háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (4) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (93) adatok (100) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (6) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (20) amsterdam (1) antikorrupció (72) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (259) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (14) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (2) budapest (18) bulgária (1) bunda (1) büntetőjog (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (12) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (21) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (3) Corvinus Zrt. (1) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (22) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (72) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (4) erzsébet (2) esemény (4) esettanulmány (2) észtország (1) eu (81) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (19) eu elnökség (1) évvégi (12) exszabi (1) ezaminimum (28) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (4) felejtéshez való jog (1) feljelentés (1) felülbírálati indítvány (2) fidesz (7) figyusz (1) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyakornok (9) gyógyszergyártás (2) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) helyi demokrácia a gyakorlatban (2) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságtétel (1) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (89) információszabadság (78) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (5) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (7) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (54) jogállamiság (13) jogász (1) jordánia (1) k-monitor (43) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (27) kampányfinanszírozás (45) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (11) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) kitiltási botrány (1) költségvetés (18) kommunikáció (2) koncesszió (2) konzultáció (3) kormányzati adatok (5) koronavírus (9) korrupció (42) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) következmény nélkül (1) közadatok (5) közbeszerzés (59) közérdekű (5) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (3) közösen monitorozunk! (8) közösértékeink (9) közpénz (38) külföld (61) kultúra (4) külügyminisztérium (4) k monitor (73) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) luxus (1) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (89) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mesterséges intelligencia (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (6) mnb (2) MNB-ügy (1) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) Nagy Gábor Bálint (1) NAIH (17) NAV (4) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) NER (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (5) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (20) nyitott önkormányzat (2) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (78) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (2) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (4) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panasz (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (17) partimap (12) pártok (10) pénzmosás (4) pénzügyminisztérium (7) per (20) plakát (1) politika (2) politikusok (1) Polt Péter (2) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (3) program (2) propaganda (1) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) redszerszintű korrupció (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (50) részvételiség (3) revolving door (1) right to know (1) Rogán Antal (2) rogán cecília (2) rokonok (4) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtóadatbázis (5) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (10) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (2) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (23) társadalmi egyeztetés (3) tasz (14) technológia (1) tényleges tulajdonos (1) tényleges tulajdonosi nyilvántartás (1) térkép (17) teszt (1) tesztalkalmazás (2) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (2) Tömb 2002 Kft. (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) UBO (1) ügyészség (4) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (43) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) vagyonvisszaszerzés (1) választások (29) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (7) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (14) Völner-Schadl-ügy (1) Völner Pál (1) whistleblowing (16) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Három–null a javunkra: ismét fordítani tudtunk egy nagykorrupciós ügyben született nyomozóhatósági döntésen

szentes.agota // 2025.10.07.

Címkék: közbeszerzés felülbírálati indítvány redszerszintű korrupció Tömb 2002 Kft.

A K-Monitor eddig három magas szintű korrupciós ügyben nyújtott be felülbírálati indítványt, és az előző kettő után immár a harmadik is sikerrel járt. Ezúttal abban az ügyben, amelyben a közbeszerzéseken rendszeresen taroló hajdúböszörményi cég, a Tömb 2002 Kft. ellen indult nyomozást szüntette meg a rendőrség. A Debreceni Járási Ügyészség alaposnak találta a felülbírálati indítványunkat, ezért az eljárás folytatását rendelte el.

Vannak a magyar építőipari piacon olyan szereplők, akiket tenyerén hordoz a sors: éppen olyan referenciáik vannak, amelyek a kiírt közbeszerzéshez kellenek, szinte minden tendert megnyernek, amelyen indulnak, és a pályázataikat kísérő számtalan szabálytalanság miatt sem inog meg bennük a közbizalom. A jelen ügy főszereplőjének pályaíve még ennél is érdekesebb, egy olyan hajdúböszörményi cégről van szó, amely távoli településeken is elindult helyi érdekű projektekért, és amelyet a versenytársai is követnek mindenhova, hogy aztán rendre veszítsenek vele szemben.

1_10.jpg

A kép forrása: a Tömb 2002 Kft. Facebook-oldala.

 

A cég különös sikerszériájáról az Átlátszó írt alapos tényfeltáró cikket. Az oknyomozó portál független közbeszerzési szakértő segítségével elemezte a meghívásos közbeszerzések adatait, és ennek alapján a Tömb 2002 Kft. sorozatos győzelmeinek körülményeit a rendszerszintű korrupciós működés mintázataként azonosította. Így többek között életszerűtlennek találta, hogy 79 db meghívásos tenderből 58-at a Tömb 2002 Kft. nyert el összesen nettó 5,6 Mrd Ft értékben, ami 73%-os sikerrátát jelent; továbbá hogy a pályázatok kiírói szinte mindig ugyanazt a néhány céget kérték fel, annak ellenére, hogy több száz építőipari vállalkozás közül válogathattak volna; és hogy ezek az állandó kíséretként szolgáló cégek rendre vagy nem nyújtottak be ajánlatot, vagy sorozatosan rosszabb ajánlatot tettek. A közbeszerzési adatokból az is kiderült, hogy a közbeszerzési szakértő is gyakran ugyanaz volt az eljárásokban, még azoknál a kiíróknál is ők szerepeltek, akik egyébként nem ezekkel a szakemberekkel dolgoztak más eljárásaik során. Emellett a Tömb 2002 Kft. öt esetben pontosan „eltalálta” a kiírt projektek becsült értékét, húsz esetben pedig az ajánlata kevesebb mint 2%-kal tért el tőle.

Az adatigénylésekkel és egyéb információforrásokkal is megerősített kartellgyanú alapján az Átlátszó közérdekű bejelentést tett a Közbeszerzési Hatóságnál és az Integritás Hatóságnál, egy, az Átlátszó cikkére hivatkozó országgyűlési képviselői kérdés nyomán pedig 2023 októberében büntető eljárás is indult.

A Közbeszerzési Hatóság szintén feljelentést tett az ügyben versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési vagy koncessziós eljárásban bűntette miatt, mivel egy korábbi közérdekű bejelentés szerint 28 esetben manipulálhattak összesen közel 1 Mrd Ft értékű közbeszerzést a Tömb 2002 Kft. érdekében. Gyanúra adott okot, hogy az ajánlatkérők jellemzően a teljesítés helyétől jelentős földrajzi távolságra lévő cégeket hívtak fel ajánlattételre, ami szokatlan olyan építési beruházások esetében, mint például egy helyi útfelújítás vagy szennyvízkezelés. A forgatókönyv a 28 esetben ugyanaz volt: szinte teljesen egyeznek az ajánlattevők, egyezik a közbeszerzési tanácsadó, az eljárások is nagyon hasonló mintázatot mutatnak, és mindig ugyanaz a nyertes. A Közbeszerzési Hatóság az Átlátszó közérdekű bejelentésében szereplő eseteket is kivizsgálta, és az Átlátszóéhoz hasonló eredményre jutott: 15 esetben a nyertes ajánlati ár elhanyagolható mértékben tért el a becsült értéktől vagy a rendelkezésre álló anyagi fedezettől, annak ellenére, hogy a becsült érték nem volt nyilvános, így a Tömb 2002 Kft. sem ismerhette azt hivatalos forrásból.

Az ügyben eljáró Hajdú-Bihar Vármegyei Rendőr-főkapitányság viszont 2024 februárjában elutasította a feljelentéseket. Ezt követően egyre többen akarták az igazságot: az Integritás Hatóság az elutasító határozat ellen felülbírálati indítvánnyal élt, amelyre tekintettel az ügyészség elrendelte a nyomozást, 2024 májusában pedig egy meg nem nevezett egyesület részéről is érkezett feljelentés. A nyomozó hatóság tanúvallomásra hívta fel a közbeszerzési eljárásokban ajánlatot tevő gazdasági társaságok ügyvezetőit, nagyobb cégek esetében az ajánlat összeállításában közreműködő alkalmazottakat, valamint közbeszerzési tanácsadókat. A vallomásaik alapján azonban a nyomozó hatóság szerint nem merült fel olyan bizonyíték, amely a pályázati eredmények befolyásolása érdekében kötött megállapodásokra, összehangolt magatartásra utalt volna. Mindezek alapján a nyomozó hatóság szerint nem sikerült olyan jellegű és mennyiségű bizonyítékot beszerezni, melynek alapján bárki gyanúsítható lenne bűncselekmény elkövetésével, ezért indokolása szerint nem tehet mást, mint hogy megszünteti az eljárást.

 2_12.jpg

A kép forrása: a Tömb 2002 Kft. Facebook-oldala.

A K-Monitor ekkor kapcsolódott be a történetbe, mivel álláspontunk szerint a nyomozó hatóság nem tárta fel teljes körűen a tényállást, amit pedig feltárt, abból megalapozatlanul következtetett arra, hogy nem történt bűncselekmény. A nyomozást megszüntető határozat ellen 2025. szeptember 18-án felülbírálati indítványt nyújtottunk be, amelyben mind az eljárás, mind a meghozott határozat jogszerűségét vitattuk. Rámutattunk egyrészt, hogy a nyomozó hatóság annak ellenére nem hallgatta meg tanúként az ajánlatkérő intézmények döntéshozóit és a pályázatok előkészítésében közreműködő munkatársait, hogy a közbeszerzési eljárások egyik meghatározó és visszatérő eleme volt a becsült érték nyertesnek történt feltételezhető kiszivárogtatása, valamint az ajánlattételre való felhívások indokolatlanul szűk körű volta és a megelőző piackutatás hiánya. Másrészt azt is kifogásoltuk, hogy a megszüntető határozat semmilyen módon nem értékelte az Átlátszó, a ‒ Közbeszerzési Hatóság jelzésére eljáró ‒ Közbeszerzési Döntőbizottság, valamint időközben a Gazdasági Versenyhivatal által is feltárt gyanús körülményeket. A nyomozó hatóság ugyanis a bűncselekmény hiányára vonatkozó megállapítását azokra a vallomásokra alapozta, amelyeket a közbeszerzési eljárásokban a Tömb 2002 Kft. érdekében részt vevő, abból vélhetően hasznot húzó ‒ így elfogulatlannak nyilvánvalóan nem tekinthető ‒ ajánlattevők tettek, valamint arra a tényre, hogy a fent nevezett hatóságok nem kezdeményeztek büntető eljárást.

A beadványunkban sérelmeztük azt is, hogy az ügyhöz kapcsolódó iratjegyzékben szereplő több dokumentum (hatósági, banki tájékoztatások) beszerzéséről és tartalmáról a megszüntető határozatban nem esik szó. A határozat emellett még csak összefoglalóan sem ismerteti az ajánlattevőktől felvett tanúvallomásokat, mindössze a levont következtetését rögzíti, amely szerint a tanúvallomások nem tartalmaztak a feljelentett bűncselekmény megtörténtére utaló bizonyítékot.

A Debreceni Járási Ügyészség alaposnak találta a felülbírálati indítványunkat, ezért a 2025. szeptember 25-i keltű határozatával a nyomozást megszüntető határozatot hatályon kívül helyezte, és az eljárás folytatását rendelte el. Indokolása azonban a beadványunkban foglaltaknál szűkebb körre korlátozódott: azt emelte ki, hogy a megszüntető határozat nem tartalmazza az iratjegyzékben szereplő valamennyi bizonyíték, így a tanúvallomások ismertetését és rövid értékelésüket sem. Mivel pedig a határozat indokolása nincs kellő mértékben egyediesítve, az érdemi felülbírálatra alkalmatlan. Álláspontunk szerint az ügyészség a tényállás feltáratlanságára és a bűncselekmény hiányának megállapítására vonatkozó kifogásaink megválaszolását nem kerülhette volna meg azzal, hogy az elutasító határozat felülbírálatra alkalmatlan voltára alapozza a hatályon kívül helyezést. Amennyiben megfelelően értékelte volna az ügyben már eddig is rendelkezésre álló tényeket, körülményeket, érdemben kellett volna reflektálnia azokra az érveinkre is, hogy a bizonyítás hiányos, illetve hogy az ismert tényállási elemek is bűncselekmény gyanúját vetik fel.

A K-Monitor korábban a Waberer’s Csoport és a Veszprém Handball Team Zrt. ügyében élt sikeres felülbírálati indítvánnyal. Az eljárások eddigi tapasztalata szerint a beadványokat elbíráló bíróság ‒ és most az ügyészség ‒ a még laikus szemmel is nyilvánvalóan hiányos és megalapozatlan döntéseket az indítvány hatására hatályon kívül helyezi, így a kívülállók által gyakorolt kontrollnak ez a gyenge eszköze is alkalmas legalább arra, hogy megalapozottabb indokolásokra késztesse a ‒ saját berkeiben egyébként erre nem feltétlenül motivált ‒ nyomozó hatóságot. Továbbra sem nyújt azonban garanciát a nyomozások indokolatlan elhúzása ellen, és nem orvosolhatja azt a gyakorlatot sem, hogy a magas szintű korrupciós ügyekben a valódi felelősöket rendszerint kihagyják a vádemelésből, vagy végül enyhe büntetéssel ússzák meg a dolgot. Azért mi tovább próbálkozunk!

 

 

Hasznosnak tartod a munkánkat? Segítenél?

Támogasd a K-Monitort!

 


Címkék: közbeszerzés felülbírálati indítvány redszerszintű korrupció Tömb 2002 Kft.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr8118965745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása