Előzetes adatok alapján a Közgép 2014-ben építőipari közbeszerzési eljárásokból egyéni indulóként 10,2 milliárd forint bevételre tett szert, valamilyen konzorcium tagjaként pedig további 103,3 milliárd forintnyi állami megrendelést realizált. Ez a 2013-as év hasonló értékeihez képest jelentős visszaesést mutat.
Konzorciumi partnereivel és egyedül indulva így a Közgép 2014 során mindösszesen nagyjából 113,3 milliárd forint állami megrendelést nyert el építőipari közbeszerzésen. Ehhez képest egy évvel korábban több mint háromszor ennyit, azaz hozzávetőlegesen 356,6 milliárdot hasítottak ki a tortából.
Esetükben azonban sokkal lényegesebb, hogy a visszaesés nem csak volumenében, hanem arányaiban is jelentős lehet: 2013-ban a vállalatcsoport a teljes építőipari közbeszerzési potenciál 26 százaléka felett diszponált, idén ez az érték valószínűsítésünk szerint 15-17 százalék körül szórhat. A korábbi évek tendenciájából kiindulva így a Közgép (és konzorciumai) 2014-ben 55-85 milliárd forintnyi állami megrendeléstől eshetett el – és ez akár 50-70 százalékos visszaesést is jelenthet a bevételek terén.
Részleteiben nézve 2014-ben Simicska Lajos cége (egyedül és konzorciumban) összesen 69 építőipari közbeszerzési pályázaton indult és 55-ben nyert (ebből csak 5 volt az önálló pályázat).
Átlagosan pályázatonként 2 milliárd forint állami megrendelést realizáltak. A legnagyobb értékben elnyert projekt 30 milliárd forintot tett ki (a nyertes a Déli Part 2013 Konzorcium volt – Swietelsky Vasúttechnika Kft-vel és a STRABAG Vasútépítő Kft-vel közösen).
A különböző építőipari közbeszerzéseken elnyert összegek volumenében a 2. negyedév számít kiugrónak, utána visszaesés mutatkozik. Csak találgatni lehet, hogy ebben volt-e szerepe-, és ha igen, mekkora az Orbán-Simicska konfliktusnak. Mindenesetre láttunk olyan tendert, ahol problémát és nem előnyt jelentett a Közgép brand.
A tételes összegeken felül, a korábbi évek hagyományainak megfelelően továbbra is figyelemre méltó a folyamatban, hogy – a közbeszerzési beszámolókban megjelent pozitív tendenciákkal ellentétben – alig indult el valaki a Közgép ellenében: a pályázatok nagy részén, 41 esetben egyedül kandidáltak – 47,5 milliárd forintot realizáltak ekkor. További 12 esetben 2 ajánlattevő volt, ekkor az elnyert összeg nagysága 65 milliárdot tett ki.
Simicskáék legtöbbször a KMES (2013) Konzorcium tagjaként (KÖZGÉP Zrt.; STRABAG Ált. Ép. Kft.; EuroAszfalt Kft.; SWIETELSKY Magyarország Kft.) nyertek – 18 esetben 9 milliárd forint értékben. Szintén sikeres volt ebből a szempontból a Közép-Nyugat ROP 2013. Konzorcium is – 13 esetben 7 milliárd forint.
A legnagyobb megrendeléseket a már említett Déli Part 2013 Konzorcium (folyósító a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.), illetve a Sárvíz-Nádor 2014 Konzorcium kapta (utóbbi 22 milliárd forintot tett ki, folyósító: Nitrokémia Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Zrt.).
A Közgép üzleti partnerei közül legtöbbször a STRABAG szerepelt Simicskáékkal közös nyertes konzorciumban, összesen 42 alkalommal az 50-ből. Hasonló nagyságrendben vett részt közös sikeres pályázatokban az osztrák tulajdonú Swietelsky (39 alkalommal) és az EuroAszfalt Kft. (36 közös pályázat).
A Közgép közbeszerzésen alapuló projektjeinek 90 százaléka négy forrásból származik. Közülük a fő megrendelő, ahogy tavaly is, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (43,3 milliárd Ft. – mely összeg a tavalyi megrendelés mindössze hatodát teszi ki). E mellett közel hasonló nagyságrendben folyósít(ott) pályázati összegeket Simicskáéknak a Nitrokémia Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Zrt. (új szereplő a folyósítók között) és a Magyar Közút Zrt. A negyedik lábat a BKK jelenti (12 milliárd Ft. – jelentős növekedés).
Tavalyhoz képest – a jelzett visszaesés mellett – jelentősen csökkent a hulladékgazdálkodással kapcsolatos beruházásokban való Közgép részvétel, a megbízók közül eltűntek a vasúttársaságok és a Paksi Atomerőmű Zrt..
A Közgépet egyébként nem kizárólag a magyar adófizetők pénze hizlalja, sőt: A projektek szinte mindegyike egyben európai uniós forrásból is finanszírozott: az 55 megnyert építőipari munkából 50 esetben. Az uniós forrásból is finanszírozott projektek összértéke 86 milliárd forint volt (aminek becsléseink szerint legalább 80 százalékát folyósította az EU).
Összességében nem zárt sikertelen évet a Közgép az építőipari közbeszerzések terén, azonban a korábbi évekhez képest mindenképp visszalépésről lehet beszélni. Mindeközben a Fidesz gazdasági holdudvara láthatóan átrendeződik, az Orbán-Simicska ellentét nyilvánvalóan ebben a szektorban is érezteti a hatását. Ez várhatóan 2015-ben fog leginkább látszódni. A nagy kérdés, hogy mennyire szorul vissza a Közgép, és hogy kik az átrendeződés nyertesei. Egy jelöltünk már van.
A számítások alapjául szolgáló adatok forrása a Közbeszerzési Hatóság honlapja.
Címkék: közbeszerzés építőipar simicska Közgép
1 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.