Pár napja, egy konferencián derült ki, hogy összesen 2100 milliárd forint értékben nem valósulnak meg beruházások, tegnap pedig meg is jelent egy lista az egész nyáron emlegetett kormányzati megszorító csomagról. A listán olyan beruházások találhatóak, amelyekről már korábban kormányzati döntés született, esetenként közbeszerzésen már a nyertest is kiválasztották, de az energiaválság okozta költségvetési problémák miatt most mégis leállnak. A döntések ezért néhány esetben a NER gazdasági holdudvarának is fájnak, ugyanakkor a folyamatban lévő, nagy léptékű presztízsberuházásokat (minisztériumok a budai várban, atlétikai stadion, nyíregyházi stadion, Fudan). A kormány képviselői az elmúlt hetekben többször hangsúlyozták, hogy a felfüggesztés csak a 2022/2023-as évekre vonatkozik, és utána mindent be fognak pótolni.
Döntően útfejlesztések, de sok iskola és sportlétesítmény (kifejezetten tömegsport-célú, pl iskolai tornacsarnokok) állnak le. (Az arányok a darabszámot, és nem a beruházások volumenét mutatják.)
A korábbi években nem voltunk hozzászokva, hogy az állam beruházási tevékenységéről ilyen komplex döntések születnek. A költségvetési törvény (ahogyan a 2022-2023-as évekről szóló, nemrég publikált adatvizualizációnkból is kitűnik) nem alkalmas a beruházások nyomon követésére, hiszen ott csak egy Beruházási Alap szerepel, a konkrét fejlesztések nem. Az azok állami támogatásáról szóló döntéseket ezért kusza kormányrendeletekből lehet csak összevadászni, ezért is tartottuk fontosnak, hogy feldolgozzuk a most közzétett listát. Lázár János minisztériuma ősszel egy új állami beruházási törvényt, ami (átlag halandók számára nem megismerhető) koncepciója alapján a beruházási tevékenység átláthatóságát is célul tűzi ki. Értsd: most, hogy az elmúlt 10 év stadion és presztízsberuházás-boomja után csendesebb évek jönnek, 2025-2026 körül akár odáig is eljuthassunk, hogy egy naprakész lista legyen arról, hol ruház be az állam, mennyiért és hogy állnak ezek a projektek!
Mire számítasz a következő fél évben?
Töltsd ki kérdőívünket az energiaválságról!
Nézz körül! A térképen a minisztérium által kiadott lista adatai láthatóak.
Néhány gyors megállapítás
Ez még nem is a végleges lista
Lázár János dolga a kormányban, hogy a forráshiány miatt melyik tervezett beruházásokról mondjon le a kormány, és a most benyújtott lista azokat a beruházásokat gyűjti össze, melyek elmaradásáról kormánydöntés is született. A napokban derült ki például, hogy leáll a hajdúnánási Moto GP pálya fejlesztése is (nincs a listán), az Átlátszó pedig nemrég arról írt, hogy a Fertő tavi beruházásokra kiírt közbeszerzés is eredménytelen lett. A korábban említett 2100 milliárd forintnyi zárolást a listán szereplő projektek önmagukban nem adják ki.
Nem törölték (de jórészt nem is született még kormányzati döntés) a 2016 körül Orbán Viktor által személyesen megígért Modern Városok Program fejlesztéseiről, de nagy valószínűséggel ezek sem prögnek fel a következő években. Tavasszal írtunk róla, hogy 54 projekt van kész, 66 valósult meg részben és továbbra is van 152 projekt, ami nem készült el.
Pest megye agglomerációs kiköltőzői a legnagyobb vesztesek
A Főváros vonzáskörzetében szinte mindenütt probléma, hogy az infrastruktúra nem veszi fel a lépést a kiköltözők nagy számával. Miközben a választások előtt a Fidesz mindenhol infrastruktúrafejlesztéssel kampányolt, most tucatnyi agglomerációs település iskolafejlesztésének elkaszálásáról született döntés (Nagykovácsi, Üröm, Veresegyház, Szada, Őrbottyán, Gyömrő, Inárcs, Délegyháza, Dunavarsány, Diósd, Szigethalom, Sződ, Vácduka, Tahitótfalu, Kismaros is jó ideig a szükséges iskola-infrastruktúra nélkül maradhat). Ezek egyike-másika régóta kampánytéma. A fejlesztések elmaradása nemcsak bosszúságot, de nagyobb dugókat is okoz majd ezeken a településeken.
Komplett programok állnak le
Tömegesen állnak le a haveri cégekkel, részben közbeszerzések nélkül tervezett Nemzeti Sportparkok. A legtöbb ilyen fejlesztést Szabolcs megye bukta el. Jelentős számban lőtték vissza Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a Tokaj-Hegyalja térségbe ígért útfejlesztéseket a Tokaj-Zemplén térség választások előtt is sokat emlegetett fejlesztési programja keretében.
Gyorsforgalmi utak is érintettek
A három legnagyobb összegű, leállított beruházás gyorsforgalmi utak fejlesztéséről szól. Elmarad a Zalaegerszeg megközelítését segítő M76 autóút Zalaegerszeg – Fenékpuszta közötti szakaszának megvalósítása. Elképesztő összegért tendereztették ki az M100-as út Bicske és Esztergom közti szakaszát, de ezt is leállítják. A nyertes ajánlattevő cégek 32,3 kilométer autóutat építhettek volna meg nettó 345 milliárd forintból, azaz kilométerenként nettó 10,7 milliárdból.
Az állam eközben 35 éves koncesszióba adta a gyorsforgalmi utak fejlesztését Mészáros Lőrinc és Szíjj László oligarchák érdekeltségeinek, és ebben konrét útszakaszok építése-bővítése kőbe van vésve. Ezért cserébe a koncessziós szerződés alapján a kormány évente kilométerenként közel 114 millió forintot fizet az üzemeltetőnek, amelynek jelentős részét a rendelkezésre állási díj (RÁD) teszi ki, amely így 2023-ban a költségvetési törvény szerint 230 milliárd forinttal terheli meg az államkasszát. Érdekesség, hogy miközben Lázárék lelőtték az M1 háromsávosítását Bicskéig (ez a szakasz állami kezelésben maradt), Bicskétől tovább viszont a koncessziós szerződés értelmében Mészárosék a következő 10 évben meg kell, hogy valósítsák a bővítést, így az állam sem teheti meg, hogy sokáig halogassa a kapcsolódó útszakasz fejlesztését.
Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?
Támogasd a K-Monitort adományoddal!
Címkék: térkép infografika
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.