Időről időre felmérjük, hogy festenek a magyarországi pártok az interneten. Az elmúlt két évben senki sem váltotta meg a világot, ami nem meglepő: a politikai erőviszonyok miatt a nagyobbik kormánypártnak például továbbra sincs se igénye, se szüksége arra, hogy normális honlapot tartson fenn. Persze nem attól lesz egy párt népszerűbb vagy hitelesebb, hogy szép és informatív honlapot készít, de ezzel azért jelezheti, hogy komolyan veszi a pártok versengését, ad magára és a választóira. Idén a pártok hivatalos Facebook-os tevékenységéről is felmérést készítettünk, mutatjuk az eredményeket!
A párthonlap az a felület, ahol a pártok közvetlenül tájékoztatják a választókat programjukról, álláspontjukról, a párt politikusairól és a párt működéséról. Korábban már írtunk arról, mitől jó és miért fontos egy átlátható párthonlap, illetve majd‘ 2 éve osztályoztuk is a választásokon induló pártok internetes felületeit. Most megnézzük, mennyit fejlődtek azóta. Az eddigi 4 szempontot (tisztségviselők bemutatása, alapvető dokumentumok, szervezeti átláthatóság) kiegészítettük újabb kettővel. A választások közeledtével megnéztük, mit mutatnak a pártok saját programjukból, politikai elképzeléseikről a honlapjukon, továbbá felmértük, milyen lehetőségeket kínálnak a szimpatizánsaik számára a részvételre. Nem csak az adatok mennyiségét, de közzétételük közérthetőségét, minőségét is figyelembe vettük. A hat szempontból összesen 30 pontot lehetett volna gyűjteni, ám ennek senki a közelébe sem ért, pedig tényleg nem fogott vastagon a ceruzánk.
A pártnak és a pártszervezeteinek kötelező beszámolóit a civil szervezetek működéséhez hasonlóan, évekre visszamenően elérhetővé kellene tenni ideális esetben olyan dokumentációval, amely segít jobban megérteni a párt pénzügyeit. Persze nincsenek illúzióink, a magyar pártfinanszírozási rendszer nem áll ott, hogy reálisan elvárhassuk, egy párt működésének költségeiről legalább hozzávetően hiteles, átfogó képet kapjunk. Az adományok és elszámolások bemutatásáról azonban sokat tanulhatnának az itthon működő civil szervezetektől, más kérdés, hogy míg a pártok gazdálkodását nem bolygatják, a civileket folyamatosan vegzálták emiatt az elmúlt években. Itt amúgy komoly reformok volnának szükségesek, ám politikai szándék hiányában ezek évtizedes elmaradásban vannak. Míg például Romániában egy korrupcióellenes szervezet ki tudta mutatni a közbeszerzések győztesei és a pártok közti kapcsolatokat, erre az itthoni feltételek között esély sincs, pedig volna mit nézni. Nem csak ebben, de adománygyűjtésben vagy a részvétel, önkéntesség tekintetében is számos hazai civil jobban teljesít, mint a pártok. Arról nem is beszélve, hogy miközben a pártoknak a politikai tájékozottság és a politikai kultúra fejlesztése is feladata lenne, erre csak néhány helyen láttunk törekvést, pedig a fiatal választók demokratikus szocializációjához az internet elengedhetetlen eszköz. Konkrétan a kampányeszközök tekintetében sem láttunk túl sok innovációt 2015-höz képest, vannak ugyanakkor súlyos hiányosságok, amiket azóta sem sikerült orvosolni: továbbra sincsenek angol nyelvű honlapok, továbbá nem igazán acélosak vagy hiányoznak az akadálymentes felületek, ezzel több százezer potenciális választóra tojnak a pártok.
Támogass minket, hogy még többet hozhassunk ki az elérhető adatokból és még mélyebbre áshassunk! ▶︎ Adományozz átutalással, vagy PayPalon: k-monitor.hu/tamogatas ▶︎ Legyél pártolói tagunk: patreon.com/kmonitor |
2014 tavaszán, a választásokkor úgy találtuk, az MSZP kivételével senki sem érte el még a közepes értékelést sem. Másfél évvel később, 2015 őszén ismét vizsgálódtunk: ekkorra az MSZP mellé többen felzárkóztak, de igazán dicsérhető webes megjelenést sehol sem láttunk. De mit lát most, fél évvel a választások előtt az, aki tájékozódni akar a politikai palettáról. Melyik párt a legigényesebb és legigénytelenebb, ha erről van szó?
A legcsapnivalóbban idén is a Fidesz honlapja teljesített, ami nem sokat változott, igazából egy kisvállalat közleményeit tartalmazó honlapra hasonlít, nem egy 7 éve regnáló, teljhatalmú kormánypárt honlapjára egy 10 milliós országban. Az oldalon viszonylag kevés olyan információ található, amely nem hallgatható meg egyébként a köztévé vagy bármelyik másik, kormányközeli médium híradójából. A cél vélhetően ez: ha ott van a sajtónk, minek bajlódjunk a Fidesz.hu-val. Az viszont így is ciki, hogy az elvben a legkomolyabb szervezettséggel rendelkező politikai erő oldalán a párt tisztségviselőiről és szervezeti felépítéséről kevés információ található, ami igen, az is csak körülményesen, a Dokumentumtárból ásható el. Ahogy korábban is, most is csak a helyi alapszervezetek irányítószám-alapú keresőjéért adtunk piros pontot, de ez sem ördöngősség. A párt dokumentumai továbbra sincsenek rendszerezve, egy helyen, ömlesztve találhatók hivatalos iratok. Annak örülhetünk egyedül, hogy a párt 2010 előtti nyilatkozatai mégsem tűntek el a süllyesztőben.
Góliát után Dávid, pontosabban Gábor. A Magyar Liberális Párt honlapjával kapcsolatban talán kisebbek lehetnek az elvárásaink, nem is lepődtünk meg, hogy a pártszervezetről nem nagyon van információ. Az alapokat a honlap teljesíti, a pénzügyi beszámolók 2013-ig visszamenőleg elérhető, szerepelnek az adományok (ez azonban nem friss), a 2016-os népszavazási kampány kiadásai és a 2014-es önkormányzati választások kampánykiadásai (bár ezek nem túl részletesek). Programként a 2014-es „Az együttérző Liberalizmus programja” olvasható illetve van egy ügyek fül, ahol témánként röviden össze van foglalva a párt álláspontja. A megjelenés kicsit kaotikus, a design szétesős.
A kisebbik kormánypárt, a KDNP sem fejlesztett sokat legutóbbi felmérésünk óta. A honlap ugyanakkor viszonylag informatív. A parlamenti képviselők részletesen, bár nem mindig frissen mutatkoznak be, megismerhetők az alapszervezetek, a helyi vezető nevével és email címével. Emellett a párt szakbizottságai, különböző szervezeti egységei, valamint azok tagjai és vezetői – róluk viszont nincsenek részletes adatok (kép, életrajz). A párt éves pénzügyi beszámolói 2006-ig visszamenőleg szerepelnek. Aki be szeretne lépni a Kereszténydemokratákhoz, annak van lehetősége, ám ezen felül szinte semmi részvételre buzdító elem nincs.
A középmezőny végén található az Együtt. A párt szervezete nincs részletesen bemutatva, inkább a tisztségviselők bemutatásán van a hangsúly, részletes információk viszont csak az elnökség tagjairól szerepelnek. Pozitívum, hogy a párt javaslatai és programja részletesen, témákra bontva szerepel a honlapon. Van lehetőség támogatásra, csatlakozásra, hírlevél feliratkozásra, van események fül is – ez alatt viszont nem található semmi. A párt éves pénzügyi mérlegei szerepelnek 2013-ig visszamenőleg.
A mezőny újonca a Momentum, amely csak a pénzügyi adatok pontozhatatlansága miatt nem szerepel előbb. Új pártként erre hivatalosan nincs kötelezettségük, ám ettől még mondhatnának többet arról, miből működnek. A párt helyi alapszervezetei térképes keresővel megtalálhatóak. A tisztségviselők bemutatása viszonylag szűkre szabott, a belső szervezetről is keveset tudhatunk meg. A párt közzétette, mind a 106 egyéni képviselőjelöltjét (róluk nincs információ). A program szerepel, jól áttekinthető, témák szerint különválasztva, könnyen böngészhető. Lehetőség van csatlakozni, támogatni, hírlevél feliratkozásra, illetve van elérhetőség, amin meg lehet keresni a pártot. Van események fül, ahol valóban szerepelnek is az események. A párt heti videobloggal is jelentkezik.
A Demokratikus Koalíció oldala a magyar mezőnyben a jobbak közé tartozik. A vezetőkről túl sokat itt sem tudunk meg, de legalább a személyes lapok össze vannak kötve a politikusok Facebook-profiljaival. A párt dokumentumai talán itt találhatók meg a legrészletesebben: az alapító nyilatkozat mellett például etikai, gazdálkodási szabályzat, Szmsz, döntési és választási szabályzat. A program elérhető: 90 oldal, emellett 2 rövidebb dokumentum, ami a párt alapelveit, szellemiségét mutatja be, ez azonban így sem túl felhasználóbarát. Lehet csatlakozni, támogatni, ugyanakkor az eseménynaptár üres. Található egy üvegzseb-oldal, ami Gyurcsány és családtagjainak vagyonnyilatkozatát is tartalmazza, így ha nem is szolgáltat érdemi információkat, legalább ügyel a látszatra.
Hasonló értékelést kapott a Párbeszéd oldala. Itt szintén megtalálhatóak az alapvető dokumentumok, a legfontosabb tisztségviselők, képviselők, akikről bővebb információ is elérhető (a párt szervezeti felépítéséről nem sokat tudhatunk meg). A pénzügyi beszámolók elérhetőek – szkennelt dokumentum formájában. A párt programja a honlapon keresztül egy külön oldalon elérhető, itt lehetőség van egy kérdőív kitöltésére is, amelyben az általunk legfontosabbnak tartott ügyre kérdeznek rá, továbbá saját javaslatainkat is megfogalmazhatjuk. Az események fül nem igazán funkcionál, kapcsolatfelvételben, adományozásban azonban nem rossz az oldal, ahol ráadásul adományozási kódex is elérhető.
Idén három párt győzött, bár egyikük sem kapott kiemelkedő pontszámot. Az MSZP honlapja továbbra is rendben van, sokat megtudhatunk a tisztségviselőkről és a belső szervezetről. Az egyes tagozatoknál szerepelnek szakpolitikai dokumentumok valamint az adott témával kapcsolatos hírek is, bár itt azért találni hiányosan feltöltött részeket. Ez ugyanakkor hasznos, hiszen amikor még nincs választási program, mint most, akkor ezeket böngészhetjük. Külön füle van az ügyeknek – itt nem javaslatok, hanem az aktuális ügyek és hozzájuk kapcsolódó hírek, MSZP-s megjelenések szerepelnek, az oldal így híroldalként is funkcionál. Lehetőség van csatlakozásra nem csak párttagként, hanem aktivistaként is, illetve az aktuális események is fel vannak tüntetve. Tudja, amit kell, semmi extra.
Idén felzárkózott a Jobbik honlapja, amely nem különösen látványos, de jól felépített, könnyen áttekinthető. A tisztségviselők bemutatása részletes (kedvenc könyv, sőt, vagyonnyilatkozatok, offshore nyilatkozatok!). A program részletesen elérhető, témák szerint lehet elolvasni a párt javaslatait. Csatlakozási, támogatási lehetőség van, lehet írni a pártnak, szerepelnek az aktuális események is térképes formában. A honlap látogatói azt is megírhatják, miért szavaznak a Jobbikra, itt tréfás válaszok is olvashatók. A pártnak ráadásul van angol nyelvű oldala.
A harmadik győztes a Lehet Más a Politika oldala, ami szintén nem extra, de a magyar mezőnyben ez elég az üdvösséghez. Az oldal egyszerű felépítésű, könnyen kezelhető. A tisztségviselők bemutatása részletes, a párt szervezeti felépítése is megismerhető, ám az nincs fenn, kik a testületi tagok, és a helyi szervezetekről sincsen sok információ. A párt programja elérhető, viszonylag sok ezzel kapcsolatos dokumentum szerepel a honlapon, ugyanakkor ezek ömlesztve vannak, nem túl átláthatóan. Pénzügyi beszámolók elérhetőek, évekre visszamenőleg, szerepel az elnökségi tagok vagyonnyilatkozata is. Piros pont jár a transzparens álláshirdetésekért, ajánlattételi felhívásokért és jó ötlet a különböző témájú jogsegély, amit a párt kínál.
Melyik párt hasít leginkább a Facebook-on?
Itt tartottak a pártok 2014-ben
Az adatokból az látszik, hogy leginkább talán a Jobbik hasít a Facebook-on, néhányan pedig eléggé le vannak maradva (Együtt, LMP). A kedvelések száma nem minden: egy aktívabb tábor többet érhet, mint egy nagyobb, de kevésbé mozgósítható (pl. hirdetéssel vásárolt lájkok miatt). Pedig egy jó oldalt országos támogatottság nélkül is össze lehet hozni, illetve sokszor egy népszerű politikus is le tudja pipálni a pártokat. Általánosan elmondható, hogy a pártprofilok különböző taktikával ontják az üzeneteket, a vizsgált héten volt, aki 11-et és volt, aki 41-et posztolt. A körök azt is megmutatják, hogy szintén a vizsgált időszakban leginkább a tendenciaszerűen pozitív és negatív üzenetekre voltak vevők az emberek, a legaktívabb közönsége (a tábor méretéhez képest) pedig a DK-nak és a KDNP-nek (!) volt, de a Fidesz és a PM sem teljesített rosszul. Hiába van sok követője, az Együtt és az MSZP nem tudja a posztjaival aktivizálni őket. Az persze általában is kimondható, hogy az emberek nem szívesen aktívkodnak pártok oldalain, a virális posztok száma igen alacsony volt még úgy is, hogy egyes pártok tudatosan gyártanak ilyen tartalmakat. A minikutatásunk érvényességét szűkíti, hogy egy átlagos hétfő-pénteket kódoltunk csak végig, és azt sem tudtuk meg, hogy ezeken felül reklámoztak-e az üzenőfalon nem megjelenő posztokat a pártok.
Kik vadásznak a szavazatodra?
Ha egy párt Facebook-hirdetését látod, érdemes megnézni az alábbi módon, miért is látod a hirdetést, mi alapján céloztak rád. Ebből egyébként lehet következtetni a pártok stratégiájára: az utóbbi időben például többen kezdték célzottan az MSZP oldalának lájkolóit bombázni hirdetésekkel.
Befejezésül adunk néhány tippet külföldi példák alapján, mivel lehetne nem csak a látszatra adva, hanem valóban az állampolgárok politikai részvételét segítve feldobni a pártok oldalát. Első sorban önkéntes vállalásokra gondolunk, bár a legjobb természetesen az lenne, ha törvényi szabályozással, esetleg egy állami adatbázison keresztül tennék átláthatóvá a pártok közpénz-felhasználását, kitérve a pártalapítványokra, továbbá a képviselők vagyonnyilatkozataira. Az, hogy pártok tőkevagyonáról készült beszámolókat olvasgathassunk, még egy ideig vágyálom maradhat, ha folytatódik a jelenlegi nihil. Ezen felül is lenne teendő, sőt a pártoknak is hasznos lenne, ha ügyesebben intéznék a megjelenéseiket, adománykérésüket.
A brit Munkáspárt például elég ügyesen hajt rá arra, hogy a szimpatizánsaik kis összeggel támogassák a kampányt, ehhez például az is segít, ha röviden, de a felmerülő kérdésekre válaszolva összegzik, mire kérnek és mit adnak cserébe. A Labour honlapja egyébként arról is tartalmaz tájékoztatót, kik a jelöltjeik, hogyan érvényesülnek különböző szempontok a jelöltek kiválasztásánál. A rivális konzervatívok is ráhajtanak az adományokra, de ezen felül elég király webshopjuk is van, ahol szintén tudod költeni a pénzed. A spanyol Podemos infografikákkal, közérthetően magyarázza el, mit csinál a parlamentben, számadatokkal bemutatva, mennyire aktív. Igazán menő, ahogy ellenzékből saját költségvetési tervet adnak be, és bemutatják, hogyan viszonyulnak az ő prioritásaik a kormányéhoz: mindezt sokkal átláthatóbban, mint ahogy a magyar költségvetésről egyáltalán tájékozódni lehet. A párt költségeinek átláthatóságában talán a spanyol Ciudadanos a bajnok, ha egy polgár az ő transzparencia-oldalukra tekint, nem lesz kétsége afelől, hogy átláthatóan gazdálkodnak. Szintén figyelemre méltó a Macron-féle francia En Marche adószimulátora, ahol megnézheted, hogyan érintenek téged a kormánypárt adóügyi változtatásai. Itthon kiemelnénk a Momentum Nolimpia-kampányban bevetett játékát, ami szintén szórakoztató módon segít hozzá a közügyek megértéséhez.
Részben tehát érthető a magyar helyzet, mivel napjainkra a hangsúlyok egyre inkább a közösségi média (Facebook, Twitter) irányába tolódnak, ugyanakkor fontos lenne, hogy a pártok összeszedett, egyszerűen kereshető és részletes információkkal tudjanak szolgálni a honlapjukon. Egyrészt, hogy ezzel is segítsék a választópolgárokat abban, hogy ne mendemondák alapján hozzanak döntést, mikor az urnákhoz járulnak, másrészt azért, mert ez egy egyértelmű jelzés arról, mennyire elköltelezett az adott párt a demokrácia ügye iránt. Ha a párt kiszervezi a kommunikációját a pártos médiába, vagy abba a szürke zónába, amit olyan Facebook-oldalak jelentenek, mint az Elég, a Kolozsváros blog vagy az Orbán Viktor Lapjáról kitiltottak társasága, akkor egyrészt nagyban csökken a kommunikáció számonkérhetősége, másrészt elvékonyodik a határvonal a felelős politikusok és a felelőtlen trollkodás között, amivel végérvényesen beköszönt a tények utáni politika kora.
Köszönjük önkéntesünk segítségét a cikk elkészítésében! Jelentkezz te is a K-Monitorba önkéntesnek.
Címkék: magyarország pártok kampányfinanszírozás átláthatóság infografika
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.