háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (92) adatok (100) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (11) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (251) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (13) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (17) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (6) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (20) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (71) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (4) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (80) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (19) eu elnökség (1) évvégi (12) exszabi (1) ezaminimum (27) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) figyusz (1) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (2) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (86) információszabadság (77) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (41) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (45) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (11) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (17) kommunikáció (1) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (39) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (56) közérdekű (4) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösen monitorozunk! (2) közösértékeink (4) közpénz (38) külföld (61) kultúra (4) külügyminisztérium (4) k monitor (73) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (16) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (4) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (72) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (2) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (9) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (3) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (47) részvételiség (1) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (4) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (3) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (23) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) technológia (1) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (42) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (16) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Civil kommunikáció újratöltve! - Eszközök és ötletek civil szervezeteknek

Lovász Dorottya // 2025.04.23.

Címkék: kommunikáció technológia részvételiség

Másfél évvel ezelőtt 5 helyi civil szervezettel vágtunk neki a közös tanulásnak Közösen Monitorozunk! Projektünk keretében, ahol a cél a szervezetek érdekérvényesítési képességeinek fejlesztése és digitális kompetenciáik erősítése volt. A projektről részleteket itt találsz. 

Az egyes helyi együttműködések keretében több kisebb projektet is végrehajtottunk, és ugyan a puszta végrehajtás is fontos és hasznos lehet, de a megfelelő eredménykommunikációval multiplikálható a hatása. A civil szervezetek eredményeik kommunikációjával tudják élővé és elérhetővé tenni magukat. Egy jó kommunikációs stratégia és a megfelelő eszközök ismerete segíthet abban, hogy egy szervezet új önkénteseket, támogatókat gyűjtsön, sikeresen érdekérvényesítsen. Ezzel összefüggésben egy sikeres projekt kulcsa nem csupán a jól kidolgozott tartalom, hanem az is, hogy elérje a célközönségét. Ehhez hatékony kommunikációs és népszerűsítési stratégia szükséges.

 

1a0a6857.jpg

Helyi demokrácia a gyakorlatban című konferenciánkon a projektben résztvevő civil szervezetk lehetőséget kaptak saját projektjeik bemutatására.

 

Az Alternatív Közösségek Egyesülete volt az egyik az öt szervezet közül, akivel együtt dolgoztunk. Mikor elkezdtük velük a közös munkát a debreceni Piac utca helyzetével kapcsolatban fogalmaztak meg aggodalmakat. Az utca élete hanyatlásnak indult, amit az üres üzlethelyiségek növekvő száma és a közösségi térként betöltött szerep csökkenése is tükrözött. Az AKE célja az volt, hogy a helyi problémák mélyebb megértésén keresztül javaslatokat dolgozzunk ki az utca újraélesztésére, a meglévő adatokra támaszkodva és figyelembe véve az érintettek véleményét. Ezekre az igényekre válaszul egy komplex kutatási projektet terveztünk. Először adatot igényeltünk, majd a Partimap segítségével helyszíni feltérképezéssel azonosítottuk az üres boltokat az utcában, majd kérdőívet is készítettünk, végül az adatokat adatvizualizációs technikák segítségével ábrázoltuk és elemztük.  

A projekt során az elejétől kezdve fontos volt, hogy a Piac utca újratölve! projektnek saját arculata legyen. Ehhez készítettünk egy, az AKE honlapjától független külön honlapot és logót, továbbá kitaláltunk egy jól hangzó projektnevet is. Így a projekt kompakt formában került a látogatók és érdeklődők elé, akik könnyen beazonosíthatják a projekt célját és létrehozóit is. A projekt egyes fázisairól kommunikáltunk Facebookon posztokon keresztül és hirdetésben, hogy minél több emberhez eljusson, de offline kommunikációt is használtunk szórólapok formájában a kérdőív terjesztésekor. A projekttel kapcsolatos eredményeket mind a honlapra töltöttük fel, a debreceniek között terjesztett kérdőívet is feltöltöttük ide, hogy erre a honlapra irányítsuk a kitöltőket.

 

kep1.png

kep2.png

Piac utca újratöltve! Honlap és logó
Forrás: piacutcaujratoltve.hu

 

Az Alternatív Közösségek Egyesületével közös munkánk nóvuma az volt, hogy már a projekt legelején létrehoztuk a honlapot, hogy minden projektfázisban elérhető legyen az érdeklődők számára, hogy így bármikor becsatlakozhassanak vagy információt kapjanak az ügy állásáról. A projekt kommunikációs terve bevált, önkéntesek csatlakoztak a szervezethez és segítettek feltérképezni az utcát, 594-en kitöltöték a kérdőívünket és kifejezték véleményüket a Piac utcáról.

 

Hogyan népszerűsítsetek egy számotokra fontos projektet?

 

Azért, hogy a ti jövőbeni projektetek is sikeres legyen, körbejárjuk azokat az eszközöket, amelyekkel könnyebbé válik a kommunikáció számotokra. Találtok itt adatábrázolást segítő eszközöket, de olyanokat is, amelyekkel a mindennapi működés vagy a Facebook posztok gyártása könnyíthető meg.

De minden design vagy kommunikációs folyamat a tervezéssel kezdődik. Kezdjük a stratégiával! Íme néhány fontos lépés, amelyek segíthetnek a kommunikációs stratégia kidolgozásakor!

 

1. Kommunikációs stratégia kidolgozása

 

1. Célközönség meghatározása és üzenet formálása

Mielőtt bármilyen népszerűsítési tevékenységbe kezdenétek, a szervezetnek pontosan meg kell határozni, milyen üzenetet és kikhez szeretnénk eljuttatni. Ez lehet egy szűk szakmai közösség, a helyi lakosság vagy akár egy országos közönség. Ehhez kapcsolódóan az üzenetet is a célcsoport igényeihez és érdeklődési köréhez kell igazítani. Egyszerű, érthető üzeneteket fogalmazzatok meg, amelyek hangsúlyozzák a projekt fontosságát és érdemeit.

 

2. Konkrét ütemterv

Érdemes a kommunikációs lépések egyes elemeit sorra venni, hozzájuk határidőt és felelőst rendelni. Ehhez a legalkalmasabb a Gantt-diagram formátuma. Erről készítettünk egy példát, amit itt tudsz elérni.

 

3. Sajtólista létrehozása és sajtókapcsolatok kezelése

A sajtóval való kommunikáció alapja egy jól összeállított sajtólista, amely tartalmazza a releváns helyi, regionális és országos újságírók és médiumok elérhetőségeit. Érdemes külön jegyezni, hogy az adott újságíró/médium milyen témák iránt érdeklődik, és rájuk szabott sajtóanyagot küldeni nekik. A sajtóközlemény legyen tömör, de informatív, tartalmazza a projekt lényegét, a célját, és egy érdekes történetet vagy adatot, ami felkeltheti az érdeklődést.

 

4. Közösségi média használata

A Facebook, Instagram és más közösségi média platformok hatékonyan támogathatják a projekt népszerűsítését. Vizuálisan figyelemfelkeltő és informatív posztokat érdemes készíteni, amelyek bemutatják a projekt célját, eredményeit, és felhívják az emberek figyelmét a részvételre vagy támogatásra (akár követés formájában). A posztokban használjatok releváns hashtageket, és ösztönözzétek a követőiteket, hogy osszák meg a tartalmaitokat. Egy-egy jól megfogalmazott bejegyzés akár virálissá is válhat. És ne feledjétek, a rendszeresség kulcsfontosságú! Ugyanilyen fontos a hirdetések használata, pár ezer forintból és pár kattintással könnyen létrehozhatunk olyan hirdetési kampányokat, amik az adott projektünket eredményesen népszerűsítik.

 

5. Események szervezése

Egy nyilvános esemény – például sajtótájékoztató, workshop, vagy közösségi találkozó – lehetőséget ad arra, hogy a projektet közvetlenül is bemutassátok az érdeklődőknek és a sajtónak. Az esemény meghívóit időben, hetekkel előtte küldjétek el, és tegyétek elérhetővé az online térben is, hogy minél többen értesüljenek róla. Küldjetek emlékeztetőt, sőt vegyétek fel telefonon is kapcsolatot olyanokkal, aki fontos, hogy eljöjjenek. Az esemény során készített fotókat és videókat osszátok meg utólag, hogy azok is betekintést nyerjenek a kulisszák mögé, akik nem tudtak részt venni.

 

6. E-mail kampány és hírlevél

Egy jól megírt e-mail vagy hírlevél szintén hatékony lehet. Ebben ne csak tájékoztassátok feliratkozóitokat a projektről, hanem adjatok konkrét cselekvési lehetőséget is, például támogathatják a projektet, részt vehetnek egy eseményen, vagy követhetik a szervezet fejlődését a közösségi médiában. Érdemes havi hírlevelet szerkeszteni és feliratkozási lehetőséget biztosítani a Facebook/Instagram oldalaitok követőinek.

 

7. Együttműködések és partnerek bevonása

Más civil szervezetekkel, vállalkozásokkal vagy influenszerekkel való együttműködés növelheti a projekt elérését. Keressetek olyan partnereket, akik hasonló értékeket képviselnek, és közösen dolgozhattok a projekt népszerűsítésén.

 

8. Ismétlés

Talán evidensnek tűnhet, de nagyon fontos a rendszeres kommunikáció. Minden közösségi média támogatja azokat a kommunikátorokat, akik rendszeresen osztanak meg tartalmakat. Ezen túl az is fontos, hogy amaga az üzenetetek is többször, visszatérő módon jelenjen meg, hogy a közönség könnyen azonosítsa veletek a célt.

A sikeres népszerűsítéshez elengedhetetlen az átgondolt stratégia és a rendszeres kommunikáció. Egy jól kivitelezett kampány nemcsak a projekt ismertségét növeli, hanem hozzájárulhat a hosszú távú társadalmi hatás eléréséhez is.

 

2. Az üzenetek és legfontosabb eredmények kiemelése: mire figyeljünk?

 

A jó kommunikációs terv része nem csupán a terjesztési feladatok körbejárása, arról is gondolkodnunk kell, hogy amit terjeszteni szeretnénk, hogy lesz fogyasztható a média, lakosság vagy bármilyen érdeklődő számára.

Ennek egyik első lépése az üzenet körbejárása és az adatábrázolási szempontok figyelembevétele, ehhez írtunk is néhány szempontot.

 

1. Világos üzenetek megfogalmazása

Az üzeneteknek egyszerűeknek kell lenniük. Kerüljük a bonyolult szakzsargont és az összetett mondatszerkezeteket.

  • Fogalmazzunk meg egyetlen fő gondolatot vagy üzenetet, amely köré a teljes tartalmat felépítjük.
  • Mit szeretnénk, hogy a közönség megjegyezzen? 
  • Hogyan kapcsolódik az információ a célközönség érdeklődési köréhez?

 

2. A legfontosabb eredmények kiemelése

Az eredmények bemutatásakor érdemes a lényeges információkat kiemelni, és vizuálisan is hangsúlyozni őket.

  • Egy-egy rövid, lényegretörő állítás segíthet, amely megfogalmazza az eredmények legfontosabb üzenetét.
  • Ha több célcsoportunk van, több számukra érdekes üzenetet is megfogalmazhatunk.
  • Tegyük a számokat kontextusba és merjünk adatokat használni.

 

3. A célközönség igényeinek figyelembevétele

A tartalmat és a kommunikációs eszközöket a közönség igényeihez és tudásszintjéhez kell igazítani.

  • Szakmai közönség: Használjunk pontos terminológiát és állításainkat adatokkal támasszuk alá.
  • Laikus közönség: Közérthető, egyszerű nyelvezet és vizuális elemek alkalmazása az elsődleges szempont. Abból indulj ki, hogy nem evidens mindenki számára, amit te tudsz az ügyedről.

 

kepernyokep_2025-04-23_204846.png

Egy kreatív ábraválasztással láthatóvá tehetjük, hogy a Piac utcáról, negatív vagy pozitív kommentek vannak-e többségben és hogy ezek mire irányulnak.

 

4. Kreativitás

  • Kapcsoljuk az adatokat egy megfogható, átélhető történethez vagy konkrét példához, amely segít kapcsolatot teremteni az ügyhöz.
  • Emeljük ki azokat az adatokat, információkat amelyek új perspektívát nyújtanak vagy meglepőek lehetnek.

 

5. Vizuális eszközök szövegek formázásakor

  • Az eredményeket, fontos információkat vastag betűkkel és nagyobb szövegformázással emeljük ki.
  • Használjunk kontrasztos színeket a kulcsmondatok kiemelésére.

 

kep3.png

Itt láthatod, hogy a betűmérettel, színekkel, félkövér kiemeléssel, aláhúzással és emojikkal segítettük a szöveg könnyebb megértését.

 

6. Hitelesség és forrásmegjelölés

A kiemelt eredmények legyenek alátámasztva hiteles forrásokkal. Ez különösen fontos szakmai közönség esetén, de a laikus olvasók is nagyra értékelik a megbízhatóságot.

 

3. Adatábrázolás: szempontok és eszközök

 

Az adatábrázolás célja, hogy bonyolult adatokat egyszerűen érthető és vizuálisan hatásos módon mutassunk be annak érdekében, hogy a célközönség minél szélesebb része megértse azok összefüggéseit. Ahhoz, hogy az ábrázolás világos és informatív legyen, több szempontot és eszközt érdemes figyelembe venni.

 

1. Szempontok az adatábrázolásnál

 

Célközönség megértése
Az adatvizualizációt mindig a célközönség igényeihez kell igazítani. Egy szakértői közönség számára részletesebb, komplexebb ábrázolás is megfelelő lehet, míg laikus közönség esetében az egyszerűség és a közérthetőség a kulcs.

 

Az üzenet egyértelműsége
Minden vizualizáció mögött egy konkrét kérdésre adott válasznak vagy üzenetnek kell állnia. Például: „Mik a legfontosabb problémák az adott kerületben/városrészben?”.

 

Az adatok típusa és a megfelelő diagram kiválasztása

  • Összehasonlításhoz: Oszlopdiagram, sávdiagram.
  • Idősoros adatokhoz: Vonaldiagram.
  • Arányokhoz: Kördiagram, halmozott oszlopdiagram.
  • Eloszláshoz vagy mintázatokhoz: Hisztogram, pontdiagram.
  • Földrajzi adatokhoz: Térképes vizualizáció.

Ha további ötletekre lenne szükséged, böngészd ezt az oldalt.

 

Egyszerűség és tisztaság
A túlzsúfolt ábrák zavaróak lehetnek. Érdemes kerülni a túl sok színt, mintázatot és fölösleges dekorációt. Inkább az adat legyen a középpontban. Van, amikor egy nagyon egyszerű, akár rajzolt ábra is sokkal többet elmond, mint egy bonyolult infovizalizáció.

 

Színek és formák helyes használata

  • A színek legyenek kontrasztosak, de ne zavaróak.
  • Azonos jelentésű elemeket azonos színnel ábrázoljunk.
  • Figyeljünk a színtévesztő emberek számára is értelmezhető paletták használatára.

 

kepernyokep_2025-04-23_214009.png

Ha alaposan szemügyre veszed az ábrát, láthatod, hogy a pozitív értékek a zöld felé, a negatív értékek a sötétpiros, barna felé orientálódnak. Mindegyik kontrasztosan eltér a másiktól, de mégis látunk kapcsolatot a színek között.

 

Kontextus biztosítása
Az adatokat érdemes megfelelő tengelyekkel, mértékegységekkel és címkékkel ellátni. Elegendő információt adjunk, hogy az olvasó önállóan értelmezhesse az ábrát.

Ha szívesen elmélyülnél a témában ajánljuk ezt a kiadványt, illetve a Center for Human Rights and Global Justice and Tandon School of Engineering oldalát, ami kifejezetten civil szervezetek és érdekérvényesítők számára készült és az adatábrázolás rejtelmeiben segít eligazodni. 

 

2. Tippek a hatékony adatvizualizációhoz

  • Iteráció: Készítsetek többféle ábrázolást, majd válasszátok ki azt, amelyik a legjobban kommunikálja az üzenetet.
  • Tesztelés: Mutassátok meg az ábrát másoknak, és kérjétek ki a véleményüket az érthetőségről.
  • Dokumentáció: Ha az adatforrás fontos, tüntessétek fel az ábra mellett. Ez növeli a hitelességet.

 

3. Eszközök az adatábrázoláshoz és kommunikációhoz

Szeretnénk adni pár tippet arra, hogy milyen eszközöket lehet használni adatábrázoláshoz és kommunikációhoz. A listánkban találtok ingyenes, költséges, egyszerűbb-bonyolultabb eszközöket is. Válogassatok kedvetekre, azt javasoljuk, hogy próbáljatok ki minél többet. Többnél van olcsóbb regisztrációs lehetőség civil szervezetek számára.

 

Az eredeti cikk a Közösen Monitorozunk! Adatból sztori, sztoriból közügy című tanulmányunkban jelent meg!

Ha kérdésed lenne vagy vissza szeretnél jelezni nekünk a blogposztunkkal kapcsolatban, írd meg nekünk az info@k-monitor.hu címre!

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?Támogasd a K-Monitort!

 

Rendszeres adománnyal!

1% felajánlásával!


Címkék: kommunikáció technológia részvételiség

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr1018832442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása