háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (14) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (4) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (79) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (71) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (44) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Titkos egészségügyi átalakítási tanulmány: Alkotmánybírósághoz és az emberi jogi bírósághoz fordultunk

Jogi Munkacsoport // 2024.10.16.

Címkék: bíróság egészségügy minisztérium információszabadság átláthatóság jogalkotás adatigénylés

Napi szinten érkeznek hírek arról, hogy a Kormány milyen intézkedéseket tesz annak érdekében, hogy az egészségügyben tapasztalható rendszerszintű problémákat kezelje. Közben mégis nőnek a várólisták, továbbra is súlyos a forráshiány és egyre terjeszkedik a teljesen átláthatatlanul működő magánszektor. Valószínűleg jobban értenénk a folyamatokat, ha nyilvános lenne az egészségügy átalakítása alapjául szolgáló titkos tanulmány, amelyet a kormány számára a Boston Consulting Group készített. A K-Monitor 2021 óta küzd azért, hogy megtudjuk, mi áll a dokumentumban. Most az Alkotmánybírósághoz és az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordultunk.

fortepan_124356.jpg

Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

Évek óta tartó átalakítás egy titkos tanulmány alapján

2020 nyarán az egészségügyért felelős Belügyminisztérium szerződést kötött a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég magyarországi irodájával. 779.527 Euró + ÁFA díjért cserébe a cég vállalta, hogy tanulmány készít a magyar egészségügy állapotáról és javaslatokat fogalmaz meg az “értékalapú átalakításához.” 

A BCG a tanulmányt határidőben, 2020 augusztusára elkészítette a Kormánynak, a Kormány pedig jogszabályok sorát fogadta el a tanulmány alapján. A rendszerszintű változásokat hozó tanulmányt azonban a Kormány sosem hozta nyilvánosságra, így sem az orvosok, sem a szakdolgozók, sem a betegek nem ismerhették meg, hogy a Kormány mi alapján szervezi át az egészségügyet.

Perek sorozata a közérdekű adatokért

A K-Monitor először 2021-ben fordult bírósághoz, hogy elérje, a tanulmány nyilvános legyen. Akkor elsőfokon a bíróság elrendelte a tanulmány nyilvánosságra-hozatalát. A döntést azonban a másodfokú bíróság megváltoztatta és a elfogadta a Belügyminisztérium érveit arról, hogy a titkosság a kormány döntéshozatala védelme miatt fontosabb érdek, mint az emberek tájékoztatása. Az Alkotmánybírósághoz fordultunk, ami nem látott alkotmányossági problémát a másodfokú bíróság döntésében.

Az Alkotmánybíróság 2023 januári döntése után ismét adatigénylést küldtünk a minisztériumnak, remélve, hogy az időközben meghozott kormányzati döntések után már nem indokolt a tanulmány titkosan tartása. A bíróság tanúként meghallgatta az Országos Kórházi Főigazgatóság akkor hivatalban lévő vezetőjét és a Magyar Orvosi Kamara elnökét. Végül az elsőfokú bíróság elutasította a keresetünket, többek között azzal az indokkal, hogy 

“nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétele felszínes következtetésekre adhatna alapot, a változások alapjául szolgáló normatív szabályozást megalkotó köztisztviselők munkáját érő pozitív vagy akár negatív kritika felesleges behatásoknak tenné ki az átalakítás bármely szegmensében dolgozók munkavégzését.” (Fővárosi Törvényszék 29.P.21.902/2023/31., Indokolás, [49] bekezdés) 

A döntés ellen sikerrel fellebbeztünk. A másodfokú bíróság elrendelte a tanulmány nyilvánosságra-hozatalát.

“Önmagában egy nyilvánosságra kerülő, a köztisztviselők munkájára nem kötelező tanulmányban foglalt intézkedési javaslat megismerésének és kritizálásának lehetősége nem jelenti a jogalkotással összefüggő döntéshozatal illetéktelen befolyásolását, illetve a döntések végrehajtásának meghiúsítását.” (Fővárosi Ítélőtábla, 9.Pf.20.627/2023/4/II., Indokolás [64] bekezdés)

A jogerős ítélettel szemben a Belügyminisztérium a Kúriához fordult felülvizsgálatért, idén nyáron pedig a Kúria teljes egészében a minisztériumnak adott igazat. A Kúria egyetértett az elsőfokú bírósággal abban, hogy a tanulmánynak egyetlen szava sem hozható nyilvánosságra, mivel 

“(a) tanulmányban, illetve a szerződés mellékletében foglalt információk ugyanis olyan szorosan kapcsolódnak egymáshoz, hogy az elemek nagyterjedelmű leválasztása értelmezhetetlen adatot eredményezne, ami miatt nincs lehetőség arra, hogy a dokumentum egyes részei megismerhetőségről a bíróság külön-külön döntsön.” (Kúria Pfv.IV.20.474/2024/5., Indokolás [59] bekezdés).

Utolsó hazai jogorvoslatként ismét az Alkotmánybírósághoz fordultunk. Panaszunkban egyrészt kifogásoltuk, hogy a Kúria olyan zártan kezelt iratok alapján döntött, amire nézve a perben a minisztérium konkrét tényállítást nem tett, így nekünk lehetőségünk sem volt érdemben vitatni a Belügy érveit. Másrészt kifogásoltuk, hogy a Kúria több száz oldalnyi dokumentumról egységes jelleggel mondta ki, hogy indokolt a nyilvánosságtól elzárása. A K-Monitor szerint legfeljebb a reformjavaslatokat tartalmazó részek részleges titkosítása mellett lehetnek vitára érdemes érvek, a magyar egészségügy helyzetbemutatását, problématérképét nem. Sőt, álláspontunk szerint továbbra is az egész anyag a nyilvánosságra tartozik.

2023-ban azonban nem csak a Belügy, de a tanulmányt készítő BCG ellen is bíróságra mentünk. A bíróság a BCG elleni pert ítélet meghozatal nélkül megszüntette, mivel egy alkotmánybírósági határozat szerint a Infotörvény alaptörvény-ellenesen nem biztosítja cégekkel szemben a pereskedés lehetőségét. Mivel a Kormány 2020 óta nem módosította az Infotörvényt a mulasztás orvoslása érdekében, az államháztartásból közpénzt nyerő cégek, egyesületek, alapítványok nem perelhetők.

A Kormány mulasztása miatt az Alkotmánybírósághoz fordultunk, a testület azonban érdemi vizsgálat nélkül visszautasította a panaszunk. Az AB érvelése szerint már egyszer felszólították az Országgyűlést a mulasztás orvoslására. Azzal, hogy a kormány nem módosította az Infotörvényt, az Alkotmánybíróság már nem tud mit kezdeni:

“(...) a jogalkotónak címzett mulasztás lex imperfecta, vagyis olyan jogkövetkezmény nélküli kötelező rendelkezés, amelynek megsértését nem követi szankció (...).”

Az Alkotmánybíróság döntése után úgy döntöttünk, hogy a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához fordulunk. A K-Monitor szerint ugyanis sérti a véleménynyilvánítás szabadságát és a hatékony bírói jogorvoslathoz való jogot, hogy a közpénzeket használó cégek évek óta nem vonhatók magyar bíróság elé olyan közérdekű adatok miatt, aminek a megismerésére mindenkinek joga van.

fb-front.jpg

A Fővárosi Törvényszék épülete, Forrás: Wikipedia


Miért folytatjuk a tanulmány megszerzéséért folytatott munkát?

Ennyi év sikertelen pereskedés után felmerül a kérdés, hogy mégis miért folytatjuk a tanulmány megszerzéséért folytatott munkát. A pereskedés nem csak sok jogi munkával jár, de költséges is. 

A munkát azért folytatjuk, mert úgy gondoljuk, hogy minden magyar embert megillet a jog, hogy megismerhesse azt a közpénz százmilliókból készített tanulmányt, ami alapján a Kormány napi szinten dönt az egészségügy átalakítása során. Az egészségügy helyzete olyan közös ügy, ami Magyarországon mindenkit érint. Egy demokratikus társadalomban pedig a társadalom egészét érintő reformok csak is átlátható módon, az érintettek bevonásával valósulhatnak meg.


A tanulmány megszerzéséért folytatott jogi munkánkról a 24.hu számolt be rendszeresen.

  

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?

Támogasd a K-Monitort!



Címkék: bíróság egészségügy minisztérium információszabadság átláthatóság jogalkotás adatigénylés

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr1318709414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása