háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (246) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (16) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (4) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (80) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (26) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (76) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (45) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (11) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (17) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (4) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) média (9) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (71) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (3) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (45) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (22) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Törvénybe foglalták, dicsekedtek vele, majd csendben visszavették

MerényiM // 2023.04.12.

Címkék: költségvetés átláthatóság adatigénylés

A "kétharmados" NER rendszerének évről évre elfogadott költségvetése régóta nem több bűvésztrükknél. A dokumentum hozzáférhetetlen az adófizetők számára és lényegében semmilyen korlátot nem szab a kormány számára, hogy az úgy költse a közpénzt, ahogy akarja. Az ideihez még a választókat elvben képviselő Parlamentet is csak utólag kérdezték meg! Varga Mihály repertorájába idén egy új trükk is bekerült - a K-Monitor adatigénylésekkel próbál utánajárni a 250 milliárdos, rejtett megszorító csomagnak.

 

nevtelen_terv_25.png

 fotó: Németh Szilárd Facebook oldala

A költségvetés fiktív jellege nem absztrakt jogtechnikai probléma! Az, hogy a közös kasszába befolyó tízezer-milliárdokat mire költik el, a parlamentáris demokráciák legfontosabb döntése, amiről minden ilyen rendszerben éles - és sokszor a párthatárokat átmetsző - vita van. Az a tény, hogy itthon erről lényegében néhány tucat kormánytag dönt, és maguk a döntések sem követhetőek nyomon az állampolgárok számára, azt okozza, hogy a tömeges állampolgári igények helyett hatalomtechnikai szempontok kerülnek előtérbe. Így fordulhat elő, hogy a rekordmagas infláció miatt egyre szélesebb kört sújtó megélhetési nehézségeket nem igazán kezeli a büdzsé, a szegények adójának számító ÁFÁ-ból továbbra is egyre több és több bevételt szed be a kormány. Ez - és az ágazat kormányzaton belüli csekély súlya - okozza azt is, hogy előbb jut pénz látványberuházásokra és a megasporteseményekre, vagy a Vodafone megvásárlására egy piaci magáncég számára, mint a tanárok évek óta követelt béremelésére. 

 

Gránitszilárdságról itt szó sincs

A 2023-as büdzsé több szempontból szintlépés volt a NER gyakorlatában. A tavaly nyáron elfogadott büdzséről annak irreális sarokszámai miatt mindenki tudta, hogy csak papíron létezik. A teljes átdolgozásra azonban az év végén már a Parlament nélkül került sor. Az új költségvetést ötven órával az év vége előtt tették közzé a Magyar Közlönyben. Mindehhez az évek óta hosszabbított veszélyhelyzet ad felhatalmazást. Putyin háborújára hivatkozva az Orbán-kormánynak nem kell alkalmazni az államháztartási törvény központi költségvetés előkészítésére, szerkezetére, tartalmára vonatkozó rendelkezéseit. Annyi kikötés van csupán, hogy a módosításnak átláthatónak és ésszerűen rendezettnek kell lennie. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a parlamenti elfogadáskor szokásos, strukturált, több ezer oldalnyi szöveges és számszaki indoklás és táblázat helyett csupán a főbb számokat tartalmazó (a változtatást és annak indokoltságát nem részletező) 60 oldalas kormányrendeletet adtak ki. Márciusban a látszat kedvéért sor került a már hatályban lévő költségvetés parlamenti elfogadására is, indoklások ekkor sem születtek.

A Pénzügyminisztérium nem készít érdemi szemléltetést a költségvetéshez. A költségvetést közérthető, böngészhető formában harmadik éve készítjük el az állam helyett. Itt érhető el.

 A még a Kádár-rendszer gyakorlatához képest is szokatlan rendeleti megoldás nem azt jelenti, hogy innentől van egy olyan törvény, amihez a kormánynak tartania kell magát. Szintén a veszélyhelyzet miatt a kormánynak tág tere van az átcsoportosításokra. Alig néhány héttel a parlamenti ámen után máris elkezdtek kormányrendelettel módosítani: a családvédelmi büdzséből 5 milliárdot tettek át - meg nem nevezett - kiemelt rendezvényekre. Időközben a kamatkiadásokat is jelentősen megemelték az elfogadott törvényhez képest.

A követhetetlen átcsoportosításokat eddig nagyrészt a többletbevételek és el nem költött pénzek önkényes elosztogatására használták. Most azonban az egyre növekvő rezsikiadások és a dráguló adósságfinanszírozás miatt az osztogatás nem mehet tovább korlátok nélkül, és egyre jobban előtérbe kerülnek a közvélemény elől dugdosott megszorító intézkedések, zárolások, forrásmegvonások, álláshely-megszüntetések. A keserű pirulákat végső soron a lakosság kénytelen lenyelni, hiszen a közszolgáltatások válnak lassabbá, körülményesebbé - de a kommunikáció egészen más, mint 2010 előtt, amikor a kormány nyilvánosan igyekezett meggyőzni a lakosságot, hogy "összébb kell húzni a nadrágszíjat".

A Fidesz-KDNP kormány ezzel szemben az átláthatatlan költségvetésbe bújtatja el a megszorításokat. A költségvetés elfogadásakor magasabb összegeket kommunikálnak - ami a magas infláció miatt nem különösebben nehéz - ám a pénzek egy részét gyorsan vissza is veszik.

A költségvetési törvénybe az év végi rendelettel ugyanis beleírták: a minisztériumoknak, költségvetési szerveknek kiosztott - sikerként kommunikált - pénzből 250 milliárdot márciusban vissza is kell fizetni!

613/2022. (XII.29.) Korm.rendelet

10. § (1) ... a Kormány irányítása alá tartozó központi költségvetési fejezetek és elkülönített állami pénzalapok összesen 250 000,0 millió forintot kötelesek befizetni a 2. melléklet szerinti megosztásban a Magyar Államkincstár „2023. évi befizetések” megnevezésű ... számla javára 2023. március 16-ig. A fejezeteket irányító szervek vezetőinek 2023. február 15-ig intézkedési tervet kell készíteni a Kormány részére arról, hogy az e befizetéshez szükséges megtakarítást milyen módon érik el.

A legtöbbet az alábbi minisztériumok kell befizessenek:

Miniszterelnöki Kabinetiroda 34,5 milliárd Ft (a fejezeti főösszeg 6,7%-a)

Kulturális és Innovációs Minisztérium 34,2 milliárd Ft (3,5%)

Miniszterelnökség 32,2 milliárd Ft (4,7%)

Külgazdasági és Külügyminisztérium 25,9 milliárd Ft (6,5%)

Belügyminisztérium 23,8 milliárd Ft (0,7%)

Energiaügyi Minisztérium 20,7 milliárd Ft (4,9%)

Ezt az összeget az általuk kezelt fejezetből kell elcsipkedniük. Hogy pontosan mik azok a források, amiket meg kell vágniuk, azt költségvetési vizualizációnkban lehet legegyszerűbben megtalálni, a közgazdasági nézetet választva a KIADÁSOK között az Állami szervek kiadásai között böngészve.

Összehasonlításul: ekkora összeggel gazdálkodnak a minisztériumok (a zöld és piros jelölések a nyári törvényi és az év végi rendeleti verzió különbségét mutatják):

miniszteriumok2.png

Hogy pontosan honnan veszik el a pénzt, az a közzétett költségvetési adatokban valószínűleg nem jelenik meg egyhamar: elképzelhető, hogy csak az év második felében módosításkor, vagy csak a 2024-ben megszülető zárszámadáskor derül ki. Emiatt közérdekű adatigénylésben kikértük a minisztériumoktól a kötelezően elkésztendő intézkedési terveiket, illetve a kincstári számlára végül befizetett összeget. Így kiderülhet, hogy a kormánygépes utakon, a fogadásokon és juttatásokon, a kormányzati kommunikáción vagy az emberek által igénybevett közszolgáltatásokon spóroltak-e a tárcák 250 milliárdot. Ha választ kapunk, frissítjük a bejegyzést!

A megkérdezett minisztériumok szerint a benyújtott intézkedési terv döntés előkészítését szolgálja így azt - hivatkozással az Info. tv. 27. § (6) bekezdésére - nem áll módjukban megküldeni.

 

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?

Támogasd a K-Monitort adód 1%-ával!


Címkék: költségvetés átláthatóság adatigénylés

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr3118100754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.04.13. 20:08:59

Az az én bánatom, hogy ha haragszom ezekre a sok stikli miatt, akkor sem tudom, hogy mihez kezdhetnék.


süti beállítások módosítása