háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

Vagyonnyilatkozatok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (2) 2014 (1) adatigénylés (32) adatok (40) adatozz okosan (21) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (2) agrártámogatások (8) ajándék (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (2) amsterdam (1) antikorrupció (29) anti korrupció (23) asp (3) átlátható (1) átláthatóság (144) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (2) bulgária (1) bunda (1) cégek (1) cenzúra (3) ciklusértékelő (1) civilek (5) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (3) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (5) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (2) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (1) egyesült (2) egyesült királyság (1) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) elnökség (1) english (8) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (1) észtország (1) eu (30) eurobarometer (1) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (3) exszabi (1) ezaminimum (6) e governance (1) facebook (1) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (1) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (1) igazságszolgáltatás (1) infografika (39) információszabadság (38) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (2) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (13) k-monitor (5) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (10) kampányfinanszírozás (22) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) királyság (2) költségvetés (4) kormányzati adatok (1) korrupció (25) korrupciós séta (2) közadatok (3) közbeszerzés (43) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) közgép (10) Közgép (2) közpénz (23) külföld (53) kultúra (3) k monitor (43) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (6) lengyelország (2) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (7) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (41) mahir (2) MÁK (6) máv (2) média (7) media (2) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (5) mezőgazdaság (8) microsoft (1) miniszterelnökség (2) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (6) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (3) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (4) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (2) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (1) nyerges (6) nyílt adat (1) nyílt kormányzás (18) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (22) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (4) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (4) pártfinanszírozás (7) pártok (7) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (1) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (8) revolving door (1) right to know (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) school of data (2) siemens (1) simicska (16) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (6) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (8) tasz (11) térkép (10) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (4) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (1) uncac (2) unió (1) usa (17) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (27) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (10) vám (1) várhegyi (2) varsó (1) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (2) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Együttműködéssel távlatok nyílnak - egy város, ahol számolnak a civilekkel

MerényiM // 2018.10.26.

Címkék: részvétel Grúzia OGP

Grúzia fővárosában az elcsépelt "okos város" egy demokratikus, a társadalom igényeire, elvárásaira nyitott várost jelent. Tbiliszi életre hívott egy akciócsoportot, mely a civil szférával közösen kitalált önkormányzati elképzeléseket fogja tervszerűen kidolgozni. Az együttműködés a Nyílt Kormányzati Együttműködés (OGP) keretei között körvonalazódott, ez az a szervezet, amelyből Magyarország két éve kilépett, miután a K-Monitor és más résztvevő civil szervezetek kritikáját követően megrótták az együttműködés akadozása miatt. A civil-kormányzati együttműködés azóta még elképzelhetetlenebbé vált, pedig Tbiliszi példája mutatja, hogy akár helyi szinten is óriási lehetőségek rejlenének benne, szemben az állam mindent magához vonzó népboldogítása és látszattevékenységei helyett. A Tbiliszi javaslatcsomag átláthatóbbá és emberközelibbé teszi a város irányítását.

Részvétel témájú blogposzt-sorozatunk harmadik részében azt mutatjuk be, hogyan intézményesítheti kapcsolatát egy főváros a civilekkel annak érdekében, hogy egy XXI. századi, részvételen alapuló önkormányzatiság felé mozduljon. A sorozat első részében az állampolgári tanács, második részében a népi kezdeményezés egy jó példáját mutattuk be.

tbilisi-692947_960_720.jpg

fotó: Pixabay

Az akciócsoport 24 tagból állt. Ebből 8-an a városvezetéstől érkezett, 4-en egyéb állami intézményektől, 12 tag pedig a civil szférát reprezentálta. Az akcióterv tucatnyi egyeztetés eredményeként jött létre, melyek részben munkacsoporton belül zajlottak le, részben e munkacsoportoknak a lakosokkal és  a városvezetéssel való folyamatos konzultációja keretében. 

 

Feltúrták a várost - ki látja ezt át? A legjobb, ha mindenki!

Az első elképzelés az úgynevezett „Okos Térkép” lett. E program keretében egy olyan internetes portált szeretnének életre hívni, melynek célja, hogy a polgárok egyszerűen megismerhessék a városban zajló építkezések és egyéb beruházások adatait, ide értve, hogy a projektek milyen mértékben vannak hatással a környezetre. A térképen az adott területre rákeresve három különböző szintű információhoz juthatunk hozzá. Először az éppen zajló építkezéseket lehet megtekinteni, másodszor az ehhez szükséges engedélyeknek lehet utánanézni, illetve az ezekhez kapcsolódó fakivágásokat, zöld terület károsításokat is itt kell feltüntetni. Harmadik szinten az előre tervezett beruházásokat is nyomon lehet követni. A portálhoz készül egy alkalmazás is, amivel az állampolgári észrevételek, panaszok továbbíthatók a felelősök felé - hasonlóan a közkedvelt magyar Járókelő oldalhoz. Amint a panaszt az illető felküldi a rendszerbe, elindul egy óra, mely számolja azt, hogy a vezetés mennyi időn belül reagált az adott kérdésre, így kényszerítve őket gyors válaszadásra. Amint a város visszaküldi a választ, az megjelenik a portálon, így garantálva, hogy a lakosok mindig naprakész információkkal rendelkezzenek a kérdéseket illetően. Ide kapcsolódik a tervezett Tbiliszi Fórum létrehozása is, amely egy további platformot kínál a közösségi ügyek megtárgyalására. A program célja  természetesen az, hogy a várost minél élhetőbbé tegyék, valamint, hogy a problémákat a város minél könnyebben és gyorsabban megoldhassa, az állampolgárok észrevételeit is felhasználva. A tervezett indulás  2019. január 1-e, a próbaidőszak március végére zárul majd le.

 

Mire mennyit költenek? Ez mindenkire tartozik!

A második kezdeményezés a költségvetés könnyebb átláthatóságát célozza. Jelenleg az állampolgárok számára sokszor kétes információik állnak rendelkezésre a költségvetési kiadásokról, részben a média közvetítésével. Legitim cél, hogy megbízható, közérthető formában is utána lehessen nézni a hírekben szereplő információknak. A program ezért szeretne egy internetes platformot létrehozni, melyen feltüntetik a az előző évek költségvetéseit, illetve a tervezett beruházások költségvetését is! Ezen az oldalon továbbá statisztikákat is meg lehet majd tekinteni időszakokra, területre illetve költségvetési kiadás-típusokra lebontva attól függően, hogy az állampolgárt az önkormányzati gazdálkodás milyen összefüggése érdekli. A Tbiliszi Fórum segítségével pedig mindenki szabadon véleményezheti majd a feltöltött adatokat. A program tervezett indulása: 2018. december 1-én.

mintavaros.png

 

KÖKÖ! Közérthető Költségvetés - Hasonló kezdeményezést indítottunk mi is, nyílt forráskódú platformunk elvben minden magyar önkormányzat számára lehetőséget teremt, hogy a város költségvetését egy alapvető szinten grafikusan is megjelenítse. A projektről (és a már közzétett zuglói költségvetésről) itt olvashatsz többet, amennyiben érdekel a program (használnád, ajánlanád a döntéshozóknak), akkor vedd fel velünk a kapcsolatot az info@k-monitor.hu címen! Íme a bemutató felület.

 

 

Jobb közszolgáltatások: közös érdek, de be kell vonni az állampolgárokat!

A harmadik kezdeményezés a közszolgáltatások fejlesztésére vonatkozott. Egy, a város működtetéséről szóló nyilvános konzultáció után megállapították, az ezekre vonatkozó ismeretek hiányosak, szükség van egy olyan platformra, amellyel jobban átláthatóvá válik a rendszer. Ismerős sztori: Budapesten sincsenek sokan, akik pontosan meg tudják mondani, mit csinál a Főváros, mit a kerület és mit az állam. Tbilisziben számos javaslat érkezett a probléma megoldására. Egyértelműnek tűnt, hogy az ismerethiány akadályozza a szolgáltatások megfelelő igénybevételét, azonban eddig nem volt megoldás arra, hogy a célközönség visszacsatolása miként jusson el  a városvezetéshez. Ez azért is szükséges, hogy megnövelhessék a városháza szolgáltatásainak elérhetőségét és azt, hogy a szolgáltatások igénybe vevői is vissza tudjanak jelezni. Ennek érdekében egy webes applikáció létrehozása a cél, amely lehetővé teszi, hogy a polgárok online is igénybe vehessék a városháza szolgáltatásait. Az első fázisban, az építészet és városfejlesztés mellett a Környezetvédelmi és a Közlekedési Osztály szolgáltatásait, valamint az Önkormányzati Ellenőrző Bizottság minden funkcióját is az online jegyzékbe fogják vonni. Az applikációban, mely mobilon is elérhető lesz, a városlakók saját profilt készíthetnek, és megkaphatják a szolgáltatások információit anélkül, hogy fizikailag elmennének a hivatalba. Ezen keresztül a polgárok vissza tudnak jelezni a szolgáltatásokról. Ezeket az információkat rendszeresen elemezni fogják, az elkészített statisztikák és elemzések szavatolják a folyamatos fejlődést. A szolgáltatások ismerete és rendelkezésre állása végső soron szintén javítja majd az állampolgárok életminőségét.

 

Bizalom és átlátható irányítás helyben: a mutyi gyanúja ellen

A korrupció világszerte komoly veszélyt jelent a közbizalomra, politikai stabilitásra és a jólétre nézve. Tönkreteszi az állami intézményeket és aláássa a demokratikus értékeket, az igazságosságot, és az országok fenntartható fejlődését. A korrupció elleni hatékony küzdelem fontos elemei a jogállamiság, a bizalom, az elszámoltathatóság és a demokratikus kormányzás átláthatóságának feltételei. Különböző nemzetközi szervezetek jelentései alapján az évek során végrehajtott reformok eredményeként Grúzia sikeres példája volt a korrupció elleni küzdelemnek. A Kelet-Európai és Közép-Ázsiai Korrupció Elleni Hálózat 2016-os negyedik ellenőrző jelentése kiemeli Grúzia 2008 óta elért előrehaladását a korrupció elleni küzdelemben. Ugyanakkor más fontos javaslatok mellett az OECD azt tanácsolta Grúziának, hogy a korrupcióellenes erőfeszítéseket helyi szinten is folytassa. Az OECD ajánlásai szerint fontos a korrupció ellenes cselekvési tervek kidolgozása és végrehajtása önkormányzati szinteken is.

Tbiliszi az ország legnagyobb városaként jelentős mennyiségű közpénzzel gazdálkodik. A költségvetés hatékony, átlátható és méltányos felhasználása az önkormányzat fő prioritása. Ma azonban a város még nem rendelkezik stratégiai dokumentummal, ami elemezné az átlátható és jóhiszemű kormányzással szemben támasztott kihívásokat, veszélyeket és meghatározná azokat a cselekvéseket, amik ezeket megakadályoznák. A demokratikus kormányzás országos sikeressége ellenére úgy találták, létre kell hozni e statégia kereteit. Az OECD ajánlásainak megfelelően Tbiliszi a civil társadalom képviselőivel együtt középtávú stratégiát tervez kidolgozni a bizalom javítása és a kormányzás átláthatósága érdekében. Ez a stratégiai dokumentum fogja meghatározni a bizalom és az átláthatóság elveit Tbiliszi és a polgárai számára szabványok, cselekvési tervek, teljesítménymutatók valamint ellenőrző keretek kidolgozásával. Ennek részeként az akciócsoport egy elektronikus mechanizmust is kidolgozott, mely a városháza átláthatóságának fejlesztését tűzte ki célul. Úgy döntöttek, hogy fejlesztik az önkormányzati elektronikus nyilvántartásait, létrehoznak nyitott adatbázisokat és növelik a nyilvánosság számára hozzáférhető információk minőségét és egyszerűségét.

 

Három irányt jelöltek ki, melyek célja Tbiliszi e-átláthatóságának javítása és a nyílt adatokhoz való hozzáférés növelése lesz:

  1.      Tbiliszi honlapjának aktualizálása az IDFI által elkészített koncepciók alapján: Tbiliszi Városháza honlapjának formátuma frissítésre kerül, ezzel megkönnyítve a használatát. A pontos technikai feladatokat, végrehajtandó változásokat a releváns függelék alapján kell meghatározni a megadott időhatárnak megfelelően. Amellett, hogy egyszerűbb lesz a navigáció a felhasználók számára, a megújult verzió ügyelni fog az aktualitásra és elérhetők lesznek rajta a városháza dolgozóinak elérhetőségei.
  2.      Nyilvános információk közzétételének továbbfejlesztése: a proaktív közzétételi portál a nyilvános információk publikálására és az elektronikus elérésére szolgál. A proaktív közzététel a nyílt kormányzás egyik fontos eszköze és mutatója. Van hová fejlődni: az Önkormányzatok Nemzeti Átláthatósági és Elszámoltathatósági Értékelése szerint 2017-ben az önkormányzatok értékelése csupán 35%. Annak ellenére, hogy a vonatkozó részt a városháza honlapján már létrehozták, szükségessé vált az új verzió, a jelenlegi honlap rossz navigálhatósága miatt. Az IDFI által kifejlesztett koncepciót más weboldalak már sikeresen alkalmazták (például a Kutaiszi, a Zugdidi és a grúz parlament honlapja is). A sztenderdek nyomán Tbiliszi képes lesz úgy átalakítani a nyilvános információs oldalt, hogy azt az állampolgárok is használni tudják. Erre itthon is sok helyen nagy szükség volna!
  3.      Nyílt Adatplatform létrehozása: A nyílt adatok koncepciója különleges helyet foglal el úgy a nyílt kormányzásban, mint a mai elektronikus kormányzati modellekben. Ennek az egyik legfontosabb eszköze a nyílt adatplatform, amely előírja a nyitott, feldolgozható és mindenki számára hozzáférhető formátumú adatok közzétételét. Ez lehetővé teszi a polgárok, vállalkozások, a média, a nem kormányzati és a kormányzati intézmények számára korlátozás nélküli felhasználását webalkalmazások és e-szolgáltatások kiépítéséhez. Jó példa erre a koncepcióra az Egyesült Államok Szövetségi Nyílt Adatplatformja (www.data.gov), az Egyesült Királyság Nyílt Adatplatformja (www.data.gov.uk), valamint az EU országainak egységes platformja (www.open-data.europa.eu). Ugyanebből a célból a „Nyílt Kormányzás Akcióterv” keretén belül elfogadott a grúz kormány 2015-ben egy nyílt adatplatformot, www.data.gov.ge címmel. 2018-ban készült még egy civil szervezetek által (http://datalab.ge). A grúz parlament is létrehozott egy nyílt forrású oldalt az IDFI-al együttműködésben (https://info.parliament.ge/open-data). A Nyílt Kormányzás Akcióterv keretei között hasonló portálokat hoztak létre önkormányzatok, és városok is. Tbiliszi város nyitott adatlapja kidolgozott modellek figyelembevételével a városháza koncepciója alapján történik.

 

Az akcióterv komoly elköteleződést mutat a fenti célok megvalósítása iránt. A célok megvalósítása javítja az önkormányzatok átláthatóságát, amelyek lehetővé teszik a polgárok információkhoz való hozzáférését. A feldolgozható nyílt adatok megkönnyítik a fejlődést, elősegíti az innovációk, technológiák és kutatások területét a kormányzat és a magánszektor felé is. Itthon Budapest és a nagyobb városok is az okosodással próbálkoznak, ám addig, amíg mindez nem párosul a nyílt, részvételi kormányzás iránti elkötelezettséggel, nem lesz több látványos porhintésnél és nem fogja igazságosan javítani a városlakók széles körének életminőségét.

 

További #részvétel témájú jó gyakorlatokért kövess be minket Facebookon!

whatisgif.gif


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr9614323451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.