háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (15) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (4) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (80) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (10) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (17) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) közgép (10) Közgép (2) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) média (9) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (71) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (45) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

A Belügynek ki kell adnia a titkos BCG-tanulmányt az egészségügyi reformról

Jogi Munkacsoport // 2024.02.29.

Címkék: bíróság cégek minisztérium információszabadság adatigénylés

A másodfokú bíróság kötelezte a Belügyminisztériumot, hogy küldje meg a K-Monitornak a Boston Consulting Group (BCG) által készített tanulmányt, amiben a globális tanácsadó cég ajánlásokat fogalmaz meg az egészségügy átszervezésére. Eközben az Alkotmánybírósághoz fordultunk, hogy a BCG-hez hasonló közpénzt használó magáncégek is perelhetők legyenek.

 

fortepan_124708.jpg

János Kórház, műtét. 1989. Fotó: Fortepan / Urbán Tamás

 

Ahogy a sajtó már beszámolt róla, 2023 januárjában jogerősen pert nyertünk a Belügyminisztérium ellen, így az egészségügyért felelős minisztériumnak nyilvánosságra kell hozni, hogy a 779.527 Euró + ÁFA közpénzből megrendelt tanulmány milyen helyzetképet festett az egészségügyről, valamint azt is, hogy a tanácsadó cég milyen javaslatokat tett a kormánynak az egészségügy átszervezésére. 

A döntés fordulatnak tekinthető, hiszen az elsőfokú bíróság a keresetünket elutasította - többek között - arra hivatkozva, hogy a BCG-tanulmány

“nyilvánosság számára hozzáférhetővé tétele felszínes következtetésekre adhatna alapot, a változások alapjául szolgáló normatív szabályozást megalkotó köztisztviselők munkáját érő pozitív vagy akár negatív kritika felesleges behatásoknak tenné ki az átalakítás bármely szegmensében dolgozók munkavégzését.” (Fővárosi Törvényszék 29.P.21.902/2023/31., Indokolás, [49] bekezdés)

A másodfokú bíróság nem értett egyet az elsőfokú bíróság álláspontjával. A jogerős döntést hozó Fővárosi Ítélőtábla szerint a Belügyminisztérium a perben nem mutatta be, hogy miért lenne a tanulmány döntéselőkészítő, azaz mi indokolja a tanulmányt titkosan tartsák. Ráadásul a tanulmány nem ítélhető meg általánosságban, a tanulmány által tartalmazott minden adat esetében vizsgálandó, hogy mi indokolja a titkosságot. Mivel a perben az adatkezelőnek kellett volna bizonyítania, hogy milyen érvek szólnak a nyilvánosság ellen, a Belügy pedig ennek nem tett eleget, a minisztérium elvesztette a pert.

Az Ítélőtábla hangsúlyozta, hogy 

“A hatékony jogorvoslati jog pedig csak úgy biztosítható, ha az adatkezelő indokolása tartalmi felülvizsgálatra alkalmas: az adatigénylőnek és a bíróságnak is lehetősége van megismerni az adatok jellegét, azokat az állított okokat, tényeket, összefüggéseket, amelyek alapján kellően megítélhető, hogy mely adatok, vagy adatcsoportok tekintetében megalapozott az indokolás.” (Fővárosi Ítélőtábla, 9.Pf.20.627/2023/4/II., Indokolás [49] bekezdés)

Még abban az esetben is, ha egy adat kormányzati döntések előkészítését szolgálja, az adatkezelőnek kell megindokolnia, hogy miért fontosabb a nyilvánosság kizárása, azaz hogy a társadalom miért nem ismerheti a rá vonatkozó információkat. Az adatkezelőnek tehát a törvény szerint mérlegelni kell mi szól a titkosság és mi szól a nyilvánosság mellett. Ilyen mérlegelést azonban a Belügyminisztérium nem végzett.

A táblabíróság hangsúlyozta, hogy egy szakértői anyag nyilvánosságra kerülése és az, hogy az anyag társadalmi vita tárgyává válik, nem veszélyezteti szükségszerűen a kormányzati döntéshozatalt:

“Önmagában egy nyilvánosságra kerülő, a köztisztviselők munkájára nem kötelező tanulmányban foglalt intézkedési javaslat megismerésének és kritizálásának lehetősége nem jelenti a jogalkotással összefüggő döntéshozatal illetéktelen befolyásolását, illetve a döntések végrehajtásának meghiúsítását.” (Fővárosi Ítélőtábla, 9.Pf.20.627/2023/4/II., Indokolás [64] bekezdés)

A bíróság döntése itt érhető el anonimizált formában.

A jogerős döntéssel szemben a Belügyminisztérium várhatóan a Kúriához fog fordulni.

 

A közpénzhasználó cégek ügye az Alkotmánybíróság előtt

Nem csak a Belügyminisztérium, de a BCG ellen is per indítottunk, hogy nyilvánosságra kerüljön a tanulmány. A BCG elleni perben a bíróság az eljárást megszüntette, mivel hiába jutnak közpénzhez, a magáncégek ellen a törvény nem biztosít perlési lehetőséget. Az Alkotmánybíróság emiatt 2020 tavaszán felszólította az Országgyűlést, hogy módosítsa a törvényt és teremtsen valamiféle lehetőséget a cégek számonkérhetőségére. A kormány az AB felhívása ellenére nem nyújtott be törvényjavaslatot az elmúlt három évben, így a magáncégek az átláthatóság következménye nélkül juthatnak közpénzhez. Mivel a jogalkotói mulasztásnak semmi következménye nincs jogilag, az Országgyűlés akármeddig halogathatja, hogy a BCG-hez hasonló gazdasági szereplők bíróság előtt legyenek számonkérhetőek.

A BCG elleni perünk megszüntetése miatt az Alkotmánybírósághoz fordultunk. Alkotmányjogi panaszunkban nem csak azt kifogásultuk, hogy a közpénzhasználó magáncégek számonkérhetetlenek, de azt is, hogy a Kormány évek óta - következmények nélkül - szabotálja az Alkotmánybíróság döntését. 

Az Alkotmánybíróságtól függ, hogy milyen gyorsan dönt a kérdésről.

 

 

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?

Támogasd a K-Monitort!


Címkék: bíróság cégek minisztérium információszabadság adatigénylés

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr2118342723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása