Dunaújvárosi látogatásával a miniszterelnök lassan elfogyasztja a kormánypárti vezetésű megyei jogú városokat. Hátra van még Győr, Lázár Hódmezővásárhelye és az ellenzéki Salgótarján és Szeged - esetleg más nagyvárosok. A shownak ugyanis folytatódnia kell, hiszen a cél egyértelműen a vidéki hátország megerősítése 2018-ra. Egy 4 milliárdos szolnoki útépítési csomag kapcsán azt néztük meg, milyen ellentmondások, kritikák vethetők fel a több százmilliárdnyi fejlesztési pénz átláthatatlan, diszkrecionális elköltésével kapcsolatban.
"A politika és a hentes szakma között sok a hasonlóság, hiszen a hentes sem a vevő előtt készíti a virslit, amelyet aztán elad a pultnál." Orbán mondása különösen igaz a választók lekenyerezésére szolgáló intézkedésekre. igaz. Hogy kifizetődő stratégia-e a választói mag megdolgozása (a kistelepülési klientúrarendszeren felül) a billegő, pl. fővárosi körzetekkel szemben, döntsék el a politológusok, számunkra érdekesebb a közpénz útját követni, hisz a nagyszabású beruházások mostanában kezdenek ígéretből költségvetési tétellé válni. A Modern Városok Program 2015 tavaszán indult, ám a turnén elmondott Orbán-beszédek programadó félmondatain kívül nem sokat tudtunk meg róla. A miniszterelnök megérkezik, barátkozik a választókkal, beszédet mond, amelyben hosszan ecseteli a városvezető karakán kiállását a forrásokért zajló küzdelemben, tréfálkozik, hogy a gazdasági minisztere le fogja teremteni az utolsó pillanatban nagyvonalúan az ígéretek közé csempészett milliárdos tételért, végül együttműködési megállapodást írnak alá az önkormányzat által legfontosabbnak gondolt, több tízmilliárdos fejlesztésekről.
A program a jelenlegi ciklus kisgömböce, még csak most kezdődött, de már többször módosítottak miatta költségvetést. A folyamat politikai stratégiaként jól érthető, programnak azonban nehezen nevezhető, hiszen szakpolitikai prioritásokat tükröző pályázatos programozás helyett elvben a városok saját elképzelésein és lobbierején múlik, mire mennyi pénz teremjen a költségvetésben. Zömmel uniós pénzből nem finanszírozható utak, munkahelyteremtő, kulturális, egyházi és sportberuházásokról beszélünk, egészségügyre vagy oktatásra nem itt, nem e program keretében költ a kormány. A modern város definíciója tehát nem valamifajta eszményített életformában vagy életszínvonalban ragadható meg: némi éllel modern városnak az az önkormányzat számít, amely a legtöbb, legjobban kommunikálható fejlesztést képes lebonyolítani 2018-ig, akár úgy is, hogy korábban már elindított projekteket tol be a program égisze alá. A fejlesztési források ilyen átgondolatlan, politikailag célzott felhasználása, amelynek része az uniós pénzek 2017. júniusáig tervezett elköltése, azért sem szívderítő, mert az idei év első három hónapja azt mutatja, ezek nélkül a hordozórakéták nélkül a magyar gazdaság nem lesz képes növekedni.
Amikor a program az idei év elején átkerült az önkormányzatokat felügyelő Belügyminisztériumtól a Miniszterelnökséghez (a felügyeletet az NFM végzi), már rosszat sejthettünk, ráadásul az is kiderült, hogy a turnén “megkötött” szerződések sincsenek kőbe vésve, Orbán csak a “sarkalatos pontokat” jelenti be. Nem segíti a monitorozást, hogy a szerződéseket az önkormányzatok kötik meg, és ettől függetlenül kerül bele a pénz a költségvetésbe, ezért most még nincs, nem is lehet listánk a támogatott projektekről és a közbeszerzést elnyert cégekről. Mégis kíváncsiak voltunk, hogy zajlik az egyeztetés a város és a kormány között, milyen szempontok alapján támogat egy projektet a kormány, ezért első lépésben kikértük az egyik szolnoki projekt szerződéseit.
A szolnoki milliárdok nyomában
A kormányfő szolnoki utazására tavaly júniusban került sor. A támogatott projektek között Szolnokon akadt sporttelep fejlesztés, strandfürdő felújítás, művésztelep-rekonstrukció. Egy december 17-i sajtótájékoztatón a polgármester bejelentette, hogy a csomag része lett egy 4 milliárdos városi járda- és útfelújítás is, amit az önkormányzat honlapján csak úgy jellemeztek, mint a “város életében egyedülálló” fejlesztés, amelyben “28 helyszínen 11 kilométernyi út, 22 kilométer járda burkolata újul-, illetve épül meg”. Az önkormányzatnak a megkötött szerződések teljes anyagát nem, csupán néhány adatot kell a szerződésekről a honlapján feltüntetnie az információ-szabadságról szóló törvény szerint, így közérdekű adatigényléssel kellett kikérnünk az egyedülálló fejlesztés dokumentumait. A 2016-os szolnoki költségvetésben ugyanis négymilliárd forint kiadási költséggel szerepel a program “Belterületi utak, járdák, parkolók felújítása” néven, a szerződések listájában pedig három releváns vállalkozási szerződést is találtunk.
Kivitelezők
Sajnos ha itthon terem 4 milliárd útépítésre, akkor már meg sem lepődünk, hogy minden összefügg mindennel. Az önkormányzattól kapott szerződésekből kiderült, hogy már jóval a Modern Városok előtt, 2013-ban (!) kötöttek egy négy évre szóló keretmegállapodást a Duna Aszfalt-tal, így a mostani projekt tervezési és kivitelezési munkáit is ők látták el. A sztori még egy 2012-es Európai Uniós projekttel indult el, és talán most, a kormány beavatkozásával fejeződhet be. Sajnos a Modern Városok szerződéseit nincs mód külön figyelni, ám a keretmegállapodás már korábban is felkeltette a figyelmünket. A Red Flags nevű alkalmazás a magyar, uniós értékhatár feletti összegű közbeszerzési hirdetményeket figyeli, és a hirdetmények kockázatos elemeit szakértői indikátorok révén automatikusan felzászlózza. A szolnoki önkormányzat Duna Aszfalttal kötött keretmegállapodása is megtalálható az oldalon, amit regisztráció után lehet megtekinteni. Egészen ritka, hogy egy hirdetmény hét jelzést is kapjon. Az, hogy a szerződést 400 millió és 10 milliárd közötti értékre kötötték, arra enged következtetni, hogy maguk sem tudták, hogy biztosan számíthatnak a kormányzati segítségre.
Miután a közgyűlésen átment az előterjesztés, a keretmegállapodásnak megfelelően ajánlatot kértek a Duna Aszfalttól, majd vállalkozási szerződést kötöttek velük, a munkálatok elindultak. A pénz ugyanakkor még nem érkezett meg a központi költségvetésből, ez a diszkrepancia pedig komoly gondot okozhat, ha tömegessé válnak az ilyen ügyletek, hiszen elvben a kormány még kihátrálhatna a támogatás mögül, de olyan is elképzelhető, hogy az önkormányzat megkapja a vissza nem térítendő támogatást, később azonban elügyetlenkedi a projektet. A cél azonban közös, és ehhez a kormánynak minden felügyeleti és politikai eszköze megvan: átadni a fejlesztéseket a választásokig. A szolnoki példa felhívja a figyelmet arra, hogy érdemes odafigyelni a program keretében kötött szerződésekre egyrészt azért, hogy megértsük, vajon mi alapján osztották a pénzeket, volt-e politikai elfogultság a kormányzat részéről - továbbá azért, hogy kiderüljön: a holdudvar gazdasági érdeke milyen mértékben és hatással metszi keresztbe a fejlesztési pénzek útját.
Az adatigénylés anyagát, az önkormányzat válaszát, és a kapcsolódó szerződéseket, konzultációs eljárásokat innen tudod letölteni. Ha elindulnak a projektek, ki fogjuk kérni a Miniszterelnökségtől az összes támogató okiratot, hogy átfogóbb képet adhassunk a támogatások elosztásáról és a közpénzek mozgásáról.
A Duna Aszfalt felemelkedése és a szolnoki közbeszerzés
Orbán Viktor és Simicska Lajos szakítása után a Közgép háttérbe szorult az építőiparban, olyan tendereken, ahol korábban tarolt. A beruházások azonban maradtak a párt gazdasági holdudvarában: a Közgép helyét mára a Duna Aszfalt vette át, a cég nem csak Szolnokon, de Kecskeméten és Szekszárdon is felbukkant a Modern Városok körül. A tiszakécskei székhelyű cégnek olyan jól ment az üzlet, hogy Szíjj László tulajdonostársa, - egyben gyermekkori barátja - Varga Károly hirtelen kivált a cégből, és megalapította a Hódút kft-t, szintén tiszakécskei székhellyel. A Válasz.hu kérdésére nem is tagadták a két cég közötti kapcsolatot, “a Duna Aszfalt Kft. a mélyépítés széles spektrumát lefedve végzi tevékenységét az ország egész területén, a Hódút Kft. pedig főként az ország déli és keleti régiójában foglalkozik útépítési, útfelújítási és környezetvédelmi beruházások megvalósításával”, írták a lapnak. Akit érdekelnek a részletek, azoknak ajánljuk az Index tavalyi cikkét.
A szolnoki ügyben három szerződést kaptunk az önkormányzattól, egy tervezési munkákról, egy kivitelezési szakaszról, valamint egy, a helyi futball stadion melletti parkoló építésére vonatkozót. Mindhármat idén, februárban, illetve márciusban kötötték, összértéke 2 milliárd 900 millió forint. Mivel a helyi költségvetésben szerepel az összeg, így az államtól el kell jutnia a pénznek a szolnoki városkasszába. Az önkormányzat 2015. december 10-én tartott nyílt közgyűlést, ahol elfogadták azt az előterjesztést, ami a járda- és útfelújítási program intézkedéseiről szól. A határozatban úgy fogalmaznak, hogy a fejlesztés forrását a Központi Költségvetésből biztosítják, amit az 1885/2015. (XII. 3.) kormányhatározat 4. pontja szerinti BM rendelet irányoz elő.
Az idén február, illetve márciusban kötött szerződésekben viszont már az 1003/2016. (I. 13.)-os kormányhatározatra hivatkoznak, ennek hátterében valószínűleg az állhat, hogy még a 2015-ös év végén próbálták kifizetni a pénzt az önkormányzatnak, ami azonban nem tudott előállni konkrét tervekkel az idő rövidsége miatt. A napokban szavaz az Országgyűlés az NGM javaslatáról, ami biztosítja az anyagi fedezetét a Modern Városok program egy részének, és módosítja az idei költségvetést. Ez az 50 milliárd viszont nem fogja fedezni a program teljes költségét, a hiányzó forrást a következő évi költségvetés fogja tartalmazni, illetve már a tavalyi évben is elment erre a célra 25 milliárd forint, a teljes program összköltségéről annak lezárásáig csak találgathatunk.
Szadai Levente - Merényi M. Miklós, a nyitókép forrása: Kölcsey TV
Címkék: önkormányzat közpénz közbeszerzés átláthatóság adatigénylés modern városok
3 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
nu pagagyí 2016.06.01. 11:00:58
Enzo 2016.08.12. 19:51:42
www.filedropper.com/modernvarosokszolnokutjardaszerzodesek
Kell ehhez regisztrálni, vagy valamit?
vamosk 2016.08.15. 11:22:01
drive.google.com/file/d/0B7lgB28VRQA3X2ZkVW1qd3c5Z0U/view?usp=sharing