háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (25) kampányfinanszírozás (42) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) közgép (10) Közgép (2) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) naih (1) NAIH (13) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (65) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Újabb hatalmas lyukat találtunk az EU-s nyomásra létrehozott állami közpénzes adatbázison

Jogi Munkacsoport // 2023.10.30.

Címkék: eu önkormányzat jogállamiság információszabadság átláthatóság jogalkotás NAIH

Belváros-Lipótváros elmulasztotta feltölteni szerződéses adatait a Kormány által uniós nyomásra létrehozott átláthatósági portálra, ezért a K-Monitor bejelentéssel fordult a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH). A bejelentés bizarr eredményre vezetett. A NAIH töröltette azokat a szerződéseket, amiket a Belváros késedelmesen, de feltöltött az átláthatósági portálra. Pedig a baj nem a túl sok, hanem a túl kevés közzétett adattal van: a magyar önkormányzatok például csak részlegesen kell feltöltsék ide a szerződéseiket - más közpénzköltő szervek pedig egyáltalán nem.

 

1_38.png
 


Címkék: eu önkormányzat jogállamiság információszabadság átláthatóság jogalkotás NAIH

2 komment

The Pitfalls of Proactive Disclosure Rules In Hungary

Jogi Munkacsoport // 2023.10.30.

Címkék: english

In 2021, K-Monitor turned to the National Authority for Data Protection and Freedom of Information because newly established public interest trusts (PITs) did not comply with statutory rules on proactive disclosure. This year, K-Monitor also reported the failure of a municipality, already relying on the new transparency rules adopted in the rule of law debate with the European Commission. Our moves triggering the Authority have led to bizarre outcomes. While more and more public money has been swallowed up by the PITs, the authority has failed to take a decision on our case for two years, but in the new transparency procedure it made municipal contracts be removed from the new transparency portal set up by the government in the rule of law debate.

kif_kep.jpg

New transparency site rum by the Hungarian Government

Az átláthatósági szabályok átláthatatlan útjai

Jogi Munkacsoport // 2023.10.30.

Címkék: eu önkormányzat jogállamiság információszabadság átláthatóság NAIH

2021-ben azért fordultunk a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz, mert az újonnan létrehozott közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok nem tettek eleget a közzétételi kötelezettségeiknek. Idén Belváros-Lipótváros mulasztását jelentettük be, már az EU által kikényszerített új átláthatósági hatóságra támaszkodva. Bejelentéseink bizarr eredményre vezettek. Miközben a KEKVA-k egyre több közpénzt nyelnek el, az ügyünkben a hatóság két év alatt sem döntött, az új átláthatósági hatósági eljárásban viszont töröltette a belvárosi szerződéseket a kormány által létrehozott új átláthatósági portálról.

kif_kep.jpg

Zebrapolitika: harmadszor szólhattunk bele a Főváros költségvetésébe

mrnymkls // 2023.10.13.

Címkék: budapest önkormányzat részvétel

Lezárult a fővárosi közösségi költségvetés 3. évadának szavazása. Idén 25.857 budapesti voksolt, döntően online (papíron mindösszesen 324-en). Íme az eredmények!

A lakosokat évi 1 milliárd forintnyi fejlesztés kitalálásába és kiválasztásába közvetlenül bevonó program megítélése pártállástól függően olykor szélsőséges, de azt még a kritikus kormánypárti várospolitikusok is elismerik, hogy van létjogosultsága az alulról jövő kezdeményezések támogatásának. Miközben az aktív állampolgárság gondolatát támogatjuk, a helyi csoportok mozgósító- és a hivatalnokok szervezőmunkáját pedig tiszteletre méltónak tartjuk, azt is gondoljuk, hogy egy közösségi döntés mikéntje eredendően közügy, ezért érdemes róla pártpolitikai elfogultság nélkül, közösen gondolkodni.

Az itt felvetett szempontokat a K-Monitor a Főváros civil munkacsoportjában is képviselni fogja, ahol a nemrég (az országban elsőként) elfogadott közösségi költségvetési rendeletnek megfelelően évről évre téma a folyamat kialakítása. Te milyennek láttad? Írd meg nekünk kommentben!

 

nevtelen_terv_37_2.png

Ha érdekel a téma - és nemcsak a Fővárosban -, csatlakozz Részvételi Költségvetés - Magyarország online kibeszélő csoportunkhoz, és mondd el a véleményed! 

Helyi érdekvédő kampányok: nyerd meg az ügyed, és válts ki demokratikus hatást!

MerényiM // 2023.10.12.

Címkék: önkormányzat civilek átláthatóság részvétel érdekérvényesítés

Birtokba vett helyi önkormányzás - ez a címe a kutatásnak, melyben 64 önkormányzati és civil szereplővel készített interjú segítségével vizsgáltuk helyi érdekvédő csoportok és önkormányzatok együttműködéseit Magyarországon, Lengyelországban és Romániában. A kutatási jelentés esettanulmányai és országfejezetei a konkrét helyzetek mozgatórugóit igyekeznek feltárni, a két szektor viszonyát történeti-politikai szinten vizsgáló összegző fejezet pedig egy alternatív civil narratívát épít fel a rendszerváltás "ellenzéki hőstörténetével" és az uniós csatlakozás korszakának fejlesztéspolitikai gondolkodásával szemben. Az elmúlt évek fejleményei nyomán rámutattunk, hogyan tudják civilek és önkormányzatok a politikai természetű konfliktusokat nem a szőnyeg alá söpörve újfajta helyi együttműködések intézményesítésével ellensúlyozni azt a rendszerszintű nyomást, ami a két fél viszonyaira nehezedik. Kutatásunk kapcsán néhány javaslatot fogalmazunk meg helyi érdekérvényesítő szervezeteknek a koronavírus-járvány utáni demokratikus újrakezdéshez.

Az állam és társadalom közti kooperáció sosem a meglévő hatalmi struktúrák felől indul ki, hanem mindig a társadalom önszerveződése felől megképződő, kinyilvánított igényeken alapul. A kutatás során interjúalanyainkat arról is kérdeztünk, milyen tanácsot adnának önkormányzatokkal kapcsolatot építő érdekvédőknek, hogy céljaik érdekében hatékony együttműködést tudják kialakítani. A kutatás mellékleteként most ezeket a tanácsokat foglaljuk össze. Az érdekvédők és a helyi politikum viszonya speciális. Szemben más, partnerséget építő, feladatokat átvállaló civilekkel, az érdekvédők alapvető célja a hatalom ellenőrzése, ezért mindig adott a konfliktus és az ellentmondás lehetősége. Bár a politika törekszik ennek kiküszöbölésére és semlegesítésére, a potens érdekérvényesítő munka igyekszik kiaknázni az igénybejelentéseiben lévő átalakító-demokratizáló erőt nem csupán a konkrét felkarolt ügyben, de a helyi demokratikus ökoszisztéma és az érdekérvényesítés alapfeltételeire nézve is. A továbbiakban kifejezetten ehhez a helyi szinthez kapcsolódó, transzformatív érdekérvényesítő munkához fogalmazunk meg javaslatokat!

 

appendix_abrak-page-001.jpg

 

Nem teljesíti az elvárásokat az új pályázati portál

iposfai // 2023.10.03.

Címkék: eu átláthatóság monitoring HET RRF kemcs

Megújult az EU-s források legfontosabb hazai weboldala, a palyazat.gov.hu. Bár az oldal frissítése nem tartozott a kormány nevesített vállalásai közé, a használhatóvá tételét már régóta sürgettük mi is az EU és más civil szereplők mellett. A frissítés összességében csalódást keltő, kihagyott lehetőség. A honlap ugyan vizuálisan sokat javult, ami megkönnyíti az eligazodást, lényeges új tartalom és funkciók viszont nem kerültek feltöltésre, így a korábbi javaslataink sajnos továbbra is aktuálisak.

 

blog_cover_3_1.png

Anti-Corruption Task Force: What is the situation eight months after its launch?

Jogi Munkacsoport // 2023.09.28.

Címkék: english

In November 2022 we applied to the Anti-Corruption Task Force, which was founded by the Hungarian government under pressure from the EU Commission. Since then, we regularly get the question why we have joined the group.

 

blog_cover_3.png

Aranyáron bérel aligha kihasznált irodát a Végrehajtói Kar Nagy Ádám strómanjától

mrnymkls // 2023.09.18.

Címkék: magyarország per információszabadság átláthatóság antikorrupció adatigénylés Schadl György végrehajtói kar

Újabb adatpert nyertünk! Hosszas huzavona után a Végrehajtói Kar (MBVK) azelőtt kiadta nekünk a kért szerződéseket, hogy végrehajtást kellett volna kérnünk rájuk. A komikus helyzet így elmaradt, de a megismert szerződések tartalma egyébként sem ad okot a vidámságra, hiszen a Kar meglehetősen felelőtlenül gazdálkodik közfeladatai ellátása során a végrehajtóktól beszedett tagdíjjal. Egy fura ügylet másik oldalán ismerősöket találtunk.

 

blog_cover_7.png

 

A per tárgya néhány, a Schadl-érában kötött szerződés nyilvánossága volt. Az innen letölthető szerződések drasztikus újdonságot nem adnak hozzá a sajtóban részleteiben tárgyalt Schadl-Völner ügyhöz, de alátámasztják, hogy Schadl az általa irányított MBVK gazdálkodását is felhasználta kiterjedt korrupt kapcsolatrendszerének ápolásához:

- Túlárazott egészségügyi szolgáltatásokat rendelt meg a Hungary Ambulance-től, amiből a gyanú szerint visszaosztottak neki (ezt a szálat a Telex már feldolgozta);

- A Kar szerződésben volt több olyan céggel, ami Rogán Antalhoz személyesen köthető (Magno Studio, Hunguard - utóbbinál [Völner Pál] "miniszteri biztos jóváhagyásával"), vagy az általa vezetett Kabinetiroda irányított közbeszerzéseinek haszonélvetője (p2m Consulting).

A megkapott szerződések legérdekesebbike egy ingatlanbérbeadáshoz kötődik. Az MBVK áron alul passzolt el ingatlanokat Rogán Antal kabinetfőnökének és egy hozzá köthető, strómangyanús figurának. Ezeket azonban a Kar cége bonyolította, így nem ismerhettük meg őket. Ugyanettől a körtől bérelnek viszont egy most megkapott szerződés szerint árát tekintve felsőkategóriás Hermina úti irodát mind a mai napig. A Kar havonta nagyságrendileg nettó 15 millió Ft-ot fizet ki egy olyan cégnek, amelynek tulajdonosa a fent említett, Nagy Ádámhoz köthető, strómangyanús személy. A Hermina úti ingatlant ráadásul a Kar nem igazán használja ki, érthetetlen, miért fizet érte évi nettó 150-200 millió Ft-ot. De a szerződést olyan feltételekkel kötötték, hogy abból még ha akarnak sem szabadulhatnak. 

Újra megpróbálták eltitkolni: fű alatt támogatja vagyonátmentő alapítványait a Kormány

mrnymkls // 2023.09.05.

Címkék: magyarország per átláthatóság antikorrupció k monitor kormányzati adatok adatigénylés k-monitor kekva

Az Orbán-kormány a COVID-járvány alatt létrehozta a "közérdekű vagyonkezelő alapítványok" rendszerét, ahová a választások előtt ezer milliárdnyi közvagyont talicskázott ki. Az alapítványok vezetésébe kormánytagokat és hozzájuk közel álló szereplőket ültettek, ami az egyetemfenntartó alapítványok esetén már eddig is komoly problémákat okozott. Az alapítványok azóta is nyelik a pénzt, néha nem túl látványos eredménnyel.

Ahhoz, hogy jobban megértsük, hogyan finanszírozza a költségvetésen keresztül az adófizetők pénzéből ezeket a sokszor "kormánytag-magánemberek" által irányított szervezeteket az Orbán-kormány, be kellett perelnünk az egyik minisztériumot. Így derülhetett ki, hogy a támogatásokról - olykor évtizedes távlatban - a nyilvánosság elől titkolt, "kétezres" kormányhatározatokban rendelkeznek.

 

blog_cover_5.png

Mi marad a Balatonból? Ízelítő Tihanyból drónfotókkal

iposfai // 2023.09.01.

Címkék: tihany panoráma drón

A Balaton-part beépülése jól dokumentált az elmúlt években, a lakóparkok és luxusszállodák egyre több helyen bukkannak fel. Tihany és Balatonfüred annyiban különleges, hogy Magyarország gazdasági és politikai elitje mennyire láthatóan jelent meg a településeken. Kérdés viszont, hogy hány milliárdost és hány új lakóparkot bírnak el ezek a települések? 

A K-Monitor Panoráma segítségével most madártávlatból nézheted meg, hol tart ez a folyamat Balatonfüreden és Tihanyban. Az alábbiakban ízelítőt kaphatsz a K-Monitor Panoráma tartalmából, ha pedig támogatod a projektet, akkor további helyszíneken is rögzíthejük és bemutathatjuk a NER évtizedes rombolásának eredményeit. 

 

pano.jpeg

Kattints a panorámafotókért!



süti beállítások módosítása