háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (15) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (4) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (80) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (11) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (17) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (4) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) média (9) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (71) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (3) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (45) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (22) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Kampánypénzszemle: Máshogy dolgozott a Fidesz és az ellenzék

MerényiM // 2022.05.04.

Címkék: kampány választások kampányfinanszírozás kincstár kamupártok

Még márciusban, a jelöltállítás lezárulta után volt lehetőségük a jelölteknek a költségvetésből járó kampánytámogatást kérni. Ez a pártok esetében szabadon költhető százmilliós-milliárdos összeget, az egyéni jelöltek esetén pedig szigorúbban szabályozottan 1,18 millió forintot jelent. A magyar állam magától semmilyen adatot nem közöl a kiosztott milliárdokról, így pontos elszámolás helyett adatigénylésekkel lehet információhoz jutni. Ezt tettük: egyelőre a márciusi kérdéseinkre kapott válaszokat tudjuk bemutatni, ami így is elárul néhány érdekességet a politika működéséről. Folytatni fogjuk a tényleges költések bemutatásával.

 

e61c429ae2e140d28e6812aaba0609d1.jpg

 

A kampánytámogatások rendszerét régóta problémásnak tartjuk - ezzel kapcsolatos javaslataink itt. A komplex problémának egy eleme, hogy a kampányra kiutalt közpénzmilliárdokról "valós időben" semmilyen adatot nem tesznek közzé sem az állam, sem a pártok. Arról csak adatigénylések nyomán és ennél fogva késve értesülhetünk, ki mennyit költött a közpénzből, azzal kapcsolatban pedig csak igen részlegesen lehet tájékozódni, mire. Ezek az adatok jelenleg nem állnak rendelkezésre, márciusi adatkérésünkből az derül csak ki, kik azok, akik egyáltalán igényelték a költségvetési támogatást, és kik azok, akik nem kaphattak. A többi kérdésre még hónapokat kell várni - és ha a magyar államon múlna, akkor sosem tudnánk meg.

 

A KAPOTT ADATOK EZZEL EGYÜTT TÖBB ÉRDEKESSÉGGEL IS SZOLGÁLNAK:

A Fidesz és a Mi Hazánk egyéni körzeti szinten elszámolva bonyolította sikeres kampányát, míg az ellenzéki összefogás, a Kutyapárt és a Megoldás Mozgalom központilag.

2014 és 2018-hoz képest kevesebb pénz folyt el a kamupártoknál: míg korábban tucatszám voltak jelentkezők a könnyű százmilliókra, idén mindössze a Gődény-Seres-Stekler-féle NÉP, illetve néhány egyéni áljelölt volt jelen a színen, de Gődényék esetében is az tűnik valószínűnek, hogy a szabályok szigorítása miatt végül nem tartottak igényt a kampánytámogatásra. Erről világos választ a Kincstár nem adott.

Voltak olyanok, akiknél kísértett a múlt: a Kincstár adatai szerint öten nem voltak jogosultak a támogatásra korábbi adósság miatt, köztük a korábban a Közös Nevező nevő formációval százmilliós tartozást felhalmozó Gődény György, és az Együttben betöltött elnökségi tagsága miatt büntetett Szabó Szabolcs.

 ☟

Ha fontosnak tartod a közpénzek átláthatóságát, add nekünk az 1%-od!

 

Sikeresebb volt a választókerületi szinten bonyolított kampány

A kapott adatokból látható, mennyire máshogyan működött a hatpárti összefogás és a Fidesz kampánya. Míg a kormánypárt egyéni jelöltjei mind a 106-an saját maguknak igényelték a bő egymilliós kampánytámogatást, az Egységben Magyarországért jelöltjei két kivétellel mind lemondtak az összegről a jelölő szervezetük javára, így ezt a pénzt is a központi kampánycsapat használhatta fel. Fontos jelezni, ez az összeg a teljes kampányköltés elenyésző, néhány százalékot kitevő része. Az ebből az adatból is kitűnő központosítás utólag számos kritikát is kapott. Érdekesség, hogy a miniszterelnök-jelölt Márki-Zay Péter és a szintén "párton kívüli", Nógrádban induló Gyenes Szilárd nem mondott le a támogatásról, hanem maga használta fel.

 

ki_hasznalta_fel_az_allami_kampanytamogatast_2.png

 

Szintén választókerületi szinten gazdálkodott a Mi Hazánk, melynek a Kincstár adatai szerint minden jelöltje, aki igénybe akarta venni a támogatást, megállapodást kötött a Kincstárral - a párt javára senki nem mondott le. A Kétfarkú Kutyapárt esetében látható, hogy a jelöltjeik számánál lényegesen kevesebben igényelték a támogatást, ők azonban egy kivétellel (Kovács Balázs Sándor) a párt javára lemondtak az összegről. A Megoldás Mozgalom esetében is hasonlóan működött a kampánygépezet: a kapott adatok szerint 97-ből 95-en lemondtak a párt javára a pénzről (a két kivétel Pomuczné Nagy Ildikó és Vári Zoltán).

Érdekesség, hogy a Kincstártól kapott adatok alapján, noha a szavazólapon szerepelt, a KDNP-nek nem folyósítottak kampánypénzeket, mivel nem tette meg az ehhez szükséges nyilatkozatot.

 

Működött az elriasztás a kamupártoknál

godeny_kamupart_birsag_eladas_1-2.jpgA választások előtt a kormánypártok - valószínűleg az ellenzék egy listára terelése érdekében, Volner János javaslatára - alaposan megemelték azt a küszöböt, ami az országos lista állításához kell. 71 körzetben jelöltet állítani a fentieken kívül csak a Gődény-féle NÉP párt tudott, így ők is jogosultak lettek a több száz milliós országos lista után járó támogatásra. A Kincstár többszöri kérdésünkre sem árulta el, Gődényék igénybe vették-e a támogatást: erre elvben volt lehetőségük, lévén megtették az ehhez szükséges nyilatkozatot, de Gődény cáfolta, hogy felvennék a kampánypénzt, és az is azt valószínűsíti, hogy nem vették fel a pénzt, hogy egyéni jelöltjeik közül mindössze ketten kötöttek megállapodást a Kincstárral. Az erős kamupártos háttérrel rendelkező NÉP eleinte arra bazírozhatott, hogy a koronajárvány farvizén elérik az 1%-ot, de ha végül nem vették fel a pénzt, akkor jól kalkuláltak: nem érték el, így vissza kellene fizetniük a százmilliókat. Hogy az ügyben döntő bizonyítékunk legyen újabb adatigényléssel fordultunk a Kincstárhoz.

 

FRISSÍTÉS (05.20.): választ kaptunk a kérdésre, Gődényék nem vették fel a kampánypénzt.

"A pártlista alapján járó támogatást a Normális Élet Pártja (NÉP) 470 792 449,- Ft összegben vette igénybe, amely összeget a párt a választást követően teljes mértékben visszafizette."

Az egyéni kampánytámogatásra csak néhány tucat olyan (néhol azonos családnevű) jelölt startolt rá, akiknek semmilyen politikai előtörténete nem lelhető fel és végül a megkövetelt ajánlásszámnál is alacsonyabb, 1% alatti eredményt értek el. Az ilyen jelöltek közül sokan kiszóródtak a korábbinál szigorúbb ajánlás-vizsgálat (és az ezt segítő állampolgári bejelentések) során. Miközben országszerte így is szép számmal voltak független és mikropárti jelöltek, a Kincstárhoz csak kevesen fordultak az egymilliós összegért: a függetlenek közül 24-en, a Munkáspárt-ISZOMM jelöltjei közül hárman, az IMA pártból négyen próbálkoztak, más kérdés, hogy ők sem biztos, hogy elköltötték a rendelkezésre álló összeget. Elmondható tehát, hogy a pénzre hajtó bizniszpártok ha fel is bukkantak idén tavasszal, nem jártak eredménnyel, a korábbi 3-4 milliárdos eltűnő pénzhez képest idén ennek csak a töredéke maradhat meg 1% alatti jelöltek behajthatatlan tartozásaként.

A jelöltállítás nehezítése és a visszafizetési kötelezettség szétterítése a pártvezetésről az egyéni indulókra elrettentő erővel bírt a rosszhiszemű jelöltekre. Ezek a módosítások kiszórták az ügyeskedőket, de a rendszert nem tették átláthatóbbá. Kis és nagy pártok továbbra is átláthatatlanul, érdemi és azonnali elszámolás nélkül költhetik a pénzeket, átléphetik a költési korlátot és olyan elemi információk sem ismerhetők meg a választás előtt, minthogy egy párt igénybe vett-e állami támogatást.

 

Kísért a múlt

Érdekesség, hogy a 2018-as kampánypénz-tartozások miatt összesen öten idén nem voltak jogosultak kampánytámogatásra. Csurár Ibolya, Faragó Anett és Antal Tamás ismeretlen jelöltek, akik 4 éve adósok maradtak az 1% alatti eredmény után a pénz visszafizetésével. Van azonban két ismertebb név is a listán.

A már említett Gődény György Nyíregyházán próbálkozott egyéniben, ám előtörténete miatt támogatásra nem volt jogosult. Noha ő volt a NÉP arca, a párt elnökségébe nem került be, így maga a párt elvben jogosult lett volna a támogatásra. A másik név meglepőbb: dr. Szabó Szabolcs 2018-ban még az Együtt tagjaként nyert egyéni mandátumot Csepel-Soroksáron, körzetét pedig 2022-ben is megtartotta. Miközben az Együtt már eltűnt, mivel Szabó a párt vezető tisztségviselője volt, az akkori 1% alatti eredmény és a visszafizetési kötelezettség nehézkes teljesítése miatt Szabó idén nem volt jogosult a bő egymilliós egyéni kampánytámogatásra.

 

A megkapott adatok itt érhetők el.

 

A március 9-én beküldött adatigénylés:

A 2022. április 3. napjára kitűzött országgyűlési választások kapcsán kérem, hogy küldjék meg részemre 

  1. azon jelöltek megnevezését, akik az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Törvény) 2. § (2) bekezdése alapján megállapodást kötöttek a Kincstárral,

  2. azon jelöltek megnevezését, akik a Törvény 2/A. § (1) bekezdése alapján lemondó nyilatkozatot tettek, 

  3. azon pártok megnevezését, amelyek a Törvény 3/A. § (1) bekezdése alapján nyilatkozatot tettek.

  4. azon jelöltek megnevezését, akik a Törvény 6/A. § (1) bekezdése alapján nem jogosultak támogatásra.

  5. azon pártok megnevezését, amelyek a Törvény 6/A. § (2) bekezdése alapján nem jogosultak támogatásra.

 

A május 2-án kapott válasz:

„azon jelöltek megnevezése akik az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Törvény) 2. § (2) bekezdése alapján megállapodást kötöttek a Kincstárral”

A kérdésre vonatkozóan a jelen levelünkhöz  „Megállapodást kötött jelölt” néven csatolt excel-fájl irányadó. [1.]

 

 „azon jelöltek megnevezését, akik a Törvény 2/A. § (1) bekezdése alapján lemondó nyilatkozatot tettek”

A kérdés tekintetében a jelen levelünkhöz  „Lemondó nyilatkozatot tett jelöltek” néven csatolt excel-fájl irányadó. [2.]

 

„azon pártok megnevezését, amelyek a Törvény 3/A. § (1) bekezdése alapján nyilatkozatot tettek”

Az alábbi pártok tettek az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvény 3/A.§ (1) bekezdése alapján nyilatkozatot:

Demokratikus Koalíció ; FIDESZ – Magyar Polgári Szövetség; Jobbik Magyarországért Mozgalom; LMP-Magyarország; Magyar Kétfarkú Kutyapárt; Megoldás Mozgalom; Mi Hazánk Mozgalom; Momentum Mozgalom; Magyar Szocialista Párt; Normális Élet Pártja; Párbeszéd Magyarországért.

 

„azon jelöltek megnevezését, akik a Törvény 6/A. § (1) bekezdése alapján nem jogosultak támogatásra”

A kérdésre vonatkozóan a jelen levelünkhöz  „Kktv. 6_A. § (1) alapján támogatásra nem jogosult jelöltek” néven csatolt excel-fájl irányadó. [3.]

 

 „azon pártok megnevezését, amelyek a Törvény 6/A. § (2) bekezdése alapján nem jogosultak támogatásra.”

 A nyilatkozatot tévő pártok mindegyike jogosult volt a Törvény 3.§-a szerinti támogatásra.


Címkék: kampány választások kampányfinanszírozás kincstár kamupártok

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr5417823701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása