háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (92) adatok (100) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (11) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (254) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (14) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (17) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (12) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (20) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (20) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (71) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (4) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (81) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (19) eu elnökség (1) évvégi (12) exszabi (1) ezaminimum (27) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (4) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) figyusz (1) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (2) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (2) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (88) információszabadság (78) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (53) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (42) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (45) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (11) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) kitiltási botrány (1) költségvetés (17) kommunikáció (1) koncesszió (2) konzultáció (3) kormányzati adatok (5) koronavírus (9) korrupció (40) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (57) közérdekű (4) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösen monitorozunk! (8) közösértékeink (9) közpénz (38) külföld (61) kultúra (4) külügyminisztérium (4) k monitor (73) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) luxus (1) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (16) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (4) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (75) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (2) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (11) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (3) program (2) propaganda (1) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (48) részvételiség (3) revolving door (1) right to know (1) Rogán Antal (1) rogán cecília (2) rokonok (4) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (4) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (10) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (2) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (23) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) technológia (1) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) tesztalkalmazás (2) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (2) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (43) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (29) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (7) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (14) Völner Pál (1) whistleblowing (16) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Tesztalkalmazás többféleképpen - 2. Rész: Közlekedési teszt 2040. Jövőképek használata részvételi folyamatokban

Lovász Dorottya // 2025.05.13.

Címkék: Voksmonitor cerv közösértékeink közösen monitorozunk! részvételiség tesztalkalmazás

A Közlekedési teszt - Közlekedési jövőképek 2040 a K-Monitor és Dialóg Egyesület együttműködésében, a Járókelő Közhasznú Egyesület szakértőinek közreműködésével jött létre. Az oldal és a hozzá kapcsolódó, a Dialóg által kidolgozott fórumformátum célja  az volt, hogy egy vidéki nagyváros, Miskolc vonatkozásában megpróbáljunk más módon közelíteni a közlekedéspolitikával és a közterek kialakításával kapcsolatos, meglehetősen polarizált politikai vitákhoz. A projekt azt kívánta kísérleti részvételi eszközök használatával megvizsgálni, hogyan függnek össze az egyéni értékválasztások és elvárások másfél évtizedes időtávon a város közlekedéséről alkotott víziókkal anélkül, hogy ezzel valamilyen csoportot elidegenítenénk a város jövőjéről való közös gondolkodástól.

 kepkivagas_3.PNGkepkivagas2.PNG

Közelekdési teszt élesben. A teszt motorja a Voksmonitor alkalmazásunk.

 

Közlekedési jövőképek: polarizáció helyett árnyalatok

 

A közlekedésszervezés és a közterületi parkolás kérdése minden városban a legnagyobb érdeklődést kiváltó helyi közügyek közé tartozik. A projekt arra a problémára igyekezett választ adni, hogy az ezzel kapcsolatos politikai és lakossági diskurzusok erősen polarizálódtak, ellentétpárok mentén kezdtek el szerveződni (autóspárti-autósüldöző, fenntartható-fenntarthatlan). Ez egyfelől megnehezítette a város közlekedésében érintett csoportok párbeszédét, másfelől azt a hamis látszatot keltette, hogy a közlekedésszervezésben és a közterületek kialakításában két, élesen szembenálló vízió harcolna egymással, amelyek kölcsönösen összeegyeztethetetlenek. A közösségi részvétellel és állampolgári bevonással zajló várostervezés emiatt kihívássá vált, hiszen a véleménybuborékok kialakulása miatt bizonyos csoportok túlreprezentálttá váltak a résztvevők körében, mások pedig bizalmatlanná váltak a folyamatok iránt és nem vettek részt benne.

A projekt célja az volt, hogy ezt a helyzetet egy távlatos megközelítéssel újrakeretezzük, és megnyissuk a gondolkodást többféle alternatív jövőkép (alternatív Miskolc) felé, amiben lehetőség van a jelenlegi preferenciák, igények kinyilvánítására, ugyanakkor újragondolására is azok hatásai tükrében. Támaszkodva a város közlekedésével kapcsolatos adatokra és stratégiákra, ez a vállalkozás alapvetően egy bizonytalan, strukturálatlan, információhiányos környezetben zajlik. Nem álltak rendelkezésre reprezentatív kutatások vagy tanácskozó fórumok, konzultációk robusztus eredményei, ami alapján világos képünk lenne arról, hogyan gondolkodnak a városlakók a közlekedésről. Ráadásul, szemben a polarizált közlekedéssel kapcsolatos diskurzusokkal, a lehetőségek tere, amiben a kiválasztott időtávon (2040-ig) a város közlekedése alakulhat, nem determinált, hanem egy nyitott, alakítható tér.

A közlekedéssel kapcsolatos részvételi folyamatok nehézsége, hogy az önszelekció miatt a szélsőséges hangok erősödnek fel. De ugyanígy nehézség, hogy ha a tervezés során bizonyos eleve adott érdekek, az érintettekről formázott perszónák mentén gondoljuk végig a helyzetet, akkor ezzel könnyen újratermelhetjük a bekövesedett, ellentéteken alapuló társadalmi diskurzusokat, ezzel szem elől tévesztve lehetséges kölcsönösen előnyös, mindenki számára elfogadható megoldásokat. Emiatt a projektben az egyéneket nem raktuk eleve skatulyákba, hanem nyitottá tettük a pozícióikat.

A jövőképek megalkotásával ezért egy másfajta, nyitottabb, az egyéni beállítottságokra és azok újragondolására támaszkodó folyamatot találtunk ki. Szakértők bevonásával egy, a meglévő meghatározottságokra támaszkodó, de alapvetően nyitott spekulatív design folyamatban számba vettük a külső adottságnak tekinthető tényezőket, és ezek között, a reális felvetődő közlekedéspolitikai, közlekedésszervezési szakpolitikai döntések mentén, azok kifutásait végiggondolva alakítottunk ki hat jövőképet a város 2040-es közlekedéséről:

  • Közösségi közlekedés városa
  • 15 perces város
  • Fenntartható város
  • Hi-tech város
  • Autóközpontú város
  • Régiós gazdasági központ

 nevtelen_terv_1_9.png

A hat eltérő közlekedési jövőkép ábrázolása.

 

A víziókhoz készült egy rövid és egy részletes leírás, ami kibontja azok belső összefüggéseit, pozitív és negatív sajátosságait és azt a politikai-gazdasági folyamatot, amelynek során ezek a szükségképp leegyszerűsített, ideáltipikus állapotok kialakultak. A jövőképekhez grafikus segítségével egy olyan megjelenítést is készítettünk, amivel bárki számára átélhetővé válik, milyen egy városi utcakép ebben a vízióban. A jövőképeket grafikus illusztrációval és részletes leírással itt böngészhetitek.

A jövőképek képezik a közlekedési teszt alapját. Ebben egyéni szinten 33, a kitöltő saját igényei és értékítéletei alapján mérlegelhető állításról kell véleményt mondani. Az állítások bizonyos gazdasági/társadalmi folyamatokkal kapcsolatos várakozásokra, illetve a közlekedéssel, közterületekkel kapcsolatos igényekre irányulnak, pl.

 

  • Elsősorban az egyének felelőssége, hogy megoldják a közlekedésüket.
  • Adottság, hogy a saját tulajdonú gépjármű szabadságot, önállóságot és társadalmi elismertséget jelent.
  • Helyes, ha az évtized végéig sor kerül a leginkább szennyező gépjárművek korlátozására, kitiltására.

 

Az állításokhoz rövid leírás is kapcsolódik, ami semleges nyelvezettel segíti a kitöltőt az egyetértése, egyet nem értése következményeinek mérlegelésében. A válaszok mellett a kitöltők megjelölhetik a számukra különösen fontos témákat, amiben a válaszaikat nagyobb súllyal veszi figyelembe a teszt. Végül a válaszok után a kérdőív megmutatja, hogy százalékos arányban a kitöltő mennyire áll közel a hat jövőképhez kódolt válaszokhoz, és elolvashatja ezek leírását.

Az alkalmazás a K-Monitor Voksmonitor alkalmazásának elvén működik. Ez egy választást segítő applikáció, amit bárki használhat akár pártok vagy jelöltek közpolitikai álláspontjainak bemutatására, akár ehhez hasonló, innovatív kísérletekre. Az anonim tesztben a kitöltők adott válaszok eltárolhatóak, elemezhetőek.

Fontos, hogy a jövőképek nem egymást kizáróak! A felhasználók pontos visszajelzést kapnak az álláspontjuk víziókhoz való viszonyáról, ami nem fekete-fehér, hanem általában egy skálát alkot. Vannak tehát olyan témák, amiben a zöld, fenntartható vízióhoz, másban a gazdaság fontosságát vagy a technológiai megoldásokat előtérbe helyező vízióhoz, megint másban a közösségi közlekedést vagy az élhető köztereket priorizáló vízióhoz áll közel. Ez lehetőséget ad arra, hogy a kitöltő átgondolja, milyen épített környezethez és városképhez vezetnek azok az elgondolások, amelyek mentén a város ügyeiről véleményt nyilvánít.

Fontos továbbá, hogy a teszt, illetve a jövőképek között nincsen értékhierarchia, illetve a teszt nem azt mutatja, mennyire realisztikus az adott jövőkép megvalósulása, csupán arról ad tájékoztatást, hogy ha a kitöltő által valószínűsített események, és általa favorizált intézkedések megtörténnek, akkor az ennek következményeként előálló helyzet mely kidolgozott jövőképhez áll a legközelebb. A 2040-es időhorizont pedig kitágítja a gondolkodást, lehetővé téve, hogy ne hétköznapi érdekkonfliktusokat, hanem koncepciókba illeszkedő átalakításokat lássunk a közpolitikai választások mögött. Mindez arra az előfeltevésre épül, hogy a városainkat mi, a benne élő emberek alakítjuk a saját szokásaink, igényeink mentén.

 

Közlekedési fórum: eltérő víziók párbeszéde

 

A teszt egyéni szinten lehetőséget ad annak átgondolására, hogy a  más jövőképekben gondolkodó csoportokkal mi köti össze és mi választja el a kitöltőt. A tesztre támaszkodva, az egyéni reflexiót kibővítve a Dialóg egy közösségifórum-formátumot is kidolgozott, amit ki is próbált önkéntes résztvevőkkel. A formátum lényege, hogy a különböző víziókra és Miskolc sajátosságaira, a különböző városrészek (kertváros, belváros, lakótelep) adottságaira reagálva kiscsoportos munkával a polarizálódás helyett a kompromisszumok felé mozdítsák a résztvevőket. A fórum lényege, hogy a benne résztvevő kiscsoportok javaslatokat dolgoznak ki, és egymással egyeztetve, szempontjaikat összehangolva, kompromisszumokat kötve egy közös vízió felé mozdulnak el.

A fórumra jelentkezők megadták nekünk azokat az adatokat, amelyek az egyes jövőképekhez való kapcsolódásukat mutatják. A teszt kitöltéseinek adataira támaszkodva, azt rétegzett mintavételként használva biztosítottuk, hogy a fórum résztvevői diverz csoportot alkossanak, ahol sokféle megközelítés megjelenik.

kep1.jpg

Az esemény, eredeti céljainkhoz igazodva a konfliktusok és értékválasztások köré szerveződött, de olyan módon, hogy az emberek mások igényeit is figyelembe véve, konszenzusra törekedve hozzák meg döntéseiket. Ennek érdekében a résztvevők vegyes csoportokat alkottak annak alapján, hogy ki melyik jövőképet érzi közel magához, lehetővé téve, hogy a véleménykülönbségek ne egy nagy plenáris folyamatban, hanem jobban facilitálható kisebb csoportokban bontakozzanak ki. A következő lépésben minden csoporthoz egy-egy elképzelt városrész típust rendeltünk, például lakótelepi vagy kertvárosi környezetet, és ezek érdekképviselőivé váltak. Fontos szempont volt, hogy nem a saját valós lakóhelyüket kellett képviselniük; akár teljesen más típusú területet is képviselhettek, de el kellett gondolkodniuk azon, hogy egy adott városrész lakói milyen problémákkal szembesülnek, ezáltal erősödött a közös megértésre való nyitottság. Ha egy önkormányzattal partnerségben valósul meg fórum, ez a fázis a valós reprezentáció irányába is eltolható, azaz a résztvevők saját városrészük problémáira összpontosítanak. Ez csökkentheti az empátiára hangolódást, de növeli a problémák relevanciáját és a reprezentáció szintjét, ami az önkormányzati partnerek számára előnyös lehet.

A következő szakaszban a városrészek legfontosabb problémáinak azonosításán volt a hangsúly. A résztvevők különféle problémákat leíró kártyákat kaptak, amelyekből kiválaszthatták a számukra legfontosabbakat, azonban legfeljebb a kapott problémakártyák számának felét. A többi résztvevő átvehette az eldobott kártyákat, de csak akkor, ha közben a már kiválasztott saját problémakártyák közül is feláldozott egyet. A kártyacserék után egy szűkített probléma lista alakult ki. Ez a rész nemcsak a különböző problémák szubjektív megítélésére hívta fel a figyelmet, hanem rávilágított arra is, hogy a döntéshozóknak is állandó prioritásállításra van szükségük, hiszen gyakran előfordulhat, hogy az alapvetően fontos problémákra nem marad elegendő forrás vagy fókusz.

A csapatok ezután megosztották egymással probléma listáikat. Ennek célja az volt, hogy a különböző városrészek képviselői felismerjék a hasonlóságokat és különbségeket egy diverz városszerkezetű településen, és az azonosított hangsúlyok alapján olyan javaslatokat, terveket készítsenek, amelyek a lehető legtöbb miskolci érdekét szolgálják. Minden városrész két ötletet dolgozott ki: egyet egy rövidebb, hároméves időszakra, és egyet a 2040-ig megvalósítandó hosszabb távú célként. Ezzel egyszerre biztosítottunk teret a nagyívű, stratégiai szintű ötleteknek és a reálisan megvalósítható, kisebb léptékű terveknek.

kep2.jpg

A csapatok gondolatai érdekes módon egy irányba mutattak, jelezve, hogy a fő problémák az általános forgalomszabályozás és a közösségi közlekedés fejlesztése, reformja köré szerveződnek. A konkrét ötletek megvalósítási időtartama azonban változó volt; egyes csapatok a forgalomszabályozást, mások a közösségi közlekedést tűzték ki rövid vagy hosszú távú célként. A közösségi közlekedés fejlesztésének prioritásai között a mérhetőség, tervezhetőség és modernizáció állt az élen. A résztvevők olyan tömegközlekedési rendszert szeretnének, amely folyamatosan méri és az igényekhez igazítja a közlekedést, ezt egy megbízható applikációval támogatja. Ezek a javaslatok összhangban állnak a "közösségi közlekedés városa" és a "high-tech város" jövőképekkel. A "high-tech város" víziója az eseményi korábbi részében kevésbé volt hangsúlyos, de a konkrét ötleteknél már erőteljesen megjelent. A forgalomszabályozáshoz és a parkoláshoz kapcsolódó ötleteknél egy mainál szigorúbb irányvonal látszott, de annak mértéke változó volt egyénenként. Megfogalmazódott például a parkolási zónák kiterjesztésének és a kedvezményes parkolási engedélyek rendszerének átalakításának igénye, ám ezekhez számos feltételt is társítottak, például a P+R parkolók kiépítését, a közösségi közlekedés fejlesztését, a carsharing lehetőségek és mikromobilitási opciók biztosítását. Összességében az "intelligens modernizálás" kapott hangsúlyt, amely célja az autós közlekedés visszaszorítása, de olyan módon, hogy az autósok valódi alternatívákat kapjanak.

A folyamat végén a csapatok bemutatták ötleteiket egymásnak, hogy a más városrészeket képviselő résztvevők kiegészíthessék, új elemekkel gazdagíthassák azokat aszerint, hogyan tehetnék még hasznosabbá saját városrészük számára. Mivel az ötletek az egész városra kiterjedő hatással bírnak – ami az egyik fő cél volt –, a résztvevők többnyire kisebb javaslatokkal és módosításokkal egészítették ki egymás elképzeléseit.

kep4.jpeg

Az utolsó lépés az ötletek támogatottságának mérése volt, ahol a résztvevők két különböző szerepben jelentek meg. Az első részben egy egyszerű szimpátiaszavazás zajlott, amely hasonlított az online közlekedési kérdőívek logikájához: itt a résztvevők támogathatták, ellenezhették vagy semleges álláspontot képviselhettek az egyes ötletekkel kapcsolatban. Ez a szakasz tulajdonképpen a lakossági véleménynyilvánítás egyszerűbb formájának tekinthető.

A második körben viszont a résztvevők már korlátozott számú ötletet választhattak ki, amelyeket a legfontosabbnak tartottak. Ebben a szakaszban hangsúlyosabb szerepet kapott a priorizálás, ami bizonyos "áldozatok" meghozatalát is megkövetelte. Ez a döntéshozási forma már sokkal inkább hasonlít egy várospolitikai döntési folyamatra, ahol korlátozott erőforrások és egymással versengő érdekek között kell kijelölni a fejlesztési irányt.

A projekt során a tesztben kinyilvánított vélemények, elképzelések, illetve a fórumon megjelenő helyi tudások, ötletek alkották azt a kvalitatív „adatot”, amire támaszkodva helyi döntéshozók, civil szervezetek konkrét javaslatokkal tudnak előállni. A fórum alkalmas arra, hogy a teszt eredményeire és tágabban, a különböző jövőképekre, eltérő megközelítésekre az érintettek reagáljanak, azt továbbgondolják. A tesztben nincs lehetőség megérteni, hogy bizonyos kérdésekben a kitöltők miért azt a választ adták, amit (pl. eleve elzárkóznak a közösségi közlekedés használatától, vagy csak a rossz tapasztalataik miatt a mostani helyzetben idegenkednek ettől). A fórum ezen kérdések jobb megértésére is lehetőséget teremt. Az ideális fórumformátumot a résztvevők száma, megosztottsága és a helyi kontextus tényezői befolyásolhatják, a konszenzus felé vivő alkufolyamat és az elmélyültebb kiscsoportos tanácskozások mindenképpen megtartandók.

 

Teszt megalkotásának folyamata

 

  1. X számú jövőkép megalkotása: példánkban hatot alkottunk meg, de lehet ennél kevesebb vagy több is.
  2. Ezekhez rövid összefoglaló és részletes leírás gyártása, hogy érthető legyen az egyes jövőképek közötti eltérés.
  3. A jövőképekhez érdemes grafikai illusztrációt is készíteni, mert így a teszt kitöltői számára élvezetesebb a folyamat.
  4. Voksmonitor tesztkérdések összeállítása a jövőképek alapján. Ehhez instrukciót, a tanulmány 6. fejezetében találtok!
  5. A tesztkérdésekhez semleges leírás megalkotása, melyek segítik a kitöltőt értelmezni és kontextualizálni a kérdéseket.
  6. A teszthez mellékeljetek egy kérdőívet, ami segít a fórumrésztvevőket csoportokba osztani.

 

A tesztre épülő fórum megalkotása

 

  1. Fórum megszervezése olyan helyiségben ahol vannak asztalok, hogy a résztvevők kényelmesen tudjanak gondolkodni az egyes kérdéseken.
  2. A teszt végi kérdőív kiértékelése és annak mérlegelése, milyen attitűdű jelentkezőket érdemes elhívni, hogy a lehető legdiverzebb legyen a résztvevők köre.
  3. Miután megszerveztük a fórumot és elhívtuk a megfelelően diverz gondolkodású résztvevőket, a hasonló érdeklődésűeket egy csoportba soroljuk, majd minden csoport kap egy nem rá jellemző városrészt, és a következő X percben az adott városrész lakóinak problémáit kell meghatározni, körbejárni.
  4. A csoport szónokot választ és előadja a problémákat, ügyelve arra, hogy rövid távú és hosszú távon megoldható problémákat is említsen.
  5. Ezek után javaslatokat és ötleteket gyűjtenek a csoportok a problémák kezelésére, majd bemutatják őket egymásnak.
  6. A kör után az egyes megoldási javaslatokról szavaznak a résztvevők, először egy első körös szimpátia szavazás zajlik az összes ötletről, majd a második körben már csak X számú, legfontosabb ötletekből lehet választani.
  7. Ezek után összegzünk, mit látunk, mi következik a problémákból és a megoldási javaslatokból.
  8. Végül játék értékelése, élménybeszámoló kör lefolytatása zajlik.

A Dialóg Egyesülettel kidolgozott kísérleti módszerek módszertani tudással és a közlekedési teszt más kontextusban is használható eszközével hozzájárulhatnak nemcsak állami szervek, önkormányzatok stratégiai tervezési folyamataihoz (azok társadalmasításához), de civil szervezetek, helyi érdekvédők, helyi politikai szereplők számára is beépíthetőek a közlekedés kérdésének feldolgozásához.

 

Néhány alapvető tanács a jövőképek használatához részvételi folyamatokban:

 

  • Határozzátok meg az időhorizontot! Túl rövid távnál nincs lehetőség elegendő változást elképzelni, túl hosszú távnál a valóságtól elszakad sci-fi forgatókönyvekben gondolkodnak a résztvevők.
  • Határozzátok meg a térbeli korlátokat és a résztvevők körét! Tegyétek témává az ezzel kapcsolatos ellentmondásokat, pl. az agglomerációs kiköltőzők viszonyát a város közlekedési jövőképeihez. Gondoljátok végig, hogy a kitűzött időtávon nem jelennek-e meg új csoportok (pl. tömegesen érkező turisták, szegregálódó rétegek).
  • Gondoljátok át a gazdasági, társadalmi (értékrendbeli, demográfiai) és politikai befolyásoló tényezőket, amelyek közvetlenül vagy közvetetten alakítják a város közlekedés rendszerét. Vegyétek számításba a külső meghatározottságokat, mint amilyen a távmunka elterjedése, a környezeti feltételek változása, az energiaárak vagy a technológiai fejlődés. Tegyétek őket egy táblázatba és rangsoroljátok aszerint, hogy a helyi kontextusban mennyire lényegesek.
  • Építsetek narratívákat a legfontosabb tényezőket összekapcsolva. Gondoljátok át, hogy milyen folyamatok, egymást erősítő tendenciák eredményeként alakulhat ki valamilyen koherens jövőbeli helyzet. Próbáljátok elkülöníteni a jövőképeket, de ne tegyétek mesterségesen élesen elkülönülővé azokat: gondoljátok át, hogy reális-e az adott forgatókönyv bekövetkezése társadalmi, politikai szempontból. Ha a formálódó vízió nem reális vagy belső ellentmondásokkal terhelt, ne használjátok.
  • Szakértőkkel közösen tekintsétek át a beavatkozási lehetőségeket, szakpolitikai döntéseket, amelyekkel a helyi közösség és politika alakítani tudja a közlekedési rendszert.  Kapcsoljátok össze a beavatkozásokat a jövőképekkel! Törekedjetek arra, hogy sokféle tématerületet érintsenek a lekérdezett állítások, az állítások száma legyen egyensúlyban a téma jelentőségével. Ne csak a pozitív változásra összpontosítsatok, gondoljátok végig annak a következményeit is, ha nem változtatunk a jelenlegi helyzeten.
  • Végül dolgozzátok ki a jövőképeket és az állításokat! A Közlekedés 2040 tesztben arra is külön magyarázatot dolgoztunk ki, hogyan kapcsolódik egy adott jövőkép az állításokhoz: semleges, erősíti vagy gyengíti a jövőkép bekövetkezésének esélyét. Már a jövőképhez kódolt állítások alapján gondold tovább a jövőképek leírását, tedd őket képzeletet megmozgatóvá, történetként elmesélhetővé. Készítsetek hozzájuk grafikus megjelenítést.

 

A projekt során együttműködő partnerünk volt:

gamon_dialog_logo-1024x740.pngDialóg Egyesület (Miskolc)
A Dialóg Egyesület Borsod-Abaúj-Zemplén megyében dolgozik a társadalmi szerepvállalás erősítésében közösségfejlesztői és részvételi módszerekkel. Céljuk, hogy a döntéshozók és az állampolgárok számára is természetessé váljon, hogy a demokrácia nem öt évenként egy nap.

 

 

Az eredeti cikk a Közösen Monitorozunk! Adatból sztori, sztoriból közügy című tanulmányunkban jelent meg.

Másfél évvel ezelőtt 5 helyi civil szervezettel vágtunk neki a közös tanulásnak Közösen Monitorozunk! Projektünk keretében, ahol a cél a szervezetek érdekérvényesítési képességeinek fejlesztése és digitális kompetenciáik erősítése volt. A projektről részleteket itt találsz. 

A blogposztot Merényi Miklós és Csere Áron írták.

Ha kérdésed lenne vagy vissza szeretnél jelezni nekünk a blogposztunkkal kapcsolatban, írd meg nekünk az info@k-monitor.hu címre!

 

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél? Támogasd a K-Monitort! 

Rendszeres adománnyal!

1% felajánlásával!

 nevtelen_terv_13_1.png


Címkék: Voksmonitor cerv közösértékeink közösen monitorozunk! részvételiség tesztalkalmazás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr4518858366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása