Lehet-e átláthatónak nevezni egy olyan önkormányzatot, ahol a fő döntéshozatali szerv működéséről csak körülményesen, részlegesen és lassan lehet tájékozódni? Elvárható-e a polgároktól egy 100 ezres kerületben, hogy ha meg szeretnék ismerni a testületi ülésen elhangzottakat, akkor vegyenek részt rajta és készítsenek videofelvételt? Szerintünk nem.
EZ A MINIMUM! - A 2019-es önkormányzati választások előtt az Átlátszóval és a TI Magyarországgal közösen egy minimumprogramban foglaltuk össze, mitől lesz egy XXI. századi magyar önkormányzat átlátható. Ehhez akkor több mint 200 olyan jelölt csatlakozott, akiket később megválasztottak, azt vállalva, hogy a ciklus során fellépnek a program megvalósításáért. A ciklus felénél a minimumprogramból képzett, részletes szempontrendszer alapján értékeltük a magyar nagyvárosok és fővárosi kerületek teljesítményét. Az audit során a vállalásttevőknél ugyan előrehaladást tapasztaltunk, de néhány kulcsponti kérdésben továbbra is hiányosságokat állapítottunk meg, amire egyedi megkeresésekkel igyekeztünk felhívni az érintettek figyelmét.
Budapest IV. kerület, Újpest Polgármesteri Hivatala (fotó: Újpest Média)
Újpesten, ahol Déri Tibor polgármester is Ez a Minimum! vállalást tett, a képviselőtestület rögtön a választások után határozatban köteleződött el a program megvalósítása mellett. Az előrehaladást három év elteltével értékelte a testület az általunk elvégzett audit birtokában. Idén tavasszal mi azt állapítottuk meg, hogy a közérdekű adatok közzétételében Újpest teljesítménye közepes a nagyvárosok mezőnyében. A Gazdasági Bizottság, majd a testület által is tárgyalt jelentés most számos ponton korrigálta az általunk jelzett hibákat. A bizottságok működésének eddig hiányzó nyilvánossága mellett számos új adatkör került közzétételre, az adatigénylések területén pedig Újpest példamutató átláthatóságpárti gyakorlatokat folytat. A testületi többség szerint ezzel a program teljesül.
Az általunk éppen a döntéshozatal nyilvánosságát garantáló intézkedések miatt megismert előterjesztés és annak vitái azonban néhány területen rávilágítottak olyan problémákra, amelyek kétségbe vonják a városvezetés átláthatóságpárti erőfeszítéseit. A testület ugyanis leszavazta, hogy az üléseiről élő videós közvetítés legyen, ami nagyvárosi szinten ma már általánosan jellemző gyakorlat - és az Ez a Minimum! vállalások között is szerepel. Ráadásul a helyi média sem közvetít vagy ad összefoglalót az ott elhangzottakról.
A testületi ülések közvetítése állatorvosi ló: az értékelés szerint a programpont voltaképpen teljesül, hiszen bárkinek joga van részt venni az ülésen és felvételt készíteni. A közvetítés ellen érvelők az összevágott, lejárató felvételek problematikáját vetették fel, pedig pont a teljes, hivatalos felvétel küszöbölhetné ki ezt. Felvetődött, hogy a "nem indulatoktól és vulgáris kifejezésektől mentes" a vita, "az élő közvetítés adott esetben egyes feltűnési viszketegségben vagy politikai érdekben dolgozó képviselő botrány politizálásának teremtené mega táptalaját." De vajon mit szólna az ellenzéki városvezetés, ha Kövér László hasonló okokból korlátozná az Országgyűlés üléseinek nyilvánosságát? A TV a Parlament üléseit sem közvetíti, de vajon jól van ez így? Jobb lesz ettől a viták színvonala?
A városvezetés álláspontját kifejtő Dr. Trippon Norbert alpolgármester úgy ítélte meg, néhány pont elhagyásával a kitűzött átláthatósági cél nem sérül. Mi azonban úgy látjuk, nemcsak az egyértelmű ígéret miatt, de a demokratikus nyilvánosság tisztelete miatt sem fogadható el, hogy a program elemeit szelektíven alkalmazzák. A különböző adatok és dokumentumok közzététele mellett ugyanis garanciális szereppel bír, hogy az ezekhez vezető hivatalos döntések körülményeiről, az ott felvetődő szempontokról a helyi lakosok tájékozódhassanak.
Előfordul, hogy egyes képviselők élesen, sőt adott esetben méltatlanul, a döntések kontextusára tekintet nélkül kérik számon a városvezetést. Olyan is van, hogy ezt kifejezetten a sajtó számára, performatív módon teszik meg az ülés elején, majd elhagyják a termet. Ehhez azonban megválasztott képviselőként minden joguk megvan, ahogyan a városvezetésnek is számos (a kritikus képviselőnél jóval több) lehetősége van a reakciókra és az elhangzottak korrigálására, árnyalására. A nyilvánosság korlátozása sehová sem vezet, semmilyen pozitív hozadéka nincs a helyi közélet számára.
Ezért a K-Monitor az alábbi levéllel fordult december 6-án Déri Tibor polgármesterhez, és az Ez a Minimum! programhoz csatlakozó képviselőkhöz (Altfatter Adalbert, Czinke Sára, Molnár Tibor, Szabó Balázs):
Tisztelt Déri Tibor polgármester úr, Tisztelt Ez a Minimum!-os képviselők!
Az Ez a Minimum! átláthatósági minimumprogram egyik kezdeményezője, a K-Monitor Közhasznú Egyesület munkatársaként fordulok Önökhöz annak kapcsán, hogy november 24-én a testület egy, a program végrehajtásával kapcsolatos előterjesztést tárgyalt és fogadott el.
A 2019-es választási kampányban a későbbi kerületvezetés tagjai - megismerve a korrupcióellenes szervezetek (Átlátszó, TI Magyarország, K-Monitor) javaslatait - elköteleződtek a átláthatósági minimum megvalósítása mellett. A választások után felálló testület határozatot hozott a program teljesítéséről.
Örömmel tapasztaltuk, hogy a tavasszal készített honlap-auditunk keretében beazonosított hiányosságok egy részére reagál az elfogadott anyag: bővül a támogatások és az ingatlangazdálkodás közzétett adatainak köre. Előremutató, hogy az adatigénylések tekintetében a kerület információszabadság-párti álláspontot foglal el, és örvendetes, hogy a beérkezett adatigénylésekre adott válaszok nyilvánossága is rendszeresebbé válik!
A testület által elfogadott értékelés ezzel együtt több fontos ponton is alatta marad az átláthatóság minimum által megcélzott és a testület által is kitűzött közös mércének.
Kereshető testületi anyagok
Fontos szemléleti kérdésnek tartjuk, hogy 2022-ben az állami döntésekhez kapcsolódó dokumentumok elektronikusan kereshető formában kerüljenek közzétételre. A dokumentumokból dolgozók és az érdeklődő állampolgárok számára könnyen kiküszöbölhető, felesleges akadályt állít, ha a napirend, az előterjesztések és a jegyzőkönyvek nem kereshető szkennelt dokumentumok. Nem várható el ugyanis, hogy valaki egy konkrét ügyben tájékozódva több száz oldalnyi szöveget olvasson át.
Számos önkormányzatot ismerünk, ahol a hitelesség és a kereshetőség szempontjai egyaránt érvényesülnek, így egy átláthatóság-párti önkormányzatl nehezen tartjuk értelmezhetőnek, hogy a dokumentumok “olvashatósággal kereshetőek”. A képformátumú, kereshetetlen, idézhetetlen anyagoknak kifejezetten rossz üzenete van, ami zárójelbe teszi azokat az erőfeszítéseket, amivel a Hivatal munkatársai ezeket a dokumentumokat közzéteszik.
A döntéshozatal nyilvánossága
A nyomon követhető helyi közélet fontos garanciája és a testületi működés minőségének, nyilvánosságának fokmérője egy Újpesthez hasonló méretű önkormányzat esetén, hogy történik-e videoközvetítés az ülésekről. Ezt az ötvenezer fő feletti települések esetében az Ez a Minimum! is feltételként rögzíti. Az az érvelés, hogy az ülésről bárki készíthet felvételt, így a szempont teljesül, érthetlen és cinikus.
Az állampolgároktól nem várható el, hogy az önkormányzat helyett megteremtsék a testületi ülések nyilvánosságát, ráadásul az ilyen, önkéntesen készített anyagok teljeskörűsége sem biztosítható. A képviselők érdeke is, hogy az általuk elmondottak ne szövegkörnyezetéből kiemelve, hanem a vita teljes kontextusában megismerhető legyen! A fővárosi és nagyvárosi önkormányzatok többsége ma már biztosítja az ülések online nyilvánosságát. Ehhez a technológiai feltételek rendelkezésre állnak, ráadásul ma már a videofelvételekhez olyan szolgáltatások is kapcsolhatók, amelyek segítik a közzétett felvétel strukturálását, témák és felszólalók szerinti kereshetőségét. Abban bizonyára egyetértünk, hogy nyilvánosságellenes és káros volt a parlamenti ülések televíziós közvetítésének megszüntetése, ami hozzájárult a népképviseleti szerv szerepének leértékelődéséhez.
Egy demokratikus közéletért dolgozó politikai erő a kerület közel 100 ezer polgára felé meglévő felelőssége - és ezzel kapcsolatos választási ígérete - miatt álláspontunk szerint nem teheti meg, hogy nem biztosítja a legfontosabb döntéshozatali szervének e XXI. századi mércével minimumnak tekinthető nyilvánosságát. Ennek hiányában nem beszélhetünk átláthatóan működő önkormányzatról!
A fentiekhez kapcsolódik a szavazások eredményeinek képviselőkre lebontott, gépileg feldolgozható adatainak közzététele. A választott képviselők elszámoltathatóságának fontos feltétele ez, amit nemcsak az Ez a Minimum! kezdeményezői, de a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság állásfoglalása is ösztönöz. Szintén a döntéshozók felelős, elszámoltatható munkájához kapcsolódik az újpesti tanácsnokok feladatairól és munkavégzéséről szóló beszámolók közzététele, ami jelenleg nem teljesül, és erre az elfogadott anyag sem tér ki. (*)
Átlátható gazdálkodás
Az Ez a Minimum! program egyik központi eleme, hogy azon a XXI. századi mércével elavult közzétételi szabályozáson felül, ami nem írja elő az állami szerződések nyilvános közzétételét, az önkormányzatok mutassanak példát azzal, hogy nemcsak a kötelező adatokat, de magukat a szerződéseket is közzéteszi. Ez Szlovákiában vagy Csehországban évek óta minden állami szerződés vonatkozásában a hatályba lépés feltétele. A jelenlegi kormányt számos esetben bíráltuk ennek elmaradásáért, hiszen az adatigénylések jelentős része éppen a szerződések megismerésére irányul, így az iktatási folyamatba épített, proaktív közzétételükkel az ezzel kapcsolatos terhek is csökkennének.
A példaadó intézkedést számos Ez a Minimum!-os önkormányzat meglépte, ezzel demonstrálva az átláthatóság iránti elköteleződését, Újpesten azonban az előterjesztés szerint nem cél, hogy a szerződéseket megismerhesse a nyilvánosság. Tapasztalataink szerint a szerződéstár a döntéshozók és hivatalnokok számára is könnyebbséget jelent, amikor döntéseikhez szerződési adatokat kell felhasználniuk.
Végezetül örömmel olvastuk, hogy az átláthatóság terén az önkormányzatnál rosszabbul teljesítő cégek irányába is kérés történt az elvárt közzététel érdekében, ugyanakkor tapasztalataink szerint az átláthatóság megteremtéséhez egy, a közzététellel és annak ellenőrzésével kapcsolatos felelősségi köröket meghatározó belső szabályozás is szükséges.
A kezdeményezők az önkormányzati ciklus vége előtt egy újabb nyilvános auditban értékelni fogják a résztvevő önkormányzatok által elért eredményeket. A közzétételre vonatkozó jó gyakorlatokkal vagy bármely, az Ez a Minimum!-hoz kapcsolódó kérdéssel kapcsolatban továbbra is állunk az Önök rendelkezésére!
(*) Trippon Norbert a Gazdasági Bizottság ülésén ígéretet tett a tanácsnokok beszámolóinak közzétételére. A szavazási adatok közzététele a jegyzőkönyvtől elkülönítve, kereshetetlen formában ugyan, de megtörtént a november 24-i ülés után.
Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?
Támogasd a K-Monitort adományoddal!
Címkék: önkormányzat dk ezaminimum
4 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Mesterséges Geci 2022.12.13. 09:30:11
vizipipa 2022.12.13. 16:46:28
hetedhetker.blog.hu/2022/12/10/szubjektiv_beszamolo_erzsebetvaros_onkormanyzata_2022_evi_kozmeghallgatasarol
Mesterséges Geci 2022.12.13. 16:53:46
Emlékszem, az újpesti télikabátnak még itt is volt blogja, ahonnan következetesen törölte a kényes kérdéseket és tiltotta a kommentelőket.