háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (89) adatok (99) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (245) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (12) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (14) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (19) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (68) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (79) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (18) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (25) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (85) információszabadság (75) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (52) jogállamiság (13) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (44) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (4) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösértékeink (2) közpénz (38) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (72) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (14) naih (1) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (70) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (8) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (19) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (43) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (28) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (12) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Kék halál - Kormányhirdetések a közpénzből fizetett önfényezéstől a nyílt politikai agitációig

MerényiM // 2017.06.23.

Címkék: kampány kampányfinanszírozás timeline infografika

A kormánypropaganda az elmúlt évekre elviselhetetlen méreteket öltött, a közpénzből lebonyolított, kék hirdetések uralta agitációs kampányok folyamatos elemévé váltak a kormánypártok politikájának. Mi a magunk eszközeivel ahhoz kívánunk hozzájárulni, hogy tisztább legyen a kép, mennyi közpénzt költött el a kormány tisztán politikai kommunikációra. Infografikán mutatjuk be, hogyan jutott el az Orbán-kabinet a közpénzből felturbózott önreklámtól a bevallottan politikai agitációt szolgáló kampányokig és a bárki által többször kitölthető álkonzultációkig. A kék hirdetések 5 éve és 45 milliárd forint közpénz története. 

 

cover_2.png

 

Nyáron az elmúlt időszak legnagyobb parlamenti háttéralkuja zajlott a plakáttörvény kapcsán: minden párt azt találgatta, mit nyerhet és veszíthet a köztéri plakátolás esetleges beszűkülésével. Mivel a párt- és kampányfinanszírozás érdemi megújítására nyilvánvalóan nincs szándék, a rendszer egyetlen elemének a reformja csak a taktikázásról szólt. Látni kell, hogy a "lex csicska" nem szól a tévé- és rádióhirdetésekről, a nyomtatott sajtóról, így megmosolyogtató, amikor Kósa Lajos a kampányfinanszírozási rendszer átfogó megújításáról beszél. Tetszettek volna csatlakozni 2014-ben a civilek antikorrupciós programjához! 

Jellemző, hogy pont akkor nyúltak hozzá a plakátolás rendszeréhez, amikor mások is ráéreztek a keményebb üzengetésre. Sok sikertelen egyezkedés és egy 2/3-os próbálkozás után végül egy jogilag vitatható trükkel, feles törvénnyel nyomta át Fidesz a lex csicskát. Fontos látni a plakáttörvény kapcsán, hogy nem lehet a pártfinanszírozási rendszer és a korlátozott nyilvánosság egészének működésétől függetlenül szemlélni a politikai hirdetések korlátozását.

Nehéz előrevetíteni, hogy a törvény hatására hogyan alakulnának át a köztéri politikai hirdetések: ma még tartanak az utóvédharcok. Az biztosnak vehető, hogy a korlátlan erőforrásokkal rendelkező kormánynak nem lenne probléma az új szabályok szerint hirdetni, míg más szereplők aligha fognak tudni a korábbi évtizedek korrupt gyakorlata szerint plakáthelyeket boltolni: a Jobbik kísérletét úgy tűnik, az államhatalom el fogja tiporni. Az mindenképp beszédes, hogy állami hirdetések csak egy töredéke megy óriásplakátokra, (ha az állami hirdetések egészének volumenéről szeretnél képet kapni, javasoljuk a Mérték anyagát), az ellenzék számára viszont sokkal fontosabb kommunikációs csatornát jelentenek. Nem véletlenül lett volna hajlandó a Fidesz bevállalni az ilyen hirdetésék részleges tilalmát is a törvény korábbi verziójában.

 

A propaganda ötven árnyalata

Az elmúlt években azok számára is érzékelhető lett a kormány megnövekedett kommunikációs aktivitása, akik nem foglalkoznak politikával. A kék hirdetések az év egyre nagyobb részében borították el a köztéri felületeket, a szlogenek annyira ott vannak mindenhol, hogy már észre sem vesszük azokat. A romló tendencia nehezen tagadható: kezdetben csak "tájékoztattak a kormány intézkedéseiről" és "kikérték a választók véleményét". A propagandavonaton azonban nincsen fék: a kormánynak ma már külön minisztériuma van a kommunikációs offenzívák megtervezésére és a kormánypárti politikusok is egyre többször beszélnek arról, hogy egy szervezett nyilvánosság megteremtése a cél. Míg korábban az egyes minisztériumok máshonnan vették el a pénzt a kampányolásra és ez jelentett némi kontrollt, Rogán Antal biankócsekket kapott a stabil kormánytöbbséghez szükséges választói tömeg folyamatos megdolgozására. Ez biztosan nem tartozik egy demokratikus állam minisztériumának szokványos feladatai közé. Idén áprilisban egy kitöltött nemzeti konzultációra 2500 forint kormányzati hirdetés jutott, a kampányeszköz ráadásul nem csak egyre manipulatívabb, de teljesen hiteltelen is, az interneten bárki, bárhányszor kitölthette a konzultációs íveket.

icmon.PNG

A legújabb, jelenleg is futó kampány (kép forrása)

Összesítésünkben csak a kormányzati politikai giga-kampányokra fókuszáltunk: nem számoltunk a CÖF ismert-ismeretlen költéseivel, az olimpia melletti kampánnyal, a cégek pártsajtóra célzott hirdetéseivel, a közmédiával, az pártos önkormányzati lapokkal, az uniós programok PR-szagú hirdetéseivel vagy a Modern Városok turnéval, ahol a miniszterelnök politikai tőkét kovácsol az uniós források szétosztásából. Azokat a kormányhirdetéseket vettük csak számba, ahol a kormány közpénzből a saját álláspontját kívánja ráerőszakolni a társadalomra, olyan, általában faék-egyszerűségű üzenetekkel, amelyek nélkülöznek bármifajta közpolitikai tartalmat vagy közjogi relevanciát, amely ezeket a kérdéseket a demokratikus viták medrébe terelhetné. Ezek a technikák sokszor a jogszerűség határán egyensúlyoznak.

 

Nem ablakon kidobott pénz

A propagandán túl van egy másik fontos hatása ezeknek a reklámoknak, folyamatosan hizlalják kormányhoz közel álló, piaci alapon fenntarthatatlan baráti holdudvart. Ez egy jól bejáratott rendszer, a pénz több kézen folyik át: keresnek nemcsak a plakáthely-tulajdonosok, de a kampányok arculattervezői (pl. Longue Design), levezénylői (pl. Y&P, Trinity, Network) és a hirdetési helyeket áruló baráti cégek és a médiumok is. A propagandaipar eredményessége elképesztő, több milliárdnyi osztalék került már magánzsebekbe innen. Nincs vele annyi munka, mint az építkezésekkel, az eredmény is kevésbé maradandó, mégis húzóágazattá tudott válni a Fidesz-közeli cégek számára. Bőven lenne honnan visszavenni, ám csak egyre nőnek a költések.

Támogass minket, hogy ehhez hasonló írásokban deríthessük fel a közpénzek útját!

 ▶︎ Adományozz átutalással, vagy PayPalon: k-monitor.hu/tamogatas

 ▶︎ Legyél pártolói tagunk: patreon.com/kmonitor

 

 Mennyibe kerül mindez?

Azért számszerűsítjük a tisztán politikai propaganda költségeit, hogy megmutassuk, mennyire súlyos terhet jelent a politika-finanszírozásnak a kormányzati propaganda. Érdemes felidézni a 2014-es civil kampánymonitorozás adatait. A pártok összesen költöttek nagyjából 8 milliárd forintot a választási kampányra, amely normális esetben egy ciklus legfőbb politikai hirdetési időszaka. A mostani összesítés végösszege ennek a négy és félszerese. Összesítésünkben a Miniszterelnökség és a Miniszterelnöki Kabinetiroda lakossági tájékoztató kampányai (a kék hirdetések) szerepelnek, illetve a nemzeti konzultációk a 2012-es gazdasági konzultációtól kezdődően.

 

Az első levelezést még a Fidesz állta, a későbbi, Alaptörvényről szóló kérdőívet azonban már közvetlenül közpénzből fizettük. Ugyanez igaz a demagóg megszövegezésű, de még nem csupán lojalitást feltételező szociális konzultációra (2011) is. A 2012-es gazdasági konzultáció pedig tisztán a kormány politikájának igazolására szolgált, hiszen a benne szereplő kérdésekről már korábban megszületett a döntés. Látszik tehát, hogy amit mi tisztán politikai propagandának nevezünk, az csak hozzávetőleges képet ad a kormányhirdetésekről, és ez alapján egy merőben konzervatív becslésnek tekinthetjük. Nem vitatjuk: a kormány ennek az összegnek a többszöröséből működteti a propagandagépezetét. Azt azonban rögzítsük, hogy csak a fentiekre 2012 óta már biztosan elköltöttünk legalább 45 milliárd forintot, ahogy az a nyilvánosságra került adatokból is tudható. Ennek a pénznek a történetét dolgozza fel az alábbi infografikánk.

 

 Ha utánaolvasnál a sztoriknak: az ábrák és szövegek nagy része kattintható, itt találod az alátámasztást.

Loading...

Loading...

 

Végezetül egy rövid gondolatkísérlet arról, miért is vérlázító “a demokráciára elköltött pénzként” beszélni erről a több, mint 45 milliárd forintról. Szemléletes, hogy a civil társadalom immunrendszerét milyen mértékben volt képes erősíteni az a 460 projekt, amit a Norvég Civil Támogatási Alap támogatásából - ennek az összegnek a tizedéből - megvalósítottak. De merjünk nagyobbat álmodni: mi lett volna, ha ezt a 45 milliárdot valóban a demokráciára költik? Képzeljük el, hogy egy felelősen gondolkodó kormányzat ebből a pénzből (pl. lengyel mintára) részvételi költségvetést indít Magyarország minden 15 ezer fő feletti településén. Ennek során 4 évig minden évben összesen 120 millió forintot a helyi lakosok oszthattak volna szét a demokratikus technikák gyakorlásával. Több százezer ember tanulhatta volna meg így a közpénzek transzparens, részvételi elköltésének fontosságát. Ez az, ami helyett a választópolgárokat hülyének néző plakátokkal visszahozták Magyarországra a XX. századra jellemző, felülről szervezett nyilvánosságot.  

 

Szöveg, ábra: Merényi M.

kovesd_2.png 


Címkék: kampány kampányfinanszírozás timeline infografika

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr1512567951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.06.24. 03:23:46

A költségek, melyek a hatalom fittogtatására pazarétoltatnak, e hatalom alapjait ássák alá. De a legrosszabb, legszemtelenebb kormány, ha azon kívül csapás nem éri, sokáig nem tartathatja fel magát!”Eötvös József Eszmék, gondolatok 1876. sorszámú gondolat.

"Már az is nagyon veszélyes, ha a kormányzat néha, mint Platón engedélyezte, hazudik. De mindinkább bizonyossá válik, nincs nagyobb veszély, mintha a kormányzat semmi egyebet nem tud, és nem tesz, csak hazudik, vagyis ha az egész államkormányzat a hazudozáson nyugszik." Hamvas Béla

Megdobbent 2017.06.24. 06:43:09

Es akkor minden kreten fidesz szavazo (mindegyikuk kreten, teljesen mindegy, milyen indokkal szavaztak erre a hazaarulo rezsimre) kepzelje el, hogy az o faluja, varosa, alkalmazoja, iskolaja, ovodaja, korhaza, stb... kapja ezt a penzt, amit a mi (nem a ti, fidesz szavazok, mi akik a piacrol elunk) adoforintjainkbol es a magyar emberek eletminosegenek javulasara kapott EU penzekbol, nem ez a retkes rezsim. tetszik?


süti beállítások módosítása