háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Facebook

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adatigénylés (39) adatok (51) adatozz okosan (22) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (10) ajándék (1) algoritmusok (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (2) amsterdam (1) antikorrupció (33) anti korrupció (24) asp (3) ÁSZ (2) átlátható (1) átláthatóság (162) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (3) bulgária (1) bunda (1) cégek (2) cenzúra (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (7) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (6) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (3) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (1) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (1) elnökség (1) english (11) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (2) észtország (1) eu (34) eurobarometer (1) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (4) exszabi (1) ezaminimum (10) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (2) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (1) igazságszolgáltatás (1) infografika (47) információszabadság (40) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (3) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (13) k-monitor (10) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (16) kampányfinanszírozás (26) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) királyság (2) költségvetés (6) konzultáció (1) kormányzati adatok (1) korrupció (26) korrupciós séta (2) közadatok (4) közbeszerzés (43) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) közgép (10) Közgép (2) közpénz (26) külföld (55) kultúra (3) k monitor (48) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (4) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (49) mahir (2) MÁK (6) máv (2) media (2) média (8) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (7) mezőgazdaság (10) microsoft (1) miniszterelnökség (3) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (7) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (4) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (3) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (2) nyerges (6) nyílt adat (1) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (32) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (5) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (6) pártfinanszírozás (11) pártok (9) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (1) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (11) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) school of data (2) siemens (1) simicska (18) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (7) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (12) tasz (11) térkép (11) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (4) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (1) uncac (2) unió (1) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (29) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (11) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (5) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

This is the Minimum! - 21st century standards of transparency in the municipalities

pite e // 2019.11.14.

Címkék: english ezaminimum

On November 5, 2019, members of the General Assemblarian municipal election of Budapest unanimously passed the anti-corruption minimum program developed by K-Monitor, Transparency International Hungary, and Atlatszo. The proposal was submitted by newly elected Budapest mayor Gergely Karácsony, but representatives of Fidesz, now in opposition in the Budapest Assembly, also voted in favor of the proposal.

1_3.png

Prior to the this, the three NGOs developed an anti-corruption minimum program, called “This is the minimum!”. The program builds on the years-long research and advocacy work of the three organizations, and is comprised of six key areas, focusing on establishing 21st century standards of transparency in the public administration. While it aims to contribute to creating smart cities, democratic decision making, adequate involvement and informedness of citizens, it is indeed a minimum program: it encompasses issues that we deem essential to ensuring transparent procedures within municipalities.


Szólj hozzá!

Brutálisan keveset hirdettek a sajtóban az önkormányzati jelöltek

MerényiM // 2019.11.13.

Címkék: média kampány magyarország önkormányzat adatok pártfinanszírozás kampányfinanszírozás átláthatóság infografika ÁSZ

Bő 60 millió forint: ennyit költöttek el az önkormányzati választáson induló jelöltek októberben a nyomtatott és elektronikus médiában politikai hirdetésekre az ÁSZ által közzétett, sajtótermékektől kapott információk alapján. Ez iszonyatosan pici összeg, ha figyelembe vesszük, hogy összesen 91 sajtótermék (76 nyomtatott és 15 elektronikus) juttatta el tájékoztatóját az ÁSZ részére az ország minden részéből - 18-an közülük végül nem közöltek politikai hirdetést. Összehasonlításul: a Facebook által közzétett adatok szerint ott nagyságrenddel többet, 366 milliót hirdettek el a pártok. Mutatjuk az adatokat!

 

untitled_design_31.png

 

Az általunk digitalizált adatokat a magyar médiaviszonyok átalakulásával összhangban kell értelmezni: a pártos sajtótermékek ugyan kampányüzemmódban működtek, de hivatalos hirdetést a KESMA-birodalom kormánypárti cégeiben alig helyeztek el, országos lapban a Fidesz-jelöltek hivatalosan nem is hirdettek, noha főbb kampányüzeneteiket épp ezekben az orgánumokban olvashattuk. (Az Origo például nem is küldött árlistát az ÁSZ-nak, ők elvben nem jelentettek meg politikai hirdetéseket. A versengő, demokratikus politikai piacra jellemző mintát, miszerint egy-egy nagy lapban minden oldal jelöltjei hirdetnek, országosan is alig látni. Az átlátható, nyomonkövethető hirdetések csak egy egyre szűkülő része a kampánypénzeknek, erről tudunk most adatokat közölni.

A választási eljárásról szóló törvény alapján kampányidőszakban politikai hirdetést csak azok a sajtótermékek tehetnek közzé, akik hirdetési árjegyzéküket a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül kell megküldték az Állami Számvevőszéknek. Ezek az árjegyzékek elérhetőek úgy az ÁSZ, mint a sajtótermék honlapján. A szavazást követő 15 napon belül a náluk elhelyezett hirdetésekről a sajtótermékek tájékoztatták az ÁSZ-t, ami október végén közzé is tette, hogy az egyes jelöltek és jelölőszervezetek politikai hirdetéseit kinek a megrendelésére, milyen ellenérték fejében, mely időpontban, milyen terjedelemben jelentették meg. A mechanizmus lényege, hogy a közzétett árlistákon szereplő engedményekből kizárólag az objektív feltételekhez kötött, a megrendelő személyétől független engedményeket fogadja el az ÁSZ, ellenkező esetben a médiacég tulajdonosa burkoltan finanszírozhatja egy adott jelölt kampányát. Ha tehát feltárják, hogy a kampányeszközre fizetett ellenérték alacsonyabb, mint a szokásos piaci ár, akkor a különbözet tiltott forrásból származó nem pénzbeli hozzájárulásnak minősül. A szabályozás 2017-es bevezetésekor már jeleztük: ezek az elemek jó irányba mutatnak ugyan, de a magyar helyzetben alapvetően a Fidesznek kedveznek.

A fentiek elsőre egy szigorú, átlátható kampányfinanszírozási szabályozás részelemének tűnhet, de ez sajnos nincs így. Az önkormányzati kampánypénzekről nem készül átfogó elszámolás, a nyomtatott és elektronikus sajtóban történő költések átláthatósága pedig koránt sem mutatja teljesen meg, mennyi pénzt költenek valójában egy-egy jelölt vagy párt népszerűsítésére. Az itt bemutatott ÁSZ-adatokból nem látszik a nem jelöltként, jelölő szervezetként hirdetéseket vásárlók (kisebb részben a civilek, nagyobbrészt a kormányzat) aktivitása, illetve rejtve marad a magyar médiára egyre jellemzőbb pártos lakájmédia működése, ahol bizony nettó pártkampány zajlott a választások előtt is. A KESMA-birodalom, vagy más, kampánytevékenységet folytató revolverlapok tevékenysége így nem kerül az ÁSZ elé, nem vizsgálják, rajtuk keresztül valósul-e meg tiltott kampányfinanszírozás. Az önkormányzati kampány jellemző eleme volt az önkormányzati lapok propagandaszócsővé alakítása, ám az ÁSZ közzétételében természetesen ez sem látszik, hisz emögött nem volt lepapírozott kampánypénz-áramlás, hanem közpénzt költöttek kampányaktivitásra. Ezzel még nincs vége az adatokhoz fűzött széljegyzeteink, korlátozó megjegyzéseink sorának. Fontos azt is látni, hogy az ÁSZ a sajtótermékek által megküldött - és itt közzétett - tájékoztatók tartalmáért, jogszabályi előírásoknak megfelelőségéért felelősséget nem vállal, ők csak a sajtótermékek által közölt adatokat publikálják.

Az a tény, hogy papíron mindössze 61 millió forintot költöttek el a nyomtatott és elektronikus, helyi és országos orgánumokban kampányra, élesen mutatja a magyar nyilvánosság állapotát. Egy működő demokráciában, a politika és a médiát tulajdonló gazdasági csoportok tisztább viszonyrendszerében ez az összeg ennek a többszöröse kellene, hogy legyen, hiszen a kampány országosan milliárdokat emésztett fel. Az a pénz azonban jórészt nem tiszta, átlátható csatornákon folyik. Az adatokat mégis közzétesszük, hiszen az az ÁSZ oldalán szkennelt pdf-ekben érhető el, így van hozzáadott értéke, hogy mi ezeket a dokumentumokat digitalizáltuk. Másrészt - jelezve, hogy itt bizony egy igen részleges, torz prizmán át látjuk a politika és a média viszonyát - fontosnak tartjuk, hogy az állampolgárok megismerhessék, kik és mennyi pénzből küzdenek a szavazataikért. Óvnánk azonban mindenkit attól, hogy az alábbi diagramokból azt a következtetést vonják le, hogy a magyar médiában az ellenzék volt fölényben. A kampány intenzitásának értékeléséhez, kormány és ellenzék lehetőségeinek összehasonlításához további kutatásokat (lett volna) szükséges végezni.

Részletes kereső az ÁSZ-adatokhoz:

 

 

 

Oszlopdiagram a közzétett hirdetési összegek területi eloszlásához: Hihető? Országos sajtótermékekben a Fidesz nem hirdetett szerződés alapján. Megyei, helyi lapokban is csak Csongrád megyében nyúltak érdemben ehhez az eszközhöz. Más kérdés, hogy a megyei lapok már rég a párt szócsöveinek számítanak. Másfelől, az ellenzéki jelöltek költései is csak ehhez képest tűnnek nagynak, az ő teljesen pártos médiájuk valamivel kisebb, így nem csoda, hogy mélyebben a zsebükbe kellett nyúlniuk, ha független orgánumokban is meg akartak jelenni a hirdetéseikkel. (teljes nézet)

 

 

A teljes adatbázist itt töltheted le.

 

Támogass minket, hogy tovább monitorozhassuk a közpénz-költéseket, tovább dolgozhassunk a kampánypénzek nyilvánosságáért, és egy tisztességes kampányszabályozásért! 

fokkin.gif

Legyél irodavezető a K-Monitornál!

pite e // 2019.11.12.

Címkék: k-monitor

A K-Monitor Független Közpénzfigyelő Iroda határozatlan idejű (félállású) munkaviszonyra irodavezetőt keres decemberi kezdéssel. Olyan embert keresünk, aki az iroda működtetése és a szervezet pénzügyi adminisztrációja mellett talpraesett, proaktív és elkötelezett a szervezet missziója és értékei iránt.


irodavezetot_keres_a_k-monitor_1.png

 

Főbb feladatok:

- a szervezet napi pénzügyi adminisztrációja, számlák és szerződések rendszerezése;
- napi irodavezetési teendők, adminisztrációs feladatok;
- kapcsolattartás a könyvelővel, költségvetés követése;
- pályázatfigyelés és pályázatírás segítése, részvétel a pályázatok elszámolásának elkészítésében;
- kapcsolattartás hazai és külföldi partnerekkel.

Városi konzultáció: Varsó példája itthon is követendő

MerényiM // 2019.11.08.

Címkék: varsó külföld konzultáció lengyelország részvétel

A társadalmi konzultáció fontos eleme a demokratikus részvételnek, itthon azonban alig találkozhatunk vele lényeges döntések előkészítése során. A fogalom hallatán a nemzeti konzultáció derenghet fel, ám a valódi párbeszéd nem ilyen. Varsóban az önkormányzat rendeletben teremtett lehetőséget a főbb ügyek megvitatására: konzultációt nemcsak a politikai szereplők, de civilek és polgárok is kezdeményezhetnek, a folyamatban pedig bárki részt vehet. Azoknak a településeknek, akiket nemcsak a kampányban érdekel az emberek véleménye, ajánljuk figyelmébe a lengyel főváros példáját! Nekünk is van véleményünk a helyi közügyekről, a téma pedig az utcán hever.

 

1_5.png

 

Az önkormányzatiság arról szól, hogy a helyben meghozott szabályok, döntések, megtermelt közszolgáltatások minél inkább a lakosok igényeit szolgálják. Azt is joggal feltételezhetjük, hogy egy település lakói gyakran pontosan tisztában vannak a helyi közügyek, problémák természetével, hisz ezek tőlük karnyújtásnyira találhatók, nincs az a kormánytag vagy központi hatóság, aki náluk jobban tudná, mire van szükségük. Ha a városvezetés nem veszi figyelembe, kell-e a helyieknek az általa megálmodott presztízsberuházás, rövid úton megbukhat. De hogyan jut el az állampolgárok véleménye olyan formában a döntéshozókhoz, hogy azok valóban a helyiek akarata szerint dönthessenek? Nos, az itthon ismert "konzultáció" erre nem alkalmas eszköz, hiszen ott a politikusok eleve meghatároznak és priorizálnak egyes ügyeket, és ahhoz kérnek tömeges, nem is pontosan körvonalazható felhatalmazást. Varsó városában ezzel szemben egy sokkal szofisztikáltabb, demokratikusabb folyamatot intézményesítettek, ami ugyan (szemben pl. Gdansk hasonló gyakorlatával) nem bír közvetlen kötőerővel, de a döntéshozók számára így is rizikós nem figyelembe venni a konzultáció eredményét.

Conspiracy for Democracy: Concepts of civil-municipal cooperation

pite e // 2019.11.07.

Címkék: english conspiracy for democracy

K-Monitor organized a two days event in June 2019 to discuss inspiring practices and emerging trends on citizens’ participation in local decision making. The event was attended by representatives of local governments and civil society actors from Hungary, Spain, France, Italy and Romania.

remarker-ngo-munic.png