Megújult az EU-s források legfontosabb hazai weboldala, a palyazat.gov.hu. Bár az oldal frissítése nem tartozott a kormány nevesített vállalásai közé, a használhatóvá tételét már régóta sürgettük mi is az EU és más civil szereplők mellett. A frissítés összességében csalódást keltő, kihagyott lehetőség. A honlap ugyan vizuálisan sokat javult, ami megkönnyíti az eligazodást, lényeges új tartalom és funkciók viszont nem kerültek feltöltésre, így a korábbi javaslataink sajnos továbbra is aktuálisak.
Az oldal változásainak áttekintése előtt fontos aláhúzni, hogy bár volt információnk arról, hogy készül az új pályázati portál, előzetesen nem volt lehetőségünk azt véleményezni. A K-Monitor a Korrupcióellenes Munkacsoport tagjaként és az EU-s TOP Plusz operatív program monitoring bizottságának tagjaként sokat használjuk az oldalt támogatási adatok kinyerésére. Érdekesség, hogy még az Európai Bizottság, sőt, a TOP Plusz esetében maga az Irányító Hatóság is csak 3 nappal a frissítés előtt kapott értesítést az új oldal indulásának dátumáról. Az oldalt elvileg folyamatosan fejlesztik és várják az észrevételeket - mindenkit bátorítunk, hogy böngéssze az új oldalt és tegyen konstruktív javaslatokat, hogy mit szeretne látni az EU-s pályázati portálon.
Kezdjük a pozitívumokkal. A régi oldal teljes mértékben alkalmatlan volt arra, hogy az egyszeri állampolgár megtudja, milyen célkitűzések mentén, milyen programok keretében költi a magyar kormány az EU-tól érkező forrásokat. Az új oldal ezen a téren javult a legtöbbet. A főoldal az aktuális programozási időszak és a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv (HET) fő célkitűzéseivel fogadja a látogatót, alatta pedig bemutatásra kerülnek az előző, 2014-2020-as időszak főbb eredményei. A ‘Programok’ című menüpont átlátható módon tünteti fel az összes programot, az érintett időszak menüpontban történő megjelenítése pedig sokat segít a kevésbé tájékozott látogató számára is eligazodni a bonyolult EU-s programozási útvesztőben. Korábban egy adott programmal kapcsolatos információk, mint például az operatív program szövege, a beérkezett társadalmi vélemények, a felhívások, az érintett intézmények és monitoring bizottságok mind külön aloldalon voltak elérhetőek, hosszas keresgélést eredményezve minden alkalommal, mikor valaki egy konkrét dokumentumot próbált megtalálni. Az új felület ezeket az információkat minden program esetében egy oldalon belülre rendezte végre.
Apró fejlesztés, de régi hiányosságot pótol az új oldal azzal, hogy egy egyszerű grafikonon feltünteti, hogy operatív programonként, illetve programokon belül célkitűzésenként a rendelkezésre álló keret mekkora részét kötötték már le, illetve mekkora része került már kifizetésre. A ráncfelvarrás keretében az oldalon belül több fontos téma is kicsit láthatóbb helyre került, amit üdvözlünk: ilyenek az átláthatósággal, csalással kapcsolatos információk, az intézményrendszer elérhetőségei és az integrált üzenetküldő funkció (bár még nem teszteltük a működését), valamint szintén könnyebbséget jelent a közlemények szűrésének láthatóbb megjelenítése. A fenti módosítások viszont csak a felszínt kapargatják, a korábban gyakorlatilag használhatatlan oldal felhasználói felületét a kor által elvárható színvonalra hozták.
A magyar HET adatok nemzetközi összevetésben
2023 tavaszán a nemzetközi szervezeteket tömörítő Open Spending EU Coalition 10 ország közzétételi gyakorlatát elemezte a HET kapcsán. Tekintettel arra, hogy a jogszabályok minimális átláthatósági elvárásokat támasztottak a helyreállítási tervek esetében, ezért a koalíció korábban megfogalmazta a javaslatait, hogy milyen közérdekű adatokat kéne minden országnak önként közzétenni. Az elemzés összevetette, hogy az ideális állapotot jelző ajánlásokból hányat teljesítenek az egyes országok. Magyarország az összevetésben nem szerepelt jól, 10-ből a 8. helyet szerezte meg.
A pontozásos módszertannak két lába van: mi van publikálva és hogyan van publikálva. A tartalom szempontjából Magyarország esetében jellemzően hiányoznak a kedvezményezetteket adószám, cím vagy más módon egyértelműen beazonosító adatok, amelyek a kedvezményezett nevének változásával is visszakövethetővé teszik az eredményeket. Továbbá hiányoznak a természetes személyeknek juttatott támogatások a támogatott projektkeresőből (a térképtérben feltüntetésre kerültek), valamint minden kedvezményezett (jogi személyek esetében releváns) esetében hiányoznak a végső tulajdonosokra vonatkozó információk. A végső tulajdonosok beazonosíthatóságánál nagyobb probléma, hogy a támogatások végső kedvezményezettjei sem mindig beazonosíthatóak egyértelműen. A magyar HET esetében ez azért különösen releváns, mert jelentős összegek kerülnek kifizetésre kiemelt projektek keretében, ahol a jellemzően állami szerv kedvezményezett aztán más szervezetek vagy vállalatok bevonásával valósítja meg a projektet - ezek a pénzáramlások viszont a központi portálon nem lekövethetőek.
A tartalomnál lényegesen rosszabbul szerepelt Magyarország az adatközlés módjának tekintetében - két másik országgal osztozik az utolsó helyen. Az adatok többsége nem nyílt formátumban kerül feltöltésre, nem tölthetőek le egy adagban, és a gépi adatfeldolgozást hátraltató lenyíló ablakokban jelentek meg a támogatási adatok. Továbbá az adatközzététellel kapcsolatos visszajelzésre, kérdezésre nincs egyértelmű felelős és hozzá kapcsolat meghatározva, és az adatok frissítése nincsen változáskövető dokumentációval rögzítve. Az adatok hozzáférhetőségét és felhasználóbarátságát hátráltató tényezők nagyrésze a frissített oldalon is megmaradt. Magyarország pontszámai egy újraértékelés során várhatóan minimálisan javulnának annak köszönhetően, hogy már nem kell regisztrálni a támogatott projektlista letöltéséhez, valamint lenyíló ablakok helyett új ablakban nyílnak meg a projektek részletei.
A negatívumokat nagy vonalakban össze lehet azzal foglalni, hogy nem került fel lényegi új tartalom vagy funkció az oldalra, ezzel elszalasztva a lehetőséget valódi fejlesztések megvalósítására. A legproblémásabb, hogy az adatok nem lettek hozzáférhetőbbek: az aktuális statisztikák továbbra sem letölthetőek nyílt adatként, a támogatott projektekből pedig továbbra is csak 300 sort lehet egyszerre letölteni. Az utóbbinál előrelépés, hogy legalább már regisztráció nélkül is engedi a csv formátumú táblázatot exportálni a rendszer, cserébe viszont sehol nem figyelmeztet arra, hogy legfeljebb 300 projektet sikerült letölteni a leszűrt listából.
A programok társadalmi egyeztetése azon ritka (és sajnos széles körben nem ismert) lehetőségek egyike, amikor a magyar nyilvánosság véleményezheti az uniós programokat és pályázati felhívásokat. Ez a funkció láthatóbb helyre került, lefejlesztésre az új oldalon viszont még nem került, helyette a link átirányít az archív oldal partnerségi felületére. A remélhetőleg csak átállási nehézségnek tekinthető hiányosság azért is problémás, mert a régi oldalon a programok és felhívások véleményezését két külön helyen lehetett megtenni, így viszont az avatatlan látogatót csak az egyikre irányítják át, a felhívások véleményezését gyakorlatilag elbújtatva.
A fentieken kívül van néhány technikai jellegű probléma az oldal működésével, amelyeket remélhetőleg a közeljövőben orvosolni fognak. A bug-ok érintik például a pályázati kereső szűrőjét, illetve bizonyos operatív programoknál nem kerülnek feltüntetésre a felhívások, amelyek pedig már megjelentek. Néhány új - egyébként üdvözlendő - funkció sem működik még teljesen megbízhatóan: ilyen például a felhívások forráskeretére beérkezett támogatási igények aránya vagy a felhívások adatlapjáról közvetlenül elérhető nyertes pályázatok linkje.
A palyazat.gov.hu oldalon az alábbi funkciók megvalósításával javasoljuk javítani az EU-s források felhasználásának átláthatóságát:
-
Limit nélkül letölthető támogatott projektlista.
-
Pályázatoknál végső kedvezményezett feltüntetése. Konzorciumi kedvezményezettnél a feladatok és támogatás megoszlása, kiemelt projekteknél (és továbbadott támogatásoknál) a megvalósító vállalkozások, vagyis a végső kedvezményezettek kiléte kifejezetten fontos lenne az átláthatóság növelése érdekében.
-
Támogatott projekteknél a releváns közbeszerzések megjelenítése, nyilvánosan összekapcsolva az EKR (Elektronikus Közbeszerzési Rendszer) adatokkal.
-
Támogatott projekteknél módosítások visszakövethetőségét nagyon fontos lenne megvalósítani - különösen a pályázatok határidő módosításaira és a költségnövekményekre tekintettel.
-
Támogatási szerződések vagy azok legfontosabb adatainak (köztük a mérföldkő vállalásoknak) a nyilvánosságra hozása.
-
Kedvezményezetteknek legyen saját adatlapja (egyedi azonosítóval), ahol látszik az összes elnyert projekt (korábbi időszakból is).
-
A támogatott projektnél a felhívások azonosítója működhetne linkként, hogy közvetlenül megtekinthető legyen a felhívás szövege. Ezzel tulajdonképpen mindkét irányban működne a csatorna: a felhívásoktól elérhetőek lennének a támogatott projektek, a támogatott projektekből pedig gombnyomásra visszakereshető lenne, hogy pontosan milyen felhíváson nyertek, milyen elvárásoknak kellett megfelenie a pályázatnak.
-
Az adatok közzétételének módjáról és idejéről is hasznos lenne tájékoztatót feltölteni, valamint az adatok frissítéséről is szükség lenne dokumentációra (ún. changelog-ra), amely segítségével visszakövethetőek a változások. A gépi adatfeldolgozást segítené, ha a portálnak lenne külön API-ja (alkalmazásprogramozási felülete).
Összességében tehát elmondható, hogy a pályázati portál ráncfelvarrására óriási szükség volt és a dizájn valóban alkalmasabbá tette az oldalt a nyilvánosság tájékoztatására. Ezzel együtt viszont a valódi átláthatósághoz a közzétett adatok körét is bővíteni kéne, illetve az adatok frissítésének a gyakorlatán is szükséges lenne változtatni. Ezeket a lépéseket ebben a körben a kormányzat elmulasztotta megtenni.
Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?
Támogasd a K-Monitort!
Címkék: eu átláthatóság monitoring HET RRF kemcs
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.