háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

Vagyonnyilatkozatok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (2) 2014 (1) adatigénylés (32) adatok (40) adatozz okosan (21) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (2) agrártámogatások (8) ajándék (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (2) amsterdam (1) antikorrupció (29) anti korrupció (23) asp (3) átlátható (1) átláthatóság (144) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (2) bulgária (1) bunda (1) cégek (1) cenzúra (3) ciklusértékelő (1) civilek (5) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (3) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (5) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (2) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (1) egyesült (2) egyesült királyság (1) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) elnökség (1) english (8) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (1) észtország (1) eu (30) eurobarometer (1) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (3) exszabi (1) ezaminimum (6) e governance (1) facebook (1) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (1) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (1) igazságszolgáltatás (1) infografika (39) információszabadság (38) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (2) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (13) k-monitor (5) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (10) kampányfinanszírozás (22) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) királyság (2) költségvetés (4) kormányzati adatok (1) korrupció (25) korrupciós séta (2) közadatok (3) közbeszerzés (43) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) közgép (10) Közgép (2) közpénz (23) külföld (53) kultúra (3) k monitor (43) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (6) lengyelország (2) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (7) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (41) mahir (2) MÁK (6) máv (2) media (2) média (7) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (5) mezőgazdaság (8) microsoft (1) miniszterelnökség (2) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (6) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (3) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (4) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (2) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (1) nyerges (6) nyílt adat (1) nyílt kormányzás (18) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (22) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (4) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (4) pártfinanszírozás (7) pártok (7) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (1) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (8) revolving door (1) right to know (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) school of data (2) siemens (1) simicska (16) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (6) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (8) tasz (11) térkép (10) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (4) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (1) uncac (2) unió (1) usa (17) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (27) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (10) vám (1) várhegyi (2) varsó (1) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (2) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

A helyi demokrácia ott kezdődik, ahol nem száz oldalas táblázatok jelentik az átláthatóságot

MerényiM // 2018.07.30.

Címkék: önkormányzat infografika

Miközben a csapból is az okos város fejlesztések folynak, a települések gazdálkodásának átláthatósága továbbra is siralmas. Minél kisebb településről van szó, annál nehezebb tájékozódni a pénzügyekről, de nagyobb városaink is egyszerű földi halandók számára befogadhatatlan táblázatok közzétételével tudják le gazdálkodásuk tételes bemutatását. A 2014-ben megfogalmazott átláthatósági minimumunkat a gyakorlatba leginkább átültető fővárosi XIV. kerület (Zugló) önkormányzatával együttműködve most egy olyan, testre szabható alkalmazás első változata készült el, ami kis erőbefektetéssel Felsőszölnöktől Garbolcig, Debrecentől Iborfiáig biztosíthatja a büdzsék közérthető bemutatását. Egy fecske azonban nem csinál nyarat: nyitott, innovatív önkormányzatokat keresünk a továbblépéshez!

 

mintavaros.png

Kattints a képre az alkalmazás mintaváltozatának megtekintéséhez!

 

Helyi és országos szinten a költségvetésalkotás sajnos még mindig a szakértők terepe, pedig ez szabja meg a közösség mindennapi életét közvetlenül is befolyásoló állami, önkormányzati munka kereteit. A népet akarata ellenére boldogító, szakértő bürokrata mítosza rég leomlott, az állampolgároknál senki sem tudja jobban, milyen az adójából megvalósuló fejlesztésekre, szolgáltatásokra van leginkább szüksége. Mégis, a döntéshozatal folyamatára kevés rálátásuk, abban kevés beleszólásuk van, ennek oka azonban nem a magyarok közéleti passzivitása, hanem a megalapozott véleményhez szükséges közérthető, naprakész információk hiánya. A kormányzat, de akár egy településvezetés munkáját sem lehet a látványos szalagátvágások számából megítélni, a civil érdekérvényesítéshez és szakmai javaslatok megfogalmazásához elengedhetetlen a pontos adatok ismerete. A helyzet mégis az, hogy hazánkban a költségvetési írástudás és az adatok hozzáférhetősége még régiós összehasonlításban is siralmas. Jó példa erre, hogy a nemrég elfogadott, 2019-es központi költségvetés szemléltetését a Pénzügyminisztérium 6 db manipulatívan összeállított diagrammal támogatta meg. Ez volna 2018 Magyarországán a "Polgárok költségvetése". 

Az erőforrás-hiányos önkormányzatokat az elmúlt években a kormányzat egy milliárdokból kiépített, gazdálkodásukat közvetlenül ellenőrizni hivatott rendszerrel (és az azzal járó adminisztrációval) boldogította, de a projekt egy fikarcnyit sem javított a települések gazdálkodásának nyilvános megismerhetőségén. A több, mint 3100 önkormányzat költségvetési adatai egyre használhatóbb, egységes formában állnak rendelkezésre a Kincstárnál és sem jogi, sem gyakorlati akadálya nincsen, hogy ezeket az adatokat a helyi nyilvánosság használható formában is megismerhesse. Erre azonban nem mutatkozik szándék: a forrásszegény, kis önkormányzatok számára központilag fejlesztett alkalmazásoknál nem volt szempont az átláthatóság, pedig egy kisebb kormányzati plakátkampány árából központilag létre lehetett volna hozni azt az eszközt, ami minden igényt kielégítően bemutatja a települések költségvetési gazdálkodását - naprakész adatokkal, évekre visszamenőleg. Számunkra ezzel vált egyértelművé, hogy itthon hiába várunk akár helyi szinten, akár központilag a nagyobb nyitottságra. Az állóvízbe kívántunk követ dobni azzal, hogy pályázati és egyéb források szűkében, sok, lelkesedésből végzett önkéntes munkával megpróbálunk mi létrehozni egy erre alkalmas felületet, amit innentől az átláthatóságra nyitott önkormányzatok használatba vehetnek.

A hiánypótló fejlesztés (melyet nemzetközi jó gyakorlatok és a térségben is jóval előttünk járó, pl. lengyel önkormányzatok fejlett részvételi megoldásai inspiráltak) abból a hitből táplálkozott, hogy ugyan nem várhatunk innovatív informatikai fejlesztéseket az ennél sokkal alapvetőbb feladatokkal birkózó önkormányzatoktól, de ahogy a civil szervezetek számára, úgy az állampolgároktól karnyújtásnyira lévő településeknek is elemi hitelességi kérdés, hogy gazdálkodásukkal el tudjanak számolni a helyi lakosok előtt. Az önkormányzat ma az az intézmény, ahol, ha egy állampolgárnak segítségre van szüksége, először kopogtat, még akkor is, ha sok feladat és hatáskör már nem ott van. A gyorsan változó önkormányzati rendszert nem könnyű átlátni, de a gazdálkodás közérthető bemutatása ebben is segítséget nyújthat, ha plasztikussá tudja tenni, milyen sokrétű és fontos feladatot végez ma egy önkormányzat. A költségvetési gazdálkodás transzparenssé tétele egy apró, de fontos lépés a hiteles, a helyiek által adott impulzusokra nyitott, azokra válaszképes modern önkormányzatiság felé. Ehhez a most először Zugló önkormányzata által használatba vett eszköznek és az önkormányzatoknak is sokat kell fejlődnie. Ha sokan csatlakoznak hozzá, ez a civil kezdeményezés, ami egy programozói versenyen (hackathonon) indult útjára, fejlődni és terjedni tud - az átláthatóság kultúrájával együtt.

 

Mit tud a költségvetési eszköz, és hogyan lehet csatlakozni hozzá?

Az eszköz alkalmas az éves költségvetések terv- és tényadatainak bemutatására az ezt használó önkormányzat által meghatározott részletezettségű bontásban. Az adatokhoz kapcsolódva lehetővé válik egyes bevételi és kiadási előirányzatok tartalmának könnyen befogadható ismertetése is. Az eszköz példákkal, illusztrációkkal érthetővé, átláthatóvá teszi az önkormányzatok szerteágazó feladatait olyan hétköznapi állampolgárok számára is, akik kevés ismerettel rendelkeznek a pénzügyek területén és nincs rálátásuk arra, hogy az általuk napi szinten igénybe vett közszolgáltatások közül mely feladatokat látja el a helyi önkormányzat. A település költségvetésének kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok bontásban történő bemutatása közelebb hozzá és érthetővé teszi a helyiek számára az önkormányzat sokrétű feladatait, a kapcsolódó kiadások nagyságrendjét és a gazdálkodás tervezhetőségének, a tervezés szabadságát és korlátait. Nemzetközi tapasztalatok szerint ez növeli a választói bizalmat és egyszerűsíti a képviselő testületek elszámoltathatóságát. Az eszköz továbbfejleszthető újabb önkormányzati igények mentén. A helyi viszonyokat leginkább ismerő önkormányzatok és egy több, mint 10 éve működő antikorrupciós civil szervezet együttműködése ezen a téren komoly lehetőségeket tartogat.

 

▶︎ Önkormányzati döntéshozó vagy?

Van egy ajánlatunk, hogyan lehetsz átláthatóbb a jövő évi választások előtt. Kattints a részletekért!

▶︎ Tudatos állampolgár vagy? 

Hívd fel a helyi képviselőid figyelmét költségvetési eszközünkre a poszt megosztásával!

  


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr6414134581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.