háló

Közpénz nem vész el, csak átalakul. A K-blog ezt a különös fizikai jelenséget vizsgálja.

EU hírek

EU hírek

ms-kitek.png

Infografika

Átláthatóság

Agrártámogatások

English materials

Hírlevél

Legfrissebb tanulmányainkról, fejlesztéseinkről értesülj havi beszámolónkból!

 


Hírek

Nincs megjeleníthető elem

Címkék

1% (3) 2014 (1) 2018 (1) adat (3) adatigénylés (87) adatok (96) adatozz okosan (23) adatsprint (3) adatvédelem (6) adatvédelmi (1) Áder János (1) adócsalás (1) afganisztán (1) afrika (3) agrártámogatások (17) ajándék (1) algoritmusok (3) alkotmánybíróság (5) alkotmányozás (1) állami szféra (4) állás (10) amsterdam (1) antikorrupció (70) anti korrupció (44) asp (3) ÁSZ (5) átlátható (1) átláthatóság (236) atomenergia (1) atomerőmű (2) ausztria (1) Azerbajdzsán (2) a szomszéd kertje (2) Bahrein (1) balaton (2) balkán (1) ballmer (1) bánkitó (1) bell and partners (1) berlusconi (1) bethlen gábor alap (1) bíróság (10) bizottság (4) biztos (1) bkk (1) bolívia (1) bosznia hercegovina (1) bővítés (1) btk (1) budapest (13) bulgária (1) bunda (1) c4hu (2) (1) cégek (4) cenzúra (3) cerv (1) chile (1) chilecracia (1) ciklusértékelő (1) civilek (18) civilzseb (3) civil kapocs (1) CÖF (2) compr (4) conspiracy for democracy (2) covid (1) crowdfunding (4) crowdsourcing (3) csalás (2) csányi (9) csatorna (1) Csehország (1) daimler (1) databoom (1) dél-korea (1) demokrácia (4) direkt36 (1) dk (3) drón (3) e-government (2) egészségügy (18) egyesült (2) egyesült királyság (2) egyiptom (1) együtt (1) együtt2014 (1) ekd (3) elnökség (1) energiaválság (2) english (60) ensz (2) eötvös károly közpolitikai intézet (1) építőipar (10) érdekérvényesítés (3) erzsébet (2) esemény (3) esettanulmány (2) észtország (1) eu (75) eurobarometer (2) európai (3) EU conditionality (17) eu elnökség (1) évvégi (11) exszabi (1) ezaminimum (18) e governance (1) facebook (2) fehér könyv (1) felcsút (3) felejtéshez való jog (1) fidesz (7) fizetések (1) flier (3) földbérlet (1) forgóajtó (1) fotó (1) franciaország (1) futball (1) garancsi istván (1) geodézia (1) goldenblog (1) görögország (2) GRECO (1) gruevszki (1) Grúzia (3) gyógyszergyártás (1) gysev (1) hackathon (5) hacks hackers (1) hálapénz (12) hamburg (2) helsinki bizottság (1) HET (3) heves (1) hillary clinton (1) hirdetés (3) hírlevél (2) hódmezővásárhely (1) hök (1) honlap (1) honvédelmi (3) Horváth András (1) horvátország (1) Hungary (1) idege (1) idegenforgalom (5) igazságszolgáltatás (5) igazságügyi minisztérium (1) ígyszültem (6) infografika (82) információszabadság (71) ingatlan (5) integritás (2) integritás hatóság (4) international (3) internet (4) internetpenetráció (1) IPI (1) iskola (2) ITM (1) izland (3) játék (3) javaslat (6) jobbik (2) jog (2) jogalkotás (51) jogállamiság (11) jordánia (1) k-monitor (40) k-teszt (4) kalifornia (1) kampány (24) kampányfinanszírozás (41) kamupártok (8) kdnp (1) kegyelem (1) KEHI (2) kekva (9) kemcs (5) kenőpénz (1) képviselő (3) képzés (1) kerényi imre (1) kincstár (2) királyság (2) költségvetés (16) koncesszió (1) konzultáció (3) kormányzati adatok (3) koronavírus (9) korrupció (38) korrupciófigyelő (7) korrupciós séta (2) koszovó (1) közadatok (5) közbeszerzés (55) közérdekű (3) közérdekű bejelentő (6) Közgép (2) közgép (10) közigazgatás (2) közösértékeink (1) közpénz (37) külföld (61) kultúra (3) külügyminisztérium (4) k monitor (71) Lázár János (5) légifotó (1) leisztinger (7) lengyelország (7) libéria (1) liget (2) lmp (2) lobb (1) lobbi (8) macedónia (2) magánszektor (2) magyarország (88) mahir (2) MÁK (6) máv (3) mbvk (1) media (2) média (9) meetup (3) mentelmi bizottság (1) mészáros lőrinc (13) mezőgazdaság (13) microsoft (1) miniszterelnökség (4) minisztérium (5) mnb (2) MNV (4) mobilapp (3) modern városok (10) moldávia (2) monitoring (1) montenegró (1) mozgaskorlatozott (1) mszp (2) mtva (1) munkaerőpiac (1) mvh (2) naffa (1) NAIH (13) naih (1) NAV (3) navalnij (3) NCTA (3) németország (6) nemzetbiztonság (1) nepotizmus (1) népszavazás (1) nerhotel (9) new york (1) ngm (1) nhit (1) NIF (1) nkoh (3) nyerges (6) nyílt adat (4) nyílt kormányzás (19) obama (2) OGP (22) OGP16 (1) OHÜ (2) OKFN (5) oktatás (6) olaszország (2) olimpia (1) oltás (1) önkéntes (3) önkormányzat (64) opencorporates (1) Open Knowledge (3) Orbán Ráhel (1) orbán viktor (10) oroszország (11) országgyűlés (4) összeférhetetlenség (3) ösztöndíj (1) pakisztán (1) paks (2) PallasAthene (1) panoráma (3) párbeszéd magyarországért (1) parlament (11) pártfinanszírozás (16) partimap (7) pártok (9) pénzmosás (3) pénzügyminisztérium (7) per (18) plakát (1) politika (2) politikusok (1) porto alegre (1) portugália (1) posta (1) prestige media (1) privacy (1) privatizáció (2) program (2) psi (2) publimont (1) putyin (1) rágalmazás (1) red flags (4) RekonstrukceStatu (1) rendelet (1) replicationsprint (1) részvétel (42) revolving door (1) right to know (1) rogán cecília (2) rokonok (3) rólunk (1) románia (4) rospil (1) RRF (9) sajtószabadság (5) sarka kata (1) Schadl György (2) school of data (2) siemens (1) simicska (20) Simon Gábor (1) smart city (3) sopot (1) spanyolország (3) sport (9) strabag (1) sunlight (1) századvég (2) szerbia (2) szerzői jog (1) Szijjártó Péter (2) szlovénia (1) szólásszabadság (2) szponzoráció (1) sztfh (1) Tactical Technology Collective (1) takarítás (1) támogatás (21) társadalmi egyeztetés (2) tasz (14) térkép (17) teszt (1) thales (1) theengineroom (1) tihany (1) timeline (1) titkosszolgálat (1) törvényhozás (5) trafikmutyi (2) transparency (5) trócsányi (1) TTIP (1) tulajdonos (2) tunézia (1) ügyészség (3) új nemzedék központ (1) ukrajna (2) uncac (2) unió (2) usa (18) usaid (1) utalvány (1) utazás (12) vagyonnyilatkozat (39) Vagyonnyilatkozatok Hajnala (8) választások (21) vám (1) várhegyi (2) varsó (2) vasút (2) végrehajtói kar (2) vesztegetés (6) vietnam (1) vitorlázás (2) vizes vébé (2) vizuális (4) Voksmonitor (6) Völner Pál (1) whistleblowing (15) wikileaks (4) workshop (3) young and partners (1) zambia (1) zmne (1)

Az EU beint a potenciális pénzmosóknak

orsivin // 2014.03.04.

Címkék: média eu pénzmosás átláthatóság tulajdonos

pénzmosás.jpgAz EU eggyel nagyobb sebességre kapcsolt az illegális pénzek és a pénzmosás elleni küzdelemben. Február 20-án az Európai Parlament Gazdasági és Monetáris, valamint  Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága elsöprő többséggel megszavazta (45 igennel, 1 nemmel, 1 tartózkodással) a még javaslat formájában létező új Pénzmosás Elleni uniós irányelv egy fontos módosítását. Ennek értelmében számos, az EU területén bejegyzett cég, alapítvány, pénzintézet vagy alap köteles lesz nyilatkozni tényleges tulajdonosi hátteréről. A tényleges tulajdonosok különböző adatait pedig – így például például a nevüket, születési évszámukat, állampolgárságukat és a részesedésük mértékét  – egy központi nyilvántartásba kell majd bejegyezni.

Ha tehát ebben a formában lép életbe az új irányelv, nem maradhatnak rejtve az uniós vállalatok tulajdonosai, ami megakadályozhatja, hogy a kétes forrásból megszerzett pénzeket strómanok vagy fedőcégek mögé bújva rejtsék el, illetve más módon mossák tisztára. A nyilvánosságra hozatali kötelezettség csökkentheti a korrupciót és a pénzmosást, és óriásit lendíthet a pénzügyi folyamatok átláthatóságán. Emellett egy ilyen nyilvántartás fontos fegyvert adhat a rendőrség, adóhatóságok, oknyomozó újságírók, civil szervezetek kezébe az illegális pénzek és gazdái felkutatásában. Egyáltalán, bármely pénzügyi, akár közbeszerzési folyamat átláthatóságát és a társadalmi ellenőrzését nagyban segítené, ha nem lehetne elrejteni a tényleges tulajdonosokat. Magyarországon például csak egy kvázi véletlen során, újságírók munkájának köszönhetően derült ki, hogy a közbeszerzési pályázatokon szinte menetrendszerűen győztes Közgép tényleges tulajdonosa Simicska Lajos, aki egyébként a regnáló miniszterelnök egykori kollégiumi szobatársa és barátja is.

A tulajdonosi háttér nyilvánossá tételének különösen fontos hatása lehet a médiapiac átláthatóbbá tételében, a tulajdonosok általi esetleges manipuláció vagy éppen puha-cenzúra leleplezése pedig a sajtó- és véleménynyilvánítás szabadságát is elősegíti. Jelentős probléma ugyanis, hogy sok sajtóorgánum esetében homály fedi, milyen politikai vagy gazdasági kötődésű szereplők a tulajdonosok, akik esetleg nyomást gyakorolnak a lapok, tévék vagy rádiók műsorszerkesztésére.

A most elfogadott módosításért kampányoló nemzetközi szervezetek, az Access Info és az Open Society Program kutatásából kiderült, hogy a vizsgált 19 európai országból 13-ban nem lehet fényt deríteni a sajtóorgánumok tényleges tulajdonosi hátterére - így azonban képtelenség hatékonyan fellépni a médiapiaci koncentráció és az esetleges összeférhetetlenségekkel szemben. Nyilvánvaló, hogy nehezebben valósul meg a társadalmi és szakmai ellenőrzés a sajtó elfogulatlansága felett, ha nem jutunk információhoz arról, hogy valójában ki is áll a szerkesztőség munkája mögött.

Ez Magyarországon sem ismeretlen jelenség: a Mérték Médiaelemző Műhely egy tanulmányában maguk a médiacégek vezetői beszélnek arról, hogy mennyire gyakori mind a politikai, mind a gazdasági nyomásgyakorlás a magyar sajtópiacon. Nem is olyan rég a TV2 hirtelen eladása borzolta kíváncsiságunkat, mikor mindenféle „előjel” nélkül Simon Zsolt vezérigazgató és Yvonne Dedrick gazdasági vezető vették meg a csatornát. Később a tévét eladó ProSiebenSat.1 elárulta, hogy eladói hitel keretében értékesítették a tévét, de sokan - talán nem véletlenül - más tényleges vásárlót sejtettek a tranzakció mögött. Ellenzéki pártok pert is kezdeményeztek, egy hírportál pedig kapcsolatot vélt felfedezni a kormánypárt és az új tulajdonosok között, ám végül visszakozniuk kellett. Azóta sincs hiteles információ arról, hogy valójában ki állhat a háttérben, pedig nem könnyű elhinni, hogy a két vállalatvezetőnek volt a csatorna-vásárláshoz elegendő megtakarított pénze.

Persze kérdéses, hogy az irányelv hatálybalépésével mennyire  lennének kivédhetőek a fentihez hasonló esetek. Egy másik apróbb „szépséghiba”, hogy a módosítás értelmében nyilvántartásba vett tulajdonosi adatokhoz nem lehet majd automatikusan hozzájutni, hanem csak előzetes online regisztráció után. Ez nem egy komoly korlát, de azért elképzelhető, hogy egyeseket elriaszt a kutakodástól. Arról nem is beszélve, hogy nem tudjuk, kinek kellene ellenőriznie a regisztrált adatok hitelességét.

Bár a javaslat plenáris vitája és szavazása még hátravan, nagy valószínűséggel el fogják fogadni a módosítókat, hiszen olyan tagállamok álltak ki az elmúlt időszakban – például a G8-csúcson – a teljesebb körű cégnyilvánosság mellett, mint az Egyesült Királyság és Franciaország. A két EP bizottság egyértelmű támogatása pedig az unió Tanácsának is fontos jelzés lehet.


Címkék: média eu pénzmosás átláthatóság tulajdonos

6 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://k.blog.hu/api/trackback/id/tr465841440

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2014.03.04. 11:00:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bkkzol 2014.03.05. 09:41:34

Mar csak azt kellene osszehozni, hogy semmilyen offshore ceg ne mukodhessen europaban. Ha komoly az uzleti szandek akkor csinaljon eu-s ceget, ha nem ekkor uzleteljen a Kajman szigeteken vagy Panamaban. Sajnos ez egyenlore nem fog megvalosulni ,mert az EU-s intezmenyek nagy kiadasait, beruhazasait sajat offshore cegeiknek osztjak ki a vezetok.

Boka1 2014.03.05. 11:04:13

@bkkzol: bizonyos méret nagyság felett nem lehet nyereségesen működtetni egy céget az Eu-ban.ezért vagyunk kénytelenek kiszervezni a cégeket vagy bankszámlákat. Ez ellen úgy lehetne harcolni, ha minimálisra csökkenne a társasági adó teher és a magán számlákat, vagyonokat nem ellenőrizné az állam. De ezt a jóléti államokban elég nehéz kivitelezni.

OkoskaTo:rp 2014.03.05. 11:19:42

@Boka1: Akkor nem kell bizonyos méret nagyság felett működtetni őket. Szépen szét lehet szedni őket részlegenként külön cégre. És akkor talán nem lesz egy Google-méretű cég erősebb egynémely kormánynál...

Különben meg kinek a célja az, hogy egy megamulti töredékét adózza a kisvállalkozásoknak? Hol igazságos ez? Hiszen már az egykulcsos szja is elég igazságtalan a szegényekkel szemben, itt pedig arról van szó, hogy a gazdagabb kifejezetten kevesebbet adózik.

Lucky Larry Silverstein 2014.03.05. 11:29:07

@OkoskaTo:rp: 'Akkor nem kell bizonyos méret nagyság felett működtetni őket. Szépen szét lehet szedni őket részlegenként külön cégre. És akkor talán nem lesz egy Google-méretű cég erősebb egynémely kormánynál...'

Illúzió. Mi történne ha külön cégekre szabdalnák a nagyokat? Ezek mind rt-k, soha nem tudják meg ki gyakorolja a tulajdonosi jogokat.

porthosz 2014.03.05. 11:32:09

@Lucky Larry Silverstein:

+ha szétdarabolsz egy céget, akkor azt majd simán lenyomja egy másik ország (kontinens) beli óriáscég ahol nem kell szétdarabolni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.03.05. 12:22:44

Van pár alapelv, aminek a betartásával simán ki lehetne szűrni minden offshore lovag illegális tevékenységét:
1. ha a cégtulajdonos nem magánszemély, akkor meg kell adni azokat a magánszemélyeket, akik a jogi személy mögött állnak (végső tulajdonos vagy haszonélvező)
2. a strómanokat és a strómanokat felhasználókat szigorúan büntetni kell
3. minden cégnek nyilatkoznia kell, hogy melyik országban milyen típusú adót fizet és az erről szóló igazolást csatolni az éves mérlegéhez


süti beállítások módosítása