennyire nem jött be a miniszterelnök-jelöltség, de így is bekövette őt majdnem 12 ezer ember. Összesítésben Orbán és Vona profiljai kiemelkednek a mezőnyből, utóbbi átlépte a félmilliós határt és zárkózik a miniszterelnökre. A listán két új szereplő is felbukkan: a momentumos Fekete-Győr András új profilja eddig 6500 követőig jutott, Lázár János egyből turbóra csavart közösségi médiás aktivitása pedig rövid idő alatt 27 ezer érdeklődőt vonzott.
Támogass minket, hogy utánamehessünk a közpénzeknek és a mindenkori vezetők ügyeinek! ▶︎ Adományozz átutalással, vagy PayPalon: k-monitor.hu/tamogatas ▶︎ Legyél pártolói tagunk: patreon.com/kmonitor |
Címkék: kampány adatok infografika
1 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.