Az ÁSZ 15 nappal a választások után teszi közzé, mennyit költöttek a pártok a hagyományos médiában, az viszont már látható, hogy mennyiért reklámozták magukat a jelöltek a Facebookon. Fontos észben tartani, hogy ezen adatok elemzésével csak a kampány egy viszonylag olcsó és bizonyos választói csoportokat elérni képtelen formájáról nyerünk közelítő képet. A teljes kampány során elköltött, feltehetően sok milliárd forint nagyjáról alig bírunk információval. Az öt évvel ezelőtti kampány becsült költéseiből következtethetünk az önkormányzati kampánypénzek nagyságára, és a reklámozó pártok közötti anyagi erőviszonyokra, a legnépszerűbb közösségi oldalon azonban kiegyenlített volt a verseny.
A hirdetési adatokat az önkormányzati választásokat megelőző három hónapra vonatkozóan töltöttük le a Facebookról. Az alábbi ábrában rákereshetsz, hogy egy adott településen a Facebookon hirdető jelöltek, szervezetek, vagy a választáshoz köthető más szereplők mennyi pénzt költöttek Facebook-reklámokra. A településeket és a kampányolókat azok oldalai alapján kötöttük össze. Szólj, ha hibát észleltél! A 100 forintnál kisebb összegben költő szereplőket kihagytuk. Ugyanígy nem jelenítettük meg azokat az egyébként amúgy sem nagy összeget kitevő költéseket, amiket nem tudtunk egyértelműen politikai kampányhoz kötni (pl. a K-Monitor 40 ezer forintért hirdette az Ez a Minimum! kezdeményezését és a választókat segítő Voksmonitort).
Fontos újra megjegyezni, hogy a közösségi média a kampányoknak csupán egy szűk szegmense, az erőviszonyokra vonatkozó általános képet ebből levonni nem lehet. Ráadásul a Facebook adatbázisát összeállító algoritmusok is tévedhetnek, nem lehetünk biztosak az adatok teljességében. Ezzel együtt viszonylag átlátható és jól szűrhető adatbázis vált elérhetővé, ennek tükrében különösen kiábrándító, hogy mennyire nem transzparens a kampány többi felülete. Nem sok információ áll rendelkezésünkre, ha az óriásplakátok, a szórólapok, az önkormányzati krumpliosztások, ajándékok és rendezvények, a kormány egyéb tájékoztató programjai, a közmédiához való egyenlőtlen hozzáférés (sok milliárdos) költségeit szeretnénk összeszámolni. Ugyancsak láthatatlanok a pártok nyúlfaroknyi éves beszámolóiban a kiszervezett elemek, mint korábban a CÖF plakátkampányai, vagy most az ellenzéki Ez a Lényeg nyilvánvalóan kampányszámba menő hirdetései, melyet formailag egy magáncég fizetett. Az Ez a lényeg azért fontos, mert ők költöttek a legtöbbet FB-kampányra, az ő (ellenzéki kampányt segítő) költéseikkel billent el a mérleg az ellenzék felé országosan. Nemcsak az Ez a lényeg, de más oldalak is tolták a kampányolók szekerét. Politikai hirdetéseknek beillő cikkeket reklámozott az Ez a lényeg mellett a MINap Online miskolci önkormányzati orgánum (3,2 millió Ft), vagy éppen a Bors (635 ezer Ft) és sok más, a Fidesz-közeli KESMA-ba tolt cég, akik leginkább a fővárosi kampányba kívántak beleszólni. Ha a kampány teljességét nézzük, ugyanígy említenünk kell az évi 90 milliárdból működő közmédiát, vagy azokat a kormányhirdetéseket, amelyekből az idei kampányra is jutott ("Jobban teljesít").
A második ábrából jól látszik, hol zajlott intenzív online kampány. Míg például Budapest XIII. kerületében, ahol lejátszott volt a mérkőzés, a kampányolók mindössze 1,7 forintot költöttek minden kerületi lakos után, úgy a kiélezettebb versenyt hozó Szegeden közel 75, Miskolcon majdnem 200 forint került a Facebookhoz lakosszámra vetítve. Érdekesség, hogy Szegeden masszívan túlköltötte a regnáló Botka Lászlót fideszes ellenfele, Nemesi Pál, mégsem tudta megszorítani. Hódmezővásárhelyen is intenzív volt a FB-kampány, ott a fideszes Grezsa költött többet, mégsem nyert Márki-Zay Péter ellenében. Pécsett és Miskolcon viszont a választásokat megnyerő ellenzék költött többet. Brutális fölényben volt a Fidesz a VIII. kerületben, ahol végül mégis az ellenzéki Pikó Andrásék futottak be, nekik úgy tűnik, "lábon" sikerült megverniük az ellenfelüket. Ehhez az ábrához fontos megjegyezni, hogy néhány nagyobb költőt (Ezalényeg.hu, Fidesz) nem lehet egyértelműen településhez kötni, de az ő költéseik döntő része a fővároshoz kapcsolható, a Fidesz oldala fizette Tarlós utolsó heti, intenzív kampányát.
Az eredeti számok és a táblázatok az Ad Library report oldalon tekinthetők meg. A Facebook elképesztő nemzetközi nyomásra 2018-2019-ben elérhetővé tette számos országban, hogy milyen oldalak mennyit költenek politikai, társadalmi hirdetésekre a közösségi hálón és a hozzá tartozó oldalakon. A szolgáltatásnak sajnos így is számos hiányossága van.
A magyarországi kampánypénzek átláthatóságát illetően valódi előrelépést csak a kampányoló szervezetek megregulázásával lehetne elérni, hiszen nem egy amerikai cég jóindulatán, hanem megfelelő törvényi szabályozáson kellene, hogy múljon, a választók tudnak-e tájékozódni a jelöltek költéseiről, az őket célzó kampányolás hátteréről. A jelenlegi szabályozási környezetben azonban azt, hogy az itt feltüntetett százezres-milliós költéseket valójában ki és milyen forrásból juttatta kampányolásra, teljes egészében soha nem fogjuk megtudni. Ahogy azt sem, hogy összesen mennyi pénzt költöttek a pártok és a jelöltek, az egyes politikai közeli szervezetek, valamint az állam és az önkormányzatok a választók befolyásolására.
Az adatokat és a kódolást itt találjátok (letöltve: 2019.10.17.) - Ha érintett voltál helyi kampányokban, érdemes tanulmányozni ezt a táblázatot is, hiszen több helyen az látszik, hogy a hirdetésekért nem a jelöltek profiljai, hanem helyi vállalkozók fizettek. Ez önmagában nem feltétlenül problémás, hiszen a jelölt szerződhetett ilyen feladatra egy vállalkozóval, ugyanakkor ezek a tranzakciók sajnos a legkevésbé sem átláthatóak.
Támogass minket, hogy átláthatóbbá tehessük a köz- és kampánypénzek elköltését!
Címkék: kampány facebook önkormányzat pártfinanszírozás kampányfinanszírozás átláthatóság infografika
28 komment
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Toportyán Zsóti 2019.10.22. 07:05:29
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.22. 08:05:25
István Tamasi 2019.10.22. 09:42:24
WiIdhunt 2019.10.22. 10:02:26
Nem lesz szélsőséges iskola. De ha lenne is, ehhez tapsolnia kellene a ballibeknek, hiszen ez progresszív érték.
2019.10.22. 13:29:10
István Tamasi 2019.10.22. 15:30:36
István Tamasi 2019.10.22. 15:37:17
WiIdhunt 2019.10.22. 15:40:15
Тévesek az infóid. A Balkánon éppen a török iszlám intézmények a mérsékeltek, a radikálisakat a szaúdiak pénzelik.
Azt se tudod miről van szó, pedig ehhez a témához nem elég az orbánozás...
CSOKKI MÁLNA 2019.10.22. 15:56:54
CSOKKI MÁLNA 2019.10.22. 15:58:38
CSOKKI MÁLNA 2019.10.22. 15:59:56
Tangooo 2019.10.22. 18:09:05
Egy mérhetetlen támogatottságú párt miből finanszírozhatta ezt?
Ez az 1 forintos kérdés.
István Tamasi 2019.10.23. 08:38:00
István Tamasi 2019.10.23. 08:40:02
CSOKKI MÁLNA 2019.10.23. 14:55:02
De korábban Bin Laden is a CIA alkalmazásában állt egy ideig..
István Tamasi 2019.10.24. 04:12:39
István Tamasi 2019.10.24. 04:14:36
István Tamasi 2019.10.24. 04:24:15
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.24. 04:24:39
Úgy is, de a legnagyobb részt máshonnan: az USA volt a fő szállító. Éppen azért omlott össze az IÁ, mert Trump leállította az Obamáék által indított projektet.
12345678990 2019.10.24. 19:12:23
Különben is lejt a focipálya, azért nem megy a fiúknak. :)
Az USA mint fő IÁ szállító amit most Trump leállított. :D
Imádom az ilyen trollokat, soha ne változz meg. :D