Várhatóan hamarosan szavaz a parlament az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségek módosításáról szóló törvényjavaslatról. Ezen a blogon már többször foglalkoztunk a témával, sőt, 2012-ben, az országgyűlésről szóló törvény elfogadásakor is szorgalmaztuk egy olyan vagyonnyilatkozati rendszer bevezetését, amely valóban képes betölteni a funkcióját: vagyis amellett, hogy fényt derít a kétes forrásból származó vagyongyarapodásra, és megmutatja a lehetséges érdekkonfliktusokat, hatékony szankciórendszert is tartalmaz arra az esetre, ha a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek manipulálnák vagyoni adataikat.
Bár a legnagyobb sajtóérdeklődés minden év januárjában az országgyűlési képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvánosságra hozatalát kíséri, közismert, hogy rajtuk és a kormány tagjain kívül is számos más tisztségviselőnek is a nyilvánosság előtt kell számot adnia vagyonának gyarapodásáról. A parlament előtt fekvő törvényjavaslat most arra tesz kísérletet, hogy egységesítse a kötelezettségeket és a szankciókat, hiszen eddig a legfőbb ügyészre és helyettesére, az MNB, a Gazdasági Versenyhivatal, az Állami Számvevőszék, a Médiatanács, a Közbeszerzési Hatóság és a Költségvetési Tanács vezető tisztségviselőire eltérő szabályok vonatkoztak.
vagyonyilatkozatUgyanakkor azt is látnunk kell, hogy az újraszabályozás legfeljebb kodifikációs szépségtapaszt jelent, hiszen a vagyonnyilatkozati rendszer alapját továbbra is az országgyűlési képviselőkre irányadó igencsak elnagyolt, hiányos és bizarr előírások jelentik. Gondolunk itt többek közt arra, hogy a törvény szerint kimondottan csak a telepatikus képességekkel rendelkező állampolgárok kezdeményezhetik, hogy az Országgyűlés mentelmi bizottsága megvizsgálja a politikusok hozzátartozóinak vagyonnyilatkozatát. Ezekbe ugyanis a nyilatkozatot kitöltő hozzátartozón kívül csak a mentelmi bizottság tagjai tekinthetnek bele, de ők is csak abban az esetben, ha valaki pontosan megjelöli, hogy az általa nem ismert vagyonnyilatkozatban melyik konkrét tételt és miért találja hibásnak. Könnyen belátható, hogy ez az egész rendszer hitelességét aláássa. Mivel hivatalból nemhogy az adóhatóság, de a mentelmi bizottság sem vizsgálja a nyilatkozatokat, a – többnyire sajtó által – kezdeményezett vagyonnyilatkozati eljárásokat pedig az elmúlt 15 évben a bizottság kivétel nélkül megszüntette, a tisztségviselőknek gyakorlatilag végtelen lehetősége van a vagyonnyilatkozat elsumákolására vagy manipulálására. Az, hogy a tisztségviselők nagy része kézírással tölti ki az íveket, ami ráadásul szkennelt – vagyis elektronikusan feldolgozhatatlan – formában kerül nyilvánosságra, gyakorlatilag lehetetlenné teszi a vagyonnyilatkozatok összehasonlítását.
A szankcionálást tovább nehezíti, hogy a mentelmi bizottság által benyújtott törvényjavaslat szerint a fenti tisztségviselők esetében csak akkor lépne életbe a tisztséggyakorlási és javadalmazási tilalom, ha valótlan adatot közölnek, illetve megtagadják vagy szándékosan elmulasztják a nyilatkozattételt. Különösen kíváncsiak vagyunk arra, hogy miért kell beilleszteni a “szándékosság” kitételt a javaslatba, és hogy egy esetleges vagyonnyilatkozati eljárásban kinek és hogyan kellene bizonyítania, hogy a mulasztás nem véletlenül, figyelmetlenségből, hanyagságból vagy mert lemerült a telefonban az akkumulátor, vagy mert késett a trolibusz, hanem szándékosan történt.
Tekintetbe véve a bizottság és a politikusok különös jóindulatát vagyonnyilatkozat-ügyben, kissé túlbiztosításnak tűnik az Alkotmányügyi bizottság módosító javaslata, amely szerint nem tisztséggyakorlási és javadalmazási tilalom, hanem összeférhetetlenség miatti jogviszony megszüntetés lenne a renitens tisztségviselők jussa: de csak azután, hogy a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megszegését és az összeférhetetlenséget a mentelmi bizottság megállapította, majd azt az összes országgyűlési képviselő ⅔-a meg is szavazta.
A fentiekből következően azonban igazán kevés az esély arra, hogy bármilyen ehhez hasonló szankciótól kelljen a magas rangú tisztségviselőknek tartaniuk.
Talán érdemes kiemelni, hogy az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvényjavaslat mellett az országgyűlés még az idén szavazni fog az országgyűlésről szóló törvény módosításáról is. Sajnos azonban ez a módosítás sem tesz kísérletet arra, hogy orvosolja a vagyonnyilatkozati rendszer 15 éve fennálló problémáit.
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.