háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adatigénylés (39) adatok (51) adatozz okosan (22) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (10) ajándék (1) algoritmusok (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (2) amsterdam (1) antikorrupció (34) anti korrupció (24) asp (3) ÁSZ (2) átlátható (1) átláthatóság (164) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (3) bulgária (1) bunda (1) cégek (2) cenzúra (3) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (7) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (6) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (3) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (1) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (1) elnökség (1) english (11) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (2) észtország (1) eu (34) eurobarometer (1) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (4) exszabi (1) ezaminimum (10) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (2) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (1) igazságszolgáltatás (1) infografika (47) információszabadság (40) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (3) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (13) k-monitor (10) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (16) kampányfinanszírozás (26) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) királyság (2) költségvetés (6) konzultáció (1) kormányzati adatok (1) korrupció (26) korrupciós séta (2) közadatok (4) közbeszerzés (43) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) Közgép (2) közgép (10) közpénz (26) külföld (56) kultúra (3) k monitor (49) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (4) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (49) mahir (2) MÁK (6) máv (2) media (2) média (8) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (7) mezőgazdaság (10) microsoft (1) miniszterelnökség (3) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (7) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (4) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (3) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (2) nyerges (6) nyílt adat (2) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (33) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (5) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (6) pártfinanszírozás (11) pártok (9) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (12) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) sarka kata (1) school of data (2) siemens (1) simicska (18) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (7) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (12) tasz (11) térkép (11) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (4) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (1) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (29) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (11) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (5) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Nagyvárosi honlap-teszt: benéztünk a díszlet mögé

pite e // 2016.03.17.

Címkék: önkormányzat adatok átláthatóság ezaminimum

Közérthető költségvetés, elérhető napirend és előterjesztések, kereshető jegyzőkönyvek, felvételek, nyilvános szerződések, kifizetett támogatások és vagyonnyilatkozatok. Ezeket a követeléseket fogalmaztuk meg a 2014-es választás során átláthatósági minimumprogramként az önkormányzati képviselőkkel, polgármesterekkel szemben. Most végignéztük 26 vidéki nagyváros (a megyei jogú városok és négy agglomerációs település) honlapját, hogy kiderítsük, mennyi információt osztanak meg döntéseikről, gazdálkodásukról saját honlapjukon. Nem csak azt pontoztuk, hogy a település eleget tesz-e a törvényi előírásoknak, egy közügyek iránt érdeklődő állampolgár szemüvegén keresztül néztük meg a honlapokat, jó gyakorlatokat kerestünk a közzététel teljesítésére. Az eredmények felemásak, ha kíváncsi vagy a részletekre, itt böngészheted végig a listát.

 

kolbasz.png

 

 A megszerezhető húsz pontot négy kategóriában osztottuk ki. Öt pont járt a törvény által előírt közérdekű adatok meglétéért és ide számítottuk az egyéni közzétételi vállalásokat is. Szintén öt pontot ért, ha ezeket az önkormányzati honlap áttekinthetően, kezelhetően, érthetően, jó struktúrában adta közre. Maximum öt pontot ért a döntéshozatal bemutatása, azaz a testületi és bizottsági ülések előterjesztései, jegyzőkönyvei, a rendeletek és határozatok kereshetősége, a döntéshozók bemutatása (életrajz, vagyonnyilatkozatok), az online közvetítés. A maradék öt pont egyéb fejlesztésekért járt: elsősorban a hivatali ügyintézést segítő anyagokért, elektronikus ügyintézésért, interaktív felületért, térinformatikáért stb. Amit nem tudtunk pontozni, az a belső háttérfolyamatok minősége (dokumentumkezelés, informatikai rendszer, kapcsolatkezelés), ezek azonban szintén elengedhetetlenek egy jó honlaphoz. Nem pontoztuk a funkcionális alapszolgáltatásokat sem (pl. buszmenetrend), ezekben ugyanis kicsi volt az eltérés a és rossz honlapok között. Legjobban Budaörs honlapját szerettük, Sopronén és Szegedén viszont kiakadtunk - a linkre kattintva elolvashatod, miért. Íme a végeredmény:

 

 

Szó sincs arról, hogy a magyar települések az internet hőskorában ragadtak volna. A vonzó megjelenést egykor biztosító bemutatkozó videók, pályázati logók és villogó animációk helyét ma már letisztultabb formák vették át. Ügyeket intézhetünk, jelenthetjük a közterek hibáit, vagy az aktuális kihívásoknak megfelelően a közvilágításét. Talán csak az idegesítően elhelyezett EU-s logók maradtak meg régről. A közérdekű adatoknak és az ezeket kereső állampolgároknak azonban nem lett könnyebb dolga, a rettentő bürokratikus önkormányzatok szedett-vedett adattábláiból és szkennelt dokumentumaiból csak a legelszántabbak próbálnak meg közvetlenül tájékozódni. Az utóbbi időben szerencsére egyre többet tesznek az önkormányzatok átláthatóságért, sőt, nemrég a központi államigazgatás is beszállt a buliba. Ez talán nem meglepő, hisz egy „modern várostól” elvárható, hogy a kor elvárásainak és a törvényeknek megfelelve, ne csak a városmarketing, de a demokratikus közélet vonatkozásában is minőségi megjelenésre törekedjen. Megnéztük, hogyan teljesítenek a vidéki nagyvárosok a gyakorlatban, és bár az "adatrobbanástól" még messze vagyunk, de a helyzet nem kilátástalan.

A 26 vidéki nagyváros honlapjának vizsgálata során arra törekedtünk, hogy egy átlagos digitális írástudással rendelkező állampolgár szemével nézzük meg, vajon az adott önkormányzat döntéshozatalának és gazdálkodásának átláthatósága megvalósul-e. Megvizsgáltuk, hogy egy település weboldalán keresztül bárki nyomon tudja-e követni a helyi közügyek alakulását. Hasonló felmérést már korábban is készítettek, jellemző azonban, hogy a 2014-es rangsor legjobb önkormányzatai nálunk a lista végén találhatók. Ennek oka, hogy a korábbi kutatások csak az Infotörvény által előírt adatszolgáltatás százalékos teljesülését vizsgálták, ami az átláthatóság formális mércéjének tekinthető. Ez jó alap az elköteleződésre, hisz törvényi előírás - drukkolunk a Száz Százalékban Átlátható Önkormányzatoknak - ám az adatok nyilvánosságától akkor remélhető pozitív hatás (pl. könnyebb eligazodás a közügyekben, döntéshozók elszámoltathatósága, állampolgári tudatosság növelése), ha minőségi felületen, áttekinthető, felhasználható módon történik az adatszolgáltatás.

Sőt, többet is lehet vállalni a törvény szerint előírtaknál. Jó példa erre a nálunk győztes Budaörs rendelete, mely kimondja, hogy minden szerződést, értékhatártól függetlenül, oldalhű másolatban tesznek fel az önkormányzat honlapjára. Erről szól az Ez a Minimum! kezdeményezése, amely közös gondolkodásra, egymás adatszolgáltatási gyakorlatainak megismerésére hívja az önkormányzatokat. Célunk, hogy a meglévő jó gyakorlatokra alapozva, mércéket teremtve segítsük elő az önkormányzatok átláthatóságát.

 Vállaltan szubjektív vizsgálatunkban tehát nem csak a hiányzó adatokat kerestük. Arra próbálunk rámutatni, mit várhat el joggal egy polgár egy önkormányzati weblaptól és hogyan lehetne a meglévő felületeket ehhez az igényhez igazítani. Nincs tökéletes oldal, de nincs száz százalékos átláthatóság sem, hiszen a nyugati példákra tekintve az elvárások állandóan fokozhatók, miközben itthon még a költségvetés érthető vizualizációja, vagy a képviselők tételes szavazási rekordjainak megismerése is túlzott elvárásnak bizonyult. De küzdelmes civil feladatnak tűnik az eltérő formátumú gazdálkodási adatok összehasonlíthatóvá tétele is. Ezért is tenni szeretnénk a jövőben, hogy összehasonlíthatóvá váljon a városvezetők teljesítménye. A mostani kutatás viszont nem egy elképzelt, ideális állapotból indult ki, ahol a helyi politika érdeke, hogy a polgárai tisztán lássanak a legfontosabb közügyekben, és néhány kattintással hiteles információkhoz jussanak vitás kérdésekben. A meglévő honlapok összehasonlításából annyi mindenképp látszik, hol és kiknek lenne érdemes körülnézni jó példákért. A kutatást február végén zártuk, márciusban pedig a fővárosi kerületekkel folytatjuk.

Az egyes honlapokról rövid elemzést is olvashatsz régiós bontásban az Ez a minimum! oldalán. Ti mit látnátok szívesen egy nagyváros honlapján? Tudtok olyan magyar önkormányzati honlapot, ami még Budaörsnél, Szombathelynél, Kecskemétnél is jobb?  Írjátok meg nekünk kommentben!

Merényi M. - Berta Gergő


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr328489512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.