háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (24) kampányfinanszírozás (41) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) naih (1) NAIH (13) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (64) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Tovább tart-e a KÖZGÉP hegemóniája?

Schumann R // 2014.12.31.

Címkék: közbeszerzés építőipar simicska Közgép

Előzetes adatok alapján a Közgép 2014-ben építőipari közbeszerzési eljárásokból egyéni indulóként 10,2 milliárd forint bevételre tett szert, valamilyen konzorcium tagjaként pedig további 103,3 milliárd forintnyi állami megrendelést realizált. Ez a 2013-as év hasonló értékeihez képest jelentős visszaesést mutat.

Konzorciumi partnereivel és egyedül indulva így a Közgép 2014 során mindösszesen nagyjából 113,3 milliárd forint állami megrendelést nyert el építőipari közbeszerzésen. Ehhez képest egy évvel korábban több mint háromszor ennyit, azaz hozzávetőlegesen 356,6 milliárdot hasítottak ki a tortából.

Esetükben azonban sokkal lényegesebb, hogy a visszaesés nem csak volumenében, hanem arányaiban is jelentős lehet: 2013-ban a vállalatcsoport a teljes építőipari közbeszerzési potenciál 26 százaléka felett diszponált, idén ez az érték valószínűsítésünk szerint 15-17 százalék körül szórhat. A korábbi évek tendenciájából kiindulva így a Közgép (és konzorciumai) 2014-ben 55-85 milliárd forintnyi állami megrendeléstől eshetett el – és ez akár 50-70 százalékos visszaesést is jelenthet a bevételek terén.

sim4_1.jpg

Részleteiben nézve 2014-ben Simicska Lajos cége (egyedül és konzorciumban) összesen 69 építőipari közbeszerzési pályázaton indult és 55-ben nyert (ebből csak 5 volt az önálló pályázat).

Átlagosan pályázatonként 2 milliárd forint állami megrendelést realizáltak. A legnagyobb értékben elnyert projekt 30 milliárd forintot tett ki (a nyertes a Déli Part 2013 Konzorcium volt – Swietelsky Vasúttechnika Kft-vel és a STRABAG Vasútépítő Kft-vel közösen).

A különböző építőipari közbeszerzéseken elnyert összegek volumenében a 2. negyedév számít kiugrónak, utána visszaesés mutatkozik. Csak találgatni lehet, hogy ebben volt-e szerepe-, és ha igen, mekkora az Orbán-Simicska konfliktusnak. Mindenesetre láttunk olyan tendert, ahol problémát és nem előnyt jelentett a Közgép brand.

A tételes összegeken felül, a korábbi évek hagyományainak megfelelően továbbra is figyelemre méltó a folyamatban, hogy – a közbeszerzési beszámolókban megjelent pozitív tendenciákkal ellentétben – alig indult el valaki a Közgép ellenében: a pályázatok nagy részén, 41 esetben egyedül kandidáltak – 47,5 milliárd forintot realizáltak ekkor. További 12 esetben 2 ajánlattevő volt, ekkor az elnyert összeg nagysága 65 milliárdot tett ki.

Simicskáék legtöbbször a KMES (2013) Konzorcium tagjaként (KÖZGÉP Zrt.; STRABAG Ált. Ép. Kft.; EuroAszfalt Kft.; SWIETELSKY Magyarország Kft.) nyertek – 18 esetben 9 milliárd forint értékben. Szintén sikeres volt ebből a szempontból a Közép-Nyugat ROP 2013. Konzorcium is – 13 esetben 7 milliárd forint.

A legnagyobb megrendeléseket a már említett Déli Part 2013 Konzorcium (folyósító a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.), illetve a Sárvíz-Nádor 2014 Konzorcium kapta (utóbbi 22 milliárd forintot tett ki, folyósító: Nitrokémia Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Zrt.).

A Közgép üzleti partnerei közül legtöbbször a STRABAG szerepelt Simicskáékkal közös nyertes konzorciumban, összesen 42 alkalommal az 50-ből. Hasonló nagyságrendben vett részt közös sikeres pályázatokban az osztrák tulajdonú Swietelsky (39 alkalommal) és az EuroAszfalt Kft. (36 közös pályázat). 

A Közgép közbeszerzésen alapuló projektjeinek 90 százaléka négy forrásból származik. Közülük a fő megrendelő, ahogy tavaly is, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (43,3 milliárd Ft. – mely összeg a tavalyi megrendelés mindössze hatodát teszi ki). E mellett közel hasonló nagyságrendben folyósít(ott) pályázati összegeket Simicskáéknak a Nitrokémia Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Zrt. (új szereplő a folyósítók között) és a Magyar Közút Zrt. A negyedik lábat a BKK jelenti (12 milliárd Ft. – jelentős növekedés).

Tavalyhoz képest – a jelzett visszaesés mellett – jelentősen csökkent a hulladékgazdálkodással kapcsolatos beruházásokban való Közgép részvétel, a megbízók közül eltűntek a vasúttársaságok és a Paksi Atomerőmű Zrt..

A Közgépet egyébként nem kizárólag a magyar adófizetők pénze hizlalja, sőt: A projektek szinte mindegyike egyben európai uniós forrásból is finanszírozott: az 55 megnyert építőipari munkából 50 esetben. Az uniós forrásból is finanszírozott projektek összértéke 86 milliárd forint volt (aminek becsléseink szerint legalább 80 százalékát folyósította az EU).

Összességében nem zárt sikertelen évet a Közgép az építőipari közbeszerzések terén, azonban a korábbi évekhez képest mindenképp visszalépésről lehet beszélni. Mindeközben a Fidesz gazdasági holdudvara láthatóan átrendeződik, az Orbán-Simicska ellentét nyilvánvalóan ebben a szektorban is érezteti a hatását. Ez várhatóan 2015-ben fog leginkább látszódni. A nagy kérdés, hogy mennyire szorul vissza a Közgép, és hogy kik az átrendeződés nyertesei. Egy jelöltünk már van.

 

A számítások alapjául szolgáló adatok forrása a Közbeszerzési Hatóság honlapja.


Címkék: közbeszerzés építőipar simicska Közgép

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr127024435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.01.02. 12:43:12

A legkisebb szeletkével beérném. Egy életre.


süti beállítások módosítása