háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (24) kampányfinanszírozás (41) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (13) naih (1) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (64) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Pakoljatok ki!

and.ferenczi // 2012.06.18.

Címkék: tasz átláthatóság k monitor nyílt kormányzás OGP

A kormány április elején bejelentette, csatlakozni kíván az USA, az Egyesült Királyság és Brazília által kezdeményezett nyílt kormányzásról szóló nemzetközi együttműködéshez (OGP). Ehhez kapcsolódóan a TASZ és a K-Monitor elkészítette Magyarország vállalásaira vonatkozó javaslatait: legyen közérthető módon hozzáférhető az egyes állami intézmények gazdálkodása, kerüljön minden állami, önkormányzati intézmény által kötött szerződés egy központi adatbázisba.  

Az OGP-ről egy korábbi bejegyzésünkben részlesen beszámoltunk. A kezdeményezés célja az átlátható, hatékony és ellenőrizhető kormányzat megteremtése. A résztvevő felek ennek érdekében (az adott ország társadalmi szervezeteivel és civil szakértőivel együttműködve) vállalásokat fogalmaznak meg, amelyek végrehajtását az OGP szervezete évről évre ellenőrzi. Az intézkedéseknek minden esetben növelniük kell az állam átláthatóságát és technikai, informatikai újításokkal kell társulniuk.  

Az április elején elfogadott, korrupcióellenes intézkedésekről szóló kormányhatározat szerint a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnak előterjesztést kell készítenie a csatlakozásról, és létre kell hoznia az ezzel kapcsolatos intézkedések nyomon-követésének rendszerét. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a vállalások kidolgozása is, amely az egész folyamat talán legfontosabb része. A vállalások megfogalmazásakor fog kiderülni, hogy mennyire gondolja komolyan a kormány a részvételt. Ha megnézzük az eddig csatlakozottak vállalásait, jól látható, hogy mely országok kívánnak érdemi lépéseket tenni, és melyek maradnak a látszatintézkedések szintjén.  

atlathato.jpg

 

Álláspontunk szerint Magyarországnak az együttműködés öt kihívása közül leginkább a közszféra integritásának növelésére kellene koncentrálnia. Ehhez egyfelől szükség van néhány jogszabály módosítására, kiegészítésére, másfelől bizonyos területeken informatikai fejlesztések segítségével kell átláthatóbbá tenni a közpénzek elköltésének a módját. Konkrét javaslataink röviden a következők:  

■ A kormányzati honlapokon közzétett adatok felhasználóbarát formátumokban való megjelenítése céljából jogszabályi szinten kell rendezni az adatközlés módját (a közzétett információk egy része például alkalmatlan további informatikai feldolgozásra).  

■ A nemzeti vagyon kezelésével összefüggő adatok nyilvánosságát kimondó jogszabályi garanciák erősítése, mert a jogalkalmazásban az információszabadságot szűkítő jogértelmezés terjedt el.  

■ Közbeszerzési adatbázis érdemi átdolgozása, fejlesztése.  

■ Az állam által kötött szerződések mindenki által hozzáférhető központi elektronikus nyilvántartása.  

■ Egyes intézmények gazdálkodásával kapcsolatos információk közérthető módon történő bemutatása.  

■ A közszférában dolgozók képzése a magyar információszabadság szabályairól.

■ A minősített adatok (államtitkok) kapcsán valódi bírósági felülvizsgálati eljárás megteremtése.

Részletes anyagunk elolvasható itt, az ahhoz kapcsolódó indoklás pedig itt.    


Címkék: tasz átláthatóság k monitor nyílt kormányzás OGP

11 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr864594926

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Védelmi pénzt szed az önkormányzatoktól a Heti Válasz? 2012.06.18. 14:02:42

A Heti Válasz egy kisebb összegért – éves szinten néhány millió forintnyi közpénzért – vállalja, hogy cserébe nem ír rosszat a pénz átutalójáról – írja a Magyar Narancs. A “kisebb összeget” a Heti Válasz Pest-Budai Látkép ...

Trackback: Közösség ellen izgat és emberi méltóságot sért a Véleményvezér blog 2012.06.18. 14:00:51

Uszító hangú posztban követeli a nyugdíjak inflációt követő emelésének a befagyasztását a Véleményvezér blog, a szerkesztőséghez közeli blog írását az Index is a címlapon ajánlja. Hangsúlyoznám: a Véleményvezér blog az ellen uszít, hogy a nyugdíjak öss...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kimondom az igazságot (törölt) 2012.06.18. 14:04:24

Legyen teljes átláthatóság. Visszamenőleg az msz[m]p kormányok idejéről is, írjanak mellé neveket is lakcímmel együtt, kiknek "köszönhetjük meg" a pazarlást

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.06.18. 14:32:42

Amíg visszamenőleg nem lesz felelőse az ország eladósításának, négyesmetróknak meg ilyesmiknek, addig sok reményt ne fűzzön senki ahhoz, hogy a jövőben majd átláthatóbb lesz minden.

Daltan 2012.06.18. 15:07:51

@endike: addig amíg a el nem kezdi valaki az épp jelenkori átláthatóságot megbolygatni, addig ne is várd hogy a múltba belenyúl bárki is. Egyszer el kell kezdeni és nem azt várni, hogy majd ha a múlt blablabla... Ez csupán terelés. Hidd el a jelen piszkálása azonnal behozná a múltat is.

2012.06.18. 15:13:22

Támogatom a dolgot, meg lehet ezt csinálni úgy, hogy működjön, de az ördög a részletekben fog megbújni!

Roy 2012.06.18. 15:53:40

@Kimondom az igazságot:
@endike:
Mán megint az a fránya elmúlt nyóc év.
Az elmúlt két év alatt többet pazarolt el Viktor király, és bandája, és jó sokat loptak is.
MANYUP -> MOL 25 %. KÖZGÉP a pénzlenyúló cég.

Spiro 2012.06.18. 16:11:34

@Kimondom az igazságot: @endike:

A rendszerváltás óta a nyugdíjrendszerben elbújtatott ~700.000 korhatárt el nem érő „nyugdíjas”-nak (=munkanélküli inaktív) kifizetett nyugdíj, mai árakon ~10.000MRD Ft-tal növelte az államadósságot (ez a mostani államadósság kb. fele).
Ti. a politikusok attól tartottak, hogy a teljes foglalkoztatás megszűnése után az „állami” munkahelyekről kiszorult, fenti jövedelem nélküli tömeg egy pillanat alatt visszakövetelte volna az előző rendszert a biztos megélhetés miatt.
Ezzel a problémával a statisztikák szerint, még a mai napig nem sikerült szembe néznie sem a politikának sem a társadalomnak (jelenleg évi ~700 MRD Ft-ba kerül ez az országnak (ennyivel kevesebb a nyugdíj járulék befizetés, mint a kifizetés)).
Csak az érdekesség kedvéért jegyzem meg, ha nem lett volna ennyi inaktív, akkor a korszerinti nyugdíjasok 15. 16. havi nyugdíjat is kaphattak volna, illetve megtakaríthattunk volna 10.000 MRD Ft-ot.

Az államadósság ~60%-nak megfelelő összeg az MNB deviza tartalékaként rendelkezésre áll.
Azaz, ha befejeznénk a „szabadságharcot” és bevezetnénk az EUR-t egy pillanat alatt ennyivel lehetne csökkenteni az államadósságot, hiszen EUR fizetőeszköz esetén kvázi nincs szükség devizatartalékra. Ez pedig évi 700MRD kamat megtakarítást jelentene, hiszen nem kellene hitelből finanszírozni.

Nem beszélve arról, hogy ez jelentősen csökkenthetné a devizahitelesek THM-jét, ami kb. 50%-or törlesztő részlet csökkenést jelente a 10 éven túli lakáshitelesek esetében.

Az MSZMP idején fennálló államadósság, illetve Magyarország eladósodottsága a töredéke volt a mainak, amit szinte csak a fenti 2 tényező megmagyaráz, már ha a tények érdekelnek minket.

Szóval itt mindenki tehet mindenről (az összes eddigi kormányt megszavazta valaki, vagy nem?)

Laciii 2012.06.18. 17:05:20

@Spiro:
1. A "szabadságharc" befejezése messze nem jelenti az euro bevezetését.
2. A deviza tartalék meg tartalék, ha bevetik az eurót attól még tartalék marad, csak nem (teljesen) deviza.
3. Ez az 50% kicsit optimista.

renevol 2012.06.18. 17:36:44

Egy komoly, ám egyelőre átgondolatlan/kidolgozatlan javaslatot tennék:

Ne csak a közpénzek kiadási oldala legyen kötelezően és tejleskörűen nyitott, hanem a közpénzben részesülő szervezeteknek is legyen kötelessége beszámolni, folyamatos és nyilvános nyilvántartást vezetni arról, hogy 1. pontosan mire pályáztak, mennyit kaptak, 2. pontosan mire költöttek.

Spiro 2012.06.18. 18:01:02

@Laciii:
1. Szerintem jól fogalmaztam meg, mert „és”-t használtam.

2. Az EUR bevezetése után az MNB nyilván csökkenthetné a deviza tartalékot, hiszen kereskedelmi forgalmunk >90%-a ebben zajlik, és kvázi csak a CHF devizahitelesek miatt kellene elméletileg valamit CHF-ben tartalékolni, de úgy gondolom ez a svájci jegybankkal kötött EUR/CHF swap limit helyettesítheti.

3. Nem hinném, hogy optimista lenne, inkább reális.

Mert a kamat jellegű költségek (THM) exponenciális függvény volta miatt, -különösen a hosszú távú hitelek esetében- a kamatváltozás óriási a törlesztő részletváltozás idéz elő.
(pl. 8%-ról 3%-ra csökkenő kamat törlesztője, 13 éves hátralevő futamidő, és havi törlesztés esetén ~50%-os törlesztő csökkenést jelent.) Ezért volt ostobaság az árfolyam gát, mert inkább THM plafont kellett volna bevezetni, bankadó nélkül, amivel a bankok ugyan úgy jártak volna, de az összes deviza hiteles szintén.
Nem beszélve arról, hogy az EUR bevezetése is elképzelhető akár 10-20%-kal erősebb HUF árfolyamon is, ami további törlesztő részlet csökkenést generálhatna.
(persze nem valószínű, hogy ezt a jelenlegi kurzus idején bárki is felfogná, a döntéshozók közül, miről is pampulászok)

Laciii 2012.06.18. 18:40:10

@Spiro:
Az "és" meg a "pillanat alatt" párosból nekem úgy tűnt, hogy egyszerre gondoltad.

A 3% az az optimista.

Findzsa 2012.07.12. 21:55:20

Hát ebben nem sok újdonság lesz. A költségvetési törvény nyilvános, az 5 M Ft feletti szerződések már az elmúlt 8 évben is nyilvánosak voltak és minden minisztérium közzé is tette. Az, hogy melyik állami vezető mennyi pénz fölött rendelkezik, szintén nyilvános, csak egy kis utánanézést igényel a jogszabályokban.


süti beállítások módosítása