A Fidesznek nem kell hirdetnie a médiában: megteszi helyette az állam és maguk a médiacégek. Röviden így foglalhatóak össze azok az adatok, amiket az Állami Számvevőszék honlapján tettek közzé a nyomtatott és elektronikus sajtóban megjelenő választási és népszavazási hirdetésekről. A politikai szereplők a kampányidőszak előtt bejelentett árjegyzék szerint fogadhatták a hirdetéseket, de a nagy pénzt a Kormány és nem a pártok költötték. A gyűlöletkeltő "gyermekvédelmi népszavazásra" bruttó 3,7 miliárd forint közpénzt költöttek, miközben a pártok összesen néhány tízmilliót hirdettek csak el tavasszal a saját kampányuk keretében.

Mindenki találkozhatott a kormány stockfotós népszavazási hirdetésével. Fotó: Media1
Közpénzből a haveri médiának, onnan kampányra ment a pénz
Az ÁSz honlapján közzétett adatoknak alapvetően örülni kell, hiszen például az állami kampánytámogatásoknál semmiféle közzététel nincs a választások előtt vagy után. Más kérdés, hogy a sajtóbeli költések nyilvánossága nem a milliárdokból kampányoló Fideszről, hanem az ellenzéki pártokról szól: ők szorulnak rá, hogy fizessenek azért, hogy megjelenhessenek a helyi lapokban és online felületeken. A Fidesznek állami hirdetésekből eltartott sajtóbirodalma, közpénzes közterületi kampánya, EU-s pénzből fizetett reklámújsága, állami hivatalból kampányeseményeket szervező politikusai vannak. A választásokkal egyidőben tartott népszavazás ebben hozott némi változást, láthatóvá vált ugyanis, hogy az állam pénzéből a kormánypárt százszor annyi pénzből tudja tolni az üzenetét, mint ami az ellenzéki pártok rendelkezésére áll. Nézzük az adatokat!
A nyomtatott és elektronikus sajtóban a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda az ÁSz oldalán elérhető adatok szerint több, mint 3,7 milliárdért kampányolt. Rajtuk kívül csupán az Amnesty és a Háttér adott fel népszavazási hirdetést, ők érvénytelen szavazásra buzdítottak. Ezért később megpróbálták megbírságolni őket az állami szervek arra hivatkozva, hogy az érvénytelen voksra buzdítás “áttöri a hatalomgyakorlás alkotmányos célját”. A civilek összesen nagyjából 5 millió forintot* költött el a Népszava, a HVG és a 444 felületein.
* Korábban itt 4 millió Ft szerepelt, de hibásan a pártok választási hirdetései között volt feltüntetve egy további civil hirdetés az ÁSz honlapon, a civilek sajtóban költött összege így az általunk feldolgozott ÁSz adatok alapján 5 millió Ft.
A Kormány nemcsak óriásplakátokon, elefántfüleken, TV-ben és közösségi médiában nyomatta a mozgósító kampányt, de a nyomtatott és online sajtóban is elköltött bruttó 3,7 milliárdot. A Kormány kampánya a sajtóban tehát kb. 730-szoros fölényben volt a civilekéhez képest, akik szintén használtak más eszközöket is.
Az arányokat az alábbi ábrán a körök átmérőjének és a viszonyításként használt országok teljes területének arányával szemléltetjük. Az állami népszavazás-kampány lenne Oroszország, ennek online elköltött része két Brazília méretű. Az ellenzéki pártok választási online kampánya a közzététel szerint Bulgária, a civilek érvénytelen szavazásért folytatott médiakampánya pedig a Magyarország negyedét kitevő Dzsibuti méretének felel meg. Így aránylanak egymáshoz a sajtótermékekben elfoglalt területek.
A költségvetési pénz, vagyis a nagy lóvé a kormányhoz közeli médiatermékekhez jutott, legnagyobb arányban (közel 70%-ban) a "nemzetstratégiai jelentőségű" KESMA holding Mediaworks termékeihez.
Ez az összeg önmagában több, mint amennyi kampánytámogatást a pártoknak adtak, illetve nagyjából az a nagyságrend lehet, amennyit az összes többi párt a kampányra tudott fordítani. Mindez jól mutatja a FIDESZ-KDNP kormánypártok által szemérmetlenül használt közpénzes kampányolás erejét.
Lehet érvelni amellett, hogy a "gyermekvédelmi népszavazás" ügye melletti mozgósítás nem a kormánypártok melletti kampány, de fontos látni a fenti arányokban, hogy a pénz szinte kizárólag a kormánypártokkal szimpatizáló médiacégeknél landolt, akik ennek megfelelően hirdetés nélkül is tolták az őket pénzelők szekerét. Emlékezhetünk, a Mediaworks (lásd fent) termékei a kampányban maguk is aktívan költöttek arra a saját pénzükből, hogy a Fidesz számára előnyös lejárató cikkeiket a Facebookon népszerűsítsék. A nekik jutó 2,6 milliárdból bőven lehetett hirdetésre és működésre, tartalomelőállításra költeni.
A 3,7 milliáros összeg, amely tehát a kampánygépezetet olajozta, még csak nem is a teljes népszavazási büdzsé: a teljes "Védjük meg" kampány ára a 10 milliárdot is meghaladhatja a közterületi hirdetésekkel és egyéb eszközökkel. Ahogy azt bemutattuk, csak plakátokon, csak márciusban a Kormány bő egy milliárdért tolta az üzenetet (a plakátcégek is hozzá közeli vállalkozók tulajdonában állnak). Mindez közpénzből, a Kabinetiroda költségvetéséből került finanszírozásra, a kampányt pedig egy Fidesz-közeli cég, Baláy Gyula New Land Mediája szervezi, akik szintén szépen keresnek ezzel a médiacégeknek kifizetett összeg fölött.
A népszavazási kampány és a pártok választási kampányának több ezer egyedi sajtóhirdetését az ÁSz oldalán közzétett dokumentumokat összesítve itt tettük közzé táblázatos formában. Figyelem: az adatokat a médiacégek küldték meg, ezért több esetben ellentmondóak, hiányosak, és elképzelhető, hogy egyes cégek nem küldték meg a hirdetéseiket. Az adatok valódiságáért az ÁSz sem vállal felelősséget.
Tökéletes trükk: ha nem te kampányolsz, nem lehet beléd kötni
A fentiek tükrében nem meglepő az az abszurd helyzet, hogy a hivatalos adatok szerint a kormánypárt saját maga alig-alig helyezett el hirdetéseket a sajtóban. Az online sajtótermékekben a Fidesz részéről például kizárólag Pánczél Károly, Böröcz László és Földi László helyeztek el hirdetéseket, hárman összesen kevesebb, mint 600 ezer forintért. De nem azért, mert a hagyományos médiát részesítik előnyben: a nyomtatott sajtó hirdetései közül 1,4 millió forintnyit tudtunk a kormánypárthoz kötni. Értsük jól: az ÁSz hivatalos, tényleges árakat alapul vevő adatai alapján a Fidesz és jelöltjei a kampányban sajtótermékeknek országosan összesen mindössze KETTŐ MILLIÓ FORINTOT fizettek ki hirdetésekre!
Ugyanakkor maga a teljes elektronikus és nyomtatott sajtó-beli kampánytorta sem nagy, összesen nagyjából 75 millió Ft. Ebből szűk 32 millió az online és 44 millió a nyomtatott. Mindez rossz hír a nem kormányzati hirdetésekre alapozó vidéki sajtótermékeknek és jól mutatja, mennyire nem a hivatalos csatornákon keresztül folyik a kampány. Ebben természetesen nincsenek benne a saját kampányújságok, vagy a pártok által fenntartott egyik-másik oldali sajtótermékek, akiknek nem kell fizetni a hirdetésért.
Miközben a kormány milliárdokból tolta a Fidesz egyik fontos ügyét a népszavazáson, és miközben az ismeretlen jobboldali milliárdosok által támogatott Megafon vagy az állami cégek által szponzorált CÖF milliárdokért kampányolt a Fidesz javára az interneten és a közterületeken, az Állami Számvevőszék számára látható, elszámolt médiaköltésekben a kormánypárt alig-alig jelenik meg.
Ez után talán nem lesz váratlan, hogy miközben az egész országban dübörgött a kampány, a kormánypártok várhatóan idén is képesek lesznek arra a bűvésztrükkre, hogy az ÁSz számára bebizonyítsák: betartották a bő egymilliárdos költési limitet, és egyéni jelöltjeik is az ötmilliós korlát alatt maradtak. Ez a garanciális szabály az, amelynek a megkerülésével a kormánypártok képesek anyagilag ellenfeleik fölé kerekedni, politikai tőkére konvertálva a gazdasági hatalmukat. Azt kideríteni, hogy mennyiben befolyásolta a választások kimenetelét ez az erőforrásfölény - gondoljunk arra, hogy a népszavazás végül mégis elhasalt -, az elemzők dolga. Mi csak rögzítjük a tényt, hogy a fentiek súlyosan sértik a tisztességes választási versengés demokratikus alapelvét. És mindezt a nap végén az adófizetők állják.
☟
ÁTLÁTHATÓ KAMPÁNYKÖLTÉSEK NÉLKÜL NINCS TISZTESSÉGESEBB POLITIKA!
A kampányköltéseik nyilvánosságra hozására a TI Magyarországgal és a Political Capitallal közösen tegnap nyílt levélben szólítottuk fel a pártokat. A kampányfinanszírozás visszásságairól itt írtunk, a kampánykorrupció felszámolására tett javaslataink itt találhatóak.
Ha fontosnak tartod, amit csinálunk, támogasd a K-Monitort adód 1%-ával!
Címkék: hirdetés fidesz adatok kampányfinanszírozás átláthatóság infografika
25 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
istvankah 2022.05.07. 15:03:13
látjátok feleim szümtükkel 2022.05.07. 20:42:05
birkamenet 2022.05.08. 06:27:19
A megélhetési ellenzék igy pl. együtt asszisztál a világ 8. csodájához, hogy pl ha a határontúliaknál kiesik a teljes ukrajnai magyarok szavazata - s eközben az összes többi más országban csak les a határontúli magyar, hogy az imádott, állitólag egyetlen össz-nömzötimagyar vezire milyen látványosan dobta oda áldozatnak a kisebbségi ukrajnai magyart a nagy ruszki népirtó diktátornak - ekkor állitólag a móresre tanitott határontúli soha nem látott mértékben rohan, hogy szavazzon a határontúli magyarok életét a rezsicsökkentés mögé soroló nagyvezirére.
A lukasenkoi választási módszerben emiatt se kell izgulni, meg amiatt se, hogy a megélhetési ellenzék csupáncsak kérdésként feltenné, hogy hogy a jóbüdös anyjába lehetséges az, hogy mig 2018- ban mintegy 400 darab érvénytelen határontúli szavazási cetli volt, addig 2022- ben ÖTVENEZER!!!! Ennyie funkcionális analfabéta lett hirtelen a határon túli magyarja vagy ennyi ellenzékre leadott szavazatott manipuláltak át más kategóriába, nehogy má az imádott népvezérnek ne legyen meg a 95%-osra előirt határontúli népszerűsége?
A lukasenkoi módszerben a világon semmiért nem kell kampányolni meg izgulni, mert mi den a tervek szerint folyik.
Nancsibacsi 2022.05.08. 07:44:42
Megjegyzem a gyermekvédelmi törvény annyira rossz, hogy pl. Floridában - ez egy rasszista, náci, homofób, gyűlölködő állam - egy az egyben átvették. A Disney mondjuk nem likeolta ezt, meg a Netflix sem, de hát ez van...
Nancsibacsi 2022.05.08. 07:53:20
gigabursch 2022.05.08. 08:21:46
Bár felmerült bennem az is, hogy élvezték az apjuk-anyjuk otthoni pedo műsorát, amit rajta követték el...
áltudományos memetikai pszichovírus 2022.05.08. 08:48:38
Dan da Man 2022.05.08. 08:52:42
Ahogy te sem.
Bár rád jobban illene a korlátolt kifejezés.
Dan da Man 2022.05.08. 08:55:45
Hát tudod, nem bánom, hogy nem vagyok veled egy kategóriában, és sajnálom, hogy esélyes sincs előrébb lépni a cro magnoni színvonalból, amibe születtél. De legyél rá nagyon büszke, mert ennél többet soha nem fogsz elérni.
meditans 2022.05.08. 09:08:54
birkamenet 2022.05.08. 09:30:49
És honnan került elő 50 ezer analfabéta, aki hirtelen nem tudta értelmezni, hogy hogyan kell szavazáshni?
Vagy a követség vagy a következő állomás tett róla, hogy ne legyen 50 ezer szavazat? És ezt kivételesen nem az épitkezési terüketen oldották meg?
birkamenet 2022.05.08. 09:41:31
De leginkább azok a gyökerek irták ki magukat az emberi kultúrából, akik beálltak orbán gyerekvédelminek álcázott, fiktiv, elmekórtani vizsgálatra való kérdéseinek a megválaszolására.
Hogy mekkora valóságidegen, értelmezhetetlen elmebajos kérdések voltak ezek, jól mutatja, hogy a fidessbirkák 40%-a választ se tudott adni rájuk. Pedig pont az ő szellemi szinvonaluknak iródtak ezek fake propagnda kérdések.
No hiába, túl lett becsülve a fidessbirka szellemi szinvonala, nemkicsitnagyon.
Ekrü 2022.05.08. 09:47:09
hümhüm 2022.05.08. 10:15:09
A szóban forgó népszavazást a kormány kezdeményezte.
Akkor szerinted nem a kormánynak kellett volna kampányolnia mellette?
És ha a kormány kampányol a saját népszavazási kezdeményezése mellett, azt mi a fenéből tegye, ha nem közpénzből?
A sok hirdetés sokba kerül...
pragmatika2 2022.05.08. 11:35:56
Na, persze, szintén a mi zsebünkből. A rendszerváltás után egyszer csak hirtelen tele lett a magyar gazdasági élet olyan oligarchákkal, akik a ballib oldalhoz tartoztak.
Aminek persze a levét ki másnak kellett meginni, mint nekünk, adófizetőknek?
gigabursch 2022.05.08. 13:51:39
Az aki az érvénytelen műsorral utazott,váz egytől-egyig gerinctelen.
Nekik egyetlen gyermek és semelyik család sem számít.
Ennyi.
Nem beszélve arról, hogy a népszavazás nem csak jog, hanem van neki egy felelősség oldala is.
@pragmatika2:
Erre tőlük választ sose várj.
A tükör nem a barátjuk...
Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2022.05.08. 21:57:30
Próbáld felfogni, agyatlan fide$$fasszopó, hogy mi a különbség egy értelmetlen propaganda "népszavazás", és a jövőnkről szóló valódi népszavazás között. :))
Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2022.05.08. 21:59:11
Mindig felderülök azon, mikor a legvéresszájúbb fide$$fasszopók a liberális értékekért vonyítanak, mikor kibassza őket a moderátor a hazug uszításuk miatt. :))
Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2022.05.08. 22:04:13
Írástudó ember csak elképedt és röhögött azon a fasságon, amit a szektád gyermekvédelmi népszavazásnak hitt. :))
"Akarja-e ön, hogy törvényt hozzunk arról, hogy pedofil migráncsok basszák meg naponta a gyerekét az óvodában?" :))
Mit lehet erre felelni??? :))
gigabursch 2022.05.09. 06:11:02
Jól van Cicus, elobujtal az egyéb nickjeid mögül.
Hülyének lenni emberi alapjog és ezt - mint eddig számtalanszor -, most is bebizonyítottad.
látjátok feleim szümtükkel 2022.05.09. 07:44:48
Ezmiez? Ha nem a gyereket félrevezető reklám, és a szülőkt becsapó hivatal? Vagy annak reklámozása, ami ellen népszavaztatni akar? Mert ugy az iskolába csak az tarthat bármilyen előadást, akinek a magos hivatal előzetesen megengedi. Ezt megengedte? Akkor miről is kell népszavazni?