Az Átlátszó még szeptemberben közölt képeket a Lady Mrd luxusjachton megfordult NER-es előkelőségekről: döntéshozókról és gazdasági potentátokról. Egy jogállamban, ahol a döntéshozók a köz érdekében, a luxussal csábító magánérdekek édesgetésének ellenállva kell végezzék munkájukat, mindez világraszóló botrány, Magyarországon azonban ez a rendszer deklarált működési elve, legfőbb politikája. A hivatalnokok munkáját azonban még így is számos szabály, etikai elv szabályozza. Élesben teszteltük, mit érnek az apparátus hajlíthatatlanságát biztosítani hivatott fennkölt elvek, ha egy kormánymegbízottat rajtakapnak egy jachton kvaterkázni a megye legbefolyásosabb építési vállalkozójával. Vajon érdekli a kormányt, ha a prefektusaik egy másik urat szolgálnak?
eredeti fotó: Átlátszó / Németh Dániel
A más országokban prefektusoknak nevezett kormánymegbízottak 2010 óta képviselik a magyar kormányt fővárosi és megyei szinten. Ők vezetik a kormányhivatalokat, amelyek sok fontos (sőt, nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő) ügyet érintő közigazgatási eljárásban hoznak döntéseket. Azt gondolhatnánk tehát, hogy miután a miniszterelnök a kormánya megbízatása idejére valakit egy megyei kormányhivatal élére kinevez, őt szoros felügyelet alatt tartja, nehogy a "végeken" saját zsebre kezdjen dolgozni. Úgy tűnik azonban, hogy a jelenlegi magyar rezsim foglyul ejtett államában a Simicska helyét az építőiparban átvevő Szíjj László üzleti ügyei nem olyasmik, amiktől a köz emberét, a kormány megbízottját távol kéne tartani, sőt! A tiszakécskei Szíjj megyéjében, Bács-Kiskunban éppen Szíjj földijét, a korábbi kécskei polgármestert, Kovács Ernőt bízták meg a prefektúra vezetésével. Ő az, akit az Átlátszó a nyáron lencsevégre kapott a Lady Mrd fedélzetén Szíjjal és egy másik fontos döntéshozóval, a NER tenderbárójával, Homolya Róberttel.
Nem hall, nem lát, nem beszél
A felvételeket látva (de még azelőtt, hogy a magyar miniszterelnök világossá tette, szerinte nincsen azzal semmi gond, ha egy állami vezető milliárdos, lekötelezett haverjai szívességeit elfogadja) levelezni kezdtünk az illetékes hatóságokkal, melyek azonban a három majom taktikáját választották, maga Kovács pedig magyarázkodásra sem méltatta, összefér-e pártatlan, szakai munkájával a nyári luxusutazás, egyáltalán ki állta a hajókázást?
Első levelünk a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal integritás tanácsadójához szólt, aki a szervezetben a hivatásetikai, korrupciós kérdésekkel foglalkozik. Azt kérdeztük: vonatkozik-e a Magyar Kormánytisztviselői Kar Hivatásetikai Kódexe a Kormányhivatal dolgozóira és a kormánymegbízottra? Ez azért volt érdekes, mert a kódex lekötelező mértékű ajándék tilalmáról szóló passzusa látszólagos ellentétben áll Kovács nyári kalandjával. Rákérdeztünk továbbá: a szervezet saját etikai szabályzata mit tartalmaz a külső féltől való ajándék (pl. magántermészetű utazás) elfogadását és annak bejelentését illetően és milyen eljárást von maga után e szabályok megszegése? Esetleg zajlott-e ilyen eljárás a Kormányhivatalban? Megkockáztattunk egy további kérdést, feltéve, hogy Kovács egyszerűen nem tudta, hogy amit csinál, az nem éppen etikus. Így szólt: vett-e részt a kormánymegbízott integritás témájú, orientációs képzésen? Válaszokat azonban nem kaptunk. Az utazás ismert részleteivel a hivatalos eljárásrend szerint közérdekű bejelentést is küldtünk Kovács utazásáról - az integritással foglalkozó munkatárs azonban mindeddig ezt sem méltatta válaszra.
Másodszor a Kormányhivatalnál próbálkoztunk közérdekű adatigényléssel. Három dologra lettünk volna kíváncsiak: Kovács Ernő hatályos vagyonnyilatkozatára, továbbá arra, vonatkozik-e rá a Magyar Kormánytisztviselői Kar Hivatásetikai Kódexe. Kovács mint döntéshozó és Szíjj mint a döntések érintettje viszonyát feltérképezendő arra is rákérdeztünk, Kovács kinevezése óta hány ügyben járt el a Kormányhivatal mint hatóság a DUNA ASZFALT Kft. kérelmére? A kapott válaszból vált először egyértelművé, a rendszer nem arra van kitalálva, hogy az állampolgár a közügyekben, egy felelős döntéshozó elkötelezettségét illetően kíváncsiskodjon. Röviden: a kormánymegbízott és a vele egy háztartásban élők vagyonnyilatkozatát a miniszter kezeli, annak nyilvánosságáról törvény nem rendelkezik, a Kormányhivatal pedig nem is adatkezelő vezetője bevallását illetően. Továbbá: az MKK Hivatásetikai Kódexe nem vonatkozik a kormánymegbízottra, aki (vélhetően politikai kinevezése okán) nem tagja a Kormánytisztviselői Karnak. Kiderült az is, nem nyilvános, hogy egy gazdasági társaság kérelmére hányszor járt el egy hatóság. Ha mindez törvényes is, akkor is igen szomorú: Kovács egyáltalán nem kérhető számon a sokakat felháborító, visszás utazásért.
Tettünk egy harmadik kísérletet is a vagyonnyilatkozat gazdájánál, a Miniszterelnökségen. Tőlük mindössze Kovács vagyonbevallását szerettük volna megkapni, hogy kiderüljön, szerepel-e benne ajándékként a luxusút, vagy az azt fedező kiadás, esetleg a juttatást ő is az Orbán-doktrína szerint hallgatja el felettesei és/vagy a közvélemény elől. Nos, kiderül, hogy csak az őt felügyelő miniszter elől, ugyanis a Vagyonnyilatkozati tv.-re hivatkozva a Miniszterelnökség úgy reagált: Kovács bevallása nem nyilvános, az egy lezárt borítékban őrzik, annak kiadására a Vnytv. alapján nincs lehetőség, csak vizsgálat esetén az eljáró szerv bonthatja fel. Jobb híján rákérdeztünk, indult-e ilyen vizsgálat, választ erre még nem kaptunk.
A helyzet tehát úgy fest: a gazdasági életre ezer módon ráható megyei kormányhivatal vezetője 2018 Magyarországán a közvéleménynek nem, csupán felettes miniszterének felelős. Sem rá, sem a nála is magasabb rangú politikai fejesekre nem vonatkoznak az összeférhetetlenségi és korrupcióellenes szabályok, a vagyonnyilatkozati eljárás pedig - ahogy a képviselőknél ismerjük - bohózat. A törvény legfeljebb a figyelmetlen ellenzéki politikusokat éri utol, a hatalom birtokosait a legritkább esetben. A százmilliárd feletti magánvagyonával TOP10-es Szíjj bizalmi embere se magától, se más törvényes úton nem bírható a legkisebb magyarázatra sem arról, miért kompromittálja magát milliós fizetése ellenére luxusajándékkal. Ők 30 éve biztos nem így utaztak, az pedig, hogy jövő nyáron újra mennek-e, csak rajtunk, aktivizálódó vagy a mindent eluraló uram-bátyám világba beletörődő polgárokon múlik.
A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal válasza I A Miniszterelnökség válasza
Frissítés (12.13.): A Miniszterelnökség válasza szerint 2018-ban egyetlen kormánymegbízottal szemben sem indult vagyonnyilatkozati eljárás.
Támogasd a K-Monitort! Közösségi gyűjtést indítottunk egy olyan alkalmazás létrehozatalára, ami bemutatja a korrupt tulajdonosi hátterű szállodákat, vendéglátóhelyeket, hogy bárki eldönthesse, akarja-e, hogy a nyaralása után Mészáros Lőrincnél vagy Tiborcz Istvánnál csengjen a kassza. A NER HOTEL-ről itt olvashatsz.
Címkék: vagyonnyilatkozat átláthatóság k monitor adatigénylés
12 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
HaD 2018.11.28. 09:15:04
Minden ballib bérretteg 2018.11.28. 10:44:56
Honnan van erőforrás megfigyelésre ?
Ezekre válaszolnátok légyszi ?
Nagy Anita Sv 2018.11.28. 12:36:47
Macropus Rufus 2018.11.28. 13:06:52
Nem értem, hogy ezzel most mi a fenét akartál elérni...
törppicur 2018.11.28. 14:01:34
"A tiszakécskei Szíjj megyéjében, Bács-Kiskunban éppen Szíjj földijét, a korábbi kécskei polgármestert, Kovács Ernőt bízták meg a prefektúra vezetésével. Ő az, akit az Átlátszó a nyáron lencsevégre kapott a Lady Mrd fedélzetén Szíjjal és egy másik fontos döntéshozóval, a NER tenderbárójával, Homolya Róberttel."
Vagyis nem újkeletű a megkenődés érdekében felvállalt kényszer luxushajókázásról van szó, hanem régi ismerősök, földik közös programjáról. Mit gondolsz, poszttoló, azért mert valaki pozícióba kerül tagadja meg az ismerőseit, dobja kukába a közös programokat és 7/24-ben szórjon hamut a fejére? Szerinted hajókázni nem szabad, focizni hobbiból is kreténség, mert deazorbán. Étterembe menni, húst sütni, esetleg sört inni még lehet közösen régi ismerősöknek? Ne adj Isten a gyerekeik találkozhatnak, ha igen hány éves korukig?
MerényiM 2018.11.28. 14:19:22
Ebben az esetben azonban csak a sajtóból tudhatunk a Szíjj-Kovács viszonyról viszonyról, ezzel Kovács semmilyen módon nem számolt el, ahogy Orbán sem a Garancsival való közös útjairól. Azt, hogy az érintettek kivel tartanak fenn magántermészetű viszonyt, senki nem akarja megszabni, de egy állami pozícióban lévő, milliós fizetést kapó személytől elvárható, hogy ne kompromittálódjon. A cikkben említett esetben az erre való törekvés sem látszott Kovács kormánybiztos részéről, a viszony tisztázását pedig a törvény és az állami szervek belső működése nem teszi lehetővé, ami szerintünk bármely országban, bármely kormány esetén problémás.
törppicur 2018.11.28. 14:54:13
ha mi most megismerkedünk és meghívlak hajókázni ellenszolgáltatás nélkül az ajándék.
Ha 40 éve ismerjük egymást és te pl. segítettél a szalonnasütőm felállításában, mert közöttünk olyan a kapcsolat és én meghívlak hajókázni, ugyanilyen ok miatt az nem ajándék, még csak nem is üzleti kapcsolat. Ezeket nem azért csináljuk közösen, hogy megvesztegessük egymást, hanem ilyen viszonyban vagyunk. Remélem neked is van ilyen ismerősöd, barátod. Azt is remélem, hogy attól hogy valaki politikus lesz, ég megkérhető egy szalonnasütő felállításra - nem protokolláris céllal, hanem mert korábban is így csinálta.
Arról szó nincs a posztban, hogy bármilyen hivatali összefüggés fellelhető, igazolható lenne. Csak van egy fénykép, van egy agymenés, mert most éppen hajók, meg repülők és nemi erőszak a címlapos sztori.
gyurmicsek 2018.11.28. 15:09:47
MerényiM 2018.11.28. 16:20:59
morph on deer 2018.11.28. 16:34:21
“Honnan van erőforrás megfigyelésre ?”
A tányérból. Csülkös pacal, némethszilárd módra, házkenyér, savanyú paprika...
Nem is hinnéd, milyen kiváló erőforrás megfigyeléshez!
Fülig José 2018.11.28. 16:35:04
N. Barbie 2018.11.28. 19:30:15
Vegyuk mar sorra par szoban mi is tortent.
2010-ben a kozfelhaborodas elvitte a ballib oldalt, a mar akkor is koztudottan penz es hatalommanias viktor es bandaja meg megkapta a kormanyzast ajandekba, az olukbe hullott lenyegeben.
Hat gondoltak, akkor ha ekkora hulyek voltak a birkak, hogy megvalasztottak minket, akkor csapjunk bele. Meg is szuletett villamgyorsan tobb, nyilvanvaloan a lopast legalizalo torveny.
Teszteltek a kozvelemenyt. Nem lett semmi kovetkezmeny. Annyira nem, hogy a birkak ujra megvalasztottak oket 14-ben. Gondoltak vikiek, hat ha ennyira nem erdekli ezeket, hogy a szajukbol is kilopjuk a falatot, akkor porgessuk fel a lopast meg a mutyit. Nottek is ki szepen sorban, mar a latszatra is kevesbe adva a fideszes NER milliardosok, egyre kevesbe probaltak meg csak leplezni is a mutyikat, korrupciot stb.
Majd 18-ban megint (most ilyen szempontbol lenyegtelen az egyebkent igenis fontos reszletek a hogyan teren). Most meg mar ott jarunk a pokhendisegben, hogy az egymas utan lebuko korrumpalt sz@rhaziak mar fel is haborodnak, hogy oket hogy meri barki is szamon kerni, annyit lopnak amennyit akarnak.
Most gondoljuk el: egy elitelt tolvaj haromszor egymas utan kap elnoki kegyelmet es kisetal a bortonbol.
Vajon mekkora erkolcsi gatlas marad benne ezek utan? Hat latjuk a fidesz maffian, az eg vilagon semekkora.