A korrupció érték- és vagyonvesztés. A rendszerszintű korrupció a társadalom egészének mélyreható válsága. A világ bármely kormánya, amelyben felmerül, hogy kezdeni kell valamit a problémával, a magas szintekre vezető korrupciós szálak elvágásán túl előbb-utóbb beleütközik az elvesztett vagyon visszaszerzésének problémájába. Magyarországon ezt a kérdést az elmúlt években fokozatosan tematizálta a társadalmi felháborodás, és különösen élesen merül fel a most formálódó kormányváltó programok kontextusában. Mindezek miatt fontosnak tartottuk körüljárni a vagyonvisszaszerzés elméleti és jogi aspektusait, nemzetközi bevált gyakorlatait és hazai esélyeit, ezzel lehetőséget adva a téma és a terület újragondolására, megreformálására is annak érdekében, hogy az elmúlt évtizedekben korrupció következtében elveszett közvagyon ismét a közösség javát szolgálhassa. Ez a poszt egy sorozat első része, amelyben sikeres nemzetközi vagyonvisszaszerzések példáin keresztül világítjuk meg a probléma különböző részeit.
A K-Monitor Független Közpénzfigyelő Iroda pénzügyes-irodavezetőt keres azonnali kezdéssel. Olyan embert keresünk, aki az iroda működtetése és a szervezet pénzügyi adminisztrációja mellett talpraesett, proaktív és elkötelezett a szervezet missziója és értékei iránt.
Elévülést és hivatali visszaélés büntethetőségének hiányát állapította meg a Fővárosi Nyomozó Ügyészség abban a határozatában, amellyel elutasította a volt legfőbb ügyész ellen tett feljelentésünket, és egyúttal kizárta a felülbírálati indítvány benyújtásának lehetőségét. Az abszurd döntés szándékosan lehetetlenné próbálja tenni a jogorvoslatot, és a törvényesség minimális követelményének sem tesz eleget.
Az ügy előzménye, hogy a K-Monitor ez év júliusábanfeljelentést tetta volt legfőbb ügyész ellen hivatali visszaélés miatt. Egy korábbi posztunkban 84 olyan ügyet azonosítottunk, amelyekben Polt Péternek valamilyen szerepe volt az elkövetők büntetlenül maradásában. Ezek közül két, jelentőségében és összegszerűségében is kiemelkedő korrupciós ügyet választottunk ki a feljelentés megtételéhez: a Völner‒Schadl-ügyben és az MNB-alapítványok ügyében nyilvánosságra került nyomozati és vádemelési mulasztásokra alapoztuk a bűnüldözési kötelezettség megsértésének gyanúját.
Digitális jogokkal foglalkozó munkatársat keres Magyarország egyik vezető korrupcióellenes civil szervezete, a K-Monitor Egyesület. Olyan jogász munkatársat keresünk, aki tevékenységében ötvözi a K-Monitor technológiai érdeklődését és a szervezet jogi érdekérvényesítő munkáját. A K-Monitorban hisszük, hogy a hatalom ellenőrzése nem merülhet ki a közhatalmat gyakorlók számonkérésében, hanem olyan szereplőkre is ki kell terjednie, akik jelentős gazdasági vagy technológiai erővel rendelkeznek, hiszen sok esetben ezek a szereplők legalább akkora hatással van a társadalom működésére, mint az államszervezet.
A Közösségi Költségvetés – Budapest részvételi költségvetési programja – immár az ötödik évében jár. Ez idő alatt több ezer budapesti javasolt ötleteket, szavazott prioritásokról, és kísérte figyelemmel, hogyan válik közösségi elképzelésből megvalósult fejlesztéssé egy-egy projekt. A 2025-ös ciklusban jelenleg a szakmai vizsgálat szakaszában tart, mielőtt a lakosság szavazhatna a végső nyertes projektekről: a beérkezett és a lakosság által támogatott ötletek átvizsgálása zajlik, hogy kiderüljön, melyek kivitelezhetők a város lehetőségeihez és a törvényi szabályozáshoz igazodva.
A K-Monitor évek óta pereskedik azért, hogy megtudjuk milyen tervek alapján alakítja át a kormány a magyar egészségügyet. Az alkotmánybíróságig, illetve a strasbourgi bíróságig vittük az egészségügyi reform egyik legfontosabb dokumentumáért folytatott ügyünket, amely a Boston Consulting Group által készített titkosított tanulmány nyilvánosságra hozataláról szólt, sajnos eredménytelenül.
Áprilisban egy újabb adatigénylést küldtünk az egészségügyért felelős belügyminisztériumnak, miután Takács Péter államtitkár a Partizánnak azt nyilatkozta: “A Boston Consulting egy döntéselőkészítő anyag, mint annyi más, 70-80 ilyen van csak az egészségügyi ágazatban”. Kíváncsiak voltunk hogy milyen dokumentumok segíthették az állami döntéshozatalt az egészségügyben, ezért azt kértük a minisztériumtól, hogy küldjék el nekünk azoknak a tanulmányoknak és szakértői anyagoknak listáját, amelyeket a Belügyminisztérium az egészségügyi rendszer, vagy annak egyes területeinek állapotáról, vagy átalakításról készített vagy készíttetett 2020 óta (beleértve az EMMI-t is). Azt is kértük, hogy külön jelöljék meg azokat, amelyeket döntéselőkészítőnek tekintenek.
A BM a válaszában azt írta, hogy mindösszesen két ilyen anyag létezik, a hírhedt BCG tanulmány és egy másik a hálapénzek kivezetéséről, amely egy jó ideje nyilvános már. Mivel a válasz teljesen ellentmond Takács Péter nyilatkozatának, bepereltük a minisztériumot az adatok nyilvánosságra hozataláért. Az elsőfokú bíróság a minisztériumot az adatok kiadására kötelezte, amely fellebbezett a döntés ellen. A BM változatlanul tagadja, hogy létezik az említett két tanulmányon kívül olyan anyag, amely megfelelne a kérésünknek, sőt arra hivatkoznak, hogy „mert egy tanulmány adott esetben döntéselőkészítő jelleggel bír, attól még az (akárcsak pontatlanul) döntéselőkészítőnek nevezett egyéb anyagok (pl. akár egy email üzenet) nem válnak létező tanulmánnyá, vagy szakértői anyaggá” A K-Monitor álláspontja szerint elég rémisztő, ha 2020, azaz a COVID járvány alatt és óta meghozott egészségügyi intézkedések 70-80 email, vagy egyéb anyag alapján születtek meg, ezek várható hatását senki nem elemezte és utólag sem értékelték ezek eredményeit.
Annak érdekében, hogy többet megtudjunk arról, hogy mi alapján hoz a kormány döntéseket az egészségügyről folytatja a pert a BM ellen. Azt gondoljuk, minden magyar embert megillet a jog, hogy megismerhesse, hogy mi alapján dönt a Kormány az egészségügy átalakításáról. Nem csak azért, mert az állampolgárok állják az egészségügy költségeit, de az egészségügy helyzete olyan közös ügy, ami Magyarországon mindenkit érint. Egy demokratikus társadalomban pedig a társadalom egészét érintő reformok csak is átlátható módon, az érintettek bevonásával valósulhatnak meg.
Érdekel, hogy melyek a legnagyobb korrupciós ügyek? Hogy miért nincs következménye a közpénzek eltűnésének? Zavar, hogy nem szólhatsz bele a helyi döntésekbe? Ha igen, akkor téged keresünk!
Forrás: Fortepan / Révay Péter
Legyél a gyakornokunk, és feltárhatod a korrupciós visszaélések intézményi és társadalmi hátterét, részt vehetsz szakmai anyagok és jogi beadványok elkészítésében, interjúk elemzésében, továbbá részvételi eszközök fejlesztésében, és mindezekről be is számolhatsz a K-Monitor blogján. Olyan embert keresünk, akinek van érzéke a jogi, szociológiai és aktivista megközelítések iránt.
Főbb feladatok:
a jogalkotók és a nyomozó hatóságok munkájának figyelemmel kísérése, releváns ügyek feldolgozása
jogi és szociológiai kutatómunka a magas szintű korrupció hátterének feltárásához
szakpolitikai javaslatok kidolgozásában való részvétel
az állampolgári részvételt elősegítő alkalmazások fejlesztésében való közreműködés
fordítási munkák segítése
szövegalkotási, lektorálási feladatok
adatok másodelemzése, desk research
Facebook-, Instagram- és blogposztok írása a K-Monitor felületeire.
Elvárások:
folyamatban lévő vagy frissen befejezett felsőfokú tanulmányok, ideális esetben jogi, gazdasági, szociológiai, politológiai vagy újságírói területen
irodai alkalmazások megbízható ismerete
legalább középszintű angol nyelvtudás
precizitás, az önálló munka és a csapatban működés párhuzamos készsége
elkötelezettség a K-Monitor értékei iránt.
Előny:
adatvizualizációs alkalmazások ismerete
adatelemzésben szerzett korábbi tapasztalat
informatikai megoldások, programozás iránti érdeklődés
felsőfokú angol nyelvtudás
jó íráskészség
proaktivitás, kreativitás.
A munkavégzés helye, ideje:
Irodánk Budapest belvárosában található, a munka főként online történik, így a munkavégzés helye rugalmas. A gyakornoki munkáért bért fizetünk, melynek mértéke: bruttó 280.000 Ft/hó.
A gyakornoki munka határozott idejű, időtartama 3 hónap, amely hosszabbítható. A munkaidő heti 20 óra, melynek ütemezésben igazodunk az óráidhoz, egyéb elfoglaltságaidhoz.
A jelentkezés módja, határideje: Szakmai önéletrajzodat és motivációs leveledet az info@k-monitor.hu címre várjuk. Jelentkezz minél előbb, de legkésőbb 2025. augusztus 29-ig! A beérkező pályázatok elbírálását folyamatosan végezzük.
Új fejlesztésekkel bővült a PARTIMAP, a K-Monitor ingyenesen használható, nyílt forráskódú, saját fejlesztésű térképes kérdőívező platformja. A felületen már alapszintű számítógépes tudással is egyszerűen készíthetsz olyan felméréseket, ahol egyszerű kérdések mellett, helyszínekhez, térképen megjelenített dilemmákhoz is kérhetsz visszajelzéseket a kitöltőidtől. Használhatod egy helyi probléma alapos körül járására, új bicikli út megtervezéséhez, vagy egy forgalomcsökkentő koncepció megvitatására.
Egy jó célcsoport-meghatározással akár néhány nap alatt számos releváns térképes jelölést és választ is gyűjthetsz – mindezt egyszerűen, költségek nélkül, egy általad fontosnak tartott ügy érdekében.
Ha te is azok közé tartozol, akik már használták a PARTIMAP-ot kérdőív készítéshez, közösségi véleménygyűjtéshez, akkor van egy jó hírünk: nem feledkeztünk meg a sok visszajelzésről, saját tapasztalatról és javítási javaslatokról, és tavasszal egy új fejlesztési körbe fogtunk, végül nyárra el is készültünk a PARTIMAP 3. fejlesztési hullámával.
Ebben a blogposztban összeszedtük, hogy milyen újításokkal és funkciókkal bővült a rendszer, és mit érdemes kipróbálnod, ha következő projekteteket is PARTIMAP-ban tervezed. Korábbi blogposztjainkat a fejlesztésekről itt és itt találod!
A magyar egészségügyi szektor közbeszerzései a korrupciós kockázatok szempontjából kiemelt jelentőségűek, ami több összefüggő tényezőből fakad.
Először is, gyakran rendkívül speciális termékek beszerzését foglalja magában, mint például fejlett orvostechnikai eszközök vagy specifikus gyógyszerek. Ezeknek a műszaki sajátosságai gyakran olyan közbeszerzési kiírásokhoz vezethetnek, amelyek szűken meghatározottak, potenciálisan de facto bizonyos gyártókat részesítve előnyben és korlátozva a hatékony versenyt. Habár a szűkítő kiírások lehetnek indokoltak, de megfelelő kontrollok hiányában manipulációra érzékeny környezetet teremtenek.
Milyen ügyek kavarták fel idén tavasszal a magyar közéletet? Kik szerepeltek a legtöbbet a korrupcióval és közpénzekkel foglalkozó cikkekben? A K-Monitor Adatbázis legfrissebb statisztikáiból kiderül, miről szólt a második negyedév a sajtóban – Matolcsy-villától Ferrari-kerekekig.
A K-Monitor Adatbázisát azért hoztunk létre 2007-ben, hogy könyvtárszerűen összegyűjtsük, és könnyen elérhetővé tegyük az online-sajtó korrupcióról, közpénzfelhasználásról, illetve általában a közélet tisztaságáról szóló írásait. 18 év alatt több int 60.000 cikket katalogizáltunk, címkéztünk és archiváltunk. Az adatbázisban névre, intézményre, témára vagy akár időszakra is lehet keresni. Így könnyen vissza lehet nézni, milyen ügyek tartoznak egy-egy politikushoz vagy céghez, vagy hogyan fejlődött egy botrány a sajtóban.