háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Hírek

  • Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adatigénylés (47) adatok (61) adatozz okosan (22) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (12) ajándék (1) algoritmusok (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (3) amsterdam (1) antikorrupció (36) anti korrupció (26) asp (3) ÁSZ (2) átlátható (1) átláthatóság (174) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (7) bulgária (1) bunda (1) cégek (2) cenzúra (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (7) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (7) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (3) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (5) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (2) elnökség (1) english (11) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (2) észtország (1) eu (36) eurobarometer (2) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (5) exszabi (1) ezaminimum (11) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (6) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (3) igazságszolgáltatás (1) infografika (55) információszabadság (44) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (3) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (16) k-monitor (14) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (16) kampányfinanszírozás (27) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (1) királyság (2) költségvetés (8) konzultáció (1) kormányzati adatok (1) koronavírus (2) korrupció (27) korrupciós séta (2) közadatok (4) közbeszerzés (45) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) közgép (10) Közgép (2) közpénz (28) külföld (56) kultúra (3) k monitor (50) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (4) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (59) mahir (2) MÁK (6) máv (2) media (2) média (8) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (10) mezőgazdaság (11) microsoft (1) miniszterelnökség (3) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (8) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (5) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (5) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (2) nyerges (6) nyílt adat (2) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (34) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (5) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (6) pártfinanszírozás (12) pártok (9) pénzmosás (1) pénzügyminisztérium (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (16) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (8) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (14) tasz (11) térkép (12) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (1) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (29) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (11) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (5) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Nyitottak az e-részvételre a helyi közügyek iránt érdeklődő, internetező budapestiek

MerényiM // 2020.09.21.

Címkék: budapest magyarország részvétel infografika

A járványhelyzet dacára már érzékelhetőek a nyomai annak a “részvételi fordulatnak”, amelyet a tavalyi önkormányzati választások ígéretei vetítettek előre. Akkor sok szó esett a helyi lakosokat bevonó, párbeszéden alapuló városi kormányzásról, ma pedig sorra indulnak a kísérletek online és offline bevonásra, legyen szó városfejlesztéssel kapcsolatos konzultációról, stratégiai tervezésről, részvételi költségvetésről, petícióról vagy közösségi gyűlésről. Ezek a folyamatok hazai szinten mindenképpen újszerű eszközöket kínálnak, különösen a digitális részvétel területén. A konkrét eszközök alapos, kritikus értékelésére ahogy korábban, a jövőben is sort kerítünk blogunkon, a #részvétel címke alatt, a mostani bejegyzésben azonban lépünk egyet hátra és azt vizsgáljuk, milyen igény van a közügyek iránt érdeklődő, internethasználó fővárosiak részéről a e-részvételre. (Merényi M. Miklós  - Horváth B. András)

 

boll-cover.png

 

Az e-részvétel a digitális technológiákkal megtámogatott állampolgári részvételi folyamatokat jelenti a döntéshozatal és az adminisztráció különböző szakaszaiban - a problémák beazonosításától egészen a döntések nyomon követéséig és kiértékeléséig. A következőkben azt járjuk körül, mi jellemzi az e-demokrácia potenciális résztvevőit Budapesten, hogyan viszonyulnak a digitális eszközökkel történő bevonáshoz, és mennyire tartják azt működőképesnek.

Horváth B. András a Károli Gáspár Református Egyetem szociológia szakára “E-demokrácia a gyakorlatban: Az e-részvétel társadalomformáló ereje” címen írt szakdolgozatában kérdőíves vizsgálattal mérte fel a fővárosiak viszonyulását a helyi közügyekben való részvétel különböző formáihoz. A kutatás ugyan nem reprezentatív a teljes fővárosi szavazókorú lakosságra, de egy szűkebb, a digitális felületeket aktívan használó, a helyi közügyek iránt érdeklődő réteg hozzáállását jól tükrözi. A hallgató hozzájárult, hogy kérdőíves adatfelvételének eredményeit itt is közzétegyük, a következőkben ezt ismertetjük.

 

A módszertanról

A kutatás során a kérdőívet 48 kerületi és fővárosi, helyi közügyekkel foglalkozó Facebook csoportban osztották meg, innen érkeztek az önkéntes kitöltők. Az eredmény ennél fogva nem reprezentatív. Befolyásoló tényező az eleve digitális forma, a kitöltők köre (önszerveződő csoporttagsága) és maga a témakör is, ami mind a helyi ügyek iránti érdeklődést feltételez. A március-április hónapokban összegyűjtött válaszokra közvetett hatással lehetett a koronavírus miatti járványhelyzet is, amely felpörgette a digitalizációtAz eredmények az e-részvétel növekedési szakaszának fő célcsoportjáról, a helyi közügyek iránt érdeklődő aktív internethasználók véleményéről ad képet 548 kitöltés alapján. A kitöltők között a teljes fővárosi felnőtt lakossághoz képest enyhén több a nő, alulreprezentáltak az átlagnál alacsonyabb jövedelműek és felül a magasabb iskolai végzettségűek, a különböző korcsoportok azonban egyaránt megjelennek. Tisztában kell lennünk azzal, kiket érünk el legnagyobb valószínűséggel az e-részvétellel és kik azok, akik kimaradnak. Mindez önmagában bármely politikai részvételi formáról elmondható, gondoljunk csak arra, hogy a helyi választásokon való részvétel is 50% körüli.

 

Hogyan látják a kitöltők a helyi demokráciát? 

A válaszadókat érdekli a helyi demokrácia és követik a helyi eseményeket. Mindössze 2,6%-uk nyilatkozott úgy: egyáltalán nem, és 13,2%-uk, hogy inkább nem érdeklik a helyi közügyek. Többségüket (52.4%) inkább érdekli, 31,8%-ukat teljes mértékben érdeklik lakóhelye ügyei. Az ezzel kapcsolatos, jelenleg elérhető önkormányzati tájékoztatásról már ambivalens értékelések születtek, ezt enyhén a közepes fölé pontozták. Ugyanakkor csak a kitöltők kevesebb, mint egytizede (8.9%) értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy az önkormányzata megfelelő mértékben vonja be a lakosságot a kerületet érintő döntésekbe. 31% inkább egyetért, míg a többség inkább nem ért egyet (37.9%) vagy egyáltalán nem ért egyet (22.1%) azzal, hogy megfelelő a bevonás mértéke. Az erre adott értékelés a tájékoztatással való elégedettségnél jóval alacsonyabb, közepes alatti.

Az e-részvétellel kapcsolatos tájékoztatásban, az ezzel kapcsolatos ismeretterjesztésben is van még van feladat. Mindössze 14,6% használta és további 28,5% ismer ilyen technikákat - a többség, 48% ugyan nem ismeri, de működőképesnek gondolja. Mindössze 8,9% szkeptikus, ők nem találkoztak még az e-részvétellel, de nem is gondolják életképesnek. A nyitottság tehát kimutatható. A válaszadók túlnyomó többsége (91%) szavazna a kerületét érintő önkormányzati ügyekben és ezen belül inkább elektronikusan szavazna, amennyiben lenne rá lehetősége. Leginkább a kényelmi, aktivizáló szempontokból tartanák legjobbnak az e-szavazást a válaszadók. Bár még az adatvédelem és a választási csalás elleni védelem tekintetében is azok vannak többen, akik az e-szavazás felé fordulnak bizalommal, ezen a téren a papíralapú szavazás is jól teljesít. Az egyébként alacsony részvételi aktivitást tanúsítók körében a kényelem a döntő szempont az e-részvétel mellett. Másfelől, ahogy növekszik a részvételi aktivitás mértéke, úgy nő a személyes részvétel preferálásának aránya is (a nagyon magas kerületi aktivitás kategóriáján belül már 50%-os, megegyezik az e-részvétellel). Összességében erős bizalom és érdeklődés figyelhető meg az e-részvétel iránt, amit az életkor sem befolyásol érdemben. Egy másik fontos tanulság, hogy a kitöltők körében a postai úton történő részvételt (pl. kerületi konzultációs ívek) elenyésző számban választanák.

Érdekes látni, honnan értesülnek a válaszadók a lakóhelyüket érintő döntésekről. Lévén a kitöltők kerületi Facebook csoportokból rekrutálódtak, a legtöbben ezt említették információforrásként is. De közel felük tájékozódik a kerületi újságból és a kerület hivatalos Facebook oldaláról. A kitöltők 40%-a említette a kerület hivatalos honlapját, a polgármester Facebook oldalát pedig 30%. A nyilvánosság “szűkösségét” mutatja, hogy egyéb, alternatív közösségi média oldalakról csak alig 10% informálódik, míg az egyéb csatornák (tévé, rádió, hírlevél) említése elhanyagolható volt. Szintén érdekes lenyomata a helyi közélet viszonyainak, ami már a részvétel kérdése felé vezet, hogy bár a közélet iránt aktívan érdeklődő kitöltők 79,4%-a részt vett az önkormányzati választáson, az egyéb részvételi formák említése egytől egyig 50% alatti. Mindössze a kitöltők egyharmada vette fel a kapcsolatot az elmúlt öt évben az önkormányzattal.

Nyilvánosan helyi közügyekben mindössze 20,8% fejtette ki a véleményét, lakossági fórumon 19,2% vett részt, a polgármesterrel pedig 17,2% vette fel a kapcsolatot. Ennél is kevesebben, mindössze nagyjából 15%-nyian önkénteskedtek vagy vettek részt helyi közösségi munkában. A válaszadók közel tizede úgy nyilatkozott, a fentiek egyike sem fordult elő vele. Ők némileg kilógnak a mintából, hiszen összességében ezek az arányok annak ellenére ilyen alacsonyak, hogy a kitöltők nagy része a legaktívabbak közül került ki. Jó példa az aktivitásra, hogy olyan válaszadó is volt, aki külön megemlítette: részvételi költségvetésben is tett már javaslatot, pedig a technika csak nemrég kezdett elterjedni Budapesten. A csekély részvételi tapasztalat az e-részvétel szempontjából azt is jelenti, hogy a legtöbb embernek az e-részvétel lenne az első alkalom, amikor helyi ügyekben a véleményét kikérik, sőt az első alkalmak egyike, hogy az önkormányzattal a formálison túlmutató kapcsolatba kerül.

NEM ÖT ÉVENKÉNT - A válaszadók harmada akár heti rendszerességgel is részt venne az önkormányzati ügyekben, másik egyharmaduk pedig a havi rendszerességet preferálná. A többiek évente néhány alkalommal lennének hajlandók időt szánni a helyi ügyekbe való bevonódásra. Az ennél ritkább lehetőségekre csak nagyon kevesen voksoltak

A kutatás arra is rákérdezett, mely helyi közügyekben mekkora a hajlandóság a döntésekben való részvételre, illetve milyen ügyeket tartanak a legfontosabbnak a válaszadók. A válaszok annak ellenére érdekesek, hogy egyrészt a kerületek közt egyes ügyek jelentősége erősen eltérhet, másrészt a korábbiak tükrében az önkormányzatok konkrét szakpolitikai munkájával kapcsolatos ismeretek a tájékoztatás és a részvétel alacsony foka miatt nem szükségszerűen elmélyültek. Az eredmények alapján bizonyos kérdéskörökben (pl. egészségügy, köztisztaság, közbiztonság) világos igény van arra, hogy a lakosok igényei elérjenek a döntéshozókig, de az összes lekérdezett témakörben többen vannak azok, akik bevonnák a lakosságot és fontosnak is látják az adott területet a helyi ügyek szempontjából. A lakossági érdeklődés az e-részvétel sikerességének központi eleme, hiszen csak olyan kérdésekben várható tömeges, önkéntes állampolgári aktivitás, ahol a döntés érinti a lakosok mindennapjait, és számukra téttel bír.

Érdekesség, hogy a nők átlagban enyhén magasabb hajlandóságot mutatnak a részvételre a legtöbb kérdésben, kifejezetten fontos számukra az egészségügy és a környezetük tisztasága, míg a férfiak a településfejlesztésbe szólnának bele leginkább. Az is látszik viszont, hogy miközben van igény a részvételre minden említett területen, vannak olyan kérdések, amikben a lakosok egy része inkább támaszkodna a képviselőik és a szakértők döntésére. Általánosságban elmondható, hogy a gyakorlati szakértelmet igénylő szervezési, üzemeltetési kérdésekben (pl. polgári védelem) vélekedtek úgy többen (20-30%), hogy ne dönthessen a lakosság (pl. polgári védelem). Kitapintható egy enyhe szkepszis a részvétellel kapcsolatban a megosztó ügyeknél, illetve konkrét anyagi érdekeltséget magában hordó ügyekben (helyi adók, rendeletek). Bár a többség itt is lát lehetőséget a részvételre, sokan vannak, akik úgy gondolják, ezekben az ügyekben a képviselők inkább az illetékesek. 

 

Témakörök (n=döntene róla) Ne döntsön a lakosság (%) Téma fontossága (1-5)
egészségügy (n=467) 13.67 4.43
településfejlesztés, településrendezés (n=488) 11.35 4.43
környezet-egészségügy (köztisztaság stb.) (n=478) 16.01 4.41
közbiztonság (n=446) 19.91 4.33
településüzemeltetés (világítás, utak, parkok) (n=482) 29.43 4.3
közösségi közlekedés (n=452) 17.21 4.25
környezetvédelem, vízgazdálkodás (n=452) 16.4 4.15
hulladékgazdálkodás (n=430) 8.16 4.14
szociális ellátás (n=451) 12.17 4.11
költségvetés (n=433) 17.04 4.02
gyermekjóléti ellátás (n=439) 11.06 4.01
óvodai ellátás (n=452) 6.3 3.97
kulturális szolgáltatás (n=476) 17.94 3.95
hajléktalanság (n=431( 12.07 3.93
helyi adók (n=422) 9.96 3.93
lakás- és helyiséggazdálkodás (n=418) 28.35 3.89
sport, ifjúsági ügyek (n=473) 13.08 3.82
víziközmű (n=407) 5.5 3.82
polgári védelem, katasztrófavédelem, közfoglalkoztatás (n=384) 18.69 3.62
távhőszolgáltatás (n=412) 7.38 3.57
rendeletalkotás, határozatalkotás (n=381) 8.09 3.55
nemzetiségi ügyek (n=439) 22.11 3.38

 

Ha egy önkormányzat a lakossági részvétel fejlesztésébe fog, érdemes először áttekintenie, nála melyek azok a területek, ahol a leginkább mozgósítható a lakosság. Vélhetően a településfejlesztés, a kézzel fogható átalakítások, beruházások mindenhol ilyen ügynek számítanak, ezért közösségi tervezés vagy részvételi költségvetés formájában, akár e-részvétellel érdemes bevonni a lakosságot. Kisebb hőfokú vagy konkrét célcsoportokat érintő ügyekben, mint az ifjúságügy, a sport vagy egyes szociális kérdések, a lakossági részvétel helyett civilek, konkrét érintettek bevonása lehet eredményes. Komplexebb, érdekek és értékek széles körét felvonultató ügyekben pedig mérlegelni kell, hogy az egyszerű véleménynyilvánításon túl milyen tanácskozást és informálást is magában foglaló részvételi technikák képesek jó minőségű döntéseket eredményezni. 

Az e-részvétel nem mindenható, de egy jól körülhatárolható lakossági célcsoport elérésére lehetőséget kínál, hiszen az aktív internet és közösségi média használó, közügyek iránt érdeklődő fővárosiak láthatóan nyitottak rá. Ráadásul az e-részvétellel egy olyan csoport szólítható meg, akikkel az önkormányzatok eddig jobbára nem tudtak élő kapcsolatot kiépíteni, megtalálni a velük közös ügyeket, pedig e csoport érdeklődik a helyi közügyek iránt. Az e-részvétel fejlesztése felfedező folyamat, amelyben kezdetben nem a teljes lakosság véleményének becsatornázása a reális cél, hiszen ez offline bevonás nélkül elképzelhetetlen. Ez az önfejlesztő, a vakfoltokat és hiányosságokat őszintén beismerő kísérletezés elképzelhetetlen a folyamatok nyitott, átlátható kezelése nélkül.

Ha az e-részvétel úgy terjed el, hogy nincsenek közölve a folyamatok pontos eljárásai, a résztvevők köre és az eredmények adatai, úgy a kezdeti bizalom könnyen bizalmatlanságba fordulhat. A fentiekben ismertetett kutatás kérdésköreihez hasonló adatok, visszajelzések és elemzések összegyűjtése és nyílt, átlátható feldolgozása szakértők, civilek és kutatók bevonásával elengedhetetlen ahhoz, hogy a most szórványosan elinduló e-részvételi technikák ténylegesen elérjék céljukat és hozzájáruljanak egy, a lakosok igényeire gyorsabban, rugalmasabban reagáló, hatékonyabb városi kormányzáshoz.

 

Ha érdekel, hogyan valósítható meg az e-részvétel önkormányzati szinten, konkrét hazai és nemzetközi példákat találsz az alábbi bejegyzésben

whatisgif.gif


2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr2116208008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enrikokaruszo 2020.09.22. 11:26:03

miféle merítés ez?
ez így nem demokrácia, hanem a közbeszéd tematizálása, kisebbségi szándék többséginek feltüntetésével

zord íjász · zordidok.blog.hu 2020.09.24. 06:26:14

Fiúk, lányok.
1. Gratulálok a munkátokhoz (nem először).
2. A blogba befektetett szellemi tőke kimagasló. Le a kalappal. Minden alkalommal lenyűgöz. Felismerem a rokon lelkeket, blogger-munkamorál szempontjából, és mellesleg, amit én csinálok Nagykovácsiban, az pl. tűpontosan tükrözi a szándékaitokat a civil részvételre a közéletben. Nem vagyok egyedül ezzel a faluban, persze.
3. A blog külalakja hervasztó, még mindig. Az egyik legcsúnyább blog a blog.hu-n. Szépséggel talán jobban el lehetne adni a belső tartalmat is, bár gondolom ez nektek afféle blog-szexista megjegyzés, jelentsetek fel.
4. A gyengénlátók miatt van benne kétszer a statisztika? Nem cikizés, hanem kérdés.
5. Ti ne hátráljatok, ha esetleg eszetekbe jutott volna, vagy elkeserednétek olykor.

zordidok.blog.hu/2020/09/22/rugalmas_elszakadas_571

5. Ezt pedig egy másik munkátokhoz írtam. Javítsátok, amit kell.

k.blog.hu/2019/11/19/atlathato_reszveteli_onkormanyzatisag/full_commentlist/1#c38984324