háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (246) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (16) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (4) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (80) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (26) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (76) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (45) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (11) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (17) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) közgép (10) Közgép (2) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (4) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) média (9) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (71) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (3) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (45) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (22) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Nyíltan csinálják

and.ferenczi // 2012.08.07.

Címkék: külföld izland átláthatóság alkotmányozás crowdsourcing

A crowdsourcing hasznos és szép, de azért dönteni tudni kell – foglalható össze az izlandi alkotmányírás finisbe érő történetének tanulsága. A reykjavíki parlament, az Althingi végül heves viták után döntött a több hónapos, online konzultációsorozattal készített jogszabálytervezet sorsáról. Legkésőbb októberben népszavazással döntenek róla.

“Apu, mennyivel tartozunk most?" – állt a kérdés egy család transzparensén az egyik kormány- és rendszerellenes tüntetésen. A pillanatot Silja Ómarsdóttir, az izlandi alkotmányozó testület egyik tagja idézte fel egy technológiai konferencián, hogy érzékeltesse, milyen súlyos helyzetben volt az ország a 2008-as a pénzügyi válságot és az izlandi bankrendszer teljes összeomlását követően.

Az társadalom egészét sokkoló válság mindenki számára világossá tette, hogy az alapoktól kell újjáépíteni az országot. Ennek első lépése pedig nem más, mint egy új alkotmány megírása. Izland még a dán királytól kapta első alkotmányát, majd 1944-ben – az ország függetlenné válásakor – népszavazás útján fogadták el a máig hatályban lévő, dán mintát követő alaptörvényt. Ettől eltekintve a nemzeti identitás vagy a politikai közösség kérdése egészen a válság kirobbanásáig nem volt a közbeszéd része. Az izlandiakat a kontinentális Európa viharai is hosszú évtizedekig elkerülték, és csak nagyritkán léptek a nemzetközi politikai porondra, például amikor összetűzésbe keveredtek a britekkel az Északi-tengeri halászati jogok miatt, vagy amikor 1986-ban Reykjavíkban került sor egy Reagan–Gorbacsov találkozóra. Az összeomlás miatt sürgőssé váló új alkotmány előkészítéséhez azonban elengedhetetlen volt a "Kik is vagyunk és mit is akarunk?" kérdés megválaszolása.

Első lépésként egy egynapos nemzeti konzultációt tartottak, amelyen csaknem ezer ember vett részt. A részvevőket véletlen mintavétel módszerével választották ki, így az izlandi társadalom egésze képviseltette magát: nők-férfiak, heterók-melegek, fiatalok-idősek, vegák-nem vegák az ország legkülönbözőbb pontjairól. Az egynapos gyűlés célja az volt, hogy meghatározzák azokat az értékeket, amelyek az izlandiak számára igazán fontosak. A gyűlés eredményeként sikerült egy hatalmas szófelhőt felrajzolni, amely kiinduló alapul szolgált az alaptörvényt megszövegező Alkotmányozó Tanácsnak.

izlandtanacs.jpg

E huszonöt fős testületbe minden választókorú izlandi állampolgár jelöltethette magát, végül többnyire a tudományos élet különböző területeiről érkező, pártoktól független civilek nyertek mandátumot a választáson – azaz, nyertek volna: az izlandi Legfelsőbb Bíróság ugyanis – többek között az alacsony részvétel miatt – megsemmisítette a szavazás eredményét. Így, kisebb botrányok után az állampolgárok helyett végül a parlament adott megbízatást az Alkotmányozó Tanács tagjainak.

A Tanács 4 hónapon át dolgozott (azért csak 4 hónapig, mert az amerikai alkotmányt is ennyi idő készítették el) különböző bizottságokban, és végül egy 700 oldalas dokumentumot terjesztett a parlament elé.
A munkafolyamat azonban nyitottabb volt egy átlagos törvény-előkészítési eljárásnál.Minden egyes alfejezeten egy hétig dolgoztak, és bár a köztes munkaanyagokat nem hozták nyilvánosságra, mikor a bizottságon belül megszületett a konszenzus, a szöveget feltették az internetre. A netes felületen minden egyes paragrafust és bekezdést részletes magyarázattal és indoklással láttak el: ezekről minden állampolgár szabadon elmondhatta véleményét – és nem csak írásban, hanem akár egy YouTube-videóval, vagy fényképpel is. Több mint 3600 Facebook-komment és 300 levél érkezett. Külön konzulációs oldalt készítettek a fiataloknak, ahol játékos módon próbálták bevonni a 18 év alattiakat a folyamatba. Az ő véleményüket ugyanolyan komolyan mérlegelték, mint a "nagyok" oldalán megjelenőket.

izlandfb.jpg

Mindezek ellenére a tervezet körül korántsem olyan nagy az összhang, mint ahogyan azt a konzultációs folyamat nyitottságából gondolhatnánk. A parlament idén májusban szavazott arról, hogy egyáltalán a nép elé kerüljön-e a tavaly nyáron elkészült tervezet. Az ellenzéki Függetlenségi-, illetve a Progresszív Párt az alkotmányozási folyamat nyitottságát kritizálta. Szerintük nem előzte meg eléggé komoly és széleskörű vita a tervezet megalkotását, de a júliusban ötödszörre újraválasztott izlandi elnök, Ólafur Ragnar Grímsson is várna még az új alkotmány életbe léptetésével, mivel szerinte ehhez az izlandi társadalom egészének támogatása szükséges, amelyet a jelenlegi helyzetben – látva a heves parlamenti vitákat – nem érzékel. Az Izlandi Egyetem munkatársa, Skúli Magnússon szerint egy ország alkotmánya túl bonyolult, túl komplex ahhoz, hogy egydimenziós, igen-nem válaszokkal véleményt lehessen mondani róla, ezért jelenlegi formájában ő sem tartja népszavazásra alkalmasnak a kérdést.

Mégis, várhatóan végül októberben véleménynyilvánító népszavazásra kerül sor az alkotmánytervezettel kapcsolatban, amely megteremtené a lehetőséget a pénzügyi szektor feletti közösségi ellenőrzésre, és közkincsként tekintene Izland természeti erőforrásaira. Az új alkotmány a korábbinál szélesebb körben biztosítana lehetőséget népszavazás kiírására és megerősítenék az önkormányzatok szerepét is: a továbbiakban kötelező lenne egyeztetni a helyi közösségekkel minden őket érintő kérdésben.
Önmagában tehát a crowdsourcing módszerek sem akadályozzák meg azt, hogy politikai csatározások martalékává váljon egy közösségileg elkészített tevezet, hiszen a konzultációs sorozat végén a politikusoknak kell dönteniük: ők mondják ki az ítéletet az új alkotmányról. Az izlandi alkotmányozási folyamat mégis példaértékű, hiszen sikerült egy olyan tervezetet megszövegezni, amely teljesen a nyilvánosság bevonásával készült, és amelynek minden egyes betűje mögött részletes indoklást, érveket és ellenérveket találhatunk.


Címkék: külföld izland átláthatóság alkotmányozás crowdsourcing

55 komment · 8 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr254700026

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nyílt alkotmányozás Izlandon 2012.08.08. 10:22:18

„A crowdsourcing hasznos és szép, de azért dönteni tudni kell – foglalható össze az izlandi alkotmányírás finisbe érő történetének tanulsága. A reykjavíki parlament, az Althingi végül heves viták után döntött a több hónapos, az online konzultációsoroza...

Trackback: Okos rajzás, buta politika 2012.08.08. 08:34:16

Érdekes témát feszeget Peter Miller "Smart swarms", vagyis "Okos rajok" című könyvében. Azt, hogy miként is lehetséges az, hogy a nagy rajokban élő, de önmagukban nem igazán értelmes állatok, gondoljunk csak a méhekre vagy a heringekre, összehnagolt mo...

Trackback: Okos rajzás, buta politika 2012.08.08. 08:32:03

Érdekes témát feszeget Peter Miller "Smart swarms", vagyis "Okos rajok" című könyvében. Azt, hogy miként is lehetséges az, hogy a nagy rajokban élő, de önmagukban nem igazán értelmes állatok, gondoljunk csak a méhekre vagy a heringekre, összehnagolt mo...

Trackback: Nemzeti konzultáció 2. - Problémák és alternatívák 2012.08.07. 23:16:51

Tegnapelőtt a nemzeti konzultációt (NK) próbáltuk definiálni. A hozzászólásokból az derül ki, hogy az NK könnyen leértékelhető, talán kormányközpontúsága miatt. Amikor ilyen definíciók születtek rá a kommentelőktől, hogy “parasztvakítás”, “kampányfogás...

Trackback: Nemzeti konzultáció 2. - Problémák és alternatívák 2012.08.07. 23:16:48

Tegnapelőtt a nemzeti konzultációt (NK) próbáltuk definiálni. A hozzászólásokból az derül ki, hogy az NK könnyen leértékelhető, talán kormányközpontúsága miatt. Amikor ilyen definíciók születtek rá a kommentelőktől, hogy “parasztvakítás”, “kampányfogás...

Trackback: Üsd az asszonyt! – a nagyok is ezt csinálják... 2012.08.07. 22:53:41

Vajon minek kell még történnie ahhoz, hogy a magyar társadalom valós, létező problémaként lássa a családon belüli erőszakot? Hány nőnek és gyermeknek kell még meghalnia ahhoz, hogy a konzervatív, keresztény és nemzeti értékeket hirdető hatalom átlépje ...

Trackback: 120 ok, ami miatt nem szavaznék a Fideszre 2012.08.07. 18:20:18

Bűnlajstrom 2010 áprilisától 2012 augusztus elejéig. A lista folyamatosan bővül. Ha kihagytam valamit, írd meg kommentben! * 1. A Kubatov-lista 2. Pintér Sándor belügyminiszteri kinevezése 3. Kósa és Szíjjártó nyilatkozatai az ország csődközeli helyzet...

Trackback: Paranoid téveszméket feltételez Orbánnál az ex-fideszes Fodor Gábor 2012.08.07. 18:19:20

Képzelt ellenségek, rettegő bizalmasok, gátlástalanság, az ellenállás megtorlása – a Fidesz alapítói közül nem Orbán az első, akin az elmebaj jeleit véli felfedezni a környezete. Fodor Gábor kijelentéseire azért érdemes odafigyelni, mert a Fidesz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ágica1 2012.08.07. 17:18:22

...de ők nem a nyereg alatt puhították a turulhúst...

nemsirunk 2012.08.07. 17:26:00

Látszik, hogy nincs egy olyan erős kezű, erős akaratú vezérük mint nekünk, aki megmutatná nekik a helyes utat. Aki gondolkodna helyettük, és akár akaratuk ellenére is boldoggá tenné őket. Meg nincsenek olyan jobbágyaik sem, akiknek mindez még tetszene is.

VT Man 2012.08.07. 17:43:03

Nagy társadalmi egyeztetés, pont úgy ahogy magyar balliberálisok álmodják...

És mi az eredmény? Semmi.

eppittvagyok 2012.08.07. 17:52:05

@VT Man: cserébe nincs megosztott társadalom, egymásra mutogatás, felelősök keresése, hogy miért ilyen lett... cserébe van egy élhető társadalom... és ez a legkönnyebb, állandóan balliberális és jobboldalira osztani a kérdéseket, végül is már régen megmondták: oszd meg és uralkodj...

frikazojd · http://kocs.ma 2012.08.07. 17:56:15

Az izlandi sztorit illik agyonhallgatni a mediaban, mert meg kiderul, hogy nem is muszaj annyira hitelt felvenni es kamatokat fizetni egy orszagnak. Nagyon jol meg lehet elni IMF nelkul is, akarmilyen valsag van, a bankarokat picsan lehet rugni, es hozzaertok javaslatai alapjan csinalni a dolgokat. Ezt nyilvanvaloan nem nagyon kene elterjeszteni a vilagban.

nemsirunk 2012.08.07. 17:57:46

@VT Man: Semmi??? Az semmi, hogy olyan alkotmányuk lesz, ami a lehető legnagyobb mértékben figyelembe vette az akaratukat? Hogy VALÓS társadalmi egyeztetés zajlik, nem ilyen néphülyítő "nemzeti konzultáció" nevű szánalmas bohóckodás? Ha neked ez semmi, akkor te is azok közé a félázsiai származékok közé tartozol, akik életében az a legnagyszerűbb dolog, ha leborulhatnak a gazdájuk előtt.

Romkocsmák félhomályában merengő, félázsiai BPBP 2012.08.07. 18:06:14

"Az izlandi alkotmányozási folyamat mégis példaértékű, hiszen sikerült egy olyan tervezetet megszövegezni, amely teljesen a nyilvánosság bevonásával készült, és amelynek minden egyes betűje mögött részletes indoklást, érveket és ellenérveket találhatunk."

Na jó, jó!
De az izlandiak nem csak erőből értő, félázsiai népség!
Ott ezért működhet ez a folyamat...

nemsirunk 2012.08.07. 18:23:00

@frikazojd: Azért ők sem boldogultak az IMF nélkül. Több milliárd dolláros hitelt kaptak, valamint az oroszok is felajánlották, hogy hitelt nyújtanak, nyilvánvalóan a sziget stratégiai pozíciója miatt.
Amúgy a korona fél év alatt 1/3-ával romlott az EUR-hoz képest, a nyugdíjalapok elvesztették vagyonuk negyedét, a munkavállalók jelentős részének csökkentették a fizetését, a munkanélküliség 3x-os lett, a nyugdíjakat is csökkentették.

öregpóni 2012.08.07. 18:31:17

ŐK BEMERTEK MENNI ÉS ELFOGLALNI A PARLAMENTET, NEM ÚGY MINT MINK!!!

hörgőszelep (törölt) 2012.08.07. 18:41:39

Idétlenek ezek az izlandiak, nem tudják ezek, hogy mi a magyar wirtschaft, vagy virtus, lehet, hogy vitust akartam írni? A franc tudja.

Észmegálló 2012.08.07. 19:28:19

@VT Man: Mi az eredmény?

Egy általánosan elfogadott, konszenzuson alapuló tartós - érted barátom: TARTÓS - alkotmány, amit nem kell pár éven belül a WC-n lehúzni mint a miénket. ÉRTED??? Ez az eredmény.

2012.08.07. 19:28:22

Ebből látszik mekkora történelmi lehetőséget szalasztott el a jobboldal (és személyesen Orbán). Egy valódi összefogást, egy katarzist élhetett volna a magyar nemzet egy tényleg jó alkotmánnyal (ami hitem szerintem a történelmi alkotmány, a szent korona-tan valamiféle modernizált változata kellett volna, hogy legyen). Helyette marad a pártok által megosztottság és gyülölködés. És nemzeti giccs, a sunyiság, és a legrosszabb történelmi hagyományok (uram-bátyám világ, kirekesztés, az uralkodó elit privilégumai, autokratikus hatalomgyakorlás).

Hozzáteszem egyébként a 89-es alkotmányról, amit sokan visszasírnak még annyi konzultáció sem volt, mint a Szájer Józsi féle 2011-es ről.

2012.08.07. 19:30:17

Izlandban hagyták csődbe menni a zömmel külföldi bankokat, nem segítették őket egy fillérrel sem. Az eredmény, köszünk megvannak, nincs államcsőd, az IMF se kell.
Érdekes módon ahol százmillirádos bankmentőcsomagok vannak meg IMF, ott egyre rosszabb lett /lesz a helyzet.

lehuto 2012.08.07. 19:34:27

Ehhh. Kéne már nekik is egy látnoki képességű Kedves Vezető, mint a miénk.

Johnfive 2012.08.07. 19:50:42

@VT Man: Miért, a kedves vezető látomásait követve mire jutottunk? Úgy van: szopóágra...

kifordított nagyanyó 2012.08.07. 20:09:42

Nekünk volt/van fecó meg viktor,nekik meg nincs.
Ennyi a a különbség.

kifordított nagyanyó 2012.08.07. 20:11:37

Nekik volt ehhez eszük és van náluk összefogás.
Nálunk mikor lesz ilyen???

hopptarisznya 2012.08.07. 21:41:19

@SontPent: ez az ország sosem fog katarzist átélni. Egy olyan dolgot is sikerült negatív színben feltüntetni, mint a kettős állampolgárság, ami példul lehetett volna egy katarzis-szerű érzés. Részemről nem is kívánok semmilyen közös nevezőre jutni a másik oldallal. Jól teszi OVI, hogy magasról tojik az ellenoldal véleményére.

henrik_ · http://egyzene.blog.hu/ 2012.08.07. 21:57:54

@SontPent: te is bevetted ezt a hülyeséget, gratulálok

G. Wolf 2012.08.07. 21:58:34

nyitottság, tolerancia, párbeszéd, értékek mentén politizálás, közös nevezőre jutás,

tudnak valamit ezek az északiak...

...mehetne ez itthon is!

G. Wolf 2012.08.07. 22:09:04

@frikazojd:

"Nagyon jol meg lehet elni IMF nelkul is, akarmilyen valsag van"

"December 2, 2008
IMF Executive Board agrees $2.1 billion loan for Iceland
Official bilateral creditors also expected to help
Program aims to restore confidence in the Icelandic króna"
www.imf.org/external/pubs/ft/survey/so/2008/int111908a.htm

Am itt az összes izland/imf hír:
www.imf.org/external/country/isl/index.htm

és hogy lefutott a program:

www.advisorone.com/2011/09/01/success-iceland-exits-imf-recovery-program

G. Wolf 2012.08.07. 22:12:18

@SontPent: "az IMF se kell" - de kellett... lásd egy kommenttel feljebb

henrik_ · http://egyzene.blog.hu/ 2012.08.07. 22:16:03

@frikazojd: pedig most is ezt teszed. fentebb már leírták, de azért elismétlem én is: az izlandi állampolgárok befektetéseinek fele elúszott. a pénzük értéke feleződött (képzelj el decembertől 400 forintos félbarna kenyeret, meg 800 forintos benzint). csökkentek a fizetések, nőttek a költségek, nőtt a munkanélküliség.

az izlandi gazdaság azért is repült ennyire, mert néhány HELYI bank kedvező befektetési lehetőségeket ígért holland és brit állampolgároknak, akik öntötték oda a pénzt (volt is miből kedvező hiteleket adni az izlandiaknak). aztán amikor ezek összeomlottak, akkor az izlandi kormány úgy gondolta, h más faszával veri a csalánt és nem segít a bankokon. Ha ez szerinted így etikus, akkor add el a házad, add le mindened, add nekem a pénzt, én elköltöm, aztán nem adom vissza. a te értelmezésed szerint ekkor én leszek a fasza gyerek :)

ja még annyi, h természetesen Izland is rászorult az IMF segítségére, amit csak annak fejében kaphatott meg (mert ugyebár Hollandia és a UK addig megvétózta), ha Izland (asszem) 2017-ig az éves GDP-jének X %-át (nem jut eszembe a pontos összeg) szépen kifizeti a fent említett országnak, és amit 2017-ig nem sikerül törleszteni a tartozásukból, azt leírják

de amúgy jah, nagyon király az izlandi példa, követhetnénk mi is

(azt már csak zárójelben jegyzem meg, h a kb végtelen termikus energiaforrásuknak köszönhetően szinte ingyen van áramuk, plusz fél Európa velük gyártatja az alumíniumot, de valszeg úgy gondolod, h mi is hasonlóképpen állunk ezekben az témákban :) )

G. Wolf 2012.08.07. 22:22:04

@henrik_: még annyit hozzá tennék, hogy anglia meg hollandia azért vétózta meg sokáig, meg a programot mert nem csak állampolgárok hanem rengeteg britt/holland önko pénze is ott volt, persze ezért érdekük is volt kimenteni izlandot, csak lehető legjobban akartak kijönni.

meg amit szintén kevesen tudnak a válsággal náluk a munkanélküliség is megduplázódott (ha jól tudom ez számokban 3%ról 6%-t jelentett). illetve további feltétel volt hogy lépjenek be az EU-ba (mert az EU adta a legtöbb pénzt bele) és a náluk jóval szegényebb lengyelek is finanszírozták őket szolid 200 millió usd-vel...

www.mf.gov.pl/_files_/dlug_publiczny/obligacje_hurtowe/komunikaty/press_release_loan_for_iceland.pdf

mizrolist 2012.08.07. 22:29:30

@SontPent: Magyarországon például nem kellett semmilyen banki mentőcsomag. Mégis elég szarul állunk.

Makkasz 2012.08.07. 22:37:53

Példamutató.
Itthon is így kéne, és utána direkt demokrácia, ahol csak lehet (főképpen az önálló és legtöbb döntési joggal bíró önkormányzatoknál).

déjá vu39 2012.08.07. 22:47:46

@SontPent: "Izlandban hagyták csődbe menni a zömmel külföldi bankokat, nem segítették őket egy fillérrel sem."

És a zemberek?
Egyébként Mo-on volt banki mentőcsomag? (Volt, csak indirekt, egyes szeretett bankoknak).

déjá vu39 2012.08.07. 22:50:15

Kérhettek volna tőlünk egy iPod-ot meg egy Salzburg-Brüsszel vonatjegyet, ahelyett hogy ilyen sokat fecsegnek, és hagyják, hogy össze-vissza vitatkozzanak a zemberek. Nem lesz ebből semmi jó, tessék elhinni.

billy reed 2012.08.07. 23:32:47

Csak hát ott a politikusok teszik a dolgukat /dolgoznak a közjóért és demokráciát akarnak - ez ilyen nekünk félázsiaiaknak érthetetlen skandináv izé/.

Ahogy Hofi mondta volt: "Azé'? - Azé'!"

Sir Galahad 2012.08.07. 23:49:31

@henrik_: Bocsánat, hogy közbeszólok, de szerintem rossz a példád ("Ha ez szerinted így etikus, akkor add el a házad, add le mindened, add nekem a pénzt, én elköltöm, aztán nem adom vissza."). Azért rossz ez a példa, mert az említett holland és brit állampolgárokat senki sem kényszerítette arra, hogy a pénzüket Izlandon fektessék be. A befektetés mindig kockázattal jár - jelen esetben balul sült el. Miért kellene a befektetők (egyébként nem emberbaráti szeretetből, hanem jelentős haszon reményében) vállalt kockázatát az államnak átvennie? Ha nem omlik össze az izlandi bankrendszer, és bejön a befektetők számítása, a befektetők is önként felajánlották volna a nyereségüket az izlandi államnak? Ugye nem... Szóval szerintem épp akkor verte volna a csalánt a más (konkrétan a saját adófizető polgárainak) micsodájával, ha a külföldi befektetőket mentesíti a kockázat alól és fizet nekik.

Measurer 2012.08.07. 23:56:45

A népi kezdeményezés eredménye, hogy szociálisan túlvállalják magukat: pl. életszinvonal garancia, legmagasabb szintű orvosi ellátás biztosítása.Igaz idegenek kizárására is teremtenek tv-i alapot.
Keserű tapasztalatok jelennek meg az alkotmánytervezetben: Kihangsúlyozza a miniszterek felelősségét. Pl. hibás testületi döntés után csak különvéleményük jkv-ben rögzítése esetén kaphatnak felmentést.
Megpróbálják a képviselői lobbistákat kizárni a döntéshozatalból.

stjornlagarad.is/starfid/frumvarp/

Bakacsin 2012.08.08. 00:15:40

@Észmegálló: Nálunk nagyobb fagyok szoktak lenni, mint ott. Illetve Reykjavikban bitosan. Amikor nálunk -10 van, ott legfeljebb mínusz 2-3.

Lehetnénk akár Izland egyik megyéje is. A bankokat is hagyták bedőlni a francba (mondjuk azért annak is megvan ám az ára), és a politikusaik sem zárt osztályra valók.

Éljen és virágozzék a megbonthatatlan magyar-izlandi barátság :)

hunostor 2012.08.08. 00:20:55

Mocskos vikingek, csak a rablás, gyilkosság meg a kegyetlenkedés ... és, és lehet még csak félszívvel keresztények. Mennyivel jobb érzés rendes jámbor magyarembernek lenni.

G. Wolf 2012.08.08. 00:20:57

@Sir Galahad: nem nekem szóltál de egyetértek.

"Miért kellene a befektetők (egyébként nem emberbaráti szeretetből, hanem jelentős haszon reményében) vállalt kockázatát az államnak átvennie?" - nah igen... ezzel én egyet értek, minden befektetés kockázattal jár... és a haszon/veszteség is a befektetőé...

bát én úgy tudom hogy nem az volt a baj hogy magán befektetők buknak, hanem , hogy angol/holland önkormányzatok, és azért volt a nagy cécó...

Marós 2012.08.08. 07:34:37

1 napos konferencia, Izlandon? Bravó, alkotmány ügyben..Egy teljes 1 nap? Hm...

és drága Bolgár úr nem tiltakozott?

citrix 2012.08.08. 07:45:56

A Szájer-féle kalaptörvény jó eséllyel igen rövid életű lesz,mivel egy személyi kultuszon alapuló önkényuralmi rendszer hozta létre.Remélem nem Észak-Koreában vagyunk ahol dinasztiák uralkodnak "demokratikusan",apáról fiúra örökítve a kedves vezető szerepét,még ha abba az irányba is tartunk (fél-ázsiai népségként vissza az őshazába...).

Ad Dio 2012.08.08. 08:02:09

Jó dolog egy kicsit arról ábrándozni, hogy itthon is így lehetne/kellene.

De azért Izland helyzete nem igazán mérhető a mienkhez. Sem gazdaságilag, sem történelmileg sem társadalmilag.

Ráadásul azért kissé könnyebb mindezt 300e emberrel kivitelezni mint 10 millióval.

Muad\\\'Dib 2012.08.08. 08:18:32

Nahát, ez az Izland. Kicsit frusztráló lehet, ahogy ide-oda ugrál a közellenség és a követendő példa között a PC oldalon.

Ringlósztár 2012.08.08. 08:23:23

@nemsirunk:
Lehet, hogy nem félázsiai népség?

Netuddki. 2012.08.08. 08:55:08

Lassan mondom, nép-sza-va-zás nél-kül nincs al-kot-mány! Éééérteeeem?

A "félázsiai népség" meg nem a magyar állampolgárok hanem a nyakukba telepedett megélhetési "politikusok". Élükön a félázsiai (roma származású) orbánnal...

Mystes 2012.08.08. 08:59:42

@félázsiai BPBP: Én úgy látom, hogy az izlandiak nagyon nagy bajban voltak, ehhez képest a társadalmi részvétel mégis nagyon csekély volt. Mekkorának kellene végre lennie a nyomásnak, hogy aktívabb legyen a nép? Más: könnyű úgy "izlandiaskodni", hogy a pénzt nem fizetik vissza. Ennyi eredményre azért jutottak! Legalább ebben egyetértés van! Mi azonban "félázsiak" vagyunk, ahogy rasszistán megjegyzik egyesek. Lehet, hogy nálunk a levelezés útján próbálkozott társadalmi konzultáció nem volt olyan mély és ügyes, mint az izlandi, de legalább egy próbálkozás, mert az előtt még ilyen sem volt! És a tartozásunkat vissza akarjuk fizetni, nem lesöpörni. Pedig mi félázsiaiak vagyunk!

Mystes 2012.08.08. 09:05:01

@hopptarisznya: Ez az ország, mármint Magyarország, már nagyon sokszor élt át (történelmi) katarzist, és még fog is. Az izlandiak eddig csak Dánia szoknyája alatt ültek, még egy alkotmányra sem voltak képesek, ez az igazság. Nekünk már akkor alkotmányunk volt, amikor ők még azt sem tudták, hogy vannak!

2012.08.08. 09:05:54

@SontPent: Csak ket pelda: Izland, Argentina. Mindketto vett fel hitelt, mindketto nemzeti valutaja leertekelodott, mindketto kapott kulso segitseget a kilabalashoz. (mondjuk Argentinara haragszanak is a tobbi Del-Amerikai orszagok, mert Brazilia Kulon devizauniot kotott vele.)

Szoval tenyleg onalloan labaltak ki. A kulonbseg csupan annyi, hogy Izlandon nem volt lazongas, es senkit nem oltek meg a valsagot koveto megmozdulasokban, mig Argentinaban igen.

Measurer 2012.08.08. 09:22:04

@Muad\\\'Dib: Persze Izland volt az első, ahol unortodox módszerekkel operáltak: államositották a hazai bankokat, engedték csődbe menni a külföldieket,nem teljesitették a brit és angol követeléseket (a britzek Izlandot terrorista szervezetnek nyilvánitották), ellenőrzést vezettek be a forró pénzekre. A gazd-i válság óta itt emeltek vádat először ME-el szemben hanyag és felelőtlen gazd-irányításért (igaz csak azért itélték el,mert nem tartott elég kormányülést :DDD). Az új alkotmány meg éppenséggel a politikai osztály megregulázásának az eszköze lenne.

G. Wolf 2012.08.08. 10:43:35

@Mystes: "Nekünk már akkor alkotmányunk volt, amikor ők még azt sem tudták, hogy vannak!" - ez aranyos :)

Az izlandi a világ legrégebbi parlamentje...

en.wikipedia.org/wiki/Althing

Mystes 2012.08.08. 10:57:56

@G. Wolf: Ahhoz képest, hogy milyen régi, az önállóságban nemigen jeleskedtek! Ellentétben velünk.

Mystes 2012.08.08. 10:59:46

@G. Wolf: Most arról van szó, hogy milyen régi a Parlamentje vagy hogy az Alkotmánya? Miért kevered? Ez egyáltalán nem aranyos! Senki nem azt mondta, hogy nincs már régóta Parlamentje.

gergel 2012.08.08. 12:33:20

@Mystes:
Milyen pénzt? 10(?) milliárd USD szintetikus dollárt ami valójában sosem létezett, csak egy pénzügyi játék eredménye. Azt hiszem ez kb. éves GDP.
A britek vissza akarják szerezni a halászati zónákat. Elég csúnya módszerekkel.
Izland önálló és független 1000 éve, gondolj bele hogy Magyarország hányszor veszítette el függetlenségét az elmúlt 1000 év alatt és hány száz évre...

G. Wolf 2012.08.08. 15:56:24

@Mystes: nem az alkotmány vagy a parlament a lényeg, hanem hogy azt mondod hogy "még azt se tudták hogy vannak" - amit akartam azzal mondani: de tudták hogy vannak, ha nem lettek volna nem lett volna régi parlamentjük...

Az önállóság meg... A világ egyik legönállóbb országa Észak-Korea... nekik aztán nem diktál senki... Sokra is mennek a fenen nagy önállóságukkal (ami kompromisszumképtelenségbe, és önfejűségbe jelenik meg leginkább).

Mystes 2012.08.09. 11:19:41

@G. Wolf: az, hogy azt sem tudták, hogy vannak, nyilván képes beszéd!

Az önálló alkotmányról meg ők maguk mondják, hogy nem is volt nekik. Arrafelé ez így szokás. Attól még mint nép, és különösen sziget, lehettek ténylegesen önállóak, pont ezért nem volt szükségük alkotmányra. Itt, a kontinens közepén ezt már nehéz lett volna megvalósítani! De, amiről beszélünk, pont arra mutat rá, hogy "régiség", "önállóság", egyáltalán "alkotmány jelentősége" mennyire relatív fogalmak.

Mystes 2012.08.09. 11:21:57

@gergel: Ha mi is egy sziget lennénk, akkor valószínűleg mi is könnyebben meg tudtuk volna őrizni a függetlenségünket... Ettől még, vagyis attól, hogy a törökök legázoltak, a magyar jogrendszer, különös tekintettel a szentkoronatanra, teljesen független, önálló és unikum a kontinensen.

G. Wolf 2012.08.09. 17:49:38

@Mystes: Akkor most önállóak voltak vagy nem?

"Ahhoz képest, hogy milyen régi, az önállóságban nemigen jeleskedtek!"

"Attól még mint nép, és különösen sziget, lehettek ténylegesen önállóak"

Amúgy én csak annyit akartam mondnia hogy nem csak mi vagyunk 1000 akárhány évesek... Mert ha "képletesen" is de azt mondat kb hogy nem is léteztek


süti beállítások módosítása