háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adatigénylés (43) adatok (55) adatozz okosan (22) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (10) ajándék (1) algoritmusok (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (3) amsterdam (1) antikorrupció (36) anti korrupció (26) asp (3) ÁSZ (2) átlátható (1) átláthatóság (171) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (4) bulgária (1) bunda (1) cégek (2) cenzúra (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (7) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (6) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (3) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (4) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (2) elnökség (1) english (11) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (2) észtország (1) eu (35) eurobarometer (2) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (5) exszabi (1) ezaminimum (11) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (5) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (2) igazságszolgáltatás (1) infografika (50) információszabadság (44) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (3) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (16) k-monitor (14) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (16) kampányfinanszírozás (27) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (1) királyság (2) költségvetés (7) konzultáció (1) kormányzati adatok (1) koronavírus (2) korrupció (27) korrupciós séta (2) közadatok (4) közbeszerzés (44) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) Közgép (2) közgép (10) közpénz (27) külföld (56) kultúra (3) k monitor (50) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (4) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (56) mahir (2) MÁK (6) máv (2) média (8) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (8) mezőgazdaság (10) microsoft (1) miniszterelnökség (3) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (7) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (5) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (4) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (2) nyerges (6) nyílt adat (2) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (34) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (5) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (6) pártfinanszírozás (12) pártok (9) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (13) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) school of data (2) siemens (1) simicska (19) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (8) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (12) tasz (11) térkép (12) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (1) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (29) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (11) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (5) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Következmények nélkül: a NAV egyetlen fillért sem hajtott be a 2018-as kamupártoktól

MerényiM // 2020.05.29.

Címkék: pártfinanszírozás kampányfinanszírozás átláthatóság antikorrupció adatigénylés

Kezdettől nyomon követjük a 2018-as választásokon induló kamupártok kampánypénzeinek ügyét és az állami szervek totojázását, melynek nyomán 3 milliárdot tehettek zsebre a nyilvánvalóan erre hajtó piti szélhámosok anélkül, hogy egyrészt a szabályozáson tátongó hatalmas kiskaput bezárná a törvényhozó, másrészt pedig az erre hivatott állami szervek erélyes fellépéssel nehezítenék meg a lopást. A kampánypénzeket eltüntették, a választási bukta után pedig senkinél nem találtak semmit.

 

nevtelen_terv.png

 

A törvényalkotó 2017-ben - utólag már kimondható - lényegtelen módosítást eszközölt csak a szabályozáson. Hiába terjesztette ki azon vezetők körét, akik saját vagyonukkal felelnek a visszafizetésért, a felszívódott kampánypénzeket tőlük sem lehetett visszaszerezni. A folyamat részese a Választási Iroda, a támogatásokat folyósító Államkincstár, a pártokat ellenőrző Számvevőszék és a tartozásokat be (nem) hajtó NAV és persze a nyomozóhatóságok. Az ő részükről sem történt érdemi, hatékony fellépés sem a gyaníthatóan szabálytalanul összegyűjtött aláírások kapcsán, sem a támogatások folyósításakor, sem azok visszavételekor. Ma már azt is tudjuk, az aláírás-hamisítások miatti bírósági eljárások is bohózatba fulladtak. Az egyik ilyen eljárásban a bíróság arra jutott, az aláírásgyűjtők tudata minden bizonnyal "nem fogta át, hogy csalnak". A kamupártok szervezőit, bár lehet róla sejtésünk, kik ők, futni hagyták - 3 milliárd forinttal.

A második Orbán-kormány által hatályba léptetett 2011. évi CCIII. törvény módosította a rendszerváltás óta hatályban lévő választási rendszert. Az új törvény egyszerűbbé tette a jelöltállítás folyamatát: amellett, hogy a névre szóló kopogtatócédula rendszerét eltörölték, egyéni képviselőjelöltté válhatott az a személy, aki legalább 500, az ajánló személyi számával és aláírásával ellátott ajánlószelvényt tudott összegyűjteni. Egy választópolgár érvényesen a lakóhelye szerinti választókerületben több jelöltet is támogathat. A többes jelölésről azóta másodszor derült ki, csak az ügyeskedőknek kedvez: kisebb iparág szerveződött a félig legálisan vagy illegálisan megszerzett személyes adatok másolgatására. Olyan figurák seftelnek akár a te vagy közeli hozzátartozóid adataival, mint Kőrös Gusztáv, Zuschlag János vagy az újabban koronavírusos féligazságokban utazó testépítő-patikus Gődény György.

Az ipari lenyúlásban az a legszomorúbb, hogy gyakorlatilag gond nélkül megismétlődött 2014: egyre nehezebb nem politikai motivációt sejteni a mögött, hogy immár másodszor nézi végig széttárt karral a teljes magyar államgépezet több milliárd forint felszívódását. Mi történt pontosan? A kampányfinanszírozás megcsapolására a választások előtt megjelennek új jelölő szervezetek, akik a kampányidőszakon kívül tényleges politikai tevékenységet nem végeznek, programmal ritkán rendelkeznek, a média képviselőinek rendszerint nem nyilatkoznak. A kamupárt fogalmát jogilag (és ezzel kapcsolatos, nagy nyilvánosságot kapó, a rendszer lényegéig hatoló ügyek híján) nehéz lenne definiálni, de ezek a szempontok a gyakorlatban kellő támpontot adnak. Általában kilóg a lóláb, ezek a szervezetek nem a voksokra hanem a pénzre hajtanak: akiket 2018-ban kamupártnak neveztünk, azok pontosan ugyanazok, akiktől most reménytelenül várjuk vissza az elsíbolt pénzeket. A jelöltállítás során dokumentált tény, hogy a pártok az ajánlási rendszerben rendre szabálytalanul járnak el, a listaállítás miatt megkapott (150-300 millió forint közti) kampánytámogatást pedig lepapírozva eltüntetik. Az ÁSZ nem ellenőrzi az 1% alatti pártok gazdálkodását, mivel a törvény szerint a kapott támogatást 1% alatt vissza kellene fizetni. Igen ám, de a párt vezetőinek a nevén egy fillér sincs, így hiába adja át a Kincstár az adóhatóságnak ezeket a követeléseket, a pénz ekkorra már azoknál van, akik ezt az egészet megszervezték részben hasznos hülyékből, részben rosszindulatú emberekből, részben pedig strómanokból. A sztoriról egy igen részletes tényfeltáró dokumentumfilm is született, amihez mi is hozzájárultunk:

 

 

A témában rendszeresen élünk adatigénylésekkel, mivel - lévén igazságot mi nem szolgáltathatunk és a közpénzt sem tudjuk mi visszaszerezni - azt azért fontosnak tartjuk, hogy jól dokumentálva legyen, kik és mennyit nyúltak le, hogy egyrészt a kamupártozásnak maradjon virtuális nyoma, illetve hogy 2022-ben senkinek eszébe ne jusson ezekre a személyekre szavazni. A választók ilyen szempontból tudatosak: ezekre a pártokra alig néhány ezren szavaztak csupán. Ehhez képest érthetetlen, hogyan történhetett meg immár másodszor, hogy közel 3 milliárd forintot a nyilvánosság szeme láttára és az állami szervek hivatali útjait végigjárva eltüntessenek. Összemosni semmiképpen nem szeretnénk az ÁSZ parlamenti ellenzékkel szembeni aktivitását ezzel az üggyel, de az szembeötlő, hogy a pártpénzek ügyében nem ritka az állami szervek fellépése - a kamupártok ügyében azonban teljes a hallgatás. A részleteket korábbi bejegyzéseinkben olvashatjátok:

2020 nyarához közeledve lassan mérleget vonhatunk. Az ügy pikantériája, hogy miközben a pártok és vezetőik ma már nincsenek sehol, az egyik formáció, a KÖZÖS NEVEZŐ vezetője, Dr. Gődény továbbra is aktív a nyilvánosságban. Kíváncsiak voltunk, hogyan lehetséges, hogy valaki az egyik évben legyárt több, mint 150 millió forint adósságot az államnak, a másik évben pedig tolja a sódert a médiában, mintha mi sem történt volna. Vajon megpróbálták behajtani tőle a pénzt, de sikerült beadnia a hatóságoknak, hogy egy ruppója sincs? Adatigénylést küldtünk a Kincstárnak, aki a támogatásokat folyósította és a NAV-nak, aki a visszafizetendő támogatásokat kellene, hogy behajtsa.  A kérdéseink így hangzottak:

Az Államkincstár a 2018-as országgyűlési választások támogatásaival összefüggésben milyen összegű kintlévőséget adott át behajtásra a NAV-nak [a NAV mennyit vett át...], és ebből milyen összeg teljesült, milyen pártok vonatkozásában?

Megkísérleték-e a Közös Nevező 2018 párt tartozásának a behajtását Gődény Györgytől (a párt elnöke)? Sikerrel jártak-e?  

A Kincstártól kapott válasz kiábrándító. 

Az egyéni jelöltállítás után folyósított támogatások elszámolásából adódó visszafizetési kötelezettségek: pártok tekintetében a NAV-nak behajtásra átadott összeg + kamat: 574.351.792-,Ft, teljesült összeg + kamat: 30.460.225,-Ft; egyéni jelöltek tekintetében a NAV-nak behajtásra átadott összeg: 235.848.127,-Ft, Teljesült összeg: 25.256.737,-Ft. Összesen 810.2 millió forintból mindössze 55.7 millió forint jött vissza. (Megjegyzendő: a visszatérített összeg döntően a Kétfarkú és a Momentum kiesett jelöltjei miatt visszatérített összeg, a kamupártoktól itt sem sikerült visszaszedni a támogatást).

Még nagyobb összeg hiányzik a listaállítás miatt a pártoknak adott támogatás esetében. A visszafizetendő támogatás a pártlistás eredmények alapján fennálló tőke + kamat tartozás 2020.03.31-én: 2.220.634.617,-Ft, az Együtt – a Korszakváltók Pártja és a Magyar Munkáspárt a tartozását már visszafizette.

Összesen tehát (az egyre növekvő kamatokkal) 3 milliárd a kintlévőség, a kamupártoktól pedig egyetlen fillért sem sikerült visszaszereznie a magyar állam szerveinek. A megkapott adatok részletesen:

 

 

Ha a párttól a pénz nem hajtható be (márpedig nem hajtható be), annak megfizetésére határozattal kötelezhetők a vezető tisztségviselők. Ha ők sem fizetik vissza időben, a Kincstár megkeresésére a NAV intézkedik a vezető tisztségviselővel szemben a tartozás behajtása iránt. Ám ezek nevéről bármikor átírható minden vagyon valamelyik közeli hozzátartozóra, és a hatóságoknak így úgy tűnik, nincs esélyük a behajtásra. Gődény doktor ügyében viszont nem lettünk okosabbak. A Kincstár adataiból mindössze annyi látszik, hogy a KÖZÖS NEVEZŐ 2018 továbbra is tartozik 152 millió forinttal (+kamat). A NAV azonban, akinek a dolga ezen kintlévőségek behajtása, nem válaszolt a kérdésünkre arra hivatkozva, hogy nem adatgazda.

A Kincstártól kapott válasz alapján két további kérdést teszünk fel. Szeretnénk megtudni, kik szerepelnek azokon a listákon, amelyekről a pártok a támogatás folyósítása előtt nyilatkoztak a Kincstárnak a pártvezetőikről. Illetve a Kincstári válasz birtokában újra feltesszük a kérdést a NAV-nak: megkísérelték-e egyáltalán behajtani a KÖZÖS NEVEZŐ tartozását.

Az abszurd, gyakran kibogozhatatlan és börleszkbe illő aláíráshamisítós történetek hatékonyabb felgöngyölítése és az erélyesebb hatósági fellépés helyett azonban a kamupárt-biznisz felszámolásához a szabályokat kellene érdemben módosítani, erre azonban nem hajlandó a parlamenti többség. A Gulyás-Répássy páros 2017-es próbálkozása megbukott a trükközők ügyességén. Itt az ideje, hogy a törvényhozó meghallja azokat a hangokat, amelyek a rendszer átalakítása tettek javaslatot. 2013 óta számos megoldási javaslat van napirenden, amit a törvényhozók ignorálnak, így a többes ajánlás megszüntetése, valamiféle kauciós rendszer kialakítása, illetve - és talán ez a legfontosabb: a kampánytámogatási rendszer pártoknak, pártlistán adott részének átalakítása, hogy biztosítva és szigorúbban ellenőrizve legyen. Ezeket a pénzeket csak és kizárólag kampánytevékenységre (és nem egy haver cég számláját lobogtatva) lehessen lehívni egy kincstári kártyáról. Ezt a lépést azonban úgy tűnik, nem csak a kamupártok, de a nagyobb pártok sem támogatják, így marad a mostani szisztéma, ami 4 évenként alsó hangon 3 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek.

 

 

Az ügyben az alábbi levelet juttattuk el a kormányszóvivőnek és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek:

Tisztelt Kormányszóvivő Asszony, tisztelt Gulyás Gergely Miniszter Úr!

 

Gulyás Miniszter Úr 2017-ben javaslatot tett a kampányfinanszírozási rendszer módosítására, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami 2014-ben, vagyis hogy bizniszpártok több milliárd forintnyi kampányfinanszírozással ne tudjanak elszámolni, és ezt a közpénzt az állam ne tudja visszaszerezni. A Kincstártól kapott tájékoztatás alapján kimondható: ez a módosított szisztéma 2018-ban is megbukott. Az adatokból kitűnik: hiába terjesztették ki a felelősök körét, a NAV egyetlen fillért sem tudott visszaszedni abból a kamatokkal már 3 milliárd forintot meghaladó összegből, amit ezektől a pártoktól és vezetőitől vissza kívánunk szerezni a köznek.

 

A kérdésem: Gulyás Gergely, mint a szabályozás egyik gazdája személyesen, vagy a Kormány tervez-e javaslatot tenni a kampányfinanszírozási rendszer további átalakítására, illetve terveznek-e lépéseket annak érdekében, hogy ezt a 3 milliárdos összeget az erre hivatott szervek be tudják hajtani? 

 

Megfontolandónak tartják-e a két elmúlt országgyűlési választás tapasztalatainak fényében, és az azt követő, jobbára eredménytelen, de nagy munkaterhet előidéző eljárások fényében mérlegelni a K-Monitor és más szervezetek javaslatát a többes jelölés eltörléséről és a pártok listák utáni támogatásának szigorúbb rendszerű, kincstári kártyán történő folyósításáról?

 

Válaszukat előre is köszönöm,

 

(...)

 

 


fokkin.gif


9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr715728042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HaD 2020.05.30. 07:09:01

mindeközben az "elit" kilopja a szemünket

midnightcoder2 2020.05.30. 07:14:02

A gengszterváltás óta hány ezer milliárd forintot tüntettek el a politikusok ? Ebből mennyi jött vissza ? Ehhez képest vagy 2-3 gazember ült pár évet, azok is leginkább azért, mert valamiért kényelmetlenné váltak a saját pártjukban, Pl. rossz viccet mondtak rossz helyen.

HaD 2020.05.30. 07:21:15

ezek a "pártok" is csak a szalámi taktika részei... a komcsi "elit" ezt jól megtanulta a szüleiktől(is)

HaD 2020.05.30. 07:22:36

sok esetben pár tíz szavazaton múlhat a dolog..már ha ép nem módosítják a szavazatokat pintér szerver szobájában:)

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2020.05.30. 08:03:15

S hogyan lehetne behajtani, a kamupártok eleve arra specializálódtak, hogy jogszerűen ellopják ezt a pénzt. Kin kellene behajtani?

roli101 2020.05.30. 09:22:24

Oszd meg és uralkodj. Ahogy a rómaiak csinálták már 2000 éve.
A történelem ismétli önmagát és a magyarok sem okosabbak, mint bármely migráns Afrikából, hiába itt a nagymagyar hőzöngés, meg az ezer év, meg szentkorona, meg trianon.
A kamupártok támogatásának és számon nem kérésének oka, hogy a ez a fidesz taktikája, az ellenzéktől vesznek el szavazatokat, amit a fidesz a költségvetésből fizet. Kvázi ingyen van a fidesznek az ellenség legyőzése.

István Tamasi 2020.05.30. 09:38:45

2022-ben is meglesz a közpénz ilyetén ellopásának lehetősége (is), mert a fideszmaffiának továbbra is érdeke a figyelem elterelése és amagyaremberek megosztása.

Amenadiel 2020.05.30. 09:54:33

@midnightcoder2:

Hát igen, de tudod azért azt, hogy a szaros falud gázszerelőjéből az ország leggazdagabb embere legyen 10 év alatt, csak egy Miniszterelnöknek sikerült abszolválnia.

Ehhez képest Tocsik Márta, a kakaóbiztos számítógépek vagy Kóka János és a többiek totál kispályásak.

Még a hűvösre tett Kocsis István is.

steery 2020.05.30. 12:09:56

A cikk szerzőjének rossz a hozzáállása a témához.
Nyilvánvaló, hogy az államnak és a kormánynak nem érdeke megoldani ezt a fajta közpénz ellopási módszert. Hiába is rugdosnánk a politikusok ülepét, nem érnénk el vele semmit. Jó vastagon ki vannak párnázva már azok a fenekek. Ehelyett a problémát a kutyaharapást szőrivel elv szerint kell megoldani.
A 2022-es választásokon indítani kell több tízezer, sőt százezer kamupártot és fölvenni értük támogatásnak az államkincstárból több ezer milliárd Forintot. Majd az egészet elsikkasztani és szépen eltüntetni. Aztán fusson utána, aki akar.
Na, mibe fogadjunk, hogy egy ekkora méretű lopás már tutira ki fogja verni a biztosítékot mindenkinél és garantáltan, azonnal lépni fog a kormány és seperc alatt megszünteti a kiskapukat? Mert ha nem teszi, csődbe megy az ország és kiürül az államkassza. Márpedig üres kasszából nem lehet más, törvényes módszerekkel kikanalazni a pénzt.
Tanulság: ott kell megrugdosni a döntéshozókat, ahol tényleg fáj nekik. A pénztárcájuknál.