háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (98) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (14) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (66) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (79) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (84) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (70) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (43) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Bécsben már tudják, hogyan lesz öt lépésben nyíltabb a kormányzás

MerényiM // 2016.10.12.

Címkék: átláthatóság nyílt kormányzás OGP

Bécs önkormányzata megjelentetett egy tanulmányt arról, hogyan lehet egy fejlett nyílt kormányzási eszköztárral rendelkező városban hatékonyan serkenteni az állampolgári részvételt a közösségi média felhasználásával. A bécsi modell friss tudományos eredményekre támaszkodik, ráadásul folyamatosan frissítik, ez már a 3.0-s verzió. A tanulmány kifejti, hogy miért fontos és hogyan valósítható meg az állami hivatalok átláthatóságának növelése, ebből pedig Budapest és az okosodni kívánó magyar nagyvárosok is sokat tanulhatnak. 

 

cover_1.png

 

A cikk egy 2009-es amerikai tanulmány alapján készült, illetve azt egészíti ki és pontosítja számos helyen. Egy állami hivatalnak a nyílt kormányzás elérésének érdekében egy öt lépésből álló folyamatot vázol fel a kezdeti feltételek biztosításától (ez itthon is rendelkezésre kell, hogy álljon) az adatok felszabadításán (amiért az önkormányzati minimum projektünkben harcoltunk) keresztül a ma itthon még csak szórványosan jelenlévő nyílt részvétel és nyílt együttműködés kialakításán át egy ideális, általános elkötelezettségig. Ez a lépcsőfok a végcél, elérése jelenti az adott hivatal folyamatos, eredményes együttműködését a társadalommal.

A kezdeti feltételek (1) napjaink információs társadalmaiban általában adottak. Az első fázisban a kormányszerv rendelkezik egy weboldallal, ahol megtalálhatók az általános információk a hivatal működésével kapcsolatban. Ez általában törvényi kötelezettség, de a közzététel gyakran nem felhasználóbarát. A legtöbb kormányzati szerv ugyan rendelkezik hivatalos weblappal, ám az információk gyakran elavultak, nem lényegesek. Az adatok valódi nyilvánossága (2) felé történő továbblépés azt jelenti, hogy a hivatal szelektálja a társadalom számára releváns információkat és adatokat a hivatal működésével kapcsolatban így közli őket. A cikk erre egy amerikai példát hoz, de említsük meg jó gyakorlatként a magyar nagyvárosok honlapjain is fellelhető ügyintézési iránytűket, amelyek segítik a konkrét üggyel érkező állampolgárok tájékozódását.

A nyílt együttműködés (3) fokozatába akkor lép egy közintézmény ügyfeleivel tartott kapcsolata, ha a közösségi médián keresztül is nyit az érdeklődők felé. A Facebook, YouTube, Twitter, Flickr felületein a felhasználóknak lehetőségük van véleményezni a tartalmakat, ezáltal segítve a hivatal működését. Többre kell gondolnunk a minden város számára létrehozott közösségi profilnál, amely csak egyirányú kommunikációt valósít meg, de nem ösztönzi a városlakókat interakcióra. A cikk jó példaként hoz fel egy bécsi részvételi projektet, amelyben az érintettek dönthettek arról, milyen kulturális eseményeket szeretnének látni a városban, mindezt egy közösségi média kampánnyal érték el. Lengyelországban több helyen működik részvételi költségvetésamely hibái ellenére sok tekintetben túl tudott lépni az egyirányú városi PR-on, ami ugyan rendszeresen, friss információkat kommunikál, de nem jelent valódi részvételt. 

A nyílt részvétel (4) azt jelenti, hogy az egyes szervek és hivatalok egymás apparátusával tartott kapcsolatáról áthelyeződik a súlypont a közösségi kapcsolatokra: pl. felmérések, kutatások és rendszeres találkozók révén kikérik az emberek, érintett csoportok véleményét is. A cikk példaként a thegovlab.org oldal működését hozza fel, ami direkt módon az átláthatóság növelésére szakosodott, de számtalan olyan esetet említhetünk, amikor egy város maga szervezett hackathont arra, hogy működési adatait a polgárok számára is fogyasztható formára hozza. Ilyen szintű nyíltságra talán a Budapesti Közlekedési Központ működése lehet jó hazai példa, ahol a rendszeres kapcsolattartás és konzultáció mellett API-n lekérhetők és újrahasználhatók a tömegközlekedési információk. 

Az utolsó állomás az általános elkötelezettség, ami a fentieket a szervezet filozófiájának részévé teszi, vívmányait hosszú távon fenntartja és fejleszti applikációkkal és egyéb felhasználóbarát intézkedésekkel. A tanulmány szerzői kifejtik, hogy ezek a lépések szigorúan egymásra épülnek, nem ugorhatók át, hatékonytalan, rengeteg energiát és pénzt emészt fel minden olyan próbálkozás, amely nem tudatosan egymásra épített szintek útján próbálja meg elérni a hivatali átláthatóságot. Sok sikert az építkezéshez a magyar állami szerveknek, a jó gyakorlatokról önkormányzati oldalunkon folyamatosan beszámolunk.

Ha érdekel a nyílt kormányzás, olvass utána:

Köszönjük a cikk elkészítéséhez nyújtott segítséget Tóth Gergő önkéntesünknek.

 

kovesd-euro-feher-jobb.jpg


Címkék: átláthatóság nyílt kormányzás OGP

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr9511798825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2016.10.13. 14:55:53

"Budapest és az okosodni kívánó magyar nagyvárosok is sokat tanulhatnak"

Csakhogy nem kívánnak.

Kossuth tér, Liget projekt, Vár projekt, rómaiparti mobil gát, fák kivágása egész Budapest területén, stb., nem kérik ki az emberek véleményét, kiemelt beruházássá nyilvánítják, hogy még saját maguktól se kelljen engedélyt beszerezni, és indul a fakivágás, beton öntés, borzalmakat építenek.

Ad Dio 2016.10.13. 15:13:48

Hogy illik bele ebbe a szép képbe az elcsalt választás?

Jakab.gipsz 2016.10.13. 16:22:56

@Ad Dio: A válasz egyszerű minősíti önmagát ez a narcisztikus majom,csak tudni kell el olvasni "gyűlölködöm, bekaphatják" mert ennyi a kommentjei lényege, "de rám ezért figyeljetek", mert ő nagyon okos: tudjuk, mert gyűlölködsz.

"Öt lépésben nyíltabb a kormányzás", tipikus behaviorista hablaty, egy elmebajos koncepció a demokrácia csinálásról.


süti beállítások módosítása