háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (98) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (14) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (65) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (79) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (84) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (70) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (43) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

ÁSZ: jogszerű, hogy a Miniszterelnökség választáson induló szervezeteknek oszt közpénzt

Jogi Munkacsoport // 2024.03.25.

Címkék: költségvetés közpénz pártfinanszírozás civilek ÁSZ

Ahogy arra az atlatszo.hu is felhívta a figyelmet, egy jogi kiskapunak köszönhetően gond nélkül áramlik a közpénz választásokon induló, vagy akár kormánypárti politikusokkal együttműködő, támogató civil szervezetekhez. Mivel a közpénzfelhasználás legfontosabb szerve az Állami Számvevőszék, közérdekű bejelentéssel fordultunk az ÁSZ-hoz és kértük, hogy ellenőrizze a Miniszterelnökség által finanszírozott szervezeteket. Az ÁSZ válasza szerint nincs szó jogszerűtlenségről, így tennivaló sincs az ügyben.

 

vca_foto.jpgForrás: bgazrt.hu

 

Mit mond a törvény? Közpénzek védelme

A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény, a Közpénztörvény elméletben kizárja, hogy támogatásban részesüljenek olyan szervezetek, amik a politikai versenyben vesznek részt. A jogszabály garanciát jelent(hetne) arra, hogy a költségvetési erőforrásokkal rendelkező szereplők - jelen esetben a kormány - a saját érdekeik szerint alakítsák a politikai versenyt.

A Közpénztörvény egészen konkrétan kimondja, hogy nem részesülhet támogatásban az az egyesület, amely a pályázat kiírását megelőző 5 évben párttal működött együtt. Szintén nem részesülhet közpénzes támogatásban az a szervezet, amely a pályázat kiírását megelőző 5 évben párttal közös jelöltet állított országgyűlési, európai parlamenti vagy helyi önkormányzati választáson. 

Ugyanakkor 2014 végén úgy módosították az Államháztartási törvényt, hogy a Közpénztörvény a központi költségvetésből nyújtott támogatásokra már ne vonatkozzon. A két közpénzes jogszabály viszonya többfajta értelmezésre ad alapot.

 

A Városi Civil Alap

A politikai okokból leállított, korábban helyi civil kezdeményezéseket támogató Norvég Alap helyett 2021-ben létrehozott “Városi Civil Alap” megnevezésű pályázati forrás fedezetét a mindenkori költségvetési törvény határozza meg a Miniszterelnökség fejezetében, tehát a VCA keretében kiosztott pénzek egyértelműen közpénznek tekinthetők. A VCA-hoz beérkező pályázatok elbírálását azonban nem a Miniszterelnökség, hanem egy külön cég, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. végzi.

Hadházy Ákos országgyűlési képviselő, majd az atlatszo.hu is felhívta a figyelmet, hogy a cég által közzétett eredménytájékoztatók szerint a 2021-ben, 2022-ben, valamint 2023-ban a VCA keretében olyan szervezetek nyertek támogatást, amelyek 2019-ben az önkormányzati választásokon egyedül vagy a kormánypártokkal együtt indultak. Tehát olyan szervezetek kaptak költségvetésből származó támogatást, amelyek az elmúlt 5 évben hivatalosan is részt vettek a politikai versenyben.

 

ÁSZ, a közpénzek őre 

Az ÁSZ-nak az Országgyűlés pénzügyi és gazdasági ellenőrző szerveként feladata, hogy ellenőrizze az államháztartásból származó források felhasználását. Az ÁSZ ellenőrzése pedig nem csak állami szervekre, de más, közpénzből gazdálkodó szervezetekre, így akár civil szervezetekre is kiterjedhet.

Mivel a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. eredménytájékoztatói szerint olyan egyesületek kaptak a Miniszterelnökségtől közpénzt, akiket a Nemzeti Választási Iroda a legutóbbi önkormányzati választásokon jelölő szervezetként nyilvántartásba vett, 2023 februárjában közérdekű bejelentéssel fordulunk az ÁSZ-hoz. Megkeresésünkben kértük, hogy az ÁSZ ellenőrizze a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt-t és a cégtől közpénzt kapó egyesületeket

Az ÁSZ közérdekű bejelentésünkre küldött válasza szerint törvénysértésről nincs szó. Bár valóban közpénzről van szó és a Közpénztörvény tiltja a politikai versenyben részt vevő civilek támogatását, a tilalom mégsem alkalmazható a VCA-ből pénzt kapó egyesületekre, az Államháztartási törvény végén elhelyezett kivétel-szabály miatt: mert a VCA központi költségvetésből van fizetve.

Az oda-vissza utaló szabályok tehát a gyakorlatban kiüresítik a törvény célját: azt, hogy ne lehessen állami pályázati pénzekből politikai tevékenységet végezni.

Közpénztörvény

1. § (1)  E törvény hatálya 

a) az államháztartás alrendszereiből, 

származó, egyedi döntés alapján nyújtott, pályázati úton vagy pályázati rendszeren kívül az államháztartáson kívüli természetes személyek, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetek - ide nem értve a társasházat - (a továbbiakban együtt: személy) számára odaítélt, természetben vagy pénzben juttatott támogatásokra terjed ki.

 

Államháztartási törvény

1. § 14. pont: költségvetési támogatás:– a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai kivételével – az államháztartás központi alrendszeréből ellenérték nélkül, pénzben nyújtott támogatások, ide nem értve a 14. pont a)-o) alpontjai között felsorolt, a közérdekű bejelentéssel nem érintett támogatási formákat.

 111. § (9) A VI. Fejezetet a 2012. január 1-jén vagy azt követően benyújtott támogatási igényekre, pályázati úton biztosított költségvetési támogatás esetén a 2012. január 1-jén vagy azt 2 követően megjelentetett pályázati kiírásokra, valamint a 2012. január 1-jét megelőzően megjelentetett pályázati kiírások alapján 2014. január 1-jén vagy azt követően benyújtott pályázatokra és az azok alapján nyújtott költségvetési támogatásokra kell alkalmazni. Az e törvény alapján nyújtott támogatásra a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényt nem kell alkalmazni.

Az oda-vissza utaló szabályra utal az Integritás Hatóság mellett működő Korrupcióellenes Munkacsoport 2022. évi jelentése is. A jelentés azonban nem foglalkozott a VCA-val vagy ahhoz hasonló támogatási problémával, így a Kormánynak választ sem kellett adnia rá.

Bár jelenleg probléma nélkül juttatható közpénz választásokon induló szereplőkhöz, a közpénzt csak a pályázati céloknak megfelelően lehet felhasználni. Ez azt jelenti, hogy a VCA-ból kapott közpénzt csak a VCA szerinti célokra fordíthatják a szervezetek, kampányolásra, politikai hirdetések, politikai gyűlések szervezésére nem. Az ÁSZ levele nem utal arra, hogy ellenőrizni terveznék, hogy a VCA keretében juttatott támogatások cél szerint kerültek-e felhasználásra. 

Az ÁSZ 2024. évre tervezett ellenőrzései között viszont nem csak az idei választásokra fordított pénzeszközök, de “egyesületek és alapítványok ellenőrzése” is szerepel.

 

Kik kaphatnak közpénzt és kik nem?

Bizarr módon, ha a központi költségvetésből történik a kifizetés, akkor a politikai versenyben részt vevő szervezetek gond nélkül kaphatnak közpénz-támogatást. Viszont ha ezekből a támogatásokból másoknak továbbadnak támogatást, ezekre a támogatásokra már vonatkozik a tilalom. Szintén nem osztható önkormányzati költségvetésből támogatás választásokon induló jelölő szervezeteknek.  

 

Közpénz-kiutalás kormánypárti civileknek

Bár az ÁSZ-nak lehetősége lenne jogszabályokat véleményezni, azaz jelezni a jogalkotó felé a problémát, az ÁSZ levele alapján semmi nem utal arra, hogy a Számvevőszék lépni tervezne akár az átláthatatlan szabályozás, akár a közpénz-kiáramlás miatt. Így az idei EP-s és önkormányzati választásokon induló szervezetek is probléma nélkül juthatnak a kormány által kiutalt közpénzekhez. Ezzel a Kormány durván, csak a Városi Civil Alap révén nagyjából 1,5 milliárd Ft-tal beleavatkozik a kormánypárti jelöltek javára a választási kampányba.

 


 

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?

Támogasd a K-Monitort!


Címkék: költségvetés közpénz pártfinanszírozás civilek ÁSZ

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr3418363517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása