A K-Monitor és a TASZ 2020 szeptemberében közös korrupciófigyelő programot indított, melynek célja, hogy háromhavonta kiadott jelentésben értékelje az állami korrupció és a jogállamiság leépítésére irányuló törekvések alakulását. Magyarországon a jogállam eróziója és a korrupció közpolitikai eszközzé emelése egyidejűleg, egymással szoros összefüggésben történik, többnyire valamilyen közérdekű misszió mögé rejtve. Jelen esetben ez a koronavírus okozta válság elleni fellépés.
A két szervezet célja, hogy a saját szakterületén szerzett tapasztalatait egyesítve világítson rá a válságkezelés árnyékában zajló korrupt folyamatokra.
Emellett a szerteágazó intézkedések hiteles értékeléséhez egy-egy terület ismert szakértői is időről időre kommentálni fogják a jelentést, így ezen értékelések is megjelennek az elemzésben. A jelentések egységes módszertan alapján készülnek, mindig egy-egy aktuális témakört a középpontba helyezve: az első jelentés a koronavírus-járvány első szakaszának eseményeit vizsgálja, elsősorban a különleges jogrendi jogalkotás eredményeinek értékelésével. Első jelentésünkben megfogalmazott hipotézisünk, hogy a koronavírus-járvány magyarországi megjelenése, illetve első hullámának kezelése során a kormány olyan intézkedéseket (is) hozott, melyet elősegítették, hogy saját hatalmát megerősítse, gazdasági holdudvarát előnyökhöz juttassa és politikai ellenfeleinek mozgásterét közjogi és fiskális eszközökkel csökkentse.
A jelentések visszatérően vizsgálnak előre lefektetett kritériumokat, de mindig reagálnak az aktuális, jelentős eseményekre is; célunk, hogy a lehető legkomplexebb elemzését adjuk a kérdéskörnek. Az állandóság jegyében megfogalmaztuk azon hat pozitív állítást – két külön, de egymással szorosan összefüggő csoportba sorolva –, melyek érvényesülését visszatérően vizsgáljuk valamennyi jelentésünkben, és minden vizsgált intézkedést ezen követelmények szerint értékelünk.
A „felhatalmazási törvény” (hivatalosan „a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény”) a kormány számára kiszélesített (közjogi) mozgásteret teremtett, mely egyúttal megnyitotta az utat azelőtt, hogy egyrészt intézkedéseit a korábban megszokottnál is gyorsabban, a nyilvánosság bevonása és a közvélemény tájékoztatása nélkül hozhassa meg, mindezeket ráadásul a járvány megfékezésére hivatkozva tegye. A „felhatalmazási törvény” által kibővített döntéshozatali mozgástér mellett különösen félővé vált, hogy a kormány antidemokratikus, a jogállamiságot tovább romboló, továbbá a hatalma megerősítését és holdudvarának, klientúrájának bővítését szolgáló döntéseket hozhat, ezen intézkedéseket pedig vagy kifejezetten járványügyi, vagy a pandémiával összefüggő gazdasági visszaesés kezelését szolgáló érvekkel próbálja palástolni, miközben a közvélemény és a sajtó figyelmét elsősorban a járvány körüli fejlemények kötik le.
A különleges jogrend megszüntetésével összefüggő jogalkotás ezen aggályokat csak kis részben mérsékelte. Elemzésünk alapján azon hipotézisünk, miszerint a kormány a felhatalmazásával összeegyeztethetetlen célokra is felhasználja feladat- és hatáskörét a koronavírus-járvánnyal összefüggésben, beigazolódott.
A tanulmányban bemutatott esetek azt mutatják, hogy maga a „járvány elleni védekezés” olyan, visszatérő és differenciálatlanul használt hivatkozási alappá vált, amivel akár egymással ellentétes intézkedéseket is meg lehetett indokolni: miközben a politikai kedvezményezettekhez továbbra is folyamatosan ömlöttek a rendes és rendkívüli ingyenes juttatások, beruházási támogatások, pályázati pénzek arra való hivatkozással, hogy ez a gazdaság megmentése érdekében szükséges, a Kormány vélt vagy valós ellenfeleitől gyakran épp a járványra hivatkozva vontak el beruházási forrásokat és követeltek szolidaritást.
A „járvány elleni védekezés” sajnos azt is jelentette, hogy feleslegessé, sőt már-már illetlenné vált a kormány ellenőrzése céljából kérdéseket feltenni, érdemi választ pedig ezen esetekben nem volt remélhető. Ez különösen a rendes közbeszerzési eljárások alól mentesített beszerzések esetén jelentette közpénz milliárdok átláthatatlan költését. A vizsgált időszakban fennmaradt az állami döntéshozatal átláthatatlansága ellen ható, évek óta jellemző működés, miszerint a jogszabályok előkészítése a nyilvánosság kizárásával, társadalmi egyeztetés nélkül zajlottak – ugyanakkor ezen a téren is szolgált újdonságokkal ez az időszak.
Ha fontosnak tartod, amit csinálunk, támogasd a K-Monitort rendszeres vagy eseti adományoddal!
Címkék: jogalkotás koronavírus korrupciófigyelő
17 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Szalay Miklós 2020.10.26. 18:14:21
egyvilag.hu/temakep/075.shtml#p9
(Lap közepétől)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.27. 06:21:00
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.10.27. 08:02:13
@Szalay Miklós: Undorító ahogy a szarjaidat reklámozod mindenütt.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.10.27. 08:08:14
A liberalizmus egyik alapja a lopás. A kérdés csak az, a lopásból marad-e a kisembereknek, vagy mindent Sorosék zsebelnek be.
biododírium 2020.10.27. 09:07:24
Pedig lehetne vmi értelmeset is csinálnod, de mivel állandóan fórumokat/blogokat bújsz a nap minden szakában, nincs neked másra időd. Sajnállak.
blah 2020.10.27. 09:54:50
Dan da Man 2020.10.27. 10:00:38
Ennek fényében a teljesítményetek még jobban felértékelődik, és remélem, hogy egy nap majd lesz valami haszna is.
De hinni sajnos nem tudok benne...
birkamenet 2020.10.27. 12:36:30
Ennek a korrupció figyelő időtöltésnek csak akkor van haszna, ha közben nemcsak a netes blogot írják meg, hanem a rendőrségi feljelentési aktákat is, mellékelve a dokumokat. És akkor ezt aktahegyet a kormányváltáskor előveszik és benyújtják hatósági vizsgálatra, az immár fidesztelenített hatóságoknak. Csak hogy minden kész legyen már akkorra és ne akkor töketlenkedjenek, hogy akkor mit is kéne csinálni meg kinek.
Ha ezt nem teszik, akkor az se lenne kevesebb értelmetlen időtöltés, ha a hajnali rigócsicsergést figyelnék a korrupció helyett. És arról írnának blogokat.
a nagy hohoohooo 2020.10.27. 15:14:44
István Tamasi 2020.10.28. 09:54:20
István Tamasi 2020.10.28. 09:56:47
Csaba Szikora 2020.10.28. 18:38:14
István Tamasi 2020.10.29. 09:18:36
2. Csakhogy az acél kimaradt a gerincedből és csak a gumi került bele és attól hajlongsz a fideszmaffia előtt.