háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

pokhalo_ado_2_b_kicsi.jpg

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Modern városok

Vagyonnyilatkozatok

English materials

legyel_az_onkentesunk.png

Facebook

Címkék

1% (2) 2014 (1) adatigénylés (32) adatok (40) adatozz okosan (21) adatsprint (3) adatvédelem (4) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (2) agrártámogatások (8) ajándék (1) alkotmánybíróság (3) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (2) amsterdam (1) antikorrupció (29) anti korrupció (23) asp (3) átlátható (1) átláthatóság (144) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bíróság (1) bizottság (2) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (2) bulgária (1) bunda (1) cégek (1) cenzúra (3) ciklusértékelő (1) civilek (5) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (3) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (5) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (2) direkt36 (1) dk (2) e-government (1) egészségügy (1) egyesült (2) egyesült királyság (1) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) elnökség (1) english (8) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (7) érdekérvényesítés (1) erzsébet (2) esemény (1) észtország (1) eu (30) eurobarometer (1) európai (2) eu elnökség (1) évvégi (3) exszabi (1) ezaminimum (6) e governance (1) facebook (1) fehér könyv (1) felcsút (2) felejtéshez való jog (1) fidesz (3) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (4) hacks hackers (1) hálapénz (1) hamburg (2) helsinki bizottság (1) heves (1) hillary clinton (1) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) honlap (1) honvédelmi (1) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idegenforgalom (1) igazságszolgáltatás (1) infografika (39) információszabadság (38) ingatlan (4) integritás (1) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) izland (2) játék (1) jobbik (2) jogalkotás (13) k-monitor (5) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (10) kampányfinanszírozás (22) kdnp (1) KEHI (2) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) királyság (2) költségvetés (4) kormányzati adatok (1) korrupció (25) korrupciós séta (2) közadatok (3) közbeszerzés (43) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (3) közgép (10) Közgép (2) közpénz (23) külföld (53) kultúra (3) k monitor (43) Lázár János (4) légifotó (1) leisztinger (6) lengyelország (2) libéria (1) liget (1) lmp (2) lobb (1) lobbi (7) macedónia (1) magánszektor (2) magyarország (41) mahir (2) MÁK (6) máv (2) media (2) média (7) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (5) mezőgazdaság (8) microsoft (1) miniszterelnökség (2) minisztérium (2) mnb (2) MNV (2) mobilapp (3) modern városok (6) moldávia (2) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) NAIH (3) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (4) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (2) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (1) nyerges (6) nyílt adat (1) nyílt kormányzás (18) obama (2) OGP (21) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (1) olaszország (1) olimpia (1) önkéntes (3) önkormányzat (22) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (4) oroszország (9) országgyűlés (3) összeférhetetlenség (2) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) párbeszéd magyarországért (1) parlament (4) pártfinanszírozás (7) pártok (7) pénzmosás (1) per (5) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (1) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (3) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (8) revolving door (1) right to know (1) rokonok (1) rólunk (1) románia (2) rospil (1) sajtószabadság (5) school of data (2) siemens (1) simicska (16) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (6) strabag (1) sunlight (1) századvég (1) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (1) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (8) tasz (11) térkép (10) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (4) trafikmutyi (2) transparency (4) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ud (1) ügyészség (2) új nemzedék központ (1) ukrajna (1) uncac (2) unió (1) usa (17) usaid (1) utalvány (1) utazás (6) vagyonnyilatkozat (27) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (10) vám (1) várhegyi (2) varsó (1) vasút (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vizes vébé (2) vizuális (3) Voksmonitor (2) whistleblowing (14) wikileaks (4) workshop (2) young and partners (1) zambia (1) zmne (1) zrt. (1)

Titkos kiskapu az új Ptk-ban - veszélyben az átláthatóság

orsivin // 2013.02.12.

Az Alaptörvény számunkra legkedvesebb szakasza az, amelyik kimondja, hogy a „közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni. A közpénzekre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok közérdekű adatok.”  Ez az alkotmányos szabály azonban önmagában semmit sem ér, különösen, ha sorozatosan olyan jogszabályokat alkot a parlamenti többség, amelyek  minden korábbinál jobban korlátozzák a közpénzekkel való gazdálkodás átláthatóságát, és kiüresítik az alkotmányos szabályokat.

 

Nem véletlen, hogy a jelenleg hatályos Ptk. tartalmaz egy olyan szabályt, amely szerint nem minősül üzleti titoknak az állami és a helyi önkormányzati költségvetés, illetve az európai közösségi támogatás felhasználásával kapcsolatos adat. Könnyen belátható, hogy hasonló rendelkezés hiányában bárki hivatkozhat arra, hogy az állammal kötött szerződése üzleti titkot tartalmaz. Az új, elfogadott Ptk-ból azonban hiányzik a fenti kitétel.

 

Az elmúlt 11 hónapban a TASZ-szal és a Transparency Internationallal közösen többször felhívtuk a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, valamint az országgyűlési képviselők figyelmét is arra, hogy az említett bekezdés kikerülése a Ptk-ból gyakorlatilag lenullázza az alkotmányos szabályt. Számtalanszor megígérték, hogy -- ha nem is az általunk javasolt formában -- de gondoskodnak arról, hogy megismerhetőek maradjanak a közpénzes szerződések, és hogy a kitétel bekerül az információszabadságról szóló törvénybe. Az elmúlt három hónapban több mint 200 módosító javaslat érkezett a törvényhez, a Ptk. benyújtása (2012. július 11.) óta pedig csaknem száz különböző törvényjavaslatot terjesztett be a kormány, illetve a kormánypárti képviselők (csak a területért felelős Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium 17-et). Egy sem tartalmazta azt a talán egy bekezdésnyi szabályt, hogy az üzleti titokra vonatkozó korlátozásokat meg kellene ismételni az információszabadságról szóló törvényben.

 

Az üzleti titkos kiskapu igazából akkorára sikeredett, hogy a legnagyobb közpénzzel megrakott dömperek is párosával átférnek majd rajta.

 


 

 


19 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr805076158

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.02.13. 11:39:05

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mpatikus Eszetlenellenes 2013.02.12. 22:48:26

"...Az új, elfogadott Ptk-ból azonban hiányzik a fenti kitétel..."

A mondat helyesen:
Az új Ptk-ból PONT NEM HIÁNYZIK a fenti kitétel, hiszen PONT EZÉRT ÚJ a Ptk.

Fia-fia, maffia!

salamander 2013.02.12. 23:01:15

Érdekes, hogy egy magas szintű jogszabályban elhelyezett rendelkezést egy alacsonyabb szintű jogszabály hogyan tud "lerontani" vagy kiüresíteni.

Ha én az alaptörvényre hivatkozva kérem, hogy a szerződést hozzák nyilvánosságra, azt az alkotmánybíróságnál is lehet immár kezdeményezni, kíváncsi vagyok ha az talárosok határozata ellen melyik társaság fog visszaszólni...

Eredjetek már a fenébe nem kell mindet kazuisztikusan össze vissza szabályozni...

***

bigthereal 2013.02.12. 23:38:30

@salamander: igaz!

ebben az esetben elég az alaptörvényre hivatkozni

tattila 2013.02.13. 00:32:12

Ne legyetek naívak.
"az alkotmánybíróságnál is lehet immár kezdeményezni"
Az alkotmánybírósághoz fordulni nem lehet csak úgy ötletvezérelve. Nézzetek utána, hogy milyen feltételekkel lehet ezt megtenni.
Másrészt az alkotmánybíróságot nem köti időkorlát. Ülhet egy beadványon tetszóleges ideig is.

kpityu2 2013.02.13. 05:54:07

"kiüresítik az alkotmányos szabályokat."

Ez most hogy? Főosztályvezető úr hoz egy rendelkezést, ami felülírja az Alkotmányt?

Igaz ez itt nem az USA, hogy minden jobbágy az alkotmányos jogaira hivatkozzon a Kúria előtt. Hová vezetne ez?

Link Elek 2013.02.13. 06:47:07

A dömper most már nem elég. A köz pénzt mostanában már vasuti kocsikon szállítják.
Fogadjunk, hogy Simicska házához ipari vágányokat fognak kiépíteni.

Malaka 2013.02.13. 06:55:30

Mintha eddig/ezutan barmilyen jogszabaly is zavarta volna a Kegyelmes Miniszterelnok Elvtarsat es anusznyaloit a kozpenzek dinamikus felhasznalasaban.

jog-ász 2013.02.13. 07:13:02

meg van ám jogszabály a közérdekből nyilvános adatokról is..attól hogy a biró szájába nem rágja egy jogszabály hogy ez nyilávos az meg nem, attól még értelmezni lehet azt. most is elég bátran értelmez a biróság ha kell, hogy mi nyilávos mi nem.

baj akkor van ha törvény kimondja majd hogy ezek nem nyilvános adatok, sőt üzleti titkok.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.02.13. 07:33:51

@jog-ász: A közpénz nem üzlet.

A közpénz tehát nem lehet üzleti titok.

Büdös paraszt 2013.02.13. 07:34:42

@jog-ász: az is baj, ha a bíróságnak kell értelmeznie, hogy mi közérdekű és mi nem. mi látjuk el pénzzel az államot. aki az állammal szerződik, az állampolgárokkal szerződik.

az állam kötelessége, hogy minden adatot nyilvánosságra hozzon értelmezhető formában állampolgárai számára. amíg nincs teljes nyilvánosság, amíg kérni, könyörögni kell az adatok kiadásáért, perrel fenyegetőzve, addig nem lesz változás, és a korrupció csak rosszabb lesz.

alien 2013.02.13. 08:30:42

van ám ennek valami neve diltaplanda vagy demokratura

Peetee 2013.02.13. 09:34:07

Orbán vezér és a bandája új szintre emelik a "kitalicskázás" fogalmát!!!
Gratulálok nagyvezér, ellenzékiként még nem erről pofáztál, ugye?!

Farkantoán Chatpartner 2013.02.13. 09:45:31

Lehet orbánvezérezni, de a tény tény marad: ő sem különb Gyurcsánynál. De Kádárnál se!

Vitéz László 2013.02.13. 10:14:31

miben különbözik a fidesmafia az maszopmafiától ?

a maszop mafia csak a közpénzre szakosodott...
a fidesmafia pedig a magántulajdont is viszi...

inebhedj - szerintem 2013.02.13. 10:52:48

Szerintem pedig talán ez lehet az első lépés ahhoz a társadalmi szembenézéshez, ami már évtizedek óta késik, hogy tudniillik van egy rendkívül régi társadalmi közmegegyezés, mely szerint ők hagyják, hogy lopjunk, különben nem maradnánk életben, cserébe mi is engedjük, hogy ők lopjanak.

A magyar társadalom frusztrációja ebből fakad, a frusztrációból pedig minden más. El kéne fogadnunk magunkat, ez az ország így működik (nota bene turáni átok), ez a rendszer, a status quo meghatározó része.

Nem az adócsalás, a korrupció, az "okosba'" megoldások gazdaság és társadalomellenesek, hanem pl. a rendőrség, ügyészség, NAV, és hasonló szervezetek, hivatalok, hatóságok (és gondolatok), amelyek/akik nem létező (sőt rendszerellenes) etikai, erkölcsi elvekre, illetve rendszeridegen jogszabályokra hivatkozva zaklatják/kérik számon a rendszerrel teljesen kompatibilis módon megélni próbáló kis- és nagyembereket.

Orbánt, Bajnait, Gyurcsányt, Bokrost, Antallt, Hornt, Fideszt, MSZPt, MSZMPt, MDFt, SZDSZt, Együttet, Jobbikot, LMPt, EUt, KGSTt, stb. hibáztatni bármelyikük ellenében meg értelmetlen zagyvaság, mivel lényegüket, motívációikat, működésüket és kapcsolataikat tekintve, a mi szempontunkból (és szvsz saját szempontjaikból is) ugyanazok.

g-dúrban zúgó kabóca 2013.02.13. 12:25:54

@salamander: segíts kicsit, hol van az a jogszabályhely, ami alapján én - aki nem vagyok ogy elnök, ombudsman meg semmise - az AB-hoz fordulhatok ezügyben. köszi előre is.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2013.02.13. 12:45:23

"Az üzleti titkos kiskapu igazából akkorára sikeredett, hogy a legnagyobb közpénzzel megrakott dömperek is párosával átférnek majd rajta."

Cölöpteknős eddigi ténykedése után ezen vajh ki lepődik meg?

notib 2013.02.13. 13:39:35

Na látod, pont ezen nem fog változtatni kormányváltás esetén sem senki, mivel akkor mások vezetik a pénzes dömpereket...

salamander 2013.02.14. 02:17:37

@g-dúrban zúgó kabóca:
A jogintézményt alkotmányjogi panasznak hívják és főként "alkotmányellenes" bírói döntés esetén lehet élni vele... Kivételes esetekben akkor is kezdeményezhető alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybíróság eljárása, ha bírói döntés nélkül következett be a jogsérelem, és nincs a jogsérelem orvoslására szolgáló eljárás, vagy jogorvoslati lehetőségeit az indítványozó már kimerítette.

Magyarán: Jogvita esetén ha a Ptk. esetleg nem tartalmaz egy olyan rendelkezést amit az alaptörvény rendez, akkor elég az alaptörvényre hivatkozni, s az abban foglaltakat kell alkalmazni. (Lehetnek jogértelmezési viták, de erre megszületik majd egy alkotmánybírósági határozat, amely a jogalkalmazót eligazítja)...

** Pár fontos eljárásjogi tudnivaló: alkotmányjogi panasszal a sérelmezett döntés kézhezvételétől számított 60 napon, az alaptörvény ellenesnek tartott jogszabály hatályba lépésétől számított 180 napon belül írásban lehet élni. Bírói döntés elleni alkotmányjogi panaszt az eljáró elsőfokú bíróságnál kell előterjeszteni, jogszabályból közvetlenül fakadó jogsérelem esetén pedig magánál az Alkotmánybíróságnál. Az alkotmányjogi panasz eljárás során kötelező a jogi képviselet. Jogi képviseletet ügyvéd és jogvédő társadalmi szervezet jogi szakvizsgával rendelkező képviselője láthat el.

***