háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adatigénylés (39) adatok (51) adatozz okosan (22) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (10) ajándék (1) algoritmusok (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (2) amsterdam (1) antikorrupció (34) anti korrupció (24) asp (3) ÁSZ (2) átlátható (1) átláthatóság (164) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (3) bulgária (1) bunda (1) cégek (2) cenzúra (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (7) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (6) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (3) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (1) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (1) elnökség (1) english (11) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (2) észtország (1) eu (34) eurobarometer (1) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (4) exszabi (1) ezaminimum (10) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (2) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (1) igazságszolgáltatás (1) infografika (47) információszabadság (40) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (3) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (13) k-monitor (10) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (16) kampányfinanszírozás (26) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) királyság (2) költségvetés (6) konzultáció (1) kormányzati adatok (1) korrupció (26) korrupciós séta (2) közadatok (4) közbeszerzés (43) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) Közgép (2) közgép (10) közpénz (26) külföld (56) kultúra (3) k monitor (49) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (4) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (49) mahir (2) MÁK (6) máv (2) media (2) média (8) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (7) mezőgazdaság (10) microsoft (1) miniszterelnökség (3) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (7) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (4) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (3) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (2) nyerges (6) nyílt adat (2) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (33) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (5) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (6) pártfinanszírozás (11) pártok (9) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (12) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) school of data (2) siemens (1) simicska (18) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (7) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (12) tasz (11) térkép (11) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (4) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (1) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (29) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (11) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (5) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Átláthatóságot ígér a jelölted. De be meri vállalni a civilek minimumpontjait?

MerényiM // 2019.10.01.

Címkék: kampány magyarország önkormányzat civilek vagyonnyilatkozat átláthatóság antikorrupció nyílt kormányzás ezaminimum

Indul az Ez a Minimum!, az Átlátszó, a K-Monitor és a TI Magyarország átláthatósági minimumprogramja. Újra várjuk az átláthatóság-párti jelöltek csatlakozását és a velük való közös munkát. Hat kulcsfontosságú témában kérjük az önkormányzati választásokon induló jelölteket, hogy kötelezzék el magukat arra, hogy megválasztásuk esetén átültetik a gyakorlatba a 21. századi átláthatóság minimum követelményeit. A kezdeményezéshez az ezaminimum.hu oldalon lehet csatlakozni.

1_3.png

 

Ha jelölt vagy, itt tehetsz konkrét, számon kérhető vállalást!

A minimumprogram innen letölthető.

 

Átláthatósági javaslatainkat a korábbi évek tapasztalatai és saját, önkormányzati területen végzett tényfeltáró munkánk motiválta. Úgy látjuk, még sok a tennivaló azért, hogy a magyar önkormányzatokat átláthatónak nevezhessük: a természetes online jelenlét és az "okos város" kulisszái mögött sajnos még ma is sokszor óriási hiányosságokat találni. A helyi demokráciában, a karnyújtásnyira lévő helyi ügyekben az olajozott működés alapja mindennél inkább a bizalom, a polgárok tájékoztatása és bevonása. Az Ez a Minimum! ehhez kíván hozzájárulni, ugyanakkor deklaráltan minimumprogram: azokat a kérdéseket öleli fel, amelyek a kezdeményezők megítélése szerint az átlátható működés garanciáját jelentik. Reményeink szerint a mandátumot nyert, minél nagyobb számú Ez a Minimum!-os képviselő részéről olyan munka veszi kezdetét, ami akár ezeken a kérdéseken túl is elősegítheti az átlátható gazdálkodás és a részvételen alapuló városvezetés innovatív módszereit Magyarországon. A kezdeményezők ezért nem pusztán számon kérik a kampányban tett ígéreteket, de tájékoztató anyagokkal, jó példák megosztásával is segíteni fogják a rendeletalkotásban a képviselőket.

 

Az Ez a Minimum! 2019 átláthatósági minimumprogram pontjai:

 

1. NYILVÁNOS MŰKÖDÉS

Napirend, előterjesztések, jegyzőkönyvek: Minden önkormányzati képviselő-testületi és bizottsági ülés napirendje, az üléshez készült előterjesztések (és azok mellékletei) legyenek az ülést megelőzően megtekinthetők, továbbá az üléseket követően haladéktalanul legyen elérhető azok jegyzőkönyve is elektronikusan kereshető formában (pl. html, txt, rtf, word, odt). 

Nyomon követhető viták és döntések: Ahol technikailag lehetséges, legyenek elérhetőek a szavazások eredményei gépileg feldolgozható formában, képviselőkre lebontva. Ötvenezer fő feletti településen a jegyzőkönyvekhez készüljön nyilvántartás, amelyből a könnyebb kereshetőség érdekében kiderül, hogy milyen témákkal, előterjesztésekkel foglalkozott az ülés (metaadatok). Ezek a vonatkozó aloldalon jelenjenek meg az ülés címe, dátuma mellett.

A testületi ülés nyilvánossága: Az önkormányzat biztosítsa, hogy az érdeklődök az ülésen megfigyelőként részt vehessenek, arról videó- és/vagy hangfelvételt készíthessenek (kivétel: zárt ülések). Az ötvenezer fő feletti települések automatikusan közvetítsék online a testületi üléseket.

A K-Monitor magyarázata: A döntéshozatal nyomonkövethetősége, a civil véleményezés és érdekérvényesítés szempontjából elengedhetetlen, hogy az ülések napirendjéről ne utólag, hanem lehetőleg legalább két nappal az ülés előtt értesülhessen a lakosság. Egy másik gyakori hiányosság, hogy a jegyzőkönyvekben nem lehet keresni, ezt technikai megoldásokkal kell orvosolni. A nyilvános ülésekről bárki készíthet fotót, videót - engedélyre nincs szükség, mégis sok helyen korlátozzák. 

2. KÖZÉRDEKŰ ADATIGÉNYLÉSEK

Információszabadság-párti önkormányzat: Az önkormányzat vállalja, hogy főszabályként nem igényel költségtérítést a közérdekű adatigénylések teljesítéséhez.

Nyilvánosság az adatigényléseknek: A beérkező közérdekű adatigényléseket és az azokra adott válaszokat az önkormányzat a válaszadást követően két héttel anonimizálva közzéteszi.

A K-Monitor megjegyzése: 2014 óta sajnos romlottak az információszabadság érvényesülésének feltételei: az adatgazda önkormányzatok is költségtérítést kérhetnek az adatok kiadásáért. A bíróságok szerint ezt csak szigorú feltételek között engedik, de az állami szervek mégis sokszor elrettentésre használják a költségtérítést. Volt település, ahol a polgármester szerint az adatigénylők "rosszindulatúak, lusták és kíváncsiak". Mi ezzel szemben ezt egy alapvető politikai szabadságjognak gondoljuk és arra kérjük az önkormányzatokat, hogy csak különösen indokolt esetben éljenek a költségtérítéssel. Az adatigénylések okozta többlet munkát a 21. században proaktív közzététellel, az IT rendszerek összehangolásával könnyedén ki lehet váltani.
A beérkezett igénylések nyilvánossága is segíti a tájékozódást, csökkentheti a többszöri kérdések miatti munkaterhet. Az újságírók munkájának védelmében itt garanciaként minimum 2 hetes csúszás szükséges a közzétételben, vagy az igénylő engedélye. Óbudán és Újpesten ez a gyakorlat.

 3. ÁTLÁTHATÓ KÖLTSÉGVETÉSI GAZDÁLKODÁS

mintavaros.pngA költségvetési folyamat nyilvánossága: Az önkormányzat költségvetése legyen elérhető közérthető, ábrákkal illusztrált formában az önkormányzat honlapján. Emellett nyers, géppel feldolgozható, táblázatos formában, lehetőleg COFOG szerinti, vagy az államkincstári rendszerben rögzített bontásban is legyen letölthető az elemi költségvetés, annak esetleges módosításai, a költségvetés végrehajtásáról szóló évközi beszámolók és az éves beszámoló. A lezárt évek adatai maradjanak elérhetőek az egész ciklusra vonatkozóan nyers, géppel feldolgozható formában.

Az önkormányzati cégek költségvetése: Az önkormányzat hasonló szempontok alapján tegye közzé a tulajdonában lévő önkormányzati vállalatok, általa működtetett egyéb intézmények költségvetését is.

 

Átlátható költségvetési tervezés: Az önkormányzat tegye közzé a költségvetési tervezés folyamatának dokumentumait (pl. koncepció, intézményvezetőkkel folytatott egyeztetés) és az előterjesztést, amelyben közérthetően kifejti az egyes előirányzatok tartalmát, indokolja a változtatásokat és bemutatja a tervezetet a költségvetési egyensúly szempontjából. 

A pályázatok nyilvánossága: Az önkormányzat beazonosítható módon számoljon be az általa (pl. minisztériumokhoz, EU-s programokra) beadott pályázatokról. Az elnyert pályázatokkal kapcsolatban tegye közzé a pályázat pontos megnevezését, a projekt ismertetőjét, beszámolóját, illetve a támogatási döntés időpontját.

A K-Monitor magyarázata: Az állampolgárok közérthető költségvetése remek eszköz, hogy a testület döntéseit elmagyarázza, közelebb hozza a polgárokhoz. Külföldön sok helyen alapvető, hogy a város így is beszámol arról, mire költ. Itthon Közérthető Költségvetés működik Zuglóban, melynek szoftverét a K-Monitor továbbfejlesztette és hamarosan nyílt forráskódú, ingyenesen használható módon közzéteszi. Természetesen más eszközök, egyszerűbb ábrák is használhatók. Ugyanakkor a nyers adatok közzététele is fontos. Ebben a tekintetben az önkormányzati szektor sokkal átláthatóbbá vált, de sajnos csak a Kincstár, és nem a polgárok számára. A pályázati tevékenység könnyebb nyomonkövethetősége pedig azért fontos, mert az önkormányzat komoly információs aszimmetriáját orvosolja a civilekkel szemben. Megtörtént eset, hogy egy önkormányzat évekig hitegette a település lakóit egy óvodapályázattal, ezzel indokolva, hogy miért nem kezdik el saját erőből az égető beruházást.

4. NYILVÁNOS SZERZŐDÉSEK, KÖZBESZERZÉSEK

Automatikusan nyilvános, kereshető szerződések: Az önkormányzat az ügyviteli folyamat részeként tegye közzé a honlapján a szerződéseit (és azok módosításait). A szerződések fontosabb paramétereit elektronikusan kereshető adatbázisban tegye elérhetővé (szerződéskötés dátuma, szerződő partner, szerződés összege, tárgya, érvényesség), illetve a szerződések szövegét digitalizálva és/vagy pdf formátumban is hozza nyilvánosságra.

Közbeszerzések az EKR rendszerben: Az EKR rendszeren keresztül tegyék közzé az önkormányzat és cégei által kiírt vagy kötött, 1 millió forintot meghaladó beszerzéseket, azok módosításait, a szerződéskötést megelőző kiválasztási eljárások, közbeszerzések dokumentumait (az eljárás hirdetményei, egyéb dokumentumok pl. szerződéstervezet, műszaki leírás és árazatlan költségvetés, összegzés az ajánlatok elbírálásáról, döntéshozók neve, ajánlatok). Legyenek elérhetőek a szerződések teljesítéséről beszámoló dokumentumok is. Az önkormányzat honlapján jelenjen meg az EKR-re feltöltött információra mutató link. 

Átlátható ingatlangazdálkodás: Az ingatlanok értékesítésére, bérbeadásra vonatkozó szerződéseknél legyenek elérhetőek az ingatlan pontos adatai és annak értékbecslése is. A becsült árnál olcsóbban értékesített, vagy bérbe adott ingatlan esetén tegyék közzé e döntés indoklását.

A K-Monitor magyarázata: Úgy gondoljuk, a szerződések nyilvánossága alapfeltétel: Szlovákiában és Csehországban nem is léphet életbe állami szerződés enélkül. A 2014-es Ez a Minimum!-os képviselők kezdeményezéseinek köszönhetően Budaörsön, Pesterzsébeten, Zuglóban, vagy a Józsefvárosban is történt előrelépés. Az értékhatár alatti tenderek komoly szürke zóna, nem ritka, hogy pl. az útfelújítások több részre bontásával sikerült elkerülni a nyílt közbeszerzési versenyt és az átláthatóság is romlik, ezen segítene a javaslatunk. Az ingatlanokkal kapcsolatos adatszolgáltatás több budapesti kerület képviselőinek kezdeményezésére valósult meg, a jó gyakorlat adott, a kedvezmények átláthatóságánál szükséges további előrelépés.

5. ÖNKORMÁNYZATI TULAJDONÚ VÁLLALATOK

onkormanyzat-illusztracio.jpgNyomon követhető tulajdonosi és irányítási struktúra: Az önkormányzat tegye közzé a részben vagy egészben tulajdonában lévő cégek listáját, megjelölve a tulajdoni hányadát. A cégek tegyék közzé aktuális irányítási struktúrájukat, legfőbb döntéshozó testületeik összetételét, szervezeti felépítésüket, stratégiájukat, éves terveiket, céljaikat, szervezeti és működési szabályzatukat.

Átlátható gazdálkodás: Az önkormányzati cégek, hasonlóan a tulajdonos önkormányzathoz, honlapjukon tegyék közzé szerződéseik kereshető adatbázisát, a szerződések szövegével, módosításokkal, illetve a szerződéskötést megelőző kiválasztási eljárás legteljesebb dokumentációját. A vállalatok az EKR rendszeren keresztül is tegyék közzé az 1 millió forintot meghaladó beszerzéseiket.

Átlátható teljesítmény: Az önkormányzat által részben vagy egészben tulajdonolt vállalatok éves pénzügyi beszámolói, könyvvizsgálói és egyéb jelentései legyenek elérhetőek az adott cég honlapján.

Nyilvános javadalmazás, jutalmak: Legyen elérhető a főbb tisztviselők, döntéshozók javadalmazása, jutalmai. 

Antikorrupció, panaszkezelés, közérdekű bejelentés: A 100 millió forintnál nagyobb költségvetésű vállalatok a tulajdonos önkormányzat által elfogadott, belső antikorrupciós szabályzatot alakítsanak ki, és ezt tegyék közzé. A vállalatok szolgáltatásukkal összhangban alakítsanak ki panaszkezelési, közérdekű bejelentéseket fogadó mechanizmusokat, a panaszkezelés eredményeiről pedig évente számoljanak be a honlapjukon közzétett beszámoló formájában.

A K-Monitor magyarázata: Az önkormányzati átláthatóság leghiányosabb területe a cégek működése. Itt sajnos sokszor a helyi politikai háttéralkuk és a patronázsrendszer az ok, de tapasztalataink szerint ha a testület figyelmet fordít ezekre a kérdésekre, komoly előrelépés érhető el. Bizonyos kritériumok teljesítése akár az év végi prémiumokat is érintheti, a testületi kontroll eszköze is lehet!

6. ELSZÁMOLTATHATÓ DÖNTÉSHOZÓK

Nyilvános vagyonnyilatkozatok: Minden képviselő, polgármester, alpolgármester vagyonnyilatkozata, valamint az önkormányzati cégek vezető tisztségviselőinek a vagyonnyilatkozata legyen elérhető az önkormányzat oldalán, lehetőleg géppel olvasható formában is. Ezeket évente frissítsék, a korábbiak pedig az érintettek önkéntes vállalása alapján maradjanak elérhetők, amíg az adott képviselő, tisztségviselő a településen, illetve az önkormányzat cégében tevékenykedik.

Átlátható vagyonnyilatkozati eljárás: Az önkormányzat rendeletben rögzítse a vagyonnyilatkozati eljárás részleteit. Az ilyen eljárás során hozott döntést az illetékes bizottság szövegesen indokolja, és azt az önkormányzat honlapján tegye közzé.

A tanácsnokok munkája: Legyen nyilvánosan elérhető a tanácsnokok juttatása és az általuk ellátott feladatok jegyzéke is. Legyenek nyilvánosak a tanácsnokok előző évi munkájukról írott beszámolói.

A K-Monitor magyarázata: Sajnos továbbra sem evidens még a nagyobb városokban sem, hogy a regnáló polgármester vagyonnyilatkozata megismerhető, pedig sorban jönnek a megmagyarázhatatlan vagyonosodásukhoz kapcsolódó ügyek. Budapesten jobb a helyzet, de a minimumprogramban ettől még helye van. A tanácsnokok kinevezése a politikai zsákmányelv terepe, itt több átláthatóságra van szükség. A vagyonnyilatkozati eljárás sokszor bohózat, valódi vizsgálat nélkül. Itt garanciális részletek rendeletbe foglalására van szükség, hogy a döntéshozók tisztességéhez ne férhessen kétség. 

 

Természetesen ezen túl is sok olyan közérdekű adat van, melynek közzétételét törvény is előírja, a szállások és kereskedelmi egységek nyilvántartásától az ÁSz ellenőrzések nyilvánosságáig. Minimumprogramunkban az önkormányzat átláthatóságát leginkább biztosító területekre koncentráltunk. Ezen felül már az adott önkormányzat testre szabottan tudja eldönteni, mi fér össze leginkább a helyben kialakult gyakorlatokkal. Települése válogatja, működnének-e olyan javaslatok, mint a bizottsági ülések megnyitása (részvétel, felszólalás), van-e értelme szabályozni a közmeghallgatások lebonyolítását, a stratégiai dokumentumok társadalmi véleményezésének rendjét. Van-e értelme elektronikus árverést biztosítani a vagyon eladása, bérbeadása esetén, garanciális elemeket beépíteni az álláshelyek, civil támogatási pénzek megpályáztatásába. Van, ahol ezek vitákat szülnek, máshol nincs velük probléma. Mi, a K-Monitornál minden jelöltet bátorítunk, hogy nyisson az olyan innovatív részvételi technikák felé, mint a közösségi költségvetés, az internetes demokrácia platformok vagy az állampolgári tanácsok. Ám elsősorban arra kérünk minden jelöltet, hogy csatlakozzon az Ez a Minimum! programhoz, legyünk többen és érjünk el többet, mint öt évvel ezelőtt!

A 2014-es önkormányzati választások előtt négy kérdésben kértünk vállalást a jelöltektől. A döntéshozatal, a költségvetés, a szerződések és a vagyonnyilatkozatok nyilvánossága voltak azok a területek, ahol a csatlakozók vállalták: 100 napon belül lépéseket tesznek a helyzet javításáért. 193 jelölt csatlakozott, közülük 43 nyert mandátumot. Ők szinte kivétel nélkül kezdeményezték a program rendeletbe foglalását. Sok helyen a testületi többség vagy a jegyző fúrta meg a próbálkozást, de ezzel együtt is tucatnyi település vált átláthatóbbá a kezdeményezés hatására. A minimumpontokat az elért eredmények, a tapasztalatok és a felmerült igények fényében módosítottuk. Idén újra várjuk az átláthatóság-párti jelöltek csatlakozását és a velük való közös munkát.  

 

A csatlakozó jelöltek térképen:

 

kiadvany_cover.png

  

 

< Átlátható, részvételi önkormányzatiság témájú tanulmányunk és példatárunk itt olvasható.

Támogassatok minket, hogy minél több képviselőhöz tudjuk eljuttatni az átláthatóság és a részvételiség fontosságának üzenetét! Már havi három kávé ára is nagy segítség.

 

 

 

 

 

fokkin.gif


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr3114975664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.