háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

Vagyonnyilatkozatok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (2) 2014 (1) adatigénylés (33) adatok (40) adatozz okosan (21) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (2) agrártámogatások (8) ajándék (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (2) amsterdam (1) antikorrupció (29) anti korrupció (23) asp (3) átlátható (1) átláthatóság (145) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (2) bulgária (1) bunda (1) cégek (2) cenzúra (3) ciklusértékelő (1) civilek (5) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (3) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (5) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (2) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (1) egyesült (2) egyesült királyság (1) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) elnökség (1) english (8) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (1) észtország (1) eu (31) eurobarometer (1) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (3) exszabi (1) ezaminimum (6) e governance (1) facebook (1) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (1) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (1) igazságszolgáltatás (1) infografika (39) információszabadság (38) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (2) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (13) k-monitor (5) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (10) kampányfinanszírozás (22) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) királyság (2) költségvetés (4) kormányzati adatok (1) korrupció (25) korrupciós séta (2) közadatok (4) közbeszerzés (43) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) közgép (10) Közgép (2) közpénz (23) külföld (53) kultúra (3) k monitor (44) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (6) lengyelország (2) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (7) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (41) mahir (2) MÁK (6) máv (2) média (7) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (5) mezőgazdaság (8) microsoft (1) miniszterelnökség (2) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (6) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (3) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (4) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (2) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (1) nyerges (6) nyílt adat (1) nyílt kormányzás (18) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (22) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (4) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (4) pártfinanszírozás (7) pártok (7) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (1) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (8) revolving door (1) right to know (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) school of data (2) siemens (1) simicska (16) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (6) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (8) tasz (11) térkép (10) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (4) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (1) uncac (2) unió (1) usa (17) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (28) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (10) vám (1) várhegyi (2) varsó (1) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (2) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Cégnyilvántartás: árucikk vagy közadat? - A végső tulajdonosok felfedésében kérik az EP segítségét civilek

MerényiM // 2018.12.02.

Címkék: eu cégek közadatok

A korrupció elleni küzdelem és a nemzeti és európai uniós közpénzek számon kérhető felhasználásának központi eleme a közbeszerzések győzteseinek, a céghálók végső haszonélvezőinek beazonosíthatósága. A tényfeltáró újságírók sokszor nehezen jutnak el az offshore-láncok végéig, pedig az átlátható tulajdonosi struktúrát a pénzmosás elleni jogszabályok is előírják. Mindezt nemcsak trükkök százai nehezítik, de az is, hogy az állam által nyilvántartott cégadatokat sokszor nem megfelelően gyűjtik, vagy csak fizetős szolgáltatásként lehet elérni. Az unió közadatokkal kapcsolatos törekvéseibe ugyanakkor illeszkedne ezen adatok tényleges felszabadítása is, így több uniós ország civiljei hétfőn azért akcióznak az Európai Parlamentben, hogy a cégadatok hozzáférhetősége javuljon. Ehhez a fontos ügyhöz a K-Monitor is csatlakozott! 

 

csj_2017_august_beneficial.jpg

kép: csj.hkics.org.hk

 

December 3-án, hétfőn újra napirendre veszi az Európai Parlament a PSI-irányelvet, azaz a közszféra által előállított adatok nyílt, hozzáférhető újrahasznosítását közösségi szinten elősegítő politikát. A közadatok újrahasznosítása a gazdasági szereplők és a civil társadalom révén a jövő nagy versenyképességi tényezője lehet, és a demokrácia működése, a döntéshozók ellenőrizhetősége szempontjából is kulcskérdés, ám az irányelv elfogadása óta a gyakorlati megvalósítás döcögősen halad. Ahhoz, hogy a várt adatrobbanás megannyi társadalmi előnyét érezhessük, az Uniónak a jelenleginél is jobban el kell köteleződnie a nyílt közadatok politikája mellett, és rávenni a tagállamokat, hogy az általuk a normál működésben felhalmozott megannyi értékes adatot, nyilvántartást hozzáférhetőbbé tegyék. Ez amúgy a tagállamok és az egész térség gazdasági érdeke is lenne.


Szólj hozzá!

Luxushajókázás: nem hall, nem lát, nem beszél

MerényiM // 2018.11.27.

Címkék: vagyonnyilatkozat átláthatóság k monitor adatigénylés

Az Átlátszó még szeptemberben közölt képeket a Lady Mrd luxusjachton megfordult NER-es előkelőségekről: döntéshozókról és gazdasági potentátokról. Egy jogállamban, ahol a döntéshozók a köz érdekében, a luxussal csábító magánérdekek édesgetésének ellenállva kell végezzék munkájukat, mindez világraszóló botrány, Magyarországon azonban ez a rendszer deklarált működési elve, legfőbb politikája. A hivatalnokok munkáját azonban még így is számos szabály, etikai elv szabályozza. Élesben teszteltük, mit érnek az apparátus hajlíthatatlanságát biztosítani hivatott fennkölt elvek, ha egy kormánymegbízottat rajtakapnak egy jachton kvaterkázni a megye legbefolyásosabb építési vállalkozójával. Vajon érdekli a kormányt, ha a prefektusaik egy másik urat szolgálnak? 

 

homolya_robert_4.png

eredeti fotó: Átlátszó / Németh Dániel 

A más országokban prefektusoknak nevezett kormánymegbízottak 2010 óta képviselik a magyar kormányt fővárosi és megyei szinten. Ők vezetik a kormányhivatalokat, amelyek sok fontos (sőt, nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő) ügyet érintő közigazgatási eljárásban hoznak döntéseket. Azt gondolhatnánk tehát, hogy miután a miniszterelnök a kormánya megbízatása idejére valakit egy megyei kormányhivatal élére kinevez, őt szoros felügyelet alatt tartja, nehogy a "végeken" saját zsebre kezdjen dolgozni. Úgy tűnik azonban, hogy a jelenlegi magyar rezsim foglyul ejtett államában a Simicska helyét az építőiparban átvevő Szíjj László üzleti ügyei nem olyasmik, amiktől a köz emberét, a kormány megbízottját távol kéne tartani, sőt! A tiszakécskei Szíjj megyéjében, Bács-Kiskunban éppen Szíjj földijét, a korábbi kécskei polgármestert, Kovács Ernőt bízták meg a prefektúra vezetésével. Ő az, akit az Átlátszó a nyáron lencsevégre kapott a Lady Mrd fedélzetén Szíjjal és egy másik fontos döntéshozóval, a NER tenderbárójával, Homolya Róberttel. 

 

Piti csalók és régi motorosok maradtak adósok az áprilisi kampánypénzzel - itt az lista!

MerényiM // 2018.11.12.

Címkék: adatok kampányfinanszírozás információszabadság átláthatóság adatigénylés MÁK

Áprilisban botrányos körülmények között kerültek fel újra a szavazólapokra a kamujelöltek. A 4 évvel ezelőtti kutyakomédia annak ellenére ismétlődött meg, hogy nyilvánvaló volt, a könnyen megkaparintható kampánytámogatás vonzereje és a többes ajánlás kiskapuja miatt újra lesznek próbálkozók. A profibb, szervezettebb kamupártozók vitték el a pénz nagy részét, a pártok 2,15 milliárddal maradtak adósak, melynek behajtására csekély az esély. Voltak azonban egyéni "versenyzők" is, akik függetlenként, vagy a listát állítani nem képes kamupártok színeiben nyúlták le a nekik kiutalt több, mint egy millió forintot. Az Államkincstár kérdésünkre elárulta, október végéig 231 millió forintnyi tartozást adott át a NAV-nak, ennyi pénzt kellett volna visszafizetniük a komolysági küszöböt el nem ért jelölteknek. A tartozók feketelistáján ismert nevek is szerepelnek.

 

45946946_206814360214249_2636088220038725632_n.png

 

Százszámra voltak olyanok idén áprilisban, akik üzletként tekintettek a választásokra és a szavazatok megszerzése helyett a kampánypénz megkaparintását tűzték ki célul. A kincstári adatok alapján jól látható, erős területi koncentrációt mutat a műfaj: az elmaradottabb országrészekben akár egy választókerületben is 6-7 jelölt maradt adós a pénzzel, míg a fővárosban alig. Fontos pontosan látni, hogyan került fel a most közzétett adóslistára ez a 144 jelölt, akiknek a Kincstár a tartozást október 19-éig átadta behajtásra a NAV-nak. A nagypályás csalók ugyanis nem itt, hanem a kamupártok párttámogatásával fejték meg a rendszert. A bűnszervezetre emlékeztető modellben a betoborzott egyéni jelöltek lemondtak a párt javára a saját támogatásukról, amit a párt (szigorú elszámolás híján) lepapírozott és gyakran homályban maradó szereplőknek visszaosztott. A pénzbehajtó NAV ebben az esetben nehéz feladat előtt áll, mert vagyonával csak a párt és annak vezetői felelősek, akik gyakran strómanok voltak. A listán, amit most nyilvánosságra hozunk, azok a jelöltek szerepelnek, akik miután így vagy úgy összegyűjtötték a szükséges 500 ajánlást, a kampánytámogatásról kamupártozó társaikkal ellentétben nem mondtak le, noha sejtették, hogy nincs sok esélyük elérni a 2%-os komolysági küszöböt. A kampánypénzt lepapírozták, arról számlákat mutattak be, majd miután a választások előtt visszaléptek vagy ott néhány szavazatot szerezve megbuktak, a Kincstárnak a szerződést megszegve nem fizették vissza az elköltött kampánypénzt. A trükköt a több, mint 1700 egyéni jelölt mintegy 10%-a játszhatta el, a kamupárton keresztüli csalásokat figyelembe véve azonban ennél is nagyobb arányban lehettek a kamujelöltek. A legtöbb próbálkozó Nógrádban volt és itt "fogták" a legtöbb tartozót is, hetet.

LIGET MONITOR: számba vettük a Liget projekt költségeit

pite e // 2018.11.10.

Címkék: budapest adatok liget átláthatóság infografika

Terézvárosi székhelyű szervezetként kezdettől nyomon követjük a Városligetben zajló építkezéseket. Adatbázisunkban külön aktában gyűjtjük a ligetes cikkeket, most pedig arra vállalkoztunk, hogy a közbeszerzések alapján összegezzük, mennyi pénzt költöttek már biztosan el a Liget projektre és hogyan viszonyul ez a Városliget Zrt. vezetője által legutóbb meghatározott, 250 milliárdra taksált összköltséghez. Bemutatjuk, hol tart a 2020-ra befejezni tervezett beruházás és pontosan mire költöttek.

 

lm2.png

 

A Városliget projekt eredetileg múzeumi negyedként indult. Tarlós István 2009-es programjában még a Nyugati Pályaudvar mögötti helyszín szerepelt. 2010 után az új negyed építésének élére Baán Lászlót állították, aki a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa lett. 2012-ben L. Simon László kulturális államtitkár és Baán László miniszteri biztosként jelentették be a Múzeumi Negyed koncepcióját, 50-60 milliárdos költséggel, ez az évek során a tartalom bővülésével és a már megindult építkezések drágulásával nőtt. A park megújítását és funkcióbővítését 2013-ban iktatta törvénybe a Parlament, és ezzel Liget Budapest néven megkezdődött a Városliget funkciójának jelentős módosítása.

Rejtjelezve számolt be a baráti civilek apanázsáról a Nemzeti Kommunikációs Hivatal

MerényiM // 2018.11.07.

Címkék: magyarország korrupció adatok szponzoráció közpénz civilek információszabadság átláthatóság infografika antikorrupció k monitor anti korrupció adatigénylés nkoh

A CÖF félmilliárdos MVM-támogatás után sokan bosszankodtunk, ám a módszer nem új keletű. A milliárdos pénzekkel gazdálkodó állami cégek úgy tesznek az őket felügyelő döntéshozók kedvére, hogy a szponzorációs keretükből értelmes célok mellett jelentős összegeket kanyarítanak vitatható társadalmi hasznosságú de nyíltan kormánypárti "civileknek", személyeknek. MFB, MVM, BKV, MÁV: régebben is sokszor eljátszották a fejős tehén szerepét. A Rogán Antal minisztériuma alá rendelt állami kommunikáció / propaganda világában azonban ezen a kiskapun is központilag engedik át a csókosokat. Most a civileknek juttatott állami támogatások nem teljes, de nagy szeletének átláthatósága felé tettünk lépést.

 

untitled_design_21.png

 

A Rogánék felügyeletével működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) (mely a kommunikációs tendereket is intézi, méghozzá egyetlen, a Telekomnál nemrég debütált haveri céget "versenyeztetve") ugyanis egy csomó állami szerv szponzorációs keretéről és igényéről dönthet. Mivel a tapasztalatok szerint a kedvezményezett álcivileknél szinte lehetetlen, a vállalatoknál (ahogy tapasztaltuk, az MVM-nél is) pedig nagyon nehéz puhatolózni a szponzorációkról, úgy döntöttünk, a Kommunikációs Hivataltól próbáljuk meg megtudni, mégis kik kapják az állami vállalatok által jótékonyan szétszórt közpénz-milliárdokat. A szervezeten ugyanis átfutnak a szponzorációs igények, így joggal feltételeztük, a nyilvánosságnak is el fogják árulni, kinek mennyi pénzt jutott a közösből. Ez vitathatatlanul közérdekű adat, az átláthatósággal és az érthető válaszadással ugyanakkor hadilábon áll a Kommunikációs Hivatal. Mutatjuk, mire jutottunk az elmúlt hónapok levelezésével és a segítségeteket kérjük a legutóbbi válasz dekódolásában.