háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (98) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (14) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (66) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (79) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (84) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (70) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (43) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Borsodi időközi: láthatatlan Facebook-költések

MerényiM // 2020.12.29.

Címkék: kampány fidesz választások adatok kampányfinanszírozás átláthatóság ÁSZ adatigénylés

A K-Monitornál fontosnak tartjuk a kampánypénzek átláthatóságát, egyfelől azért, mert közpénzről van szó, másfelől, mert a közpénzekkel való számon kérhető gazdálkodás különösen elvárt a voksokért versenyző jelöltektől. Ezért a korábbi választásokhoz hasonlóan kikértük a Kincstártól az októberi, borsodi időközi jelöltjeinek az elszámolásait. Az egyéni jelöltek által felhasználható, nagyjából maximum egymillió Ft a kampányfinanszírozás egyik legtisztább területe: a költések kincstári kártyáról, dokumentáltan történnek, így Bíró László és Koncz Zsófia elszámolt költései is nyomon követhetőek. A gond inkább azzal van, ami az elszámolásban nem látszik: Bíró egymilliós és különösen Koncz ötmilliós, a kampányköltési limitet önmagában is meghaladó Facebookos kampányköltésével.

 

koncz-szorolap.jpg

(Koncz Zsófia nettó 28,52 Ft-os, 8 oldalas kampányújságja)

 

A Magyar Államkincstártól kapott adatok alapján a borsodi 6. oevk. időközin induló jelöltek állami kampánypénz-támogatások elszámolásai itt érhetőek el.

A Kincstár a jelöltek közül Bíró Lászlóval, dr. Koncz Zsófiával, Sóváriné Bukta Erikával és Váradi Gábor Elemérrel kötött megállapodást az állami kampánytámogatásra (a független Tóth Ádámmal nem). A jelöltek megküldték a Kincstárnak a kampánypénz felhasználásáról szóló elszámolásukat, azonban Váradi Gábor Elemér jelölt elszámoltatása még nem zárult le, hiánypótoltatás alatt áll. 

Minden egyéni jelölt jogosul maximum kb. 1 millió Ft állami kampánytámogatásra, ennek igénybevételéhez szerződést köt a kincstárral, ami számlára fizet. Ez önmagában jó dolog: bár tudjuk, hogy pártháttér nélkül vajmi kevés esélye van bárkinek nyerni, ez a kis halaknak is esélyt kínál, hogy megmutassák magukat. A pénzt azoknak érdemes felvenni, akik 2% feletti eredményben bizakodnak, különben vissza kell fizetni (vö. a fenti esetben Sóváriné Bukta Erika 200 ezer Ft-ot meghaladó támogatását). A tételes elszámolás alapján jól látszik: a jelöltek kampányeszközökre (döntően nyomtatott anyagokra és plakátra) költötték az állami kampánypénzt. A tranzakciók egyenként, szerződési szinten nyomon követhetőek, senki sem próbálkozott a teljes összeget lefedő, egy összegű számlával.

Látszatra tehát minden oké a kampánypénzek körül: a kapott pénzt jelöltek számonkérhetően használták fel. Mindezt irtó könnyen, egy egyszerű informatikai rendszerrel alapértelmezésből nyilvánossá lehetne tenni úgy, hogy a szerződések anonimizálásával járó munka helyett azokról egy, a lényegi információkat tartalmazó összesítő születik, amit digitálisan a kincstár és bármely magyar állampolgár megnézhet. Ehelyett az iratokat minden egyes választás után adatigénylésben kérjük a Kincstártól, aki hol kiadja, hol pénzt kér. Látni kell azonban, hogy mindez a kampányfinanszírozási jéghegy csúcsa csak: az országos választások nagyobb összegű, országos lista után járó kampánypénzeiről nem érhető el és kérhető ki a fentihez hasonló nyilvántartás - ez az az összeg, amit a kamupártok 4 évenként rendre eltüntetnek. A nyilvánosság hiánya mellett van egy másik, legalább ennyire súlyos probléma, ami a borsodi időközin is kiütközött, és mutatja, mennyire nem működnek a szabályok.

 

A fő gond azzal van, ami ebből nem látszik

 

A törvény szerint ötmillió Ft-ot fordíthat az egyéni jelölt a kampányára (ezt az összeget korrigálják az inflációval). Ez áll egyszer a fenti, nagyságrendileg max. 1 milliós állami és a saját forrásból fedezett költségekből. Ez fontos szabály, mert korlátot szab a pénzügyi javak politikai hatalommá konvertálásának, aminek konszenzusos értéknek kellene lennie az oligarcházó ellenzék és a spekulánsozó, kommunisták által ellopott rendszerváltásozó kormányoldal között. De ezt a szabályt nem tartják be, a jelenlegi törvényi keretek lehetőséget adnak a kampányköltések szelektív bevallására és bizonyos tételek elsumákolására - ennek ellenőrzése az Állami Számvevőszék feladata. Az országos választás esetén a túlköltés nyilvánvaló, itt a kiszervezett kampányolók (CÖF) és az állami pénzből folytatott kormánypropaganda jelenti a szürke zónát. Egyéni szinten pedig például a facebook-os kampánytevékenység.

Az állami kampánytámogatáson felül - igen röviden és ennél fogva nem igazán nyomon követhetően - a jelölteknek a saját forrásból felhasznált kampánypénzről is be kell számolnia: minden jelöltnek és jelölő szervezetnek az választást követő 60 napon belül a Magyar Közlönyben nyilvánosságra kell hoznia a választásra fordított állami és más pénzeszközök, anyagi támogatások összegét, forrását és felhasználásának módját. Ez a gyakorlatban egy nyúlfarknyi tájékoztatót jelent. Bíró esetében eszerint 5 423 962 Ft-ba került a kampány ami áll saját forrásból amit "dologi kiadásokra" fordítottak 4 392 826 Ft, illetve az állami támogatásból (1 031 136 Ft). A közzététel szerint ezzel kicentizhették a kampánypénz-limitet, és az is kiderül, hogy - szintén a közzététel szerint - a szövetséges DK, LMP, MSZP, Momentum, Párbeszéd nem járult hozzá a kampányhoz pénzzel. Ez derül ki a leadott beszámolóból, amiből nem derül ki, tartalmazza-e ez az összeg Bírónak a Facebook nyilvánosan közzétett adatai alapján megállapítható, egymilliót meghaladó közösségi médiás kampányköltéseit: a számok alapján ez nem kizárható - de ez a nyilvános adatokból nem ellenőrizhető. 

nevtelen_10.png

 

A választás győztese, a fideszes Koncz Zsófia esetében a helyzet sokkal kevésbé egyértelmű. Koncz a Közlönyben leadott beszámolója szerint 1 076 245 Ft állami kampánytámogatást vett igénybe, amihez további 3 504 365 Ft saját forrást használt, "anyagjellegű ráfordításokra". Mivel sem Bíró, sem Koncz nem tüntetett fel Facebook-számlákat az állami támogatásoknál (pedig erre lenne lehetőség), az internetes kampányt így csak sját forrásból finanszírozhatták. Ám Koncz esetében, akinek 20+ ezres rajongói oldalt építettek a választási kampányban, a Facebook számlálója 5,6 milliós költést jelez - visszakereshetően döntő részben a limit által érintett kampányidőszakra -, ami meghaladja a bevallott saját költéseket. Így valószínűsíthető, hogy Koncz Zsófia vagy nem számolt be teljes körűen a Közlönyben a felhasznált forrásokról, vagy egyáltalán nem tüntette fel a Facebook-hirdetések árát - például azért, mert azt valaki más fizette. Ez felvetné a tiltott kampányfinanszírozás kérdését. Akár így, akár úgy, biztosan kijelenthető, hogy a kampánypénz-limitet a kormánypárt jelöltje nem tartotta be: az 1 milliós állami pénzes költések (melyek közt nincs FB számla) és a FB 5,6 milliós adata önmagában is több a megengedettnél.

Az ellentmondást jeleztük az ÁSZ felé, várjuk a vizsgálat eredményét. A valódi megoldást azonban a kiskapuk bezárása jelentené, vagyis egy teljes körű, nyilvános, részletes elszámolás. A Parlamentben nemrég napirendre került a kampányfinanszírozás témája, ám nem történt lépés egy tisztességesebb szisztéma irányába. Az ellenzék nem nyújtott be érdemi módosítót, a kormánypártok pedig csak a listaállítást nehezítették meg, a pénzek számonkérhetőségét nem erősítették meg, hiába látszik, hogy nem jó a rendszer. Sajnos ebből arra következtethetünk, hogy a papíralapú, nyilvánosság elől eldugott, nem kellően részletesen szabályzott elszámolási rendszer, amely szankciók tekintetében is hiányos, pont jó nemcsak az ezt kihasználó rablópártoknak, hanem a nagyoknak is, akik így visszaélhetnek a pénzügyi erőfölényükkel. A szabad és tisztességes választás megteremtéséhez nemcsak a nyilvánosság "illiberális" torzulásait kellene orvosolni, hanem rendet kell vágni a kampánypénzek körül is, hogy csak szabályozott keretek között lehessen a nagy vagyonoknak beavatkozni a politikába. Az utóbbit kritizálni, de nem betartani a kampányszabályokat: képmutatás.

 

fokkin.gif


Címkék: kampány fidesz választások adatok kampányfinanszírozás átláthatóság ÁSZ adatigénylés

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr5816361894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

birkamenet 2020.12.30. 10:44:01

Most akkor a Koncz-Krumpli le van könyvelve vagy nincs?

imi60 2020.12.30. 11:40:19

jajj már, ez eddig a sejthető volt. de hát errefelé nem a jogszabály a meghatározó hanem a hatalom kérdés. A (győztes) hatalomra sosem vonatkoznak a saját törvényei.

CmPunk 2020.12.30. 12:36:56

@birkamenet: A krumpli számlát a jákob petyától kérd.
Nem emlékszem rá hogy a tavalyi önkormányzati választások után lett volna az ellenség fb. reklám kőltéseivel bármi probléma.
Ugye?!

Emmett Brown 2020.12.30. 14:48:43

@MAXVAL birсaman közíró: amit senki nem is vitat, és triviális. És nincs is vele gond.

Amivel a gond van, az az, hogy valószínűsíthetően túllépte a törvényben meghatározott limitet.

Csaba Szikora 2020.12.30. 15:28:22

hiába károgtok ezt beszoptátok.

birkamenet 2020.12.30. 15:37:55

@CmPunk:

te milyen nyelvet amikor bérkommentelsz beszélni??? Magyarosított migri vagy-e?

DFK 2020.12.30. 19:15:18

1. Szép amikor az álfüggetlen balliberális blog matyika baráti tüzében esik el.
2. Érdekes, a kormánypártnál felfedezi a kiszervezett kampányt (cöf), de a mélydemokratáknál nem (ngo-k). Esetleg a nem is jelölő szervezetek (maszop, DK, párbeszéd) kampányköltségeit (ugye a pártbeuetők, a főpolgi ottani megjelenése is pénzbe volt). Szóval nem kicsit hiteltelen a poszt.

hopp11 2020.12.30. 20:18:42

A helyhatósági választás előtt az ellenzék miskolci polgármesterjelöltje, Veres Pál általam eddig soha nem látott mértékű kampányt folytatott. Nem túlzok, már hónapokkal a választás előtt tele volt az internet vele. Nem tudtam miskolci IP-címmel úgy felmenni az internetre, hogy ne Veres Pál hirdetései jöjjenek velem szembe - mindenhol. A youtube-on nem tudtam úgy egy dalt meghallgatni, hogy előtte ne kelljen Veres Pál kampányszövegeit meghallgatnom. Mindeközben a lakások postaládáit naponta új kampányújságokkal, szórólapokkal tömték tele. Ezekben hazug, lejárató cikkek sorjáztak a Fidesz-ről, a fideszes jelöltről. És mivel ilyen 10-20 oldalas újságokat írtak tele lejárató cikkekkel, felmerül, hogy egész szerkesztőséget kellett fenntartaniuk. No és ezt a rengeteg nyomtatványt naponta frissítve kihordani a város összes postaládájába. Ehhez pár önkéntes nem elegendő. Az állami posta is kevés lett volna hozzá.
Ez az egész olyan brutális pénzbe kerülhetett, amit elképzelni is nehéz. Ennek mikor néztek már utána?

MerényiM 2020.12.30. 22:47:31

@hopp11: Az önkormányzati választásokon nincs kampányköltés-limit - illetve az adatok is nehezebben érhetőek el. De foglalkoztunk a témával, ezt a cikket ajánlom a figyelmébe - kritikusak voltunk az ellenzék bújtatott kampányával:

k.blog.hu/2019/10/21/fb_kampany

rinoceros 2020.12.31. 05:37:52

@imi60: @MAXVAL birсaman közíró: mindig túllépték, mindig csaltak, szóval maradjon így? Vagy próbáljunk tenni annak érdekében, hogy tisztább legyen a verseny és egyenlőbbek legyenek az esélyek?

Kukubenko 2020.12.31. 05:44:08

A látható náci meg beszopta.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.31. 05:52:55

@rinoceros:

Igen, semmi értelme olyan tv.-t hatélyban tartani, melyet soha, senki nem tart be.

Olyan ez, mint a taxi és a buszsáv esete.

oassasa 2020.12.31. 06:12:55

"A Nemzeti Választási Bizottság és a Kúria következetes gyakorlata szerint csak a hivatalos kampányidőszakban végzett politikai tevékenység számít kampányolásnak, ezekkel kapcsolatban lehet a választási szervekhez fordulni, a kampányidőszakon kívüli szórólapozás, plakátolás, a választók közvetlen megkeresése nem tekinthető kampánytevékenységnek."

A kampány pedig hivatalosan mindig 50 nappal a választások előtt indul, vagyis augusztus 21-én kezdődödd. 5 629 077 Ft-ra becsült összeg 2019. márc. 29. - 2020. dec. 28.között jött össze.

Tehát, becsült összegről van szó és sokkal nagyobb időszakra vonatkozik, mint a kampány ideje.

MerényiM 2020.12.31. 14:56:51

@oassasa: A becsült összeg a futó hirdetésekre vonatkozik, apró eltérés lehetséges csak. Az 5,6 milliós összeg visszakereshető módon a kampányidőszakban lett elköltve, azóta 7000 Ft hirdetés történt.

oassasa 2021.01.01. 07:56:47

@MerényiM: Nem úgy néz ki, a kampányidőszak augusztus 21-én kezdődött és okt. 11-ig tartott.

https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=HU&view_all_page_id=227990271950152&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped&start_date[min]=2020-08-21&start_date[max]=2020-10-12

MerényiM 2021.01.01. 19:03:26

@oassasa: Augusztus előttre nem jelez hirdetést és október 11 utánra is alig. Vagy másik adatsort nézünk?


süti beállítások módosítása