háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adatigénylés (43) adatok (55) adatozz okosan (22) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (10) ajándék (1) algoritmusok (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (3) amsterdam (1) antikorrupció (36) anti korrupció (26) asp (3) ÁSZ (2) átlátható (1) átláthatóság (171) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (4) bulgária (1) bunda (1) cégek (2) cenzúra (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (7) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (6) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (3) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (4) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (2) elnökség (1) english (11) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (2) észtország (1) eu (35) eurobarometer (2) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (5) exszabi (1) ezaminimum (11) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (5) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (2) igazságszolgáltatás (1) infografika (50) információszabadság (44) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (3) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (16) k-monitor (14) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (16) kampányfinanszírozás (27) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (1) királyság (2) költségvetés (7) konzultáció (1) kormányzati adatok (1) koronavírus (2) korrupció (27) korrupciós séta (2) közadatok (4) közbeszerzés (44) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) Közgép (2) közgép (10) közpénz (27) külföld (56) kultúra (3) k monitor (50) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (4) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (56) mahir (2) MÁK (6) máv (2) media (2) média (8) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (8) mezőgazdaság (10) microsoft (1) miniszterelnökség (3) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (7) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (5) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (4) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (2) nyerges (6) nyílt adat (2) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (34) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (5) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (6) pártfinanszírozás (12) pártok (9) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (13) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) school of data (2) siemens (1) simicska (19) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (8) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (12) tasz (11) térkép (12) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (1) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (29) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (11) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (5) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Ez a Minimum! - Eljött a rendeletalkotás ideje

MerényiM // 2019.12.12.

Címkék: magyarország önkormányzat közbeszerzés információszabadság átláthatóság jogalkotás antikorrupció k monitor anti korrupció adatigénylés ezaminimum

Az Ez a Minimum! átláthatósági vállalásai mellé a választások előtt 400 jelölt állt oda, közülük több, mint 200-an mandátumot is szereztek. Azóta tucatnyi önkormányzat tárgyalta az átláthatóság ügyét, néhány helyen az új SZMSZ-ben tűntek fel a minimumprogram szempontjai, máshol, mint az egyhangúlag megszavazott budapesti döntésnél az önkormányzatok határozatban köteleződtek el a nyitottság mellett és lefektették a szabályozási feladatok ütemtervét. Most itt az idő, hogy megszülessenek a kötelező erejű rendeletek, ehhez a kezdeményezők (a TI Magyarország, a K-Monitor és az Átlátszó) egy mintaszabályozást tettek le az asztalra, ami - szigorúan egyeztetendő, társadalmi vitára bocsájtandó vitaanyagként - segítséget nyújthat a rendeletalkotáshoz. Szóljatok hozzá ti is!

 

1_3.png

 

A mintaszabályozás itt tölthető le (pdf) / (docx)

 

A továbbiakban a K-Monitor kiegészítéseit olvashatjátok a közösen megfogalmazott szabályozás-tervezethez.

Fontos leszögezni, hogy az Ez a Minimum! program pusztán egy rendelet elfogadásával nem ültethető át a gyakorlatba. A megvalósításhoz rendeleti, belső szabályozást érintő és technikai megoldások (pl. holnapfejlesztés) kombinációja szükséges. A mintarendelet vázlata elsősorban a helyi szakmai és társadalmi vita megindítását szolgálja, nem azért készült, hogy önkormányzatok változtatás nélkül átvegyék, hiszen minden önkormányzat máshogy működik, más meglévő rendeleti joganyagra, eljárási, közzétételi gyakorlatokra épít. Elképzelhető, hogy egy területen az önkormányzat az általunk javasolt közzétételi szabályoknál már korábban megfogalmazott egy erősebb szabályt. Ezt nem szabad visszarontani, hanem be kell építeni az új szabályozásba, ehhez pedig a mintaszabályozással párhuzamosan érdemes áttekinteni a közzététel jelenlegi gyakorlatait. 

 

Az átláthatósági rendelet elfogadása előtt javasoljuk, hogy az önkormányzati a helyi civilek, szakemberek és nyilvánosság bevonásával folytasson társadalmi vitát a végleges rendelet tartalmáról, hiszen számos olyan részlet felmerülhet, amire mi nem is gondoltunk. Ezáltal már az rendelet megalkotása is azokat az elveket követi, amelyeket az Ez a minimum! képvisel. Biztatjuk az önkormányzatokat, hogy egyeztessenek egymással is, koordinálják az átláthatósággal és részvétellel kapcsolatos munkájukat.

 

 

1. Nyilvános működés (6. §)

Minden önkormányzati képviselő-testületi és bizottsági ülés napirendje, az üléshez készült előterjesztések (és azok mellékletei) legyenek az ülést megelőzően megtekinthetők, továbbá az üléseket követően haladéktalanul legyen elérhető azok jegyzőkönyve is elektronikusan kereshető formában (html, txt, rtf, word, odt).

A szabály célja, hogy megteremtse a társadalmi vita, az érintett felek hozzászólási, véleményezési lehetőségét az önkormányzati döntéshozatal során. Mire érdemes odafigyelni a gyakorlatban? Az említett dokumentumok legyenek egy dátum, téma szerinti szűrővel és szabad szavas keresővel ellátott listán megtekinthetőek. A dokumentumok kövessenek egységes formátumot, amely lehetővé teheti az automatikus gépi feldolgozást. Amennyiben szkennelt dokumentumok kerülnek feltöltésre, legyenek elérhetőek a szöveges, kereshető változatok is. Fontos minden dokumentumot metaadatokkal ellátni, hogy könyvtárszerűen is kereshetőek legyenek (pl. közétkeztetés, parkolás, Bóbita Óvoda, balatonalmádi üdülő értékesítése). Nem ördögtől való olyan felület megteremtése a honlapon, ahol az érdeklődők nyilvánosan tudnak vitatkozni a szövegekről, vagy ahova feltöltődnek egy-egy előterjesztéshez érkező észrevételek, illetve az ezekhez kapcsolódó önkormányzati reakciók - akár összefoglalóan). A szabályzaton túlmutat, de a fentiek betartásával minimális informatikai fejlesztéssel megvalósítható, hogy a polgárok feliratkozhassanak bizonyos témákra, kulcsszavakra és email-es értesítőt kapjanak, amikor az önkormányzat a témát tárgyalja.

A mintarendeletben példaként nagyon megengedő 3 illetve 15 napos közzététel szerepel, amely a jelenlegi gyakorlatból indul ki. Ambiciózus önkormányzatokat arra biztatjuk, hogy vállaljanak azonnali (a képviselőknek való kiküldéssel egyidejű), vagy lényegesen rövidebb határidejű online közzétételt, és teremtsék meg ennek a feltételeit, felelősségi rendszerét. Jó gyakorlat, ha a rendelet-módosítások előterjesztéseit összehasonlító táblaként is közzéteszik a honlapon, ahol egymás melletti oszlopokban bemutatják, mely szövegrész hogyan változik.(pl. Budafok-Tétény)

A jegyzőkönyvi publikációra a napirendeknél említett szempontok az irányadóak azzal a kiegészítéssel, hogy fontos képviselőkre, felszólalókra bontva rögzíteni az adatokat. Ez, illetve a szavazások név szerinti rögzítése lehetővé teszi, hogy a ciklus folyamán, illetve végezetével az állampolgárok értékelhessék egy-egy képviselő munkáját saját értékrendjük, szempontjaik szerint. Sőt, olyan alkalmazások elkészítésére is lehetőséget ad, amely során egy facebook feed-szerűen követhető egy-egy képviselő munkája, illetve lehetőség nyílik a képviselővel folytatott nyilvános eszmecserére, vagy legalább kérdések és válaszok megtekintésére

A törvény és a NAIH állásfoglalásának iránymutatása egyértelmű: a nyílt  testületi, bizottsági ülésekre be lehet menni, felvételt lehet készíteni. Mégsem felesleges ezt az önkormányzat saját rendeletében is leszögezni, hiszen igen gyakori, hogy kínos ügyeknél a tagok szavazással megtiltják a közvetítést vagy mondvacsinált jogi érveléssel kiküldik az érdeklődőket mondjuk egy bizottság üléséről. A legtisztább az volna, ami nagyvárosoktól el is várható, hogy az üléseket automatikusan közvetítsék online. Az élő közvetítést is el lehet látni metaadatokkal, ami azt segíti, hogy a jegyzőkönyvvel párhuzamosan bele lehet keresni egyes napirendi pontokba a felvételben. Pluszpont, ha a videókhoz felirat is készül, amely segíti a siketek és nagyothallók tájékoztatását - ez a jegyzőkönyv, illetve korszerű hangfelismerő szoftverek segítségével nem jelent nagy többletmunkát.

 

2. Közérdekű adatigénylések (2-5. §)

Az önkormányzat vállalja, hogy főszabályként nem igényel költségtérítést a közérdekű adatigénylések teljesítéséhez. Úgy gondoljuk, hogy a közérdekű adatok megismerése minden állampolgár alapvető joga. Ugyanakkor kivételes esetekben előfordulhat, hogy egy adatigénylés teljesítése messze meghaladja egy intézmény kapacitásait. Ilyen esetekben elfogadhatónak tartjuk a méltányos, átláthatóan megállapított és jól igazolható költségtérítés igénylését. Fontos ugyanakkor, hogy a megfelelő informatikai ügykezelés, adatrögzítés nagyban elősegíti, hogy jó formában semmilyen adatigénylés ne okozzon jelentős fennakadást, sőt, ne is kerüljön rá sor, hiszen minden közérdekű információ megtalálható az intézmény honlapján.

A beérkező közérdekű adatigényléseket és az azokra adott válaszokat az önkormányzat a válaszadást követően két héttel anonimizálva közzéteszi. Gyakori, hogy többen ugyanarra az információra kíváncsiak, célszerű az atlatszo.hu által működtetett KiMitTud oldalhoz hasonlóan elérhetővé tenni a beérkezett adatigényléseket és az azokra adott válaszokat, amennyiben ezt az adatigénylő nem ellenzi. A közzététel késleltetése azért javasolt, mert újságírók méltányolható érdeke, hogy legyen idejük feldolgozni egy ügyet, illetve az adatigénylés ne adjon esetlegesen másoknak olyan jelzést, amely meghiúsíthatja az oknyomozást. Mivel az adatigénylő személye személyes adat, azt nem szükséges nyilvánosságra hozni.

 

3. Átlátható költségvetési gazdálkodás (12-13. §)

Az önkormányzat költségvetése legyen elérhető közérthető, ábrákkal illusztrált formában az önkormányzat honlapján. Emellett nyers, géppel feldolgozható, táblázatos formában, lehetőleg COFOG szerinti, vagy az államkincstári rendszerben rögzített bontásban is legyen letölthető az elemi költségvetés, annak esetleges módosításai, a költségvetés végrehajtásáról szóló évközi beszámolók és az éves beszámoló. A lezárt évek adatai maradjanak elérhetőek az egész ciklusra vonatkozóan nyers, géppel feldolgozható formában. Az önkormányzat hasonló szempontok alapján tegye közzé a tulajdonában lévő önkormányzati vállalatok, általa működtetett egyéb intézmények költségvetését is.

A szabályozás célja, hogy a nyers adatok által szakértők, újságírók, civilek számára elemezhetővé, összehasonlíthatóvá tegye az önkormányzat gazdálkodását. Mivel az időbeli és önkormányzatok közötti összehasonlítás megköveteli az egységes adatstruktúrát, ezért fontos valamilyen adatközlési szabvány előírása. Erre alkalmas a COFOG (kormányzati funkciók) szerinti bontás, de a legegyszerűbb, ha az önkormányzat egyszerűen nyilvánosságra hozza az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. (Áht.) 108. § (1) bekezdése és az Áht. 108/A. §-a szerinti adatszolgáltatási kötelezettségek következtében az Államkincstár részére szolgáltatott adattáblákat. Ha a Kincstár láthatja, a helyi lakosok is láthassák, hiszen ebben személyes adat nincs. 

kovi.PNG

A költségvetés grafikus ábrázolása ("Állampolgárok költségvetése") azért szükséges, hogy az állampolgárok alapvető szinten tájékozódni tudjanak az önkormányzat kiadásairól, bevételeiről. Erre használhatóak az interneten elérhető,  a költségvetés bemutatására készült alkalmazások. Ezek közül egy a K-Monitor által készített nyílt forráskódú platform, amelynek egy korábbi verzióját Zugló Önkormányzatával hoztuk létre. A költségvetés vizualizáció feltétele a részvételi költségvetési mechanizmusok bevezetésének is. A vizualizáció elkészítésében a K-Monitor szívesen nyújt technikai segítséget az említett alkalmazások használatához!

A mintaszabály előírja a költségvetési tervezés folyamatának nyilvánosságát is (pl. koncepció, intézményvezetőkkel folytatott egyeztetés) és a költségvetési előterjesztés formáját is részletszabályokkal teszi még informatívabbá. Számos magyar település hasonló dokumentumai már így készülnek: közérthetően kifejtik az egyes előirányzatok tartalmát, felvázolják a döntési dilemmákat, indokolják a változtatásokat és bemutatják a tervezetet a költségvetési egyensúly szempontjából. Szerintünk Ez a Minimum!

Az önkormányzati tulajdonban lévő vállalatok üzleti tervét, amelyek formátuma eltér az önkormányzati költségvetéstől, ugyancsak ajánlott közzétenni, így nem csak másfél éves csúszással a beszámolókból deríthető ki, hogy mennyi pénzzel gazdálkodott egy szervezet. Civil munkánk során sok helyen merült fel igényként az önkormányzat pályázati aktivitásának nagyobb nyilvánossága: beazonosítható módon számoljanak be az általa (pl. minisztériumokhoz, EU-s programokra) beadott pályázatokról. Az elnyert pályázatokkal kapcsolatban tegyék közzé a pályázat pontos megnevezését, a projekt ismertetőjét, beszámolóját, illetve a támogatási döntés időpontját. A pont célja, hogy biztosítva legyen az önkormányzat által beadott és elnyert pályázatok beazonosíthatósága, számon kérhetősége, vagyis az, hogy a döntéshozó ne élhessen vissza információs előnyével és hivatkozhasson beazonosíthatatlan "remélt pályázatokra", ezzel szerelve le helyi civil kezdeményezéseket, javaslatokat.

 

4. Nyilvános szerződések, közbeszerzések (8. §, 14-15. §)            

Az önkormányzat az ügyviteli folyamat részeként tegye közzé a honlapján a szerződéseit, megállapodásait (és azok módosításait). A szerződések fontosabb paramétereit elektronikusan kereshető adatbázisban tegye elérhetővé (szerződéskötés dátuma, szerződő partner, szerződés összege, tárgya, érvényesség), a szerződések szövegét pedig digitalizálva (pl. formátumban) is hozza nyilvánosságra.

Az önkormányzati átláthatóság egyik fő mércéje a szerződések átláthatósága. Ám attól, hogy egy önkormányzat “mindent” feltölt a honlapjára, még nem lesz átlátható, hiszen embert próbáló feladat több ezer dokumentum között megtalálni azokat, amelyekre az állampolgár, újságíró, vagy éppen önkormányzati képviselő kíváncsi. Ezért kulcsfontosságú a kereshetőség és a közzététel módja. Az általunk készített mintarendelet ezért egy szerződés-lista közzétételéből indul ki, amely tartalmazza a szerződés legfontosabb metaadatait, amelyekből az érdeklődő már jó eséllyel meg tudja állapítani, hogy mit keres. A lista elemeire kattintva legyenek elérhetőek a szerződés részletei, illetve maga a szerződés és az ahhoz kapcsolódó dokumentumok (módosítások, kifizetések, teljesítésigazolás). Ha itthon nincs is szlovák vagy cseh mintára kötelező közzététel egy egységes állami adatbázisban (ott ez a hatályba lépés feltétele!), az önkormányzatok így is példát tudnak mutatni a kormánynak.

A javasolt szabályozás megteremti a legfontosabb metaadokra való szűrhetőséget, amellett, hogy elvárja a szabadszavas keresés lehetőségét is. Utóbbi azáltal válik lehetségessé, hogy a szerződések nem kizárólagosan szkennelt pdf-ben elérhetőek, hanem géppel kereshető szöveges formátumban is rendelkezésre állnak. Sokan szeretnek arra hivatkozni, hogy csak az aláírt (majd beszkennelt) szerződés tekinthető hitelesnek. Ezt egyrészt lehet jelezni a szöveges változaton vízjel formájában, másrészt jobb arra berendezkedni, hogy hamarosan a pecsétet és a tollat a digitális aláírás fogja helyettesíteni. A szabályzat fontos eleme, hogy megköveteli a szerződés és az azt megalapozó döntésről tájékoztató dokumentum (pl. testületi ülés jegyzőkönyve) összekötését, amit szükséges megtenni a szerződések és az azokhoz tartozó közbeszerzések között is. Ezáltal teljes egészében követhetővé válik, hogy miként született meg egy beruházásról egy döntés, és azt milyen eljárások, szerződések követték. A most hivatalba lépő képviselők tudnának mesélni, milyen hasznos volna, ha ezt már az előző ciklus városvezetői is így tették volna közzé!

 

A KÖZBESZERZÉSEK ÁTLÁTHATÓSÁGA

Az EKR rendszeren keresztül tegyék közzé az önkormányzat és cégei által kiírt vagy kötött, 1 millió forintot meghaladó beszerzéseket, azok módosításait, a szerződéskötést megelőző kiválasztási eljárások, közbeszerzések dokumentumait (az eljárás hirdetményei, egyéb dokumentumok pl. szerződéstervezet, műszaki leírás és árazatlan költségvetés, összegzés az ajánlatok elbírálásáról, döntéshozók neve, ajánlatok). Legyenek elérhetőek a szerződések teljesítéséről beszámoló dokumentumok. Az önkormányzat honlapján jelenjen meg az EKR-re feltöltött információra mutató link.

 Az EKR rendszer az állam által működtetett elektronikus közbeszerzési rendszer. Ugyan létezhetne ennél átláthatóbb és jobb központi közbeszerzési felület, de adottságnak vettük, hogy jelenleg itt épül az ország legnagyobb közbeszerzési adatbázisa. Az EKR lehetővé teszi, hogy közbeszerzési értékhatár alatti beszerzéseket is folytassanak a felületein, illetve egyéb beszerzések dokumentumait is közzétegyék itt. Az EKR-es vállalás célja, hogy a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzések is váljanak országosan elérhetővé, ezzel serkentve az önkormányzati megbízásokért zajló versenyt új szolgáltatók felkeresését, illetve ajánlatok összevetését más településeken szolgáltató cégek ajánlataival, áraival. A közbeszerzési értékhatárt elérő beszerzéseket az önkormányzat amúgy is ezen a rendszeren keresztül bonyolítja. Középtávon elképzelhető célnak tartjuk egy modern beszerzési és értékesítési online rendszert fejlesztését, amely lehetővé teszi progresszív önkormányzatok számára, hogy az EKR-nél átláthatóbb és korszerűbb módon bonyolítsák az értékhatár alatti beszerzéseiket. Mivel a rendszer folyamatos fejlesztés alatt áll, a rendelet elfogadását megelőzően érdemes egyeztetni annak működtetőjével.

 

Az ingatlanok értékesítésére, bérbeadásra vonatkozó szerződéseknél legyenek elérhetőek az ingatlan pontos adatai és annak értékbecslése is. A becsült árnál olcsóbban értékesített, vagy bérbe adott ingatlan esetén tegyék közzé e döntés indoklását. A transzparens ingatlangazdálkodás, az elmúlt évtizedek egyik fontos önkormányzati témája, ritkán érvényesült. Mivel szorosan kapcsolódik a lakáspolitikához, nem feltétlenül tartjuk szükségesnek, hogy az átláthatósági rendelet keretében szabályozzák részleteiben, hiszen abban a szerződések átláthatósága biztosítja a nyilvánosság legalapvetőbb, ámde nem elégséges szintjét ebben a kérdésben. Célszerű lehet tehát az ingatlangazdálkodást a lakásrendelettel együtt szabályozni, de ezt minden önkormányzatnak a saját igényei szerint kell eldönteni, attól függően, hogy mennyire fontos területe a működésnek. A cél hasonló, mint a szerződéseknél, legyenek jól kereshetőek az ingatlan gazdálkodásra vonatkozó szerződések, dokumentumok, illetve váljon transzparenssé az ingatlanok pályáztatása, értékesítése.

 

kiadvany_cover.png

  

  

Mit lehet kezdeni a város érdekében ezekkel az adatokkal? Önkormányzatiság témájú tanulmányunk és példatárunk épp ezt járja körül. A tanulmány itt olvasható.

Támogassatok minket, hogy minél több képviselőjelölthöz tudjuk eljuttatni az átláthatóság és a részvételiség fontosságának üzenetét! Már havi három kávé ára is nagy segítség.

 

 

 

5. Önkormányzati tulajdonú vállalatok (9-10. §)

Az önkormányzat tegye közzé a részben vagy egészben tulajdonában lévő cégek listáját, megjelölve a tulajdoni hányadát. A cégek tegyék közzé aktuális irányítási struktúrájukat, legfőbb döntéshozó testületeik összetételét, szervezeti felépítésüket, stratégiájukat, éves terveiket, céljaikat, szervezeti és működési szabályzatukat. Ebben az esetben is célszerű egy listával indítani, amelyen minden olyan külső intézmény elérhető, amelyben tulajdonos az önkormányzat, vagy amelyet irányít. Ez természetesen összeköthető a törvény által előírt közzétételi listával, lehet annak a kiegészítése, következő szintje. Rájuk a mintaszabályozás szerint az önkormányzatokra érvényes átláthatósági szint volna kiterjesztve: honlapjukon tegyék közzé szerződéseik kereshető adatbázisát (a legcélszerűbb, ha a központi önkormányzati szerződésadatbázis rájuk szűrt verzióját ágyazzák be honlapjukra). A vállalatok is az EKR rendszeren keresztül is tegyék közzé az 1 millió forintot meghaladó beszerzéseiket. Az önkormányzat által részben vagy egészben tulajdonolt vállalatok éves pénzügyi beszámolói, könyvvizsgálói és egyéb jelentései legyenek elérhetőek az adott cég honlapján. Legyenek elérhetők a főbb tisztviselők és döntéshozók javadalmazása, jutalmai. 

A 100 millió forintnál nagyobb költségvetésű vállalatok a tulajdonos önkormányzat által elfogadott, belső antikorrupciós szabályzatot alakítsanak ki, és ezt tegyék közzé. A vállalatok szolgáltatásukkal összhangban alakítsanak ki panaszkezelési, közérdekű bejelentéseket fogadó mechanizmusokat, a panaszkezelés eredményeiről pedig évente számoljanak be a honlapjukon közzétett beszámoló formájában - szól az Ez a Minimum! vállalása. Mivel ez sokkal inkább a vagyongazdálkodási, vagy hasonló rendelet része kell, hogy legyen, az átláthatósági mintarendelet nem foglalkozik vele. A gyakorlati megvalósításhoz ajánljuk a BM önkormányzati integritás témában megjelent anyagának áttanulmányozását.

 

6. Elszámoltatható döntéshozók (7. §, 11. §)

Minden képviselő, polgármester, alpolgármester vagyonnyilatkozata, valamint az önkormányzati cégek vezető tisztségviselőinek a vagyonnyilatkozata legyen elérhető az önkormányzat oldalán, géppel olvasható formában is. Ezeket évente frissítsék, a korábbiak pedig az érintettek önkéntes vállalása alapján maradjanak elérhetők, amíg az adott képviselő, tisztségviselő a településen, illetve az önkormányzat cégében tevékenykedik.

A vagyonnyilatkozati szabályozás sajnos, ahogy a rendelet tervezetében is megfogalmaztuk csupán sebtapasz. A probléma gyökere a rossz jogszabály. Minden vagyonnyilatkozati közzététel az érintettek beleegyezésétől függ, nem kikényszeríthető, legfeljebb indikátora annak, hogy ki veszi komolyan az átláthatóságot és a számon kérhetőséget az önkormányzatban. A szimpla közzétételen túl nagy előrelépést az jelent, ha a vagyonnyilatkozatok tartalma egyetlen adatbázisban, könnyen áttekinthető és feldolgozható formában is elérhető. A minimumprogramon túl a mintarendelet lehetőséget nyújt, hogy a döntéshozók hozzátartozói is közzétegyék a vagyonnyilatkozataikat. A vagyonnyilatkozati átláthatóságra a jogszabály reformjáig az ideális megoldás egy olyan adatbázis megalkotása lenne, amelyen önkormányzatokon átívelően a törvény által előírtnál teljesebb adattartalommal közzétennék vagyonnyilatkozataikat a képviselők. Hogy ne váljon politikai színjátékká, a vagyonnyilatkozati eljárás is külön szabályozást igényel, azonban azt ebben a rendeletben is fontosnak tartottuk leszögezni, hogy a lefolytatott eljárások eredményeiről tájékoztatást kelljen adni. A tanácsnokok munkáját gyakran átláthatatlan, ezt is orvosolni kívánta a rendelet, amelynek köszönhetően világossá válik, hogy egy tanácsnok mennyi plusz juttatásért milyen feladatokat látott el.

 

A mintarendeletben javasoltuk néhány további fontos terület szabályozását is. Ezek közül az egyik a közérdekű bejelentők védelmét szolgáló rendszer kialakítása, amelynek működtetéséért egy átláthatósági biztos felelős. Ehhez a rendeleten túl részletes szabályozás megalkotása is szükséges, ezért célszerű konzultálni az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalával és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal, hogy az elfogadni tervezett szabályok minden esetben megfeleljen a törvényi kereteknek. Ahogy írtuk, az átláthatósági rendelet, csak a legalapvetőbb átláthatósági kérdéseket helyezi keretrendszerbe. Ezen témák részletes szabályait, felelőseit az SZMSZ-ben, közbeszerzési szabályozásban, összeférhetetlenségi szabályokban, etikai kódexben és egyéb szabályzatokban (pl lobbisták fogadásának rendje) kell lefektetni.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy e mintaszabályozás egy vitaanyag, amelyet minden önkormányzatnak ajánlott testületileg és a helyi nyilvánossággal is megvitatni, a helyi igények szerint kiegészíteni. Az erre vállalkozó képviselőknek, polgármestereknek sok sikert kívánunk a következő hónapok munkájához!

  

1_7.png


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr615349330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.