háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (24) kampányfinanszírozás (41) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) naih (1) NAIH (13) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (64) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Így nyert Simicska 2013-ban

orsivin // 2014.01.09.

Címkék: közbeszerzés építőipar simicska Közgép

Egyéni győztesként 29,8 milliárd, partnereivel pedig összesen több mint 328 milliárd forintnyi állami megrendelést tudhatott magáénak 2013-ban a Fidesz egykori pártpénztárnoka által tulajdonolt Közgép – és ebben még nincsenek benne a Közgép különböző leányvállalatai és Simicska egyéb érdekeltségei. A Közbeszerzési Értesítő adataiból azonban egyéb érdekes összefüggések is kiderülnek.


Partnereivel összesen nagyjából 358 milliárd forintnyi állami megrendelést nyert el közbeszerzésen a Közgép csak a tavalyi év során – ami azt jelenti, hogy a korábbiakhoz képest is jelentősen növekedett a Közgépbe pumpált állami pénzek nagysága. Természetesen fontos megjegyezni, hogy a személyi összefonódások és a letagadhatatlan fideszes kapcsolat mellett sem tekinthető ez az összeg egy az egyben a Simicska-érdekeltség nyereségének, hiszen a munkák végrehajtása meglehetősen drága biznisz. Egyébként osztalékként bő 3 milliárd forintot vettek ki a cégből tavaly és tavaly előtt is.

 

Konkrét visszaélésekről főként abban az esetben beszélhetünk, ha az állami szervek eleve drágábban írják ki a valós értéknél a tendert, ha a Közgép politikai-gazdasági befolyását latba vetve távol tartja az egyéb ajánlattevőket, vagy ha a kivitelezés során „spórol” a cég, nem tartva az ellenőrzésektől és szankcióktól. További veszély lehet, ha az ajánlattevők megegyeznek egymással - ez ugyanis megint csak drágább árakhoz vezethet, márpedig, mint láttuk, nem kis összegekről van szó. Ezeket a dolgokat természetesen nagyon nehéz bizonyítani. Azonban enélkül is elmondható, hogy banánköztársaságra jellemző állapotokat tükröz, amikor az ország miniszterelnökének régi barátja, kollégiumi társa, a kormánypárt egykori gazdasági igazgatója a tulajdonosa annak a cégnek, amely rendületlenül nyeri az építőipari gigaberuházásokat.


A Közgép megrendeléseinek egy igen jelentős részét két forrásból szerzi. A fő megrendelő a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, amely egyedül biztosítja a Közgép közbeszerzéseinek 2/3-át. Krédójuk szerint „feladatainkat költséghatékonyan végezzük, megteremtve mindenki számára az európai színvonalú közlekedés lehetőségét.” Szintén komoly bevételt hozott a Közgép számára a Magyar Közút Zrt - itt érdemes azonban megjegyezni, hogy a Magyar Közút Zrt-től kapott megrendelések egy jelentős része egy régebbi keretszerződés lehívásából származik. Emellett az is látszik, hogy a Közgép egyre komolyabb szereplő hulladékgazdálkodással kapcsolatos beruházásokban.

Innen jön a pénz. A beszerzések listája itt megtekinthető.

Forrás: Közbeszerzési Értesítő

Mivel a Közgépnek vélhetően önmagában nincsen megfelelő kapacitása ahhoz, hogy ekkora megrendeléseket teljesítsen, a megbízásokat többségében konzorciumban nyerte el. Nemcsak az összegek nagyságrendje érdekes a történetben, hanem az is, hogy az építőiparban egyébként meglehetősen ínséges időkben is alig indult el valaki a Közgép ellenében. A cég és partnerei által megnyert 74 közbeszerzési eljárásból 41 esetben nem volt másik ajánlattevő, 23 esetben egy, 10 esetben pedig két ellenfelet kellett a Közgép-csoportnak legyőznie. Arról természetesen nincsenek adatok, hogy ez valamiféle háttér-megállapodások hatására alakult így, azt azonban tudhatjuk, hogy ha egy korábbi keretszerződésre már összeállít egy konzorcium - a Magyar Közút által kiírt közbeszerzések esetén többnyire ez a helyzet -, az okkal csökkentheti a versenytársak számát.


A Közgép üzleti partnerei közül legtöbbször a közbeszerzéseken egyedüli indulóként is meglehetősen eredményesen szereplő, osztrák tulajdonú Swietelskyvel nyert közbeszerzést, összesen 32 alkalommal. Simicska cégének „második legjobb barátja” az Euroaszfalt Kft (27 közös pályázat), harmadik helyre pedig a STRABAG futott be 17 sikeres együttműködés révén. A Közgép állandó partnerének még a Magyar Aszfalt Kft. tekinthető.  Futottak még: a Colas Hungária és az A-Híd Építő 3-3 sikeres közös pályázattal. Érdekes, hogy azon konzorciumok ellen, amelynek a Közgép tagja, rendszeresen veszítenek a Közgép partnerei – a STRABAG például hat tendert is elbukott Simicskáékkal szemben. Mindez legalábbis felvetheti valamiféle előzetes megállapodás lehetőségét.


Összességében tehát 2013-ban is sikeres évet zárt Orbán Viktor miniszterelnök egykori kollégiumi és katonatársa. A Fidesz gazdasági holdudvara nemcsak zavartalanul gyarapodott a tavalyi esztendőben, a választást megelőző évben még rá is kapcsoltak a tempóra. Hogy kormányzati hátszél nélkül összejött volna-e hasonló összeg? Ezt az olvasó megítélésre bízzuk.

 

A Közgép sikereiről írt tegnap az atlatszo.hu és az index is, ők 430 illetve 380 milliárdot számoltak. Az összegzésünk alapjául szolgáló adatok ezen a linken megtekinthetőek.



Címkék: közbeszerzés építőipar simicska Közgép

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr175747294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lakásfelújítás1 Kft 2014.01.09. 11:19:36

Ugyan mit lehet venni ennyi felhalmozott nyereségből?

Bármennyi pénzt is hoppolnak, az igazán fontos dolgokat soha nem fogják megtalálni!
( Család, egészség, igazi szeretet, )

Sok siker és vastag bőrt, de változhat egyszer minden..

Muzsikok közt 2014.01.09. 19:00:15

Nagy gratula!

Én is majd ilyen sikeres vállalkozó szeretnék lenni, sokat tanultam már eddig is Simicskától. Oda se neki Lajos, a csúcson kevés a hely, de legalább tiszta a levegő, nincsenek muzsikok!

_most_ 2014.01.09. 19:10:08

csak azt nem értem, hogy az ilyen nyilvánvaló korrupció hogy lehet legális.

putris72 2014.01.09. 20:49:52

Ezzel az a baj,hogy valaki meg nézi a kinket ahonnan az adatokat is ide írták,nem látszik az,hogy a Közgép olyan kirívóan sokat nyert volna!Mert a legtöbb tenderen konzorciumban,tehát nem egyedül indult!Az is látható,hogy olyan 10 cégről van szó akik szoba jöhetnek,az összes tenderen!Némelyiken együtt indultak,némelyiken külön,némelyiken egymás ellen!Az viszont sehol nincs ott,hogy menyin vesztettek!Mert a partner cégek is indultak,és nyertek külön is!Igazából akkor lenne hiteles az egész ha lenne egy olyan táblázat ahol látni lehetne,hogy menyi pályázaton indult és ebből eddig menyit nyert meg,mert ez így sovány!Viszont valamiért ilyet nem látni talán nem véletlen!!Az sem elképzelhetetlen,hogy le zsírozzák egymásközt,hogy mikor ki nyer!!

putris72 2014.01.09. 20:50:33

Bocsi (linket) akart lenni!

Narancskommunista (törölt) 2014.01.09. 20:56:08

@_most_:
Úgy, hogy nem tudja senki sem bizonyítani, hogy le volt zsírozva minden. De egyébként is 2/3-al bármi legálissá tehető. Megoldás lehetne elzavarni őket a fenébe, de a lakosságnak ez kell.

Narancskommunista (törölt) 2014.01.09. 20:57:43

@putris72:
Azok a konzorciumok azért voltak, mert nem volt kapacitás, így a haszon nagy részét a Közgépnél tartva lepasszoltak melókat. A TÁMOP-nál is ez ment, csak ott nem konzorciumban, hanem alvállalkozóknak passzoltak 50%-ért tanfolyamokat.


süti beállítások módosítása